Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
CVR: 6387 0528
Transportminister Benny Engelbrecht
24. april 2020
Dok. 199349
Vedrørende forhandlingerne i EU-Kommissionen den 29. april om
rejseselskabers forpligtelser og rejsendes rettigheder, herunder især om
udlevering af værdibeviser til forbrugere i stedet for refundering af flybilletter
og pakkerejser
Kære Benny Engelbrecht
Vi skriver til dig for at bede om din støtte til, at de europæiske forbrugerrettigheder på
rejseområdet ikke udhules i den nuværende situation under corona-pandemien.
I løbet af de sidste par uger har EU-kommissær for transport, Adina
Vălean, og kommissær
for retlige anliggende, Didier Reynders, været udsat for et massivt pres fra rejse- og
flybranchen og fra den konservative gruppe i EU-parlamentet. Presset handler om at opnå, at
retten til at få billetprisen refunderet ved aflysninger suspenderes og erstattes med retten til
alene at tilbyde forbrugerne vouchers. Der er allerede flere EU- medlemslande, der har
indført nationale særregler, der er i strid med den gældende EU-lovgivning. Der er
forhandlinger herom onsdag den 29. april 2020 i EU-Kommissionen. Vi finder denne kurs
stærkt problematisk med langtrækkende negative konsekvenser, hvilket er baggrunden for
denne henvendelse.
Rejsebranchen oplever i øjeblikket en presset situation på baggrund af corona-pandemien.
Det har vi naturligvis forståelse for. Og de europæiske forbrugerorganisationer støtter derfor
også hjælp til branchen i denne periode. Hjælpen bør dog ikke være på bekostning af
forbrugeres rettigheder, eller resultere i at den europæiske lovgivning for rejsende svækkes.
Vi mener, at det også på længere sigt er et skråplan, der vil svække forbrugertilliden, hvilket
hverken er til gavn for forbrugere eller for erhvervslivet.
I direktivet (EU) 2015/2302 om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer, samt i den
danske lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer (L2017-12-26 nr. 1666) står
det fuldstændigt klart, at forbrugere har ret til at opsige deres kontrakter på pakkerejser før
afrejse, uden at det koster et opsigelsesgebyr, såfremt der er tale om ekstraordinære
omstændigheder. Forbrugeren er i den situation berettiget til at få refunderet alle sine
betalinger inden for 14 dage (overnatning, fly- eller togbilletter, billeje og andre services, der
måtte være en del af pakkerejsen).
Hvis et flyselskab aflyser en flyvetur, og turen ikke er en del af en pakkerejse, så kan
forbrugeren vælge mellem at få refunderet flybilletten eller at blive ombooket til et andet
tidspunkt. Dette er fastsat ved forordning 261/2004. Forbrugeren er berettiget til at få
tilbagebetalt billettens pris inden for 7 dage.
Vi er bekendte med, at flere og flere rejsebureauer og flyselskaber modsætter sig
tilbagebetaling af forbrugerens penge. Selskaberne tilbyder i stedet vouchers/værdibeviser.
Det betyder, at selskaberne ikke respekterer de retningslinjer, som EU-Kommissionen kom