Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 293
Offentligt
2201144_0001.png
28-05-2020
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
KOMMISSIONENS DELEGEREDE FORORDNING (EU) …/…
af 07.5.2020 om
ændring af delegerede forordning (EU) …/…
13.2.2019 ændring af delegeret forordning (EU) 2016/1675 til supple-
ring af Europa Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/849 (iden-
tificering af højrisikotredjelande med strategiske mangler), idet Baha-
mas, Barbados, Botswana, Cambodja, Ghana, Jamaica, Mauritius,
Mongoliet, Myanmar/Burma, Nicaragua, Panama og Zimbabwe tilfø-
jes til skemaet i bilagets punkt I, og Bosnien-Hercegovina, Etiopien,
Guyana, Den Demokratiske Folkerepublik Laos, Sri Lanka og Tune-
sien udgår af nævnte skema
1. Resumé
Kommissionen har den 7. maj 2020 vedtaget en delegeret forordning om
supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2015/849 (4. hvidvaskdirektiv) gennem identificering af højrisikotredje-
lande med strategiske mangler. Med nærværende notat er der tale om en
skriftlig forelæggelse af den delegerede forordning.
Den delegerede forordning reviderer listen af højrisikotredjelande, hvor
Kommissionen vurderer, at der er strategiske mangler i deres ordninger
for bekæmpelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme, der i
væsentlig grad truer Unionens finansielle system. Revisionen har til formål
at strømline EU's liste med listen fra den mellemstatslige organisation Fi-
nancial Action Task Force (FATF), som Danmark er medlem af.
Listen med højrisikotredjelande indeholder tyve specifikke lande, og er en
revideret udgave af den tredjelandeliste, som Kommissionen vedtog i for-
året 2019, der blev mødt med kritik fra samtlige EU-lande, og hvor Rådet
d. 7. marts 2019 gjorde indsigelse, bl.a. på grund af manglende transpa-
rens og konsultation med EU-landene
1
. Forud for udformningen af den nye
liste har Kommissionen gjort brug af en mere åben proces, hvor EU-
landende og relevante tredjelande inddrages forud for opdateringen. Den
nye metodologi bygger således bl.a. på drøftelser med EU-landene i bl.a.
ekspertgruppe i regi af Kommissionen (EGMLTF) og ECOFIN.
Rådet har mulighed for at gøre indsigelse mod forordningen indtil den 8.
juni 2020.
1
Der henvises nærmere til notat af 26.02.2019 om Kommissionens delegerede forordning om supplerende regler
til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/849 gennem identificering af højrisikotredjelande med
strategiske mangler
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 293: EMs notat om Tredjelandelisten, delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2201144_0002.png
2/7
Regeringen støtter og anerkender Kommissionens forpligtelser til at udar-
bejde listen af højrisikotredjelande med strategiske mangler. Listen er et
vigtigt redskab i kampen mod hvidvask og terrorfinansiering. Samtidig
lægger regeringen vægt på, at Kommissionens arbejde med identifikation
af højrisikotredjelande ift. bekæmpelse og forebyggelse af hvidvask og ter-
rorfinansiering er transparent både over for EU-lande og berørte tredje-
lande, og at disse bliver hørt i god tid. Regeringen finder, at metodologien
for den delegerede forordning vedr. højrisikotredjelande er blevet mere
transparent, og mødekommer den tidligere kritik fra medlemslandene. Li-
sten vil være et effektivt redskab i kampen mod hvidvask og terrorfinansie-
ring, og vil medvirke til en positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet i
Danmark og i EU
.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod
udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af
nærværende notat lægge dette til grund.
2. Baggrund
Den 20. maj 2015 blev der vedtaget nye regler for bekæmpelse af hvidvask
af penge og finansiering af terrorisme. De nye regler er indeholdt i direktiv
(EU) 2015/849 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det
finansielle system til hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme (4.
hvidvaskdirektiv), som ændret ved direktiv (EU) 2018/843 (5. hvidvaskdi-
rektiv), og forordning (EU) 2015/847 om oplysninger, der skal medsendes
ved pengeoverførsler (pengeoverførselsforordningen).
Disse regler skaber en solid, klar og forudsigelig retlig ramme til beskyt-
telse af EU's finansielle system i forhold til hvidvask og terrorfinansiering.
Reglerne er i overensstemmelse med gældende internationale standarder
og henstillinger, navnlig dem der udarbejdes af den mellemstatslige orga-
nisation Financial Action Task Force (FATF). Kommissionen og 15 EU-
lande inkl. Danmark er medlemmer af FATF og deltager aktivt i FATF's
arbejde med at forebygge og bekæmpe hvidvask og terrorfinansiering.
I 4. hvidvaskdirektiv tillægges Kommissionen beføjelse til at vedtage en
delegeret forordning med henblik på at identificere højrisikotredjelande
med strategiske mangler i deres ordninger for bekæmpelse af hvidvask af
penge og finansiering af terrorisme, der i væsentlig grad truer Unionens
finansielle system. I henhold til direktivet skal Kommissionen tage hensyn
til relevante evalueringer, vurderinger eller rapporter, der er udarbejdet af
internationale organisationer og standardsættere med kompetence på om-
rådet.
Listen af højrisikotredjelande blev vedtaget første gang 14. juli 2016 og er
siden blevet revideret fire gange, idet Kommissionen er forpligtet til lø-
bende at tilpasse listen både med henblik på at tilføje eller fjerne lande fra
listen, hvis der sker ændringer i de pågældende landes ordninger for be-
kæmpelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 293: EMs notat om Tredjelandelisten, delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2201144_0003.png
3/7
Kommissionen fremsatte den seneste liste af højrisikotredjelande den 7.
maj 2020 i form af en delegeret forordning. Kommissionens liste følger i
kølvandet på Kommissionens tilsagn om at udarbejde og anvende en ny
metode til at identificere strategiske mangler i tredjelande. Dette tilsagn
kom i forlængelse af bl.a. kritik fra samtlige EU-lande
2
mod den tredjelan-
deliste, som Kommissionen vedtog i foråret 2019. Blandt andet var EU-
landene utilfredse med kriterierne for at komme på listen, manglende hø-
ring af berørte tredjelande, samt ringe overensstemmelse med FATFs til-
svarende liste over risikofyldte tredjelande. Ligeledes har Europa-Parla-
mentet anmodet Kommissionen om at sikre, at Kommissionen opfylder
sine forpligtelser på grundlag af en uafhængig vurdering snarere end ude-
lukkende at gengive de lister, FATF har vedtaget.
Baseret på drøftelser med EU-landene i regi af ekspertgruppe under Kom-
missionen og i Rådet (ECOFIN) har Kommissionen på den baggrund revi-
deret metodologien, der nu i højere grad sikrer transparens og inddragelse
i processen.
Efter Kommissionens vedtagelse af den delegerede forordning forløber der
en periode med mulighed for, at Rådet (med kvalificeret flertal) eller Eu-
ropa-Parlamentet (med simpelt flertal) kan blokere for vedtagelsen af rets-
akten. Denne periode er som udgangspunkt fastsat til én måned fra Kom-
missionens vedtagelse med mulighed for forlængelse med yderligere én
måned, såfremt et flertal i Rådet eller Europa-Parlamentet ønsker det. Rå-
det har mulighed for at gøre indsigelse mod forordningen indtil den 8. juni
2020.
For så vidt angår ikrafttrædelsesdatoen træder den nye delegerede forord-
ning i kraft fra den 1. oktober 2020. Det bemærkes, at seks lande fjernes
fra listen
3
, hvilket vil få effekt fra offentliggørelsen i EU Tidende.
3. Formål og indhold
Et af de vigtigste elementer i EU's retlige ramme til forebyggelse og be-
kæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering er den risikobaserede tilgang.
Situationer med en højere risiko for hvidvask af penge eller finansiering af
terrorisme kan nødvendiggøre skærpede foranstaltninger, hvorimod situa-
tioner med en lavere risiko kan berettige til mere lempelige foranstaltnin-
ger. Som en del af risikovurderingen skal der tages hensyn til den geogra-
fiske risiko eller landerisiko.
Det følger af 4. hvidvaskdirektiv, at Kommissionen skal udarbejde en liste,
der identificerer tredjelande med strategiske mangler i deres ordninger for
bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering.
2
3
Notat oversendt til Erhvervsudvalget bilag 173 af 28. februar 2019.
Bosnien-Hercegovina, Etiopien, Guyana, Den Demokratiske Folkerepublik Laos, Sri
Lanka og Tunesien
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 293: EMs notat om Tredjelandelisten, delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
4/7
Med 5. hvidvaskdirektiv blev kriterierne, som Kommissionen skal tage i
betragtning ved sin vurdering af højrisikotredjelande, ændret og udvidet.
Der blev blandt andet tilføjet et kriterium vedrørende adgang til og udveks-
ling af oplysninger om det reelle ejerskab, som i denne henseende går vi-
dere end FATF's kriterier.
Efter Kommissionen har identificeret en liste af højrisikotredjelande, skal
forpligtede enheder anvende skærpede kundekendskabsprocedurer ved
etableringen af forretningsforbindelser eller udførelsen af enkeltstående
transaktioner, der involverer højrisikotredjelandene. Forpligtede enheder
er eksempelvis kreditinstitutter, finansieringsinstitutter, revisorer, ejen-
domsmæglere og advokater.
Der er to måder, hvorpå et land kan identificeres som et "højrisikoland": 1)
lande, der er opført på FATF's offentlige liste(r) (Kommissionen foretager
en analyse af supplerende oplysninger, hvis sådanne foreligger, herunder
fra andre kilder) og 2) lande, der på grundlag af eksterne informationskil-
der vurderes i væsentlig grad at true Unionens finansielle system som følge
af strategiske mangler i deres ordninger for bekæmpelse af hvidvask af
penge og finansiering af terrorisme.
FATF har en sort og en grå liste. Den sorte liste omfatter lande, hvor der
efter FATF’s opfattelse er forhøjet risiko for hvidvask eller finansiering af
terrorisme, og hvor det enkelte land ikke er i dialog med FATF om en
handlingsplan. Den grå liste omfatter samme kategori af lande, men hvor
det enkelte land er i dialog med FATF om en handlingsplan. Tidligere har
Kommissionen i høj grad baseret sig på FATF’s
lister.
Udkastet til den nye liste af højrisikotredjelande indeholder 20 jurisdiktio-
ner (se bilag 1). Af disse er 16
jurisdiktioner fra FATF’s offentlige liste(r):
Bahamas, Barbados, Botswana, Cambodia, Ghana, Jamaica, Mauritius,
Mongoliet, Myanmar, Nicaragua, Pakistan, Panama, Syrien, Uganda, Ye-
men og Zimbabwe. To lande, Island og Albanien, er på FATF’s liste, men
ikke på EU’s liste, da disse lande falder udenfor anvendelsesområdet i me-
todologien (Island er EØS-land, Albanien er i optagelsesforhandlinger med
EU).
Afghanistan, Vanuatu, Irak samt Trinidad og Tobago er med på EU's liste
uden at være på FATFs liste(r). Det er begrundet ud fra, at Kommissionen
på nuværende tidspunkt ikke har information nok til at konkludere, om
hhv. Irak og Afghanistan har adresseret de mangler, som man i sin tid har
identificeret. Kommissionen finder tillige, at Trinidad og Tobagos skal un-
dersøges nærmere som følge af manglende transparens, mens Kommissio-
nen tillige har identificeret mangler vedr. transparens ifht. reelle ejere i Va-
nuatu.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 293: EMs notat om Tredjelandelisten, delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2201144_0005.png
5/7
4. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning til Kommissio-
nens forslag.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at formålet med listen over højrisikotredjelande er
at beskytte integriteten af Unionens finansielle system og det indre marked
gennem forpligtede enheders anvendelse af skærpede kundekendskabspro-
cedurer, når de har forretningsforbindelser med højrisikotredjelande.
Det er regeringens foreløbige vurdering, at forslaget i forlængelse af for-
målet om at styrke det indre marked og integriteten af det finansielle sy-
stem i EU er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. En liste af højri-
sikotredjelande gennem national regulering alene ville ikke have effekt.
6. Gældende dansk ret
4. hvidvaskdirektiv er implementeret i dansk ret i lov om forebyggende
foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvasklo-
ven) af 8. juni 2017. 5. hvidvaskdirektiv blev implementeret i samme lov
og trådte i kraft d. 10. januar 2020.
Danmark er desuden som medlem af FATF forpligtet til at følge FATF’s
anbefalinger og tage højde for lande der kan udgøre en forhøjet risiko.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser, idet
den delegerede forordning finder umiddelbar anvendelse i dansk ret.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have direkte statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have direkte samfundsøkonomiske konsekven-
ser, men kan have en indirekte negativ effekt i det omfang, at det påvirker
diplomatiske relationer eller samhandel negativt.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vil kunne have erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet enheder
omfattet af hvidvaskloven i Danmark vil være forpligtede til at anvende
skærpede kundekendskabsprocedurer ved etableringen af forretningsfor-
bindelser eller udførelsen af transaktioner med lande på listen. De er-
hvervsmæssige konsekvenser forventes dog at være begrænsede.
8. Høring
Forslagene er sendt i skriftlig høring i EU-Specialudvalget for den finan-
sielle sektor med frist for bemærkninger den 22. maj 2020. Der er ikke
modtaget bemærkninger.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 293: EMs notat om Tredjelandelisten, delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
2201144_0006.png
6/7
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er for indeværende forventningen, at EU-landene vil hilse den nye liste
velkommen. Det forventes derfor, at Rådet ikke vil gøre indsigelse mod
listen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter og anerkender Kommissionens forpligtelser til at udar-
bejde listen. Listen repræsenterer et vigtigt redskab i kampen mod hvid-
vask og terrorfinansiering.
Regeringen lægger vægt på, at Kommissionens arbejde med identifikation
af højrisikotredjelande ift. bekæmpelse af hvidvask og forebyggelse mod
terrorfinansiering respekterer arbejdet i multilaterale organisationer såsom
FATF, og bygger på fælles internationale standarder.
Regeringen bemærker, at hvis Kommissionen udvider sin liste i forhold til
FATF’s lister, bør det fremgå tydeligt, hvorfor Kommissionen finder, at
FATF’s lister ikke er fyldestgørende, da FATF’s lister må vurderes at være
de internationale lister, som alle lande bør gå ud fra. Der skal således være
tungtvejende grunde til at afvige fra FATF’s lister. Regeringen finder, at
den seneste reviderede liste opfylder disse betingelser.
Regeringen lægger vægt på, at Kommissionen skal vurdere højrisikotred-
jelande ud fra klare og objektive kriterier og i videst muligt omfang baseret
på information, som kan deles fortroligt med EU-landene.
Regeringen finder, at metodologien for den delegerede forordning vedr.
højrisikotredjelande er blevet mere transparent, og imødekommer kritik-
ken fra EU-landene, der er blevet inkluderet i processen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Der henvises til notat til Folketingets Europaudvalg af 22. februar 2019.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 293: EMs notat om Tredjelandelisten, delegeret retsakt, fra erhvervsministeren
7/7
Bilag 1: Højrisikotredjelande
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)
17)
18)
19)
20)
Afghanistan,
Bahamas
Barbados
Botswana
Cambodja
Ghana
Irak
Jamaica
Mauritius
Mongoliet
Myanmar/Burma
Nicaragua
Pakistan
Panama
Syrien
Trinidad og Tobago
Uganda
Vanuatu
Yemen
Zimbabwe
Følgende lande fjernes fra listen
1)
2)
3)
4)
5)
6)
Bosnien- Hercegovina
Guyana
Laos
Etiopien
Sri Lanka
Tunesien