Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 26
Offentligt
2090066_0001.png
Statsrevisorerne 2018-19 (1. samling)
Beretning nr. 17 Rigsrevisionens notat af 30. september 2019
Offentligt
Oktober 2019
Rigsrevisionens notat om
beretning om
lempelsen af
revisionspligten
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Rigsrevisionens notat om beretning om lempelsen af revisionspligten
2090066_0002.png
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 17/2018 om lempelsen af
revisionspligten
Skatteministerens redegørelse af 29. august 2019
Erhvervsministerens redegørelse af 9. september 2019
30. september 2019
RN 705/19
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som erhvervsministeren og skat-
teministeren har iværksat og vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærk-
ninger og beretningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Erhvervsministeren oplyser, at ministeren tager Rigsrevisionens beretning til efterret-
ning, og at det er ministerens hensigt over for Folketingets partier at følge op på beret-
ningen og spørgsmålet om revisionspligt generelt. Skatteministeren oplyser, at ministe-
ren overordnet tager Statsrevisorernes konklusioner til efterretning.
Erhvervsministeriet har taget initiativ til at sikre, at Folketinget i forbindelse med lov-
givningsprocessen tydeligt oplyses om, hvis der er foretaget væsentlige ændringer i et
lovforslag, efter det har været i offentlig høring.
Rigsrevisionen finder initiativet tilfredsstillende og vurderer, at denne del af sagen kan
afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Erhvervsministeriet vil fremover have fokus på at sikre, at det tydeligt fremgår af
de høringsnotater, som oversendes til Folketinget i forbindelse med fremsættelse
af lovforslag, hvis der i det fremsatte lovforslag er foretaget væsentlige ændringer i
forhold til det udkast, der har været sendt i offentlig høring.
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Rigsrevisionens notat om beretning om lempelsen af revisionspligten
2
Erhvervsministeren oplyser, at Erhvervsministeriet har taget initiativ til at sikre, at der
sker systematisk registrering af og opfølgning på alle krav til lovopfølgning med henblik
på at sikre, at lovede evalueringer til Folketinget udarbejdes rettidigt. Ministeren oply-
ser også, at der endnu ikke er truffet politisk beslutning som opfølgning på den under-
søgelse om det fremtidige behov for revisionspligt, der udkom i december 2018. Under-
søgelsen indeholdt bl.a. den evaluering, som blev lovet Folketinget ved lempelsen i
2012. Endelig oplyser ministeren, at der pågår et arbejde med at gøre Erhvervsstyrel-
sen i stand til at håndhæve reglerne om fravalg af revision.
Skatteministeren oplyser, at Skattestyrelsen også i fremtiden vil følge udviklingen i re-
gelefterlevelsen for selskaber uden revision og på den baggrund foretage en vurdering
af, om indsatsen over for disse selskaber skal justeres.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
erhvervsministerens stillingtagen til, om der er behov for ændringer i loven som op-
følgning på evalueringen fra december 2018
Skatteministeriets opfølgning på udviklingen i regelefterlevelsen for selskaber uden
revision og den dertilhørende vurdering af, om indsatsen over for selskaber uden
revision skal justeres
Erhvervsministeriets implementering af en række konkrete initiativer, der skal for-
bedre kontrollen med, at virksomheder, der fravælger revision, lever op til betingel-
serne herfor.
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i juni 2019 en beretning om lempelsen af revisionspligten. Be-
retningen handlede om, hvorvidt Erhvervsministeriet og Skatteministeriet havde gen-
nemført en tilfredsstillende indsats for at modvirke utilsigtede konsekvenser af lem-
pelsen af revisionspligten i 2012.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen fandt de det utilfredsstillende, at Er-
hvervsministeriet og Skatteministeriet ikke i tide og ikke i tilstrækkelig grad havde sik-
ret sig viden om, hvilken effekt lempelsen af revisionspligten havde haft, herunder om
lempelsen havde lettet byrderne for små virksomheder, eller om den havde svækket
virksomhedernes regelefterlevelse og skattebetaling. Statsrevisorerne fandt det util-
fredsstillende, at Folketinget modtog evalueringen af lempelsen af revisionspligten
med 2 års forsinkelse.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Rigsrevisionens notat om beretning om lempelsen af revisionspligten
3
II. Gennemgang af ministrenes redegørelser
5. Erhvervsministeren oplyser, at ministeren tager Rigsrevisionens beretning til efter-
retning, og at det er ministerens hensigt over for Folketingets partier at følge op på be-
retningen og spørgsmålet om revisionspligt generelt. Skatteministeren oplyser, at mi-
nisteren overordnet tager Statsrevisorernes konklusioner til efterretning.
Høring af lovforslag om fritagelse for revisionspligt
6. Statsrevisorerne bemærkede, at høringen af lovforslaget i 2012 ikke omfattede fri-
tagelsen af små holdingselskaber for revision, og at Folketinget ikke blev orienteret
herom.
7. Erhvervsministeren oplyser, at Erhvervsministeriet fremover vil have fokus på at
sikre, at det tydeligt fremgår af de høringsnotater, som oversendes til Folketinget i for-
bindelse med fremsættelse af lovforslag, hvis der i det fremsatte lovforslag er foreta-
get væsentlige ændringer i forhold til det udkast, der har været sendt i offentlig høring.
8. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Erhvervsministeriet fremover tydeligt
vil oplyse Folketinget om, hvis der er foretaget væsentlige ændringer i et lovforslag, ef-
ter det har været sendt i offentlig høring. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at
denne del af sagen kan afsluttes.
Opfølgning på lempelsen af revisionspligten
9. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at Erhvervsministeriet og Skattemini-
steriet ikke i tide og ikke i tilstrækkelig grad havde sikret sig viden om, hvilken effekt
lempelsen af revisionspligten havde haft, herunder om lempelsen havde lettet byrder-
ne for små virksomheder, eller om den havde svækket virksomhedernes regelefterle-
velse og skattebetaling. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at Folketinget
modtog evalueringen af lempelsen med 2 års forsinkelse. Statsrevisorerne bemærke-
de, at Erhvervsstyrelsen stoppede sin årlige opfølgning på konsekvenserne af at lem-
pe revisionspligten, selv om styrelsen i 2015 modtog indikationer på, at fejlforekom-
sten var større i årsregnskaber uden revision.
10. Erhvervsministeren oplyser, at ministeren er enig med Statsrevisorerne i, at op-
følgningen på lempelsen i 2012 har været utilfredsstillende, herunder at den lovede
evaluering blev væsentligt forsinket. Ministeren bemærker, at den daværende er-
hvervsminister over for Folketinget i maj 2018 beklagede, at Erhvervsstyrelsen var
kommet senere i gang med den lovede evaluering end forudsat på grund af mang-
lende opmærksomhed på evalueringsbestemmelsen.
Erhvervsministeren oplyser også, at den tidligere erhvervsminister allerede i 2018
har indskærpet over for Erhvervsstyrelsen, at styrelsen skal have øget fokus på eva-
lueringsklausuler, og at styrelsen har oplyst, at styrelsen fremover vil sikre, at der sker
systematisk registrering af og opfølgning på alle krav til lovopfølgning. Det skal sikre,
at lovede evalueringer til Folketinget fremover udarbejdes rettidigt.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Rigsrevisionens notat om beretning om lempelsen af revisionspligten
4
11. Det fremgik af lovforslaget om at lempe revisionspligten i 2012, at erhvervsministe-
ren på baggrund af evalueringen skulle tage stilling til, om der var behov for ændringer
i loven.
12. Erhvervsministeren oplyser, at Erhvervsstyrelsen i december 2018 offentliggjorde
en undersøgelse om det fremtidige behov for revisionspligt, der bl.a. indeholdt den
evaluering, som blev lovet Folketinget ved lovændringen i 2012. Ministeren oplyser, at
der endnu ikke er truffet politisk beslutning som opfølgning på undersøgelsen.
13. Skatteministeren oplyser, at det for at undersøge betydningen af revisionspligten
var nødvendigt at undersøge regelefterlevelsen før og efter lempelsen, hvilket i dette
tilfælde var 2012 og 2014. Ministeren oplyser, at undersøgelserne af regelefterlevelsen
tager lang tid at gennemføre, bl.a. fordi virksomhedernes skatteregnskab for 2014
først skal angives i 2015, og fordi der skal gennemføres grundige kontroller af en me-
get stor gruppe af virksomheder for at indsamle data. Undersøgelsen af virksomhe-
dernes regelefterlevelse for 2014 var derfor først færdig i slutningen af 2017.
Skatteministeren oplyser desuden, at Skattestyrelsen løbende foretager målinger af
regelefterlevelsen for små og mellemstore virksomheder, herunder de selskaber, som
fik lempet revisionspligten i 2012, med henblik på at afdække eventuelle risikoområ-
der. Skattestyrelsen vil også i fremtiden følge udviklingen i regelefterlevelsen for sel-
skaber uden revision i forbindelse med disse undersøgelser og vil på den baggrund fo-
retage en vurdering af, om indsatsen over for selskaber uden revision skal justeres –
ligesom Skattestyrelsen vurderer alle øvrige indsatsområder, når der fremkommer ny
viden.
Udvidet gennemgang
Som en del af lempelsen af
revisionspligten i 2012 fik alle
små virksomheder mulighed
for at anvende udvidet gen-
nemgang af årsregnskabet
som alternativ til revision.
14. Statsrevisorerne bemærkede, at Erhvervsministeriet ikke havde fulgt særskilt op
på, om de små holdingvirksomheders fritagelse for revisionspligten havde ført til de
forventede lettelser. Med hensyn til udvidet gennemgang viste ministeriets egne op-
gørelser, at virksomhederne langt fra har opnået de lettelser, som var skønnet.
15. Erhvervsministeren oplyser, at det er korrekt, at Erhvervsstyrelsen i tråd med da-
værende praksis ikke konsekvent fulgte op på, om de forventede administrative let-
telser ved lempelsen af revisionspligten i 2012 blev indfriet. Ministeren oplyser, at
praksis i dag er, at Erhvervsstyrelsen følger op på tidligere resultater, når regulerin-
gen ændres, eller når styrelsen bliver bekendt med, at forudsætningerne for tidligere
resultater er væsentligt ændret. Det sidste sker dog altid efter en konkret vurdering,
bl.a. under hensyntagen til resurseanvendelse.
Erhvervsministeren gør desuden opmærksom på, at det metodiske grundlag til opgø-
relse af administrative konsekvenser ved erhvervsregulering er ændret i 2015, så der
nu i lovprocessen tages udgangspunkt i forventninger til virksomheders adfærd frem
for reglerne alene. På den måde vil de opgjorte konsekvenser ved ny regulering i hø-
jere grad afspejle virkeligheden.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Rigsrevisionens notat om beretning om lempelsen af revisionspligten
5
16. Rigsrevisionen konstaterer, at Erhvervsministeriet har taget initiativ til, at der sker
systematisk registrering af og opfølgning på alle krav til lovopfølgning med henblik på
at sikre, at lovede evalueringer til Folketinget udarbejdes rettidigt. Rigsrevisionen vil
fortsat følge erhvervsministerens stillingtagen til, om der er behov for ændringer i lo-
ven som opfølgning på evalueringen fra december 2018.
Rigsrevisionen finder det positivt, at Skattestyrelsen i forbindelse med undersøgelser
af regelefterlevelsen for små og mellemstore virksomheder vil følge udviklingen i re-
gelefterlevelsen for selskaber uden revision. Rigsrevisionen vil fortsat følge Skattesty-
relsens opfølgning på udviklingen i regelefterlevelsen for selskaber uden revision og
den dertilhørende vurdering af, om indsatsen over for selskaber uden revision skal ju-
steres.
Kontrol af betingelser for fravalg af revision
17. Statsrevisorerne bemærkede, at Erhvervsstyrelsen ikke havde kunnet håndhæve
egen lovgivning, da styrelsen ikke havde sikret sig de oplysninger fra SKAT, der er
nødvendige for at kontrollere, om virksomhederne lever op til betingelserne for at fra-
vælge revision.
18. Det fremgik af beretningen, at Erhvervsstyrelsen både mangler oplysninger om
virksomhedernes nettoomsætning og oplysninger fra Skatteforvaltningen om, hvor-
vidt virksomhederne har modtaget et bødeforlæg eller en dom om overtrædelse af
skatte- og afgiftslovgivningen.
19. Erhvervsministeren oplyser, at Erhvervsstyrelsen og Skatteforvaltningen i foråret
har afklaret de udestående spørgsmål om hjemmel til, at Skatteforvaltningen kan vi-
deregive de fornødne oplysninger om bødeforlæg og domme vedrørende overtrædel-
ser af skatte- og afgiftslovgivningen. Ministeren pointerer, at det nødvendige grundlag
for, at Erhvervsstyrelsen kan håndhæve reglerne om fravalg af revision, dermed er til-
vejebragt. Ministeren oplyser, at udveksling af oplysninger forventes påbegyndt i sep-
tember 2019. Indtil en teknisk løsning er på plads, vil der ske manuel oversendelse
med regelmæssige intervaller efter aftale, og på længere sigt vil data skulle oversen-
des automatisk fra Skatteforvaltningen til Erhvervsstyrelsen.
Erhvervsministeren oplyser endvidere, at Erhvervsstyrelsen fortsat arbejder på at
etablere automatiske kontroller, der i forbindelse med indberetningen af årsrappor-
ten skal gøre virksomhederne opmærksomme på, at de ikke umiddelbart kan fravæl-
ge revision, fordi de ikke opfylder betingelserne. En række af disse kontroller forven-
tes igangsat inden udgangen af 2019.
Herudover oplyser erhvervsministeren, at der i finansloven for 2019 er tilført Erhvervs-
styrelsen en bevilling til at øge kontrollen med årsrapporterne væsentligt, hvor ét af
de prioriterede indsatsområder er at kontrollere, om reglerne om revisionspligt over-
holdes.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Rigsrevisionens notat om beretning om lempelsen af revisionspligten
6
Endelig oplyser erhvervsministeren, at Erhvervsstyrelsen arbejder på et udkast til for-
slag til ændring af årsregnskabsloven, hvor det foreslås, at alle virksomheder skal ind-
berette deres nettoomsætning til Erhvervsstyrelsen. Kendskab til virksomhedernes
nettoomsætning vil forbedre Erhvervsstyrelsens muligheder for at kontrollere, at stør-
relsesgrænserne for at kunne fravælge revision ikke er overskredet.
20. Rigsrevisionen finder det positivt, at Erhvervsministeriet har afklaret de udeståen-
der spørgsmål om hjemmel med Skatteministeriet, så ministeriet fremover kan mod-
tage oplysninger om bødeforlæg og domme. Rigsrevisionen vil fortsat følge Erhvervs-
ministeriets implementering af en række konkrete initiativer, der skal forbedre kon-
trollen med, at virksomheder, der fravælger revision, lever op til betingelserne herfor.
Lone Strøm