Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 280
Offentligt
2193923_0001.png
NOTAT
19. maj 2020
20/05760-1
Orientering af Folketingets Europaudvalg om EU-Kommissionens med-
delelse om midlertidig statsstøtte som følge af Covid-19, "Temporary
Framework"
Baggrund
På baggrund af den alvorlige situation vedrørende Covid-19 har mange
lande, inklusive Danmark, fundet det nødvendigt at yde statsstøtte for at
hjælpe virksomheder, der er hårdt ramt på økonomien, gennem krisen.
For at etablere en fælles EU-statsstøtteramme for håndtering af medlems-
staternes Covid-19 hjælpepakker, har EU Kommissionen vedtaget en med-
delelse om midlertidige statsstøtteforanstaltninger som følge af Covid-19:
"Temporary Framework for state aid measures to support the economy in
the current Covid-19 outbreak"
1
(herefter
Temporary Framework)
Med denne meddelelse har Kommissionen vedtaget en midlertidig ramme,
der sikrer, at medlemsstaterne kan få godkendt den nødvendige støtte hur-
tigt, samtidig med, at Kommissionen vurderer alle medlemsstaters støtte-
ordninger på en ensartet måde.
Kommissionen har enekompetence til at afgøre, om statsstøtte er forenelig
med Traktaten, og dermed om de ordninger, som medlemsstaterne anmel-
der, kan godkendes. Medlemsstaterne har således ikke mulighed for at ud-
øve direkte indflydelse på Kommissionens meddelelser af denne type, men
har alene udtaleret.
Kommissionen har vedtaget meddelelsen efter en hasteprocedure. Første
del af
Temporary Framework
blev vedtaget den 19. marts 2020, og omfat-
ter støtte i form af direkte tilskud, lån og garantier. Herefter har Kommis-
sionen vedtaget en udvidelse af meddelelsen den 3. april, der omfatter støtte
til forskning og udvikling, produktion af Covid-19-relevante produkter,
1
Communication from the Commission, Temporary Framework for State aid measures to support
the economy in the current COVID-19 outbreak (2020/C 91 I/01) https://eur-lex.europa.eu/legal-
content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020XC0320(03)&from=EN
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 280: Notat om midlertidig statsstøtte som følge af Covid-19, fra erhvervsministeren
2193923_0002.png
2/6
skattelettelser og lønomkostninger.
2
Endelig vedtog Kommissionen den 8.
maj en udvidelse af meddelelsen, der omfatter støtte i form af kapitalind-
skud til virksomheder, der er kriseramte som følge af Covid-19.
3
Dette notat har til formål at orientere Folketinget generelt om statsstøtte-
reglernes anvendelse i relation til Covid-19, samt at orientere overordnet
om de muligheder der er for at yde statsstøtte efter Kommissionens
Tem-
porary Framework.
Generelt om statsstøttereglerne i relation til Covid-19
Statsstøtte der ydes i forbindelse med en sundhedskrise, skal - på linje med
al anden statsstøtte - overholde EU's statsstøtteregler. Statsstøttereglerne
gælder således fuldt ud for de støtteordninger og hjælpepakker, som med-
lemsstaterne iværksætter som følge af Covid-19. Ordninger, der indebærer
statsstøtte, skal derfor anmeldes til og godkendes af Kommissionen, før de
kan iværksættes.
Hovedformålet med EU's statsstøtteregler er at sikre lige konkurrencevilkår
for virksomheder på det indre marked. Derudover er formået at hindre, at
statsstøtte bliver anvendt på skadelig vis som en konkurrenceparameter in-
ternt mellem medlemsstaterne (statsstøtte-kapløb).
Der eksisterer allerede i dag muligheder for at yde statsstøtte til virksom-
hederne i en særlig situation som Corona-krisen.
Hvis medlemsstaterne tilrettelægger støtteordninger, så de gælder for alle
virksomheder, f.eks. en generel lønkompensationsordning til alle virksom-
heder eller en helt generel suspension af betaling af skatter og afgifter, vil
der ikke være tale om statsstøtte.
Hvis støtteordningerne kun finder anvendelse for visse virksomheder, fx de
sektorer der er særligt ramt af Covid-19, eller fx kun gælder for små-om
mellemstore virksomheder, vil der være tale om statsstøtte.
2
Amendment to the Temporary Framework for State aid measures to support the economy in the
current COVID-19 outbreak (2020/C 112 I/01) https://eur-lex.europa.eu/legal-con-
tent/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020XC0404(01)&from=EN
3
Amendment to the Temporary Framework for State aid measures to support the economy in the
current COVID-19 outbreak, Brussels, 8.5.2020 C(2020) 3156 final (i skrivende stund ikke offen-
liggjort i EU-tidende) https://ec.europa.eu/competi-
tion/state_aid/what_is_new/sa_covid19_2nd_amendment_temporary_framework_en.pdf
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 280: Notat om midlertidig statsstøtte som følge af Covid-19, fra erhvervsministeren
2193923_0003.png
3/6
I relation til støtteordninger, der oprettes som følge af Covid-19, er der
overordnet set to udgangspunkter for at yde lovlig statsstøtte.
4
1. Medlemsstater har mulighed for, som en direkte følge af Traktatens
artikel 107, stk. 2 (b) at yde støtte, der kompenserer virksomheder
for den skade de har lidt, som følge af naturkatastrofer eller af andre
usædvanlige begivenheder. Kommissionen har faststået, at Covid-
19 er en "usædvanlig begivenhed". For at medlemsstater kan yde
støtte efter disse regler, må der kun kompenseres for det nettotab
den enkelte virksomhed har lidt, som følge af Covid-19.
2. En anden mulighed er, at medlemsstaterne kan yde støtte efter Trak-
tatens artikel 107, stk. 3 (b). Efter denne bestemmelse kan der også
ydes støtte, der har til formål at afhjælpe en alvorlig forstyrrelse i
en medlemsstats økonomi. For at medlemsstater kan yde støtte efter
disse regler skal Kommissionen efter en afvejning finde, at de po-
sitive effekter af støtten vil opveje de negative, konkurrencebe-
grænsende effekter.
Fælles for disse muligheder i Traktaten er, at Kommissionen kun vil god-
kende støtteordninger, der er nødvendige og proportionale. Derudover må
støtten ikke stille virksomheder bedre end før Corona-krisen indtrådte.
Meddelelsens indhold
Temporary Framework
giver mulighed for, under nærmere betingelser, at
yde midlertidig statsstøtte til at afhjælpe virksomhedens likviditetsmangel
som følge af Covid-19.
Følgende typer af støtte er omfattet:
-
-
-
-
-
Direkte tilskud, lån og garantier
Støtte til Covid-19 relevant forskning og udvikling
Investeringsstøtte til produktion af Covid-19 relevante
produkter (fx værnemidler)
Støtte i form af skattelettelser
Støtte til lønomkostninger
Støtten må ikke ydes til virksomheder, der allerede var kriseramte før 31.
december 2019. Meddelelsen indeholder et særligt afsnit om muligheden
for at yde midlertidig redningsstøtte i form af kapitalindskud til virksom-
heder, der er blevet kriseramte efter 31. december 2019 pga. Covid-19:
4
Det bemærkes, at såfremt en støtteordning opfylder kravene i De minimis-forordningen, en grup-
pefritagelsesforordning eller lignende, kan en Covid-19 støtteordning også ydes lovligt efter disse
regler.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 280: Notat om midlertidig statsstøtte som følge af Covid-19, fra erhvervsministeren
2193923_0004.png
4/6
-
Støtte til rekapitalisering af virksomheder i krise som
følge af COVID-19 udbruddet
Direkte tilskud, lån og garantier
Der kan ydes statsstøtte i form af direkte tilskud, hvis støtten ikke oversti-
ger 800.000 EUR/6 mio. DKK pr. virksomhed.
5
Tilsvarende gælder for fx skatte- og afgiftslettelser, subsidierede lån, efter-
stillet gæld, garantier eller kapitaltilførsler, hvis den samlede nominelle
værdi af foranstaltningen ikke overstiger 800.000 EUR/6 mio. DKK pr.
virksomhed.
Der kan også ydes støtte i form af lån, herunder efterstillet gæld, samt ga-
rantier for et højere lånebeløb end 800.000 EUR/6 mio. DKK. I så fald
stilles der krav om, at lånet eller garantien som udgangspunkt kun ydes/stil-
les i en periode på 6 år. Endvidere fastsætter Kommissionen i meddelelsen
et minimumsniveau for renten eller garantipræmien, som gradvis skal øges
år for år.
Lånebeløbet må som maksimalt udgøre det dobbelte af den enkelte virk-
somheds årlige lønomkostninger for 2019, eller 25% af virksomhedens
samlede omsætning i 2019. Dog kan der tages særlige hensyn, hvis, det
reelle likviditetsbehov er større, og behovet kan retfærdiggøres som følge
af Covid-19.
Støtte til Covid-19 relevant forskning og udvikling
Der kan ydes støtte i form af direkte tilskud, lån eller skattefordele til Co-
vid-19 relaterede forsknings- og udviklingsprojekter. Støtten kan fx gå til
personaleomkostninger, omkostninger til digitalt udstyr, kliniske forsøg,
opnåelse af patenter, medicinsk udstyr, desinfektionsmidler, personlig be-
skyttelsesudstyr mv.
Hvis der er tale om grundforskning kan støtten udgøre 100 % af omkost-
ningerne, mens 80 % af omkostningerne kan dækkes ved industriel forsk-
ning og udvikling.
For at opnå støtte skal virksomheden/forskningsinstitutionen bl.a. forpligte
sig til at give licens til tredjeparter i EU/EØS, på ikke-diskriminerende mar-
kedsvilkår.
Investeringsstøtte til produktion af Covid-19 relevante produkter
5
For virksomheder i fiskeri- og landbrugssektoren må støtten ikke overstige henholdsvis 120.000
EUR/900.000 DKK og 100.000 EUR/745.000 DKK.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 280: Notat om midlertidig statsstøtte som følge af Covid-19, fra erhvervsministeren
5/6
Der kan ydes støtte til investeringer i produktion af COVID-19 relevante
produkter, såsom lægemidler, inklusiv vacciner og behandlinger, medi-
cinsk udstyr mv.
Der kan ydes støtte til alle investeringsomkostninger, der er nødvendige til
produktionen af sådanne produkter og omkostninger til test af nye produk-
tionsanlæg. Dog må støtten ikke overstige 80% af omkostningerne.
Støtte i form af skattelettelser
Statsstøttereglerne finder kun anvendelse, hvis der gives en økonomisk for-
del til visse virksomheder frem for andre. Hvis der gives skattelettelser, der
gælder ens for alle virksomheder, vil der således ikke være tale om stats-
støtte.
En midlertidig fritagelse eller udsættelse af skattebetaling for nogle eller
nogle grupper af virksomheder som følge af Covid-19 vil udgøre stats-
støtte. Der kan ydes støtte i form af sådanne midlertidige skattelettelser, der
har til formål at afhjælpe virksomhedernes likviditetsudfordringer som
følge af Covid-19. Det er en betingelse, at støtten ydes før 31. december
2020, og at den ikke strækker længere end til 31. december 2022.
Støtte til lønomkostninger
For at opretholde beskæftigelsen, giver
Temporary Framework
endvidere
mulighed for at medlemsstaterne yder støtte til lønomkostninger, til virk-
somheder, som på grund af Covid-19-udbruddet ellers ville afskedige per-
sonale.
Hvis en sådan ordning gælder for generelt for alle virksomheder, vil den
ikke være omfattet af statsstøttereglerne.
Hvis ordningen er begrænset til at omfatte nogle eller nogle grupper af virk-
somheder, fx bestemte sektorer, der er særligt ramt af Covid-19 udbruddet,
vil der være tale om statsstøtte. Der kan ydes en sådan støtte, hvis lønstil-
skuddet ydes over en periode på højst tolv måneder og under forudsætning
af, at det pågældende personale opretholdes i støtteperioden. Det månedlige
lønstilskud må ikke overstige 80% af den månedlige bruttoløn for medar-
bejderen.
Støtte til rekapitalisering af virksomheder i krise som følge af COVID19
udbruddet.
Kommissionen vil endelig, under særlige betingelser, kunne godkende, at
der ydes redningsstøtte i form af kapitalindskud til ikke-finansielle virk-
somheder, som er blevet kriseramte som følge af Covid-19 udbruddet. Støt-
ten kan ydes i form af statslige kapitalindskud- og / eller hybrid kernekapi-
tal.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 280: Notat om midlertidig statsstøtte som følge af Covid-19, fra erhvervsministeren
6/6
Målet er at hindre unødvendige konkurser i virksomheder, der var levedyg-
tige inden Covid-19, men som er kommet i solvensproblemer som følge af
udbruddet.
I meddelelsen opstiller Kommissionen strenge betingelser for at godkende
en sådan støtte, som kun skal ydes, hvis ikke anden passende løsning kan
findes. Støtten må ikke overstige det nødvendige minimum for at sikre støt-
temodtagerens levedygtighed, og den må udelukkende vedrøre effekterne
af Covid-19. Støtten må ligeledes ikke ydes til virksomheder, der var kri-
seramte før 31. december 2019.
For at opnå godkendelse af støtten stilles der derudover bl.a. krav til afka-
stet for statens investering, herunder at afkastet øges over tid, så der er et
klart incitament for støttemodtageren til købe staten ud. Der stilles endvi-
dere krav om en exit-strategi for den statelige investering, hvilket har til
formål yderligere at understøtte, at der er tale om en midlertidig ordning.
Derudover kræver Kommissionen, at støttemodtageren underlægger sig en
række begrænsninger i relation til betaling af udbytte, lønninger og bonus-
ser, ligesom der vil være begrænsninger i muligheden for at tilbagekøbe
aktier, opkøbe konkurrenter mv.
Når Kommissionen har godkendt en støtteordning ud fra disse betingelser
kan medlemsstaterne yde støtte i form af kapitalindskud til flere støttemod-
tagere uden at skulle konsultere Kommissionen igen med henblik på en
godkendelse af støtten.
Dog skal en sådan støtte, hvis den overstiger DKK 1.8 mia. / EUR 250 mio.
pr. individuelle støttemodtager, anmeldes og godkendes separat af Kom-
missionen. Hvis der er tale om virksomhed med betydelig markedsstyrke
på mindst et af de relevante markeder, hvor den opererer, skal medlemssta-
terne endvidere iværksætte yderligere tiltag for at sikre, at effektiv konkur-
rence på disse markeder besvares.
Afrapportering og udløb af meddelelsen
Kommissionen stiller generelt krav om, at medlemsstaterne offentliggør og
rapporterer til Kommissionen om den støtte der tildeles efter
Temporary
Framework.
Meddelelsen udløber den 31. december 2020.