Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 297
Offentligt
2202522_0001.png
Køreplan for
finanssektorens
klimapartnerskab
Sammenfatning og anbefalinger
Marts 2020
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
2202522_0002.png
Finanssektorens
klimapartnerskab
Formand
Torben Möger Pedersen,
adm. direktør i PensionDanmark
Tilknyttede ressourcepersoner
Lasse Nyby, adm. direktør i Spar Nord
Allan Polack, Group CEO i PFA
Christian Frigast, formand DVCA
Sekretariat
Forsikring & Pension og Finans Danmark
Andre organisationer tilknyttet
DVCA
og Fondsmæglerforeningen
Konsulentbistand
Copenhagen Economics
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
Forord
Klimapartnerskabet for finanssektoren præsenterer
hermed sin køreplan for, hvordan partnerskabet kan
bidrage til, at Danmark når målet om at reducere sin
udledning af CO² med 70 pct. i 2030.
Virksomhederne i den finansielle sektor vil reducere
egne udledninger af drivhusgasser med mindst 70 pct.
frem mod 2030. Men den samlede betydning heraf er
begrænset, da sektorens egen udledning er meget lille.
Derfor ser finanssektorens klimapartnerskab det som
sin vigtigste opgave at finansiere initiativer i andre
sektorer på markedsmæssige vilkår. Fra lån til ener-
gibesparende tiltag i boliger og små og mellemstore
virksomheder til egenkapitalisering af store ener-
giinfrastrukturprojekter som udbygning af havvind,
el-transmissionsnettet og en energi-ø i Nordsøen.
Hertil kommer risikovillig kapital til udvikling og
skalering af grønne teknologier, der bl.a. omdanner
el til CO²-frie drivmidler (Power-to-X) og reducerer
klimaaftrykket hos landbrugets husdyrhold.
Den offentlige sektor har en vigtig rolle som indkøber,
som lejer af bygninger og som bygherre ved større an-
lægsopgaver. I samspil med private partnere kan den
bidrage til en mærkbar reduktion af CO²-udlednin-
gerne, bl.a. med inddragelse af den finansielle sektor i
OPP-løsninger.
Klimapartnerskabet for den finansielle sektor har af-
holdt workshops med og indsamlet information fra de
øvrige 12 klimapartnerskaber. Vi siger tak for det gode
og åbne samarbejde, som har været uvurderligt for at
skabe det nødvendige overblik over udfordringerne -
og ikke mindst mulighederne for at løse dem.
Vi ser frem til, at det gode samarbejde fortsætter med
at se på løsninger i fællesskab, der kan bringe Danmark
i mål med den bæredygtige omstilling.
Finanssektorens klimapartnerskab omfatter Forsikring
& Pension, Finans Danmark, DVCA og Fondsmægler-
foreningen.
Formand for klimapartnerskabet er Torben Möger Pe-
dersen, adm. direktør i PensionDanmark. Tilknyttede
ressourcepersoner er Lasse Nyby, adm. direktør i Spar
Nord, Allan Polack, Group CEO i PFA, Christian Frigast,
formand for DVCA.
Sekretariatsfunktionen for klimapartnerskabet for
finanssektoren er varetaget af Birgitte Søgaard Holm,
Peter Jayaswal (begge Finans Danmark), Jan V. Hansen
(Forsikring & Pension) og Jan Kæraa Rasmussen
(PensionDanmark).
Copenhagen Economics har ydet teknisk bistand.
Torben Möger Pedersen,
Lasse Nyby, Allan Polack og Christian Frigast
12. marts 2020
Køreplan for finanssektorens klimapartnerskab
3
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
2202522_0004.png
Klimapartnerskabet
for den finansielle
sektor kan fuldt ud tilslutte sig
målsætningen om at reducere
udledningen af drivhusgasser i
Danmark med 70 pct. i 2030,
og alle centrale aktører i den
finansielle sektor er parat
til at bidrage til opnåelse af
målsætningen
Torben Möger Pedersen
formand for klimapartnerskabet for finanssektoren
4
Køreplan for finanssektorens klimapartnerskab
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
2202522_0005.png
Vi står sammen
om klimamål gennem
grøn vækst
Vi 13 klimapartnerskaber har arbejdet intensivt på at
løse en både svær og vigtig opgave: Nemlig på en og
samme tid at udvikle konkrete forslag til regeringen
om, hvilke indsatser som vil kunne bidrage til at nå
målet om at reducere Danmarks CO²-udledning med
70 pct. i 2030 og gøre Danmark til et foregangsland
for resten af verden.
Vi er gået til opgaven med det udgangspunkt, at vi på
samme tid skal gøre Danmark og danskerne rigere - og
verden mere bæredygtig. Hvis vi skal nå målet, vil det
kræve store investeringer. Derfor skal bæredygtighed
og vækst følges ad. Og derfor skal vi som samfund
være klar til at prioritere investeringer i klima. I dansk
erhvervsliv er vi klar til at løfte vores del af opgaven i
et tæt partnerskab med regeringen og Folketinget
– og resten af samfundet.
Fremtidig økonomisk vækst er forudsætningen for, at
vi har råd til at løse klimaudfordringerne på en måde,
hvor vi samtidig har et godt og velfungerende sam-
fund. Det kræver, at vi sikrer Danmarks konkurrence-
evne og skaber vækst og nye job samtidig med, at vi
omsætter klimaambition til handling.
Klimaudfordringen er global. Vi skal nå vores nationale
mål uden at skubbe aktiviteter ud af landet. Vi skal
lave en reel grøn omstilling af vores samfund, som
målbart reducerer udledningen af klimagasser globalt
set – og det skal ske ved udvikling og ikke afvikling.
Med vores indsats som inspiration til handling skal vi
arbejde internationalt i regi af blandt andet FN og EU
for at sikre fald i de globale emissioner og for at øge
udviklingen af grønne danske løsninger, som vi kan
eksportere til resten af verden.
I de 13 klimapartnerskaber står vi sammen om at
bidrage til, at Danmark lever op til de politiske mål-
sætninger.
Vi ser frem til, at forslagene bæres videre over i en
konkret samlet klimahandlingsplan, der skal indehol-
de to klare mål: At bidrage til at løse klimaudfordrin-
gen herhjemme og globalt og samtidig sikre et stærkt
erhvervsliv, flere danske arbejdspladser og et mere
velstående samfund.
Forslagene fra de 13 klimapartnerskaber er af gode
grunde ikke tænkt sammen, og mange forslag går på
tværs af sektorer og brancher. Næste skridt er derfor
en samlet klimaplan. Her er det helt afgørende, at
den samlede klimaplan redegør for konsekvenserne
af hvert enkelt initiativ - og at planen som helhed
sikrer, at den grønne omstilling går hånd i hånd med
fortsat vækst og velstand i Danmark.
Vi håber, at alle vores forslag læses i den ånd og sam-
menhæng, som vi her har beskrevet.
Køreplan for finanssektorens klimapartnerskab
5
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
2202522_0006.png
6
Køreplan for finanssektorens klimapartnerskab
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
2202522_0007.png
Indhold
Sammenfatning. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6
Finanssektorens indsats . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
Anbefalinger til regeringen . . . . . . . . . . . . . . . 10
Grøn omstilling i Danmark frem mod 2030 . . . . . . 12
Indsatsområder. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Samlet investeringsbehov . . . . . . . . . . . . . . . 15
Den globale, erhvervspolitiske
og sociale dimension. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Forpligtelser fra finanssektoren . . . . . . . . . . . . . . 19
Anbefalinger til regeringen . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Køreplan for finanssektorens klimapartnerskab
7
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
2202522_0008.png
Sammenfatning
Regeringens målsætning om at
reducere udledning af drivhusgas-
ser i Danmark med 70 pct. i 2030
kræver en betydelig omstilling af
dansk økonomi med massive inve-
steringer i grøn infrastruktur og
teknologi til følge.
Et centralt element i regeringens målsætning er, at re-
duktionsmålet i høj grad skal indfries på markedsvilkår
og uden negative konsekvenser for dansk erhvervsliv,
konkurrenceevnen og beskæftigelsen. Derfor er der
lagt et stort ansvar på regeringens klimapartner-
skaber for at identificere og realisere investeringer,
der kan lede til markante reduktioner i de forskellige
sektorers klimaaftryk.
Den finansielle sektors egen drivhusgasudledning
udgør under 0,1 pct. af den samlede danske udledning
– det mindste af alle klimapartnerskaberne. Sektoren
har sat initiativer i værk, der skal reducere udlednin-
gen. Men med en så beskeden initial udledning bliver
sektorens direkte bidrag begrænset.
Derimod kommer finanssektoren til at have en
afgørende rolle i forhold til at finansiere projekter i
de andre sektorer. Forsimplet kan man sige, at de 12
andre klimapartnerskaber står for at identificere og
udføre de nødvendige investeringer – finanssektoren
påtager sig ansvaret for at finansiere dem. Hertil kom-
mer, at finanssektoren ved naturlige kontaktpunkter
med kunder vil have en dialog om muligheder for at
finansiere energirenoveringer og andre bæredygtige
tiltag. Sektoren har samtidig et ansvar for, at låntagere
og investorer får et fornuftigt afkast, og at projekterne
dermed er økonomisk rentable.
For at identificere de nødvendige investeringer har
klimapartnerskabet indsamlet information og afholdt
8
Køreplan for finanssektorens klimapartnerskab
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
2202522_0009.png
Selvom det er en særdeles
krævende opgave, finans-
sektoren står over for, lyder over-
skriften, at det ikke er mangel på
kapital og finansiering af sunde
projekter, der bliver en barriere
workshops med de øvrige partnerskaber. På baggrund
af dette skønner Copenhagen Economics, at investe-
ringer for op imod 600 mia. kr. frem mod 2030 kan
være nødvendige for at for realisere omstillingen. Inve-
steringerne samler sig om følgende fire hovedtemaer:
1. Mere energieffektive bygninger
og produktionsprocesser
2. Massiv udbygning af vedvarende energi
3. Elektrificering af en langt større
del af økonomien
4. Risikovillig finansiering af innovation,
udvikling og eksport af lavemissionsløsninger.
Investeringsbehovet spænder bredt med vidt forskel-
lige risikoprofiler og mulighed for sikkerhedsstillelse.
Derfor skal det fulde spektrum af forskellige finansie-
ringstyper tages i brug:
• Realkreditlån bl.a. til energirenoveringer i hushold-
ninger og SMV’er
• Erhvervslån bl.a. til mere bæredygtige produktions-
metoder for landbrug og SMV’er
• Egenkapitalfinansiering til opførelse af nye havvind-
mølleparker, eltransmission og nye teknologier
• Offentlige-private partnerskaber (OPP), hvor
myndighederne har ansvaret for en opgave eller et
projekt, men hvor private finansierer og driver den.
Hertil kommer finanssektorens bidrag gennem øget
klimafokus i långivning og investering i aktier, ejen-
domme og infrastruktur.
Selvom det er en særdeles krævende opgave, finans-
sektoren står over for, lyder overskriften, at det ikke er
mangel på kapital og finansiering af sunde projekter,
der bliver en barriere. Kernen i udfordringen bliver at
skabe rammevilkår i Danmark og internationalt, der
gør, at de nødvendige investeringer bliver økonomisk
rentable.
I realiseringen af investeringsbehovet vil finanssektoren
selv løbende måle udlåns- og investeringsporteføljer-
nes klimaaftryk og sætte mål for grønne investeringer.
Mens banker og realkreditinstitutter vil være med til at
identificere og nudge grønne projekter hos de mange
mindre danske virksomheder og husholdninger i kraft af
kundekontakt og nyudviklede værktøjer, vil pensionssel-
skaber, investeringsfonde og kapitalforvaltere gennem
udøvelse af aktivt ejerskab skubbe til den grønne om-
stilling i større virksomheder i Danmark og globalt.
Opgaven skal ses i et langsigtet perspektiv og med blik
for, at indsatsen skal bidrage til at reducere de globale
udledninger af drivhusgasser. Det betyder i praksis, at
en del investeringer først vil bidrage efter 2030 og
uden for landets grænser via udvikling af teknologier
og løsninger med globalt potentiale. Danmark skal
derfor arbejde for, at EU skal spille en koordinerende
rolle – også globalt.
Køreplan for finanssektorens klimapartnerskab
9
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
2202522_0010.png
Finanssektorens indsats
på fire initiativområder
Sætte mål for og monitorere
reduktion af kundernes
CO² -aftryk
• De finansielle institutioner opsætter konkrete mål
for at reducere CO²-aftrykket af de aktiviteter, de
finansierer, og rapporterer herom.
• Opfølgning på finansieringsbidrag fra pensions-
og forsikringsselskaber, som har givet tilsagn om
ekstra 350 mia. kr. til grønne lån og investeringer
i Danmark og udlandet.
• Banker og realkreditinstitutter har som ambition
at øge de grønne lån med 300 mia.kr. frem mod
2030 og dermed bringe deres samlede grønne
udlån i Danmark op på 700 mia.kr.
• Udvikling af værktøjer til at opgøre udlåns-
og investeringsporteføljers CO²-aftryk og
udviklingen heri.
Aktivt engagere
sig i kunder
og projekter
• Det aktive ejerskab hos pensionsselskaber,
investeringsfonde og kapitalforvaltere vil
understøtte udviklingen af klimavenlige
forretningsmodeller i virksomheder, hvor de er
aktionærer.
• Pensionsselskaber og andre institutionelle
investorer vil kræve høje energistandarder i ejede
bygninger og forpligter sig til, at nybyggerier
bliver certificeret efter høje standarder for
bæredygtighed, fx høje DGNB- standarder.
• Banker og skadeforsikringsselskaber vil være
mere aktive i forhold til deres kunder ved at
bruge naturlige kontaktpunkter til en dialog om
energiforbedringer, udskiftning af varmekilde m.v.
10
Køreplan for finanssektorens klimapartnerskab
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
2202522_0011.png
Integrere
bæredygtighed
i forretningsmodeller
• Penge- og realkreditinstitutterne vil udvikle
og tilbyde lån, der ansporer ejere af boliger
og erhvervsbygninger til at reducere deres
energiforbrug.
• De finansielle institutioner vil tilbyde investerings-
og opsparingsprodukter, der er målrettet
investeringer i bæredygtige aktiviteter.
• Skadesforsikringsselskaber vil fokusere på
forhindring af skader med et stort klimaaftryk,
som brand, genopførelse af bygninger m.v.
• Finansielle institutioner øger fokus på
risikohåndteringen af aktiver, som påvirkes
negativt af den grønne omstilling og klima-
forandringer, herunder mulige konsekvenser for
selskabernes aktiver som fx ejendomme som følge
af stigende vandstand eller temperaturer (fysiske
risici) samt transitionsrisici for aktiver, der baserer
sig på fossile brændsler, såkaldte strandede aktiver.
• Uddannelse af medarbejdere til at kunne gå i
dialog med kunder og partnere om bæredygtige
investeringer.
Reducere
udledninger fra
finanssektoren selv
• Finanssektoren vil sætte mål for egen
CO²-udledning og rapportere herom.
• Indkøb af certificeret grøn elektricitet
og opvarmning.
• Energirenovering af virksomhedernes
bygningsmasse.
• Løbende udskiftning af bilparken til
lavemissionsbiler.
• Gennemgang af kantinedrift,
energieffektivisering af kontorarealer m.v.
Køreplan for finanssektorens klimapartnerskab
11
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
2202522_0012.png
Anbefalinger
til regeringen
Sikring af langsigtede og
forudsigelige rammevilkår
Omlægning af afgifter
og tilskud tilknyttet energi
Skal tilskynde til udrulning af varmepumper og
lavemissionsbiler i et langsigtet perspektiv med fokus
på omkostningseffektivitet og forudsigelighed.
Revision af eksisterende ordninger
Energimærket skal gøres mere præcist og udbredt.
BoligJobordningen skal revideres, så håndværkerfra-
draget kan akkumuleres over tid til større energire-
noveringer. Energispareordningen bør videreføres
frem mod 2030. Krav om energisyn skal udbredes til
SMV’er under hensyntagen til proportionalitet.
Nye finansieringskonstruktioner
Danmarks Grønne Investeringsfond skal samarbejde
med virksomheder om at tilbyde ESCO-løsninger. Lån
med vækstkaution skal tilbydes til bæredygtig omstil-
ling af landbrug. Der skal være øget fokus på grønne
investeringer i Dansk Vækstkapital 3.
EKF, Vækstfonden og Danmarks Grønne Investerings-
fond skal samarbejde med bankerne om nye risikode-
lingsmodeller til at finansiere omstilling i bl.a. SMV’er.
De regulatoriske rammer i Danmark og EU justeres
mhp. at øge detailinvestorers mulighed for at bidrage
til finansiering af grøn omstilling.
Regulering af og investeringer i el-net
Regulering af Energinet og distributionsselskaber
skal sikre den nødvendige udbygning ved at åbne op
for OPP-løsninger, hvor den private sektor leverer
finansiering, mens ejerskabet af kritisk infrastruktur
bevares på offentlige hænder.
Rammevilkår i EU
EU’s rammevilkår for långivning og investeringer skal
understøtte den bæredygtige omstilling. Taksonomien
for bæredygtige aktiviteter bør derfor understøtte
transformationen mod mere bæredygtighed, og doku-
mentationskrav skal være håndterbare.
12
Køreplan for finanssektorens klimapartnerskab
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
2202522_0013.png
Risikovillig finansiering af
innovation, udvikling og
eksport af lavemissions-
løsninger
Udvikling og markedsmodning
af lavemissionsteknologier
Øget brug af kombination af offentlige midler og
risikovillig privatkapital til at finansiere kombination
af udviklingsprojekter med potentiale for at reducere
globale udledninger, fx udvikling af e-fuels samt fangst
og lagring af CO²(CCS).
Understøtte skalering og eksport
Midler fra EKF skal bruges til at styrke eksportpotentia-
let i grøn teknologiudvikling og hermed tilføje den
nødvendige skala, der skal til for at gøre projekterne
rentable, og dermed relevante for finansielle investorer.
Den offentlige
sektors egen rolle
Offentlige bygninger og anlæg
Måling og offentliggørelse af offentlige bygninger
og anlægs CO²-aftryk. Øget brug af ESCO-model-
ler til at realisere besparelsespotentialer, hvor brug
af private operatører står for opførelse og drift.
Offentlige anlægsprojekter skal i udbudsmateriale
stille høje krav til energieffektivitet, klimavenlige
materialer og løsninger.
Offentlig budgetstyring og indkøb
Reform af offentlige økonomistyring: Fra udgifts- til
omkostningsstyring for at styrke tilskyndelser til
energieffektiviseringer. Staten og Kommunernes
indkøbsservice skal fastlægge en indkøbspolitik,
som bedre understøtter grøn omstilling gennem
klimavenlige indkøb af varer og tjenesteydelser.
Offentlige lejeaftaler skal fremover kræve høje
standarder for bæredygtighed.
Offentlige udbud af kollektiv transport
Elektrificering af den kollektive trafik: Her kan
OPP-løsninger være relevante, hvor finansieringen
og udførelsen foretages af private, mens kon-
trollen og det langsigtede ejerskab er bevaret på
offentlige hænder.
Deling af offentlige data med det private
Adgangen til at dele offentlige data skal styrkes.
Standardisering,
digitalisering og adgang
til data
Data for bæredygtighed
Tage initiativ til at udvikle branchespecifikke standar-
diserede nøgletal for bl.a. CO2-regnskab og bidrage
proaktivt til det europæiske arbejde for at udvikle –
ideelt set – globale rapporteringsstandarder.
Arbejde for at etablere et fælles og frit tilgængeligt
EU-dataregister med standardiserede og digitalisere-
de ESG-data.
Styrket uafhængig rådgivning
efter fælles standarder
Tage initiativ til at styrke certificeringen for
energirådgivere og standarder for afrapportering
og dokumentation.
Køreplan for finanssektorens klimapartnerskab
13
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
2202522_0014.png
Grøn omstilling
i Danmark frem
mod 2030
Den grønne omstilling er kommet langt i Danmark
i forhold til resten af verden, men er meget ujævnt
fordelt på de forskellige sektorer. Forsyningssektoren
er nået langt i forhold til at udskifte kul, olie og gas
med vind, biomasse og i et vist omfang sol til produk-
tion af el og varme til husholdninger og virksomheder.
Til gengæld er fossile brændsler fortsat dominerende
i transportsektoren og i den tunge industri. Der er
fortsat et betydeligt potentiale for en mere effektiv
energianvendelse på tværs af sektorer.
Indsatsområder
1. Energieffektive bygninger og produktionsanlæg
Der er fortsat et betydeligt potentiale for at re-
ducere energiforbruget i eksisterende bygninger
og produktionsanlæg hos både husholdninger og
virksomheder:
• Husholdninger
For eksempel isolering af ydervægge, gulve, loft
og tag samt energieffektive vinduer og døre, ofte i
forbindelse med andre renoveringer.
• Små og mellemstore produktions-
virksomheder
Energieffektivisering af produktionserhvervene,
fx ved at mindske varmetab og el-forbruget samt
isolering af bygninger.
• Landbruget
Omstilling mod mere bæredygtige landbrugsbe-
drifter dækker bredere end energieffektiviserin-
ger. Fx gylleforsuringsanlæg, hyppig gylleudslus-
ning mv.
I energieffektivitetsprojekter er det ofte ikke renta-
bilitet, der er en barriere. Finansieringsomkostnin-
gerne kan tit dækkes inden for de energibesparel-
ser, som projektet medfører. Således er den største
barriere, at energieffektivitetsprojekter ikke bliver
prioriteret eller helt overset af husholdninger og
virksomheder.
Kerneopgaven er derfor udvikling af bedre instru-
menter til at identificere og gennemføre de mest
lovende projekter med et privatøkonomisk over-
skud for investoren. Her spiller banker og real-
kreditinstitutter en vigtig rolle i dialogen med
kunderne, så boligejerne anspores til at foretage
energirenoveringer, hvis deres friværdi og kredit-
værdighed også gør långivningen forsvarlig. Den
højere værdi af en energieffektiv bolig kan i nogle
tilfælde også bruges som sikkerhedsstillelse til at
optage et lån til renoveringen. For landbruget kan
det være nødvendigt at se nærmere på en ordning
med fx vækstkaution på en landbrugsbedriftsinve-
stering i en mere bæredygtig drift.
Digitaliseringen og adgang til data om hushold-
ningers og virksomhedernes energiforbrug åbner
nye muligheder for, at fx bankrådgivere får bedre
muligheder for at have en dialog med kunder om
energirenoveringer og dermed kan hjælpe kunder-
ne med at søge rådgivning hos fx energikonsulenter
om muligheder, omkostninger og gevinster ved
omlægning af energiløsninger m.v.
Opgaven er således at forbedre dialogen, rådgivnin-
gen og implementeringen af løsninger, som kunder-
ne tjener på at gennemføre.
A+++
14
A++
Køreplan for finanssektorens klimapartnerskab
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
2202522_0015.png
2. Massiv udbygning af vedvarende energi
Et centralt element i omstillingen bliver at erstat-
te fossile brændsler med en massiv udbygning af
vedvarende energi, der skal drive en elektrifice-
ring af økonomien. Der er primært tale om stadig
mere billig vindenergi, men også i stigende omfang
solenergi, som selv på Danmarks breddegrader
efterhånden er et omkostningseffektivt alternativ.
Der er allerede etableret robuste finansieringsmo-
deller, som i stigende grad bruges globalt i forbin-
delse med etablering af vindmølleparker m.v. De
baserer sig ofte på egenkapitalfinansiering fra en
infrastrukturfond med fx pensionsselskaber og an-
dre institutionelle investorer som ejere i samarbej-
de med industrielle partnere. Dette kan geares med
bankfinansiering, obligationer og i nogle tilfælde
realkredit. Efter nogle års drift er risiciene ved ejer-
skab reduceret, hvorved anlægget kan videresælges
fx til andre institutionelle investorer.
Udfordringen er således ikke manglen på gode
finansieringsmodeller, men risiko på afsætnings-
siden, nemlig: Hvor meget el vil der rent faktisk
blive efterspurgt og til hvilken pris? Allerede i dag
forventes den samlede el-produktion i Danmark i
2030 at overstige traditionelt el-forbrug med 14
pct. Der vil derfor være en stor investeringsrisiko
ved en udbygning fx af vindenergi i Nordsøen i
fravær af rimeligt klare og berettigede forventnin-
ger om, at den nødvendige ekstra efterspørgsel
kommer.
Tilsvarende er det også en usikkerhedsfaktor, om
der bliver gennemført den tilstrækkelige udbygning
af infrastrukturen, således at den producerede el
kan nå slutbruger (de nødvendige udbygningsinve-
steringer overstiger formentligt 40 mia. kr. i Dan-
mark frem mod 2030). Her kan privat kapital fra
pensionsselskaber og andre institutionelle investo-
rer bidrage. Private midler kan investeres i offentligt
ejet infrastruktur – og dermed sikre den nødvendige
udbygning – via OPP-ordninger eller andre model-
ler, hvor investeringen ikke behøver give en ejeran-
del til kritisk infrastruktur, men en ret til fremtidigt
afkast. En hurtig beslutning om etablering af en
”vindø” i Nordsøen kan derfor anbefales.
Opgaven er således at etablere rammevilkår, der
øger efterspørgslen efter grøn el og garanterer den
nødvendige infrastruktur, som gør private investe-
ringer i udbygning af vedvarende energiproduktion
rentabel.
Køreplan for finanssektorens klimapartnerskab
15
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
2202522_0016.png
3. Elektrificering af økonomien
Elektrificering af økonomien til erstatning af fossile
brændsler udgør en hjørnesten i den grønne omstil-
ling. Produktionen af el og centralvarme er allerede
på vej til at blive 100 pct. grøn. Det næste trin er at
få udrullet nye el-baserede løsninger for energifor-
brug hos slutbrugerne med tilhørende finansiering:
• Husholdninger, mindre erhvervsdrivende
og servicevirksomheder
Varmepumper er allerede i dag et rentabelt al-
ternativ til olie- og gasfyr i områder uden fjern-
varme. Lavemissionsbiler vil i det kommende tiår
i stigende omfang være konkurrencedygtige med
konventionelle biler, herunder også på funktiona-
litet som fx aktionsradius, tid for opladning m.v.
Banklån og/eller realkredit vil kunne bruges til
begge typer af investeringer, hvis det er forsvar-
ligt i forhold til sikkerheden bag lånet og kundens
økonomi. Der vil være tilfælde, hvor ejendommens
værdi eller kundens økonomi ikke kan finansiere fx
udskiftning af varmekilde til en varmepumpe. Der
kan det være nødvendigt at se nærmere på andre
finansieringsmodeller, fx med Danmarks Grønne
Investeringsfond.
• Tung industri og international transport
Disse sektorer står globalt set for en høj og stigen-
de andel af drivhusgasudledningen. De alternative
grønne brændsler, såsom biofuels (fx alge-base-
ret) og elektrofuels (kunstigt fremstillet baseret
på el) er fortsat betydeligt dyrere end fossile
drivmidler og kræver investeringer i modning af
teknologier til industriel skala. Samtidig opererer
køberne af alternative grønne brændsler, dvs.
tung industri, flyselskaber, rederier
1
og interna-
tionale vognmænd på internationale markeder
med intensiv konkurrence. Det sætter grænser
for, hvor meget dyrere grønne brændstoffer kan
være, før brug af dem fører til betydelige tab af
markedsandele og flytning af drivhusgasser ud af
Danmark (carbon leakage).
Opgaven er derfor dels at se på mulige finansie-
ringskonstruktioner, der kan understøtte omstillin-
gen i tilfælde, hvor finansiering på markedsvilkår
er vanskelig, dels at få markedsmodnet teknologier
samt skabt rammevilkår, som giver tilstrækkelige
tilskyndelser til at investere i udvikling og anvendel-
se af de grønne brændselstyper i et internationalt
perspektiv. De-risking af investeringer via langva-
rige kontrakter for hele værdikæden er afgørende
for at tiltrække private investeringer til grøn el og
grønne brændstoffer (Power and Fuel Purchase
Agreements).
4. Risikovillig finansiering af innovation,
udvikling og eksport af lavemissionsløsninger
En langsigtet og omkostningseffektiv løsning af
den globale klimaudfordring kræver udvikling og
brug af nye teknologiske løsninger. Det gælder
ikke mindst i forhold til elektrificering af langt
større dele af økonomien. Det kræver brug af et
bredt mix af instrumenter og samspil mellem den
offentlige og privat sektor. Egentlig grundforsk-
ning skal dog være offentligt finansieret. I et dansk
perspektiv vil det særligt være interessant, om der
også kan skabes vækst og job gennem eksport af
løsninger udviklet i Danmark med dansk forankre-
de virksomheder og kompetencer.
Der er et betydeligt dansk potentiale for at realisere
disse muligheder. Regeringen har tilført betydelige
midler til Vækstfonden og EKF for at styrke inno-
vation i og eksport af grønne løsninger. Tilsvarende
er der allerede betydelige midler i danske innovati-
onsfonde og forskningsmidler, som kunne målrettes
e-fuels samt CO² fangst og lagring (CCS). Danske
institutionelle investorer har allerede investeret
betydeligt i grønne teknologier på internationalt
plan og har skabt de finansieringsmodeller, som har
udviklet forsyningsindustrien sammen med energi-
producenter og industrielle aktører, især inden for
on- og offshore vind, biomasse og sol.
Udfordringen er at skrue en pakke af instrumenter
sammen, således at potentialet kan realiseres.
16
Køreplan for finanssektorens klimapartnerskab
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
2202522_0017.png
Samlet
investeringsbehov
En opgørelse fra Copenhagen Economics viser, at en
sådan grøn omstilling kan kræve investeringer for op
mod 600 mia. kr. frem mod 2030, jf. figur 1 i Copen-
hagen Economics opgørelse af investeringsbehov,
men med ganske forskellige udfordringer og mulige
løsninger på finansieringsbehovet, som også beskre-
vet ovenfor.
Bank- og realkreditfinansiering vil primært bidra-
ge med fremmedkapital, mens pensionsselskaber,
investeringsfonde, kapitalforvaltere m.fl. er oplagte
slutinvestorer for egenkapitalfinansieringen, både som
følge af direkte investeringer i virksomheder (fx via
aktieemissioner) og indirekte igennem investeringer i
kapitalfonde. Derudover kan pensionsselskaber, inve-
steringsfonde og kapitalforvaltere være slutinvestor
for en del af de grønne obligationer og realkreditobli-
gationer, som bankerne og realkreditinstitutterne ud-
steder. Hertil kommer finanssektorens bidrag gennem
øget klimafokus i långivning og investering i aktier,
ejendomme og infrastruktur.
Ovenstående er i tråd med erklæringen fra pensions-
sektoren om at investere ekstra 350 mia. kr. i grønne
aktiviteter frem mod 2030, samt banker og realkre-
ditinstitutters ambition om at øge de grønne lån med
300 mia.kr. frem mod 2030, og dermed bringe deres
samlede grønne udlån op på 700 mia.kr.
Figur 1 · Copenhagen Economics' opgørelse af investeringsbehov
frem mod 2030 og mulig finansiering, mia. kr.
Investeringsbehov
-600
Andre
Industri og landbrug
Energie ektiviseringer i boliger
og konvertering af varmekilder
Øvrig landtransport
80
60
85
90
Egenkapital
Kapitalfonde
Blended finance
Private banklån
Mulige private
finansieringskilder
Lavemissionsbiler
135
Erhvervslån
Elproduktion og eldistribution
180
Realkreditlån
Mia. kr.
Note: Privatlån indeholder private billån. I ovennævnte opgørelse er der ikke medtaget investeringsbehov ved etablering af initiativet ”Vindø” i
Nordsøen, men tiltaget kan indgå delvist under eksempelvis øget el-produktion. Investeringsbehovene er vurderet i et spænd og er indsat som
midtpunkter i figuren. Kilde: Copenhagen Economics.
Køreplan for finanssektorens klimapartnerskab
17
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
Den globale,
erhvervspolitiske
og sociale dimension
Den globale klimaudfordring har en klar dansk er-
hvervspolitisk dimension. Eksport af klimaløsninger
udviklet i Danmark kan bidrage til at løse den globale
klimaudfordring, men kun hvis de er konkurrence-
dygtige med løsninger udviklet i andre lande. Modsat
hvis danske virksomheder påtvinges løsninger, der
giver dem væsentligt højere omkostninger end deres
udenlandske konkurrenter, så flytter produktionen
og dermed CO²-udledningen til andre lande med
lavere direkte eller indirekte skatter på drivhusgasser
(carbon leakage). Dansk klimapolitik kan dermed enten
understøtte eller forringe skabelse af vækst og job i
Danmark.
Der er også en klar forbindelse mellem den erhvervs-
politiske og den sociale dimension. Hvis danske løsnin-
ger kan sælges globalt, bliver den grønne omstilling
billigere for danske forbrugere og skatteydere: Om-
kostninger til udvikling og produktion kan spredes på
globale kunder og ikke blot danske. Modsat hvis pro-
duktet kun kan sælges i Danmark, ligger omkostningen
alene hos danske forbrugere. Så højt eksportpotentia-
le af klimaløsninger betyder også lavere omkostninger
for danske borgere.
Den internationale, erhvervspolitiske og sociale di-
mension går dermed hånd i hånd: Udvikling af løsnin-
ger med danske aktører, som kan sælges globalt, giver
det største bidrag til den globale klimaudfordring samt
de bedste muligheder for jobskabelse i Danmark og
medfører de laveste omkostninger for danske forbru-
gere og skatteydere.
Denne basale sammenhæng er også afgørende for den
danske finanssektors tilgang til den grønne omstilling.
Investeringer i udvikling af produkter og løsninger, som
har et potentiale til at kunne afsættes på de interna-
tionale markeder, herunder ved at trække på danske
styrkepositioner, er de mest interessante investerin-
ger. Disse investeringer er konkurrencedygtige i et
langsigtet perspektiv, er mindre risikofyldte og kræver
mindre kapitalforbrug per sparet enhed af drivhusgas.
Grebet rigtigt an udgør den bredere elektrificering af
det danske energisystem en klar mulighed for at ud-
bygge eksisterende styrkepositioner og potentielt ska-
be nye. Pointen er, at Danmark allerede har en global
førerposition i produktion, opstilling og finansiering af
vindmølleparker over hele verden. Desto større del af
den globale økonomi, der bliver elektrificeret, jo større
er efterspørgslen efter denne kompetence. Nordsøen
er Europas vigtigste vindressource, og udbygningen af
havvindkapacitet her vil kunne forsyne ikke bare Dan-
mark, men store dele af Vesteuropa med grøn energi.
Udviklingen af nye brændselstyper – en helt afgørende
forudsætning for løsningen af klimaudfordringen – er
også en mulig dansk styrkeposition med danske ud-
bydere og efterspørgere, der opererer på det globale
marked i form af stærke industrielle aktører.
Den danske indsats bør samtidig bygge på de forplig-
telser og muligheder, som ikke mindst EU-lovgivning
og initiativer ruller ud i disse år. Det gælder rappor-
tering om klimarisici og krav til, at finansielle insti-
tutioner spiller en aktiv rolle i forhold til kundernes
udledninger. Den danske indsats skal fokuseres på at
påvirke udformningen af disse regler i de kommende
år og særligt undgå parallelle særlige danske regler på
sammenlignelige områder.
18
Køreplan for finanssektorens klimapartnerskab
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
2202522_0019.png
Finanssektoren
påtager sig ansvaret
for at tilvejebringe en stor
del af den finansiering,
der kræves for at realisere
70 pct.-målsætningen
Køreplan for finanssektorens klimapartnerskab
19
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
2202522_0020.png
Modeller for offentligt
private partnerskaber
i form af blended finance med
anvendelse af midler i Danmarks
Grønne Fremtidsfond og erfa-
ringerne fra SDG-fonden vil
være en af vejene frem
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
2202522_0021.png
Forpligtelser
fra finanssektoren
Sektoren har et ansvar for, at investorer og låntagere –
der via banker, realkredit, pensionsselskaber, investe-
ringsfonde m.v. finansierer investeringerne – får et
fornuftigt afkast. Den finansielle sektor hverken kan
eller skal således investere i projekter, der forventes
at være tabsgivende eller giver et lavere afkast end
projekter med en sammenlignelig risiko, og långivnin-
gen skal være forsvarlig for både långiver og låntager.
Der kan derfor være behov for offentlige initiativer for
at sikre økonomisk rentabilitet i grønne investeringer.
Modeller for offentligt private partnerskaber i form af
blended finance med anvendelse af midler i Danmarks
Grønne Fremtidsfond og erfaringerne fra SDG-fonden
vil være en af vejene frem.
Når de grundlæggende økonomiske incitamenter er
på plads, er det finanssektorens opgave at facilitere
finansieringen. Konkret vil finanssektoren fokusere på
fem typer af initiativer:
1. Reducere udledninger
fra finanssektoren selv
Finanssektorens virksomheder vil som minimum
reducere egne udledninger med 70 pct. frem
mod 2030. For Finans Danmarks medlemmer
skønnes den direkte udledning at være ca. 4.000
ton CO² i 2018. Hertil kommer, at en stor del af
sektorens drift og udvikling af it-systemer foreta-
ges i datacentraler. I 2018 skønnes det, at centra-
lernes direkte udledning fra drift af it-systemer
var på mere end 4.400 ton CO².
2
Konkret vil reduktionen inden for sektoren
understøttes af en virksomhedsspecifik årlig,
systematisk gennemgang og rapportering af
egen CO²-udledning og målsætning på baggrund
heraf. Reduktionsmålet kan opnås gennem flere
af følgende initiativer, der er konsistente med
Klimarådets anbefalinger til omkostningseffektiv
reduktion af udledning:
• Konsekvent indkøb af certificeret grøn elektricitet
og opvarmning
• Energirenovering af virksomhedernes bygningsmas-
se, herunder løbende energireducerende tiltag som
nye tage og vinduer, ændrede ventilationssystemer,
LED-belysning, solcelleanlæg og vindmøller
• Løbende udskiftning af bilparken til lavemissionsbiler
• Gennemgang af kantinedrift, energieffektivisering af
kontorarealer m.v.
• Større udbredelse af videomøder og udbredelse af
alternativer til flyrejser samt nedbringelse af flyrejser
• Tiltag for at mindske papirforbrug
• Øget fokus på affaldssortering og reduktion
af madspild
• Digitalisering af arbejdsgange
• Grøn indkøbspolitik.
Køreplan for finanssektorens klimapartnerskab
21
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
2. Sætte mål for og monitorere
reduktion af kundernes CO² -aftryk
Finanssektoren påtager sig ansvaret for at tilveje-
bringe en stor del af den finansiering, der kræves
for at realisere 70 pct.-målsætningen. De enkelte
finansielle institutioner vil sætte konkrete mål for at
reducere CO²-aftrykket af de aktiviteter, de finan-
sierer. I forlængelse heraf vil de finansielle instituti-
oner løbende opgøre og offentliggøre CO²-aftryk-
ket, så det bliver muligt at monitorere realiseringen
af målsætningen. Til det formål vil sektoren fort-
sætte udviklingen af værktøjer til at opgøre udlåns-
og investeringsporteføljers CO²-aftryk.
I de kommende år kan det målte CO²-aftryk fra de
finansielle institutioners porteføljer af udlån og in-
vesteringer initialt stige i takt med, at de finansielle
institutioner bidrager til det identificerede finan-
sieringsbehov. Virksomheder med høje udledninger
har typisk også et stort behov for finansiering til at
omstille sig. Det gælder fx for virksomheder inden
for transport, landbrug og tung industri. Finansielle
Institutioner, der bidrager med finansiering til disse
virksomheder, vil kunne opleve en stigning i deres
opgørelser af CO²-aftryk. Det vil være et udtryk for,
at de finansielle institutioner aktivt bidrager til at
realisere den grønne omstilling i disse sektorer og er
selvsagt en bedre strategi end at fravælge sådanne
kunder for at få et ”pænere” CO²-aftryk.
3. Aktivt engagere sig i kunder og projekter
For pensionsselskaber, investeringsfonde og kapi-
talforvaltere kan denne aktive rolle især foretages
igennem udøvelse af aktivt ejerskab i de virksomhe-
der, hvor de er aktionærer. Igennem deres egenka-
pitalinvesteringer får de institutionelle investorer
ikke kun del i overskuddet af de virksomheder, de
investerer i – de får også medbestemmelse. Denne
medbestemmelse vil de institutionelle investorer
aktivt bruge til at promovere grønne løsninger:
• I samarbejde med andre aktionærer understøttes
udviklingen af klimavenlige forretningsmodeller
i de virksomheder, hvor de er aktionærer. Flere
danske pensionsselskaber er med i globale allian-
cer af investorer, som gennem en aktiv ejerrolle
arbejder for reduktion af CO²-aftryk i deres inve-
steringsporteføljer.
• Danske pensionsselskaber har betydelige inve-
steringer i primært danske ejendomme, som de
udlejer ofte som eneejere. Det giver mulighed for
at kræve en høj energistandard, som typisk vil give
mulighed for en højere leje. Det anbefales derfor,
at selskaberne fastlægger politikker og mål for
opgradering af deres eksisterende ejendomspor-
tefølje til fx en høj DGNB- standard og forpligter
sig til, at alle nye investeringer/nybyggerier er cer-
tificeret efter høje standarder for bæredygtighed
og energieffektivitet.
Banker og forsikringsselskaber vil være mere aktive i
forhold til deres kunder ved at bruge naturlige kon-
taktpunkter med kunderne til at have en dialog med
kunderne om mulige energiforbedringer og hjælpe
dem videre til fx en energirådgiver:
• Privatkunder
For privatkunder vil der ske en adressering af
energirenoveringer og investeringer i udstyr,
som skaber et smartere energiforbrug (fx skubbe
el-forbrug til om natten) samt udfasning olie- og
naturgasfyr og investering i varmepumper eller
jordvarmeanlæg. Det skal ske ved huskøb, og hvis
der alligevel skal foretages renoveringer af boligen
før indflytning og ved omlægning af lån. Dialogen
med kunden kan indebære at hjælpe dem videre til
en energirådgiver og vil ske inden for de regulato-
riske rammer for boligkreditformidling. I skadessi-
tuationer har skadesforsikringsselskaber kontakt til
kunden og kan rådgive og hjælpe kunden til en an-
derledes og mere miljørigtig løsning. Ved et hussalg
udarbejdes der tilstandsrapport som grundlag for
tilbud om ejerskifteforsikring, der også kan være et
udgangspunkt for dialog om energieffektiviserin-
ger. Selskaberne kan trække på deres samarbejde
med leverandører, søge om nødvendige tilladelser
i samarbejde med kunden og oplyse om mulige
finansierings- og tilskudsmuligheder.
22
Køreplan for finanssektorens klimapartnerskab
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
2202522_0023.png
Banker og realkredit-
institutter kommer
til at spille en central rolle
i finansieringen af grønne
investeringer i landbruget
• SMV’er
For SMV’er vil banken have en dialog med kunden
om energirenoveringer, men her er muligheder-
ne bredere: Banker kan generelt informere om de
mulige investeringsprojekter. En aktiv tilgang vil også
være gavnlig, da SMV’er ofte ikke har de nødvendige
kompetencer og analyseberedskab til løbende at vur-
dere rentabiliteten af grønne investeringer. Dialogen
med kunden kan indebære at hjælpe dem videre til
energirådgivere.
• Landbrug
For landbrug vil banker og realkreditinstitutter
ligeledes have øget fokus på bæredygtige investe-
ringsplaner i dialogen med landbrugeren. Banker og
realkreditinstitutter kommer til at spille en central
rolle i finansieringen af grønne investeringer i land-
bruget, da størstedelen af finansieringen i dag sker
gennem realkredit og lån med lang løbetid. Trans-
formationen mod mere bæredygtige landbrugsbe-
drifter dækker bredere end energirenoveringer og
elektrificering, og det kræver data og nye metoder til
måling af bæredygtighed i landbrugsproduktionen.
Det kan støtte omstillingen mod mere bæredygti-
ge landbrugsbedrifter, hvis der kan laves en simpel
ordning, som understøtter landbrugeres finansiering
af bæredygtige tiltag af mindre størrelse, fx investe-
ring i gylleforsuringsanlæg, hyppig gylleudslusning og
andre staldteknologier, udstyr til præcisions landbrug
og andet markudstyr med dokumenteret effekt mv.
Der kan fx ses nærmere på vækstkautioner, hvor man
kan drage på tidligere erfaringer, fx i Vækstfonden.
En mere aktiv tilgang kræver operationelle og til-
gængelige værktøjer. Energimærket kan gøres mere
præcist og tilskyndelser til at få det udbredt styrket.
Der er også behov for bedre analytiske metoder, der
løbende monitorerer og analyserer klimaaftrykket af
kundernes lån, investeringer og potentiale i grønne
investeringer.
3
Første skridt vil være i højere grad at
indsamle allerede tilgængelige data, der kan bruges til
at estimere kundernes klimaaftryk og gøre disse data
tilgængelige for investorer og långivere.
Køreplan for finanssektorens klimapartnerskab
23
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
2202522_0024.png
4. Integrere bæredygtighed
i forretningsmodeller
Finanssektoren vil integrere bæredygtighed i for-
retningsmodeller og processer – både på strategisk
og operationelt niveau. Det vil konkret omfatte:
• Nye Produkter
Penge- og realkreditinstitutterne vil intensivere
arbejdet med at udvikle og tilbyde lån, der an-
sporer ejere af boliger og erhvervsbygninger til at
reducere deres energiforbrug eller omlægning til
energi med lavere CO²-aftryk. Pensionsselskaber,
investeringsfonde og kapitalforvaltere vil i højere
grad tilbyde produkter, der er målrettet investe-
ringer i bæredygtige aktiviteter. Forsikringssel-
skaber vil gennem udnyttelse af data og andre
forebyggelsestiltag fokusere på forhindring af
skader med et stort klimaaftryk – fx brand, genop-
førelse af bygninger m.v. - samt udvikle og tilbyde
forsikringsprodukter, som i overensstemmelse
med kundernes efterspørgsel og forventninger
understøtter fx grønne valg og genbrugsmateria-
ler ved skadesudbedring.
• Risikohåndtering
Finansielle institutioner er regulatorisk forpligtet
til at øge fokus på risikohåndteringen af aktiver,
som påvirkes negativt af den grønne omstilling
og klimaforandringer. Det kan være følsomhed
over for udsving i energipriser eller værdien af
sikkerhedsstillelse som fx ejendomme som følge
af stigende vandstand. Dertil skal de sørge for at
håndtere transitionsrisici for aktiver, der baserer
sig på fossile brændsler, såkaldt strandede aktiver.
• Uddanne medarbejdere
Til at kunne gå i dialog med kunder om bæredygti-
ge investeringer og til at håndtere de risici, der er
forbundet med investeringerne.
Forebyggelse
af skader er
et område, hvor
forsikringsbranchen
fremover vil have
endnu større fokus
24
Køreplan for finanssektorens klimapartnerskab
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
2202522_0025.png
5. Forsikring med fokus på skades-
forebyggelse og rådgivning
Den betydelige omstilling af dansk økonomi, der
er nødvendig for at nå reduktionsmålet, kræver
ud over massiv investering og finansiering,
håndtering og deling af risici, der er eller kan
blive forsikringsbare. Danske forsikringsselska-
ber forsikrer i forvejen bygninger, produktions-
anlæg og vindmøller og vil som led i den grønne
omstilling tilbyde forsikringsløsninger til den
nødvendige udbygning af vedvarende energi,
elektrificering af økonomien og deleøkonomiske
forretningsmodeller.
Derudover nødvendiggør udviklingen omfatten-
de klimatilpasningstiltag, mens et generelt øget
fokus på forebyggelse af skader og en udnyttelse
af forsikringsselskabers hyppige kundekontakt til
rådgivning om energirenoveringer kan bidrage til
reduktionsmålet:
• Klimatilpasning
På trods af den indsats, der vil blive gjort for at
overholde reduktionsmålene i Paris-aftalen, vil
forekomsten i Danmark af klimarelaterede ska-
der stige i fremtiden. Forsikringsselskaberne har
stor viden og mange data om, hvor skaderne
sker. Branchen vil gerne sætte disse data mere
i spil, så fx myndigheder og grundejere får et
bedre datagrundlag til at igangsætte skadefore-
byggende foranstaltninger. Det er allerede med
stor succes gennemført med skybrudsskadeda-
ta til kommunerne, men man kan også tænke
det udbredt til bygninger, trafik m.m.
• Øget forebyggelsesindsats
Forebyggelse af skader er et område, hvor for-
sikringsbranchen fremover vil have endnu stør-
re fokus. Flere selskaber har strategiske mål om
aktivt at bevæge sig fra, at forsikring først og
fremmest handler om at yde erstatning ved en
skade til i overvejende grad – ved udnyttelse af
data og andre forebyggelsestiltag – at fokusere
på at forhindre og begrænse skader. Enhver for-
hindret skade reducerer en potentiel udledning
af klimagasser i forbindelse med selve skaden,
oprydning, genopbygning eller genanskaffelse.
Det gælder i særlig grad brandskader, der har et
stort klimaaftryk.
• Udnyttelse af kontaktpunkter
og bygningsfaglig ekspertise
Forsikringsselskaberne har mange naturlige kon-
taktpunkter med kunderne, blandt andet ved ind-
tegning, når forsikringsbehov skal justeres, og ikke
mindst, når kunderne oplever en skade. Hvert år
registreres i omegnen af 500.000 bygningsska-
der og forsikringsselskaberne kan i den forbindelse
være en aktiv medspiller til forandring. Forsik-
ringsselskaberne har omfattende teknisk viden
om bygninger og kan rådgive og hjælpe kunden til
energirenovering i forbindelse med skadesudbe-
dring eller genopbygning. Selskaberne kan også
trække på deres samarbejde med leverandører,
søge om nødvendige tilladelser for kunden og
oplyse om mulige finansierings- og tilskudsmulig-
heder, fx i samarbejde med banker.
For at kunne drage størst mulig fordel af kundekon-
takten og den bygningsmæssige ekspertise er det
imidlertid afgørende, at de regulatoriske rammer
er på plads. Det kræver blandt andet, at man kigger
på reglerne for accessorisk virksomhed, således at
forsikringsselskaberne kan tage fornuftige skridt
i retning af at påtage sig en yderligere rådgiv-
ningsrolle. Regnskabsreglerne bør også ændres,
så forsikringsselskabernes udgifter til forebyggel-
se henregnes som erstatninger og ikke som i dag
driftsomkostninger.
Køreplan for finanssektorens klimapartnerskab
25
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
2202522_0026.png
Anbefalinger
til regeringen
Klimapartnerskaberne har anvist mulige veje til opnå en
70 pct.-målsætning for Danmark og har også peget på,
at det skal ske i et internationalt perspektiv med sigte på
klimaudfordringens globale karakter.
Grundkernen i anbefalingerne
fra klimapartnerskabet for
finanssektoren vil være at skabe stabile
langsigtede rammer for den private
sektors aktiviteter og investeringer
Der ligger en betydelig opgave for den private sektor i
at udvikle løsninger, som kan bidrage hertil. Finanssek-
toren har en stor opgave i at medvirke ved finansiering
af disse løsninger. Det er afgørende, at EU’s rammevil-
kår for långivning og investeringer understøtter den
bæredygtige omstilling. Taksonomien for bæredygtige
aktiviteter bør derfor understøtte transformationen
mod mere bæredygtighed, og dokumentationskrav
skal være håndterbare.
En langsigtet grøn omstilling kræver imidlertid også
en betydelig indsats af den offentlige sektor. Grund-
kernen i anbefalingerne fra klimapartnerskabet for
finanssektoren vil være at skabe stabile langsigtede
rammer for den private sektors aktiviteter og inve-
steringer, som kan bidrage til at sikre en tilstrækkelig
udvikling af og efterspørgsel efter nye klimavenlige
løsninger og dermed skabe et marked, der giver til-
strækkelig skala til såvel eksisterende som nye løsnin-
ger. Fire konkrete prioriteter er:
26
Køreplan for finanssektorens klimapartnerskab
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
1. Langsigtede og forudsigelige rammevilkår
Investeringer i lavemissionsteknologi indebærer
betydelige risici. Det skal særligt ses i sammenhæng
med, at aktiver som vindmøller, industrielle solcel-
leanlæg, varmepumper, biler, el-net og nye anlæg
til produktion af biobrændsler og electrofuels har
levetider, som måles i årtier. Hertil kommer leadtid
på udvikling og bygning af industrielle anlæg.
I forhold til salg af lavemissionsbiler vil det være
vigtigt at få en afklaring af vilkår i forlængelse af
slutrapporten fra kommissionen for grøn omstilling
af personbiler i Danmark.
Omstillingen mod mere energieffektive bygninger
kræver bedre energimærkeordning og tilskyndelser
via BoligJobordningen. Der er behov for finansie-
ringskonstruktioner med EKF, Vækstfonden og Dan-
marks Grønne Investeringsfond. Omstillingen mod
mere bæredygtige landbrugsbedrifter skal under-
støttes med en særlig ordning med fx vækstkaution.
• Reform af afgifter og tilskud tilknyttet energi-
forbrug herunder den samlede bilbeskatning
Det nuværende system er et resultat af knopskyd-
ning over årtier og ikke målrettet en omkostnings-
effektiv grøn omstilling af den danske økonomi.
• Revision af Energimærkeordningen
Energimærket skal gøres mere præcist, og tilskyn-
delser til at få det udbredt skal styrkes.
• Revision af BoligJobordningen
Omstillingen af ejendomme skal understøttes ved
en revision af BoligJobordningen, så håndvær-
kerfradraget kan akkumuleres over en årrække til
større energirenoveringer og udvides, så nedriv-
ning af boliger i energimæssig meget dårlig stand
kan medtages som fradragsberettiget udgift.
Udbredelsen af energimærket vil blive tilskyndet,
hvis udarbejdelse af energimærket er fradragsbe-
rettiget under BoligJobordningen.
• Videreførelse af Energispareordningen
Målrettede støtteordninger kan bidrage til at
accelerere omstillingen i små- og mellemstore
virksomheder. Erfaringer fra de senere år peger
på, at Energispareordningen har været afgørende
for gennemførelsen af en række omstillingsprojek-
ter i produktionsvirksomheder, og ordningen bør
derfor videreføres.
• Udbredelse af kravet om energisyn
Under hensyntagen til administrative byrder ud-
vides kravet om energisyn til små og mellemstore
virksomheder. Ordningen skal differentieres efter
størrelse.
• Finansieringskonstruktion med
Danmarks Grønne Investeringsfond
Der vil være tilfælde, hvor ejendommens vær-
di eller kundens økonomi ikke kan finansiere fx
udskiftning af varmekilde til en varmepumpe. Her
er det nødvendigt med andre finansieringsmodel-
ler. Der foreslås finansieringskonstruktion, hvor
Danmarks Grønne Investeringsfond kan finansiere
selskaber, der tilbyder fuldt finansierede løsninger
til installering af varmepumper i private boliger,
og hvor tilbagebetalingen sker med et beløb, der
rummes inden for besparelsen.
• Finansieringskonstruktion for landbrugs-
bedrifters bæredygtige investeringer
Omstillingen mod mere bæredygtige landbrugs-
bedrifter dækker bredere end energieffektivise-
ringer og elektrificering. Det kan støtte omstillin-
gen mod mere bæredygtige landbrugsbedrifter,
hvis der kan laves en simpel ordning, som under-
støtter landbrugeres finansiering af bæredygtige
tiltag af mindre størrelse, fx investering i gylle-
forsuringsanlæg, hyppig gylleudslusning og andre
staldteknologier, udstyr til præcisions landbrug og
andet markudstyr med dokumenteret effekt mv.
Der skal ses nærmere på vækstkautioner, hvor
man kan drage på tidligere erfaringer i Vækst-
fonden, og der skal ses nærmere på mulighed for
straksafskrivning på bæredygtige investeringer, fx
under 1 mio. kr.
• Bedre muligheder for at detailinvestorer
kan bidrage til finansieringen af
den grønne omstilling
Danskernes indestående på indlånskonti og andre
frie midler kan i højere grad bidrage til den grønne
omstilling uden at gå på kompromis med inve-
storbeskyttelsen. Der skal derfor gennemføres et
review af de regulatoriske rammer for indpakning
af alternative investeringer (AIF, UCITS, MiFID
II osv.) og for bankers mulighed for at mellemfi-
nansiere grønne projekter (regler for accessorisk
virksomhed).
• Bedre regulering af el-net
Den nuværende regulering af Energinet og
distributionsselskaber skaber usikkerhed for, om
den nødvendige udbygning bliver foretaget og
risikerer også, at den bliver unødvendigt dyr. Her
kan OPP-løsninger være relevante, hvor finansie-
ringen og udførelsen foretages af private, mens
ejerskabet af kritisk infrastruktur bevares på
offentlige hænder.
Køreplan for finanssektorens klimapartnerskab
27
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
2. Finansiering af innovation, udvikling
og eksport af lavemissionsløsninger
Der er behov for innovation og udvikling af nye tek-
nologier og nye løsninger til den globale klimaud-
fordring. Succesfulde løsninger udviklet i Danmark
vil kunne afføde grøn vækst i de kommende år.
Konkret anbefaler vi, at regeringen igangsætter
følgende initiativer for høste dette potentiale:
• Udvikling og markedsmodning
af lavemissionsteknologier
Øget brug af offentlige bevillinger og risikovillig
kapital til at finansiere udviklingsprojekter med
potentiale for at reducere globale udledninger,
fx udvikling af e-fuels samt fangst og lagring af
CO²(CCS).
• Understøtte forskning i nye teknologier
Universiteterne har en unik rolle i at finde nye
løsninger for at nå klimamålet. Der er brug for, at
universiteternes bevillinger i højere grad mål-
rettes forskningsområder, der er med til at løse
klimamålet. Samtidig skal viden omsættes til for-
retning. Hvis viden fra universiteterne omsættes i
nye forretningssucceser, kan det bidrage væsent-
ligt til, at det danske samfund oplever et nyt grønt
erhvervseventyr. Det kræver, at det gøres mere
enkelt for iværksættere at overtage ny viden og
nye teknologier fra universiteterne.
• Innovation og iværksætteri
For at skabe vækst og arbejdspladser skal regerin-
gen så i dialog med branchen om, hvordan man i
Danmark gennem forskning og uddannelsessyste-
met, beskatningen og erhvervsfremmesystemet
fremmer en risikovillig investeringskultur og lyst til
at starte virksomheder med nye grønne løsninger.
• Understøtte skalering og eksport
Øget brug af midler fra EKF til at styrke eksport-
potentialet i teknologiudvikling og hermed tilføje
den nødvendige skala, der skal til for at gøre pro-
jekterne rentable.
3. Standardisering, digitalisering og adgang til data
For at kunne finansiere den grønne omstilling er
det afgørende, at den finansielle sektor har nem
og billig adgang til standardiserede og digitale data
om de virksomheder, husholdninger m.m., som har
brug for finansiering. Og at disse data er aligned
med de kommende EU-regler om rapportering for
den finansielle sektor.
Behovet for at kunne rapportere ensartet om
klima- og andre kriterier for bæredygtig udvikling
er globalt, og det er helt aktuelt en af de store
dagsordener på World Economic Forums topmø-
de i Davos, ligesom det er et væsentligt element
i EU’s grønne pagt fra december 2019, som bl.a.
indeholder en revision af reglerne for ikke-finansiel
rapportering med henblik på at øge sammenlig-
nelighed og få en højere grad af standardisering af
rapporteringen mellem landene. Adgang til data
som katalysator for vækst og udvikling er ligeledes
omdrejningspunktet for Kommissionens nyligt
offentliggjorte datastrategi.
Afslutningsvis skal det bemærkes, at bæredygtig-
hed er mere end klima og miljø, så der skal også
være fokus på sociale og ledelsesmæssige forhold
ved vurdering af bæredygtighed.
Konkret anbefaler vi, at regeringen vil fokusere på
følgende områder:
• Krav om måling af virksomheders CO²-aftryk
Tage initiativ til at udvikle branchespecifikke
standardiserede nøgletal for bl.a. CO²-regnskab
under hensyntagen til den administrative byrde
forbundet hermed.
• Bidrage til udvikling af
rapporteringsstandarder
Bidrage proaktivt til det igangværende europæ-
iske arbejde med at udvikle – ideelt set – globale
standarder for rapportering inden for klima og
bæredygtighed.
• Etablering af et fælles EU-dataregister
Arbejde for at etablere et fælles EU-dataregister
med standardiserede og digitaliserede data om
klima og miljø, sociale og ledelsesmæssige for-
hold (såkaldte ESG-data), som er frit tilgængelige
for alle.
• Styrke certificeringen for energirådgivere
For at imødekomme det stigende behov for
uafhængige energi- og klimarådgivere, der kan
rådgive om og udarbejde konsekvensberegninger
af konkrete projekter for den enkelte virksom-
hed. Energirådgivernes afrapporteringer og
dokumentation bør samtidig standardiseres i
videst muligt omfang, så banker og investorer får
et bedre og mere objektivt grundlag for at stille
finansiering til rådighed.
28
Køreplan for finanssektorens klimapartnerskab
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
2202522_0029.png
For at kunne finansiere
den grønne omstilling
er det afgørende, at den
finansielle sektor har nem og
billig adgang til standardi-
serede og digitale data
A++
4. Den offentlige sektors rolle
Det offentlige udgør en meget betydelig del af den
samlede økonomi med ansvar for bl.a. kollektiv
transport, ejerskab af en stor del af forsyningssek-
toren samt en stor del af den samlede bygnings-
masse. Den offentlige sektor har derfor betydelige
muligheder for – både direkte som indkøber og
bygherre og indirekte som signalgiver – at styrke
den grønne omstilling i Danmark.
Det finansielle partnerskab ser betydelige mulighe-
der for at indgå i et styrket privat-offentligt samar-
bejde på disse områder og har følgende konkrete
anbefalinger:
• Offentlige bygninger og anlæg
Den offentlige sektor bør både som lejer og
bygherre stille krav om certificeret og energief-
fektivt byggeri. Ved større anlægsarbejder skal
der være fokus på livscyklusbetragtninger samt
anvendelse af de mest klimavenlige materialer.
Såkaldt ESCO-finansiering kan også blive relevant,
hvor en privat aktør gratis foretager en energibe-
sparende investering for en offentlig myndighed,
men til gengæld modtager den løbende bespa-
relse på el-regningen. Hermed kan den private
sektor permanent eller i en årrække få en rolle
som driftspartner med sigte på lavere samlede
omkostninger, herunder til energi.
• Offentlig budgetstyring og indkøb
En reform af den offentlige økonomistyring fra
udgifts- til omkostningsstyring med fokus på total-
økonomiske løsninger for at styrke tilskyndelser til
energieffektiviseringer. Staten og Kommunernes
Indkøbsservice (SKI) skal fastlægge en indkøbs-
politik, som understøtter den grønne omstilling
gennem klimavenlige indkøb af varer og tjeneste-
ydelser.
• Udbud af kollektiv transport
Ligesom i den private sektor kræver 70 pct.-mål-
sætningen en elektrificering af den kollektive tra-
fik. Her kan OPP-løsninger være relevante, hvor
finansieringen og udførelsen foretages af private,
mens kontrollen bevares på offentlige hænder.
• Deling af offentlige data
For at kunne finansiere den grønne omstilling er
det afgørende, at den finansielle sektor har nem
og billig adgang til standardiserede og digitale
data om de virksomheder, husholdninger m.m.,
som har brug for finansiering, fx oplysninger om
ejendommes energimæssige stand. Det gælder
også data fra det offentlige. Adgangen til at dele
offentlige data skal derfor styrkes.
Køreplan for finanssektorens klimapartnerskab
29
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
1
2
3
For skibe og fly gælder, at det kun er forbrug til indenrigstransport, som indgår i den nationale danske 70 pct. målsætning
Afgrænsning af brancher i opdeling på klimapartnerskaber indebærer, at nogle datacentraler indgår under det finansielle klimapartnerskab
og andre under klimapartnerskabet for service, hvilket der ikke er taget højde for her.
Se også Principle 3 i “Principles of Responsible Banking”
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
2202522_0031.png
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Invitation til præsentation af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne mandag den 8. juni kl. 10:40 til 12:00 via Skype
2202522_0032.png