Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 295
Offentligt
2201963_0001.png
NOTAT TIL FOLKETINGET EUROPAUDVALG
25. maj 2020
20/06830-6
Regeringens høringssvar på Kommissionens forslag til ændring og for-
længelse af den Generelle Gruppefritagelsesforordning (GBER), de
minimis-forordningen samt forskellige retningslinjer på statsstøtteom-
rådet
Baggrund
EU-Kommissionen har den 18. maj fremsat et revideret forslag til forlæn-
gelse af den Generelle Gruppefritagelsesforordning (GBER) og de mi-
nimis-forordningen. Forlængelsen skal ses i lyset af den generelle evalue-
ring/fitness check af statsstøttereglerne, som Kommissionen iværksatte i
2019, om som stadig pågår. De omfattede regler udløber 31. december
2020 og udgør grundlaget for langt størstedelen af al tildelt statsstøtte.
Indhold
Kommissionen lægger op til en forlængelse af de minimis-forordningen og
GBER til udgangen af 2023 og retningslinjerne til udgangen af 2021 og
foreslår, at adgangen til at give statsstøtte efter GBER til kriseramte virk-
somheder udvides pga. covid-19. Efter de nuværende regler er støtte efter
GBER til kriseramte virksomheder udelukket. Kommissionen foreslår, at
virksomheder, der ikke var kriseramte 31. dec. 2019 ikke udelukkes fra at
modtage støtte, selvom virksomheden måtte blive kriseramt perioden 1.
jan. 2020 til 30. juni 2021.
Ifølge høringssvaret er Danmark umiddelbart positive over for ændringen
vedrørende kriseramte virksomheder, men udtrykker bekymring for perio-
dens længde. Ifølge høringssvaret støtter Danmark forlængelserne af
GBER og de minimis-forordningen til udgangen af 2023 samt forlængelsen
af retningslinjerne til udgangen af 2021.
Af forslaget fremgår ligeledes, at Kommissionen som følge af Covid-19
situationen lægger op til en midlertidig suspension af værnet i GBER mod
at støtte anvendes til udflytning af arbejdspladser fra en medlemsstat til en
anden medlemsstat i EU i perioden fra 1. januar 2020 til 30. juni 2021.
Værnet indebærer, at der ikke kan ydes statsstøtte efter GBER i en med-
lemsstat, når virksomheden inden for de seneste to år op til støtten modta-
ges, har nedlagt den samme eller lignende aktivitet i et andet EU-land. Vær-
net blev indført i 2017, bl.a. på dansk foranledning.
Danmark er imod denne del af forslaget, hvis der kan ydes statsstøtte efter
gruppefritagelsen i et EU-land, når virksomheden forud for, at støtten mod-
tages, har nedlagt den samme eller lignende aktivitet i et andet EU-land.
Dette bør efter dansk opfattelse gælde uanset COVID-19.