Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 294
Offentligt
2201758_0001.png
02/06/2020
Kunstigt oppustet 
støjkonsekvens‐
område i den 
grønne kile mellem 
Roskilde & Køge
Nabofællesskabet Hastrup
repræsenteret af
Bodil Nissen & Fie Vesterled 
28/05/2020
1
Tak for mulighed for fremmøde. 
Præsentere os selv, og Hastrup – skøn lille landsbyperle, beliggende mellem Roskilde og Køge, lige 
på grænsen mellem 55db og 60 db støjkonsekvensområdet.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 294: Materiale fra Nabofællesskabet i Hastrup i forbindelse med foretræde for udvalget den 28. maj 2020
2201758_0002.png
02/06/2020
Vi mener, 
at støjkonsekvensområdet 
omkring Roskilde Lufthavn er:
Urimeligt
Unødvendigt 
Ulovligt 
Hastrup
28/05/2020
2
Vi er her i dag for at henlede erhvervsudvalgets opmærksomhed på de begrænsninger og udfordringer, som 
støjkonsekvensområdet omkring Roskilde Lufthavn medfører for lokalområdets beboere. 
I vores indledende henvendelse til jer, omtalte vi et ekstremt eksempel – vores naboer Niels & Pernilles kamp for at 
få lov til at bygge en handicapvenligt hus til deres datter Mie. Denne sag er nu genoptaget til behandling af Roskilde 
Kommune, som vil undersøge om planlovens dispensationsmuligheder for personlige og sociale forhold kan 
benyttes. Vi håber derfor at en løsning er undervejs i denne konkrete sag og vi vil derfor ikke komme nærmere ind 
på den. Den principielle sag og generelle forhold for lokalområdet står dog ved magt, som vi nu vil præcisere. 
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 294: Materiale fra Nabofællesskabet i Hastrup i forbindelse med foretræde for udvalget den 28. maj 2020
2201758_0003.png
02/06/2020
47 års begrænsninger i den private ejendomsret uden 
reel behov
Udviklingen
af landsbyer og lokale områder omkring 
Roskilde Lufthavn hæmmes
Store personlige og økonomiske konsekvenser idet 
beboere forhindres i at udvikle og modernisere deres 
ejendomme og realisere deres økonomiske potentialer
Landsbyernes gamle gårde forvandles til forfaldne 
kulisser
Stort uudnyttet potentiale for modernisering 
og investeringer
Vi mener, at 
støjkonsekvensområdet 
er 
urimeligt
, fordi
Borgerne forvirrede og magtesløse: 
Myndighederne afviser både dialog og 
ansøgninger om landzonetilladelser uden 
realitetsbehandling
Begrænsninger i den private ejendomsret er Ikke 
tinglyst! Mange aner ikke, at de er omfattet.
Fra 1993 var Snoldelev‐Hastrup ude af 55 dB‐
zonen. Fra 1997 inde og dernæst ude igen i 
forslag til Fingerplan 2019.
Borgerne inddrages konsekvent ikke! Planlægningen 
af lokalområdet skal afveje alle interesser – men kun 
Københavns Lufthavne a/s og myndighederne har 
været involveret i planlægningen. 
28/05/2020
3
Det store støjkonsekvensområde omkring Roskilde Lufthavn har igennem 47 år begrænset lokalområdets 
udviklingsmuligheder. Konkret er det svært og nærved umuligt for den enkelte borger at udnytte sin 
ejendom, og samarbejdet med myndighederne er stort set ikke‐eksisterende, da alle ansøgninger afvises 
blankt med henvisning til støjskonsekvensområdet. Borgerne omkring lufthavnen føler sig overset og 
forbigået, da processer og beslutninger omkring lufthavnen ikke er inddragende og sjældent tager lokale 
hensyn. 
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 294: Materiale fra Nabofællesskabet i Hastrup i forbindelse med foretræde for udvalget den 28. maj 2020
2201758_0004.png
02/06/2020
Støjkonsekvensområdet ved Roskilde er langt større 
end
det ved Kastrup, selvom der er langt flere og 
større fly i Kastrup!
Stort 55 dB støjkonsekvensområde men det reelle 
støjniveau er meget lavere
Støjkonsekvensområdet 
er 
unødvendigt
, fordi
Der er ingen planer eller forventninger om så store 
udvidelser af Roskilde Lufthavns kapacitet 
Man gør store dele af den grønne kile mellem Roskilde 
og Køge – og folks haver ”uegnet til rekreation med 
overnatning”
Den teknologiske udvikling kommer ikke miljøet til 
gode –f.eks. forslog Erhvervsministeren i forslag til 
Fingerplan 2019 at øge antal store fly ‐ fra maksimalt 
2.662 til fiktive 60.000!
28/05/2020
4
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 294: Materiale fra Nabofællesskabet i Hastrup i forbindelse med foretræde for udvalget den 28. maj 2020
2201758_0005.png
02/06/2020
Unødvendigt 
Billederne viser reel støj sammenlignet med restriktionsområdet omkring hhv. Kastrup og Roskilde Lufthavn.
Samme skala, men absurd restriktivt omkring 
Roskilde L
ufthavn.
28/05/2020
5
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 294: Materiale fra Nabofællesskabet i Hastrup i forbindelse med foretræde for udvalget den 28. maj 2020
2201758_0006.png
02/06/2020
Myndighederne har aldrig  gennemført den lovpligtige 
miljøkonsekvensvurdering for det EU‐
Fuglebeskyttelsesområde, der ligger syd‐sydøst
for 
lufthavnen (Natura2000‐område nr. 150, 
Fuglebeskyttelsesområde nr F103). Borgere bør ikke 
kunne påføres rådighedsbegrænsninger. 
Der er tale om en foregribende ekspropriation, når 
man i hele 47 år opretholder et helt unødvendigt stort 
konsekvensområde. Dette strider mod Grundlovens §
73 og Menneskerettighedskonventionens §1 
beskyttelse af den private ejendomsret, hvilket 
Menneskerettigheds‐domstolen også har afgjort i 2 
tilsvarende sager fra Stockholm.
Desuden består det gældende støjkonsekvensområde 
af et forældet støjkonsekvensområde fra 1973 og et 
støjkonsekvensområde, som  i 1997 er lagt oven i det 
gamle, selvom processen for den udvidelse, som 
konsekvensområdet afspejler, blev kendt ulovlig.
Vi mener, at 
støjkonsekvensområdet er 
ulovligt
, fordi
28/05/2020
6
Det store støjkonsekvensområde er ikke en gratis omgang. Det er mennesker af kød og blod, der får lov til at 
betale prisen, fordi deres private ejendomsret bliver krænket.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 294: Materiale fra Nabofællesskabet i Hastrup i forbindelse med foretræde for udvalget den 28. maj 2020
2201758_0007.png
02/06/2020
Ulovligt
Nuværende støjkonsekvens‐
område for Roskilde lufthavn
1973: Støjkonsekvensområde 
knap 73 Km
2
1997‐98: Ekstra 
støjkonsekvensområde beregnet 
ud fra ulovlig trafik‐ og 
baneudvidelse (10 dobling af 
store fly)
28/05/2020
Hastrup
EU‐fuglebeskyttelses 
område
7
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 294: Materiale fra Nabofællesskabet i Hastrup i forbindelse med foretræde for udvalget den 28. maj 2020
2201758_0008.png
02/06/2020
Nabofælleskabet i 
Hastrup ønsker, at
Folketingets Erhvervsudvalg 
arbejder for at reducere 
støjkonsekvensområdet omkring 
Roskilde Lufthavn til et realistisk 
og mindre omfang, og bl.a. stiller 
følgende spørgsmål til 
Erhvervsministeren: 
28/05/2020
8
Vi har med glæde bemærket at ministeren har kommenteret vores indledende henvendelse, 
men han er dog endnu ikke vendt tilbage. 
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 294: Materiale fra Nabofællesskabet i Hastrup i forbindelse med foretræde for udvalget den 28. maj 2020
2201758_0009.png
02/06/2020
1) Mener Ministeren 
det er 
rimeligt
, at
Myndighederne gang på gang 
siden Roskilde Lufthavns opførelse 
i 1973 har handlet ulovligt og uden 
at beskytte de lokale borgeres 
private ejendomsret?
(jf. Bilag 2, Roskilde Lufthavns 
historik)
28/05/2020
9
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 294: Materiale fra Nabofællesskabet i Hastrup i forbindelse med foretræde for udvalget den 28. maj 2020
2201758_0010.png
02/06/2020
2) Mener Ministeren 
det er 
nødvendigt
at
Støjkonsekvensområdet ved 
Roskilde Lufthavn trods langt 
mindre trafik skal være langt større 
end Kastrup Lufthavns og så stort, 
at hovedparten af den grønne kile 
mellem Roskilde og Køge gøres 
uegnet til rekreation med 
overnatning?
28/05/2020
10
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 294: Materiale fra Nabofællesskabet i Hastrup i forbindelse med foretræde for udvalget den 28. maj 2020
2201758_0011.png
02/06/2020
D
er opretholdes et støjkonsekvensområde, 
der medfører begrænsning i den private 
ejendomsret og omfatter to Natura2000‐
områder, uden at der er lavet en 
habitatvurdering efter habitatdirektivets art. 
6, stk. 3?
3) Mener Ministeren 
det er 
lovligt
, at
Borgerne pålægges rådighedsbegrænsninger 
på baggrund af et støjkonsekvensområde, 
som formentlig ikke vil kunne godkendes af 
Kommissionen efter habitatdirektivets art. 6, 
stk. 4?
At borgerne er underlagt en foregribende 
ekspropriation og myndighederne giver 
afslag til landzonetilladelser alene med 
henvisning til støjkonsekvensområdet ‐ uden 
at de tilbyder at overtage ejendommene 
efter planlovens §48?
28/05/2020
11
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 294: Materiale fra Nabofællesskabet i Hastrup i forbindelse med foretræde for udvalget den 28. maj 2020
2201758_0012.png
02/06/2020
Tak for opmærksomheden
Bodil Nissen
Mail: [email protected]
Tlf.  21 29 65 80
Fie Vesterled
Mail: [email protected]
Tlf. 27 24 58 53  
28/05/2020
12
Tak for mulighed for fremmøde. 
Vi ser frem til at få erhvervsudvalgets tilbagemelding på sagen. 
Vi svarer gerne på uddybende spørgsmål, og I er altid velkomne til at henvende jer.