Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 255
Offentligt
2182532_0001.png
Det er et fælles ansvar
at forhindre en
corona-generation
af unge arbejdsløse
Da corona-krisen for alvor gjorde sit indtog, vendte det op og ned på
hverdagen for millioner af mennesker over hele verden, også her i
Danmark. Med sundhedskrisen er fulgt en økonomisk krise; fra den
ene dag til den anden er vi gået fra et arbejdsmarked i vækst og med
høj beskæftigelse til et arbejdsmarked præget af opsigelser og
overledighed.
Vi ved fra tidligere økonomiske kriser, at kriserne rammer de unge i
særligt høj grad. Over de næste måneder kommer 81.000 nyuddannede
til at skulle nde fodfæste på et arbejdsmarked i krise. Ikke alene er der
få jobs at få, men de nyuddannede ender ofte bagerst i jobkøen, når der
er tusinder af mere erfarne ledige, der søger de samme jobs. Vejen til det
første job står derfor til at blive både lang og svær, og alt peger på, at
ungdomsarbejdsløsheden kommer til at stige markant den næste tid.
Det scenarie bliver vi nødt til at tage alvorligt. Ellers ender vi med en
generation af unge nyuddannede, der får en alt for lang vej til arbejds-
markedet, og som risikerer at skulle leve med konsekvenserne i mange
år fremover. Vi taler ikke længere om at gøre vejen til det første job
hurtigere. Vi taler om at forhindre, at en hel generation af nyuddannede
ender i langtidsledighed.
Hvis ikke krisen skal have lov til at bide sig fast, bliver vi nødt til at handle
og som fællesskab sætte gang i initiativer, der kan hjælpe
nyuddannede ind på arbejdsmarkedet - til gavn for både de
nyuddannede, virksomhederne og samfundet som helhed.
Derfor har
Akademikerne
udarbejdet en række initiativer, der skal
forhindre, at der opstår en corona-generation af arbejdsløse
nyuddannede. Der er både forslag til at sætte i gang her og nu for at
begrænse skaderne mest muligt. Og så er der initiativer, der gavner på
den lange bane ved at sørge for, at de nyuddannede bliver en del af
genopretningen og får en plads på ’post-corona’ arbejdsmarkedet.
Vi har brug for en corona-hjælpepakke til nyuddannede, Derfor håber vi
at kunne drøfte, udvikle og kvali cere både disse og øvrige forslag med
andre relevante parter, ministre og politiske partier.
Vi ser frem til at komme i gang med arbejdet
Lars Qvistgaard
Formand, Akademikerne
1
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 255: Henvendelse af 28/4-20 fra Akademikerne om forslag om hjælpepakke til nyuddannede
2182532_0002.png
5
initiativer der modvirker
ledighed for nyuddannede
På baggrund af de drastiske ændringer i den økonomiske situation er der opstået et
pludseligt behov for at ændre fokus i beskæftigelsespolitikken; ikke mindst den del
der er målrettet nyuddannede.
I det følgende fremlægger vi en række konkrete forslag til en hjælpepakke for de 81.000 unge, der
træder ind på arbejdsmarkedet i 2020. Nogle af dem er helt nye bud på, hvordan beskæftigelsesind-
satsen bør tilrettelægges, så nyuddannede bliver en del af arbejdet med at få vores erhvervsliv
gennem krisen. Andre er kendte krise-modeller, der før har været vigtige elementer i at bekæmpe
arbejdsløshed i kriseperioder. Alle har de til formål at give de nyuddannede bedst mulige forudsætnin-
ger for at få foden indenfor på arbejdsmarkedet og sørge for, at de bliver en del af løsningen, når den
negative udvikling på arbejdsmarkedet skal vendes.
1
Vi skal gøre det mere attraktivt for
virksomheder at ansætte nyuddannede
I krisetider er det afgørende, at vi understøtter
skabelsen af nye jobs målrettet nyuddannede.
Derfor foreslår vi følgende modeller, der vil give
virksomhederne incitament til at inddrage
nyuddannede i opgaveløsningen.
A: Virksomheder, der ansætter nyuddannede,
skal have forrang til o entlige udbud
Vi foreslår, at private virksomheder, der tilknytter
en nyuddannet medarbejder til opgaveløsningen
i forbindelse med o entlige udbud, skal gives
forrang for virksomheder, der ikke gør. Den
tekniske udformning af modellen skal tilpasses
virksomhedernes størrelse, så alle typer
virksomheder kan få glæde af ordningen.
Tidshorisont: Modellen sættes i værk i forbindelse
med fremrykningen af o entlige investeringer.
B: Bedre støttemuligheder til
virksomhedernes graduate-programmer
Større virksomheder der arbejder målrettet med
at indtænke nyuddannede i virksomhedens
graduate-ordninger, og der skal oprettes et
særligt corona-tilskud, som de kan søge til ansæt-
telsen af nyuddannede.
Tidshorisont: Modellen sættes i værk i forbindelse
med normalisering af uddannelsessektorens
aktiviteter for dimitterende årgange
2
Nyuddannede skal kunne bidrage til
genopretningen
Vi foreslår, at der oprettes en uddannelsespulje,
der kan nansiere kortere efteruddannelses-
kurser til nyuddannede. Kurserne skal fokusere
på kompetencer, der imødekommer de særlige
behov og den efterspørgsel, der opstår på
baggrund af corona-krisen. Ved at gøre det
muligt for nyuddannede at supplere deres
kompetencer med konkret opkvali cering inden
for efterspurgte områder kan ordningen hjælpe
nyuddannede i job - og samtidig bidrage til
genopretningen.
Vi foreslår endvidere, at puljemidlerne fordeles
mellem to grupper af nyuddannede:
2
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 255: Henvendelse af 28/4-20 fra Akademikerne om forslag om hjælpepakke til nyuddannede
2182532_0003.png
Ledige nyuddannede, som gerne vil målrette deres
kompetencer mod den forventede
kommende efterspørgsel.
Tidshorisont: Bør igangsættes hurtigst muligt.
Nyuddannede, der har fået støttet eller ordinær
beskæftigelse, samt nyuddannede, der har fået
tilbud om virksomhedspraktik, som forudsætter
eller styrkes af konkrete færdigheder, der kan opnås
gennem et kortere selvvalgt kursus.’
Tidshorisont: Igangsættes når beskæftigelses-
systemet igen afholder aktiviteter.
4
Midlertidig genoptagelse af tidligere
brugte initiativer
Under tidligere kriser har vi fået erfaringer med
initiativer, der kan modvirke arbejdsløshed
blandt nyuddannede. Derfor foreslår vi, at vi
midlertidigt genoptager og udvider nogle af de
initiativer, der har en gavnlig e ekt på
ledigheden blandt nyuddannede
A) Vi skal genindføre 8 ugers virksomheds-
praktik for nyuddannede
Det vil være til gavn for både nyuddannede og
virksomheder, især i genopretningsperioden.
Det er nødvendigt med mere end 4 ugers
virksomhedspraktik, hvis der skal skabes
resultater i mødet mellem nyuddannede og
virksomheder – særligt i en tid, hvor virksomhed-
erne er mere end almindeligt pressede.
B) Der skal dispenseres fra karensperioden på
6 måneder, som gælder for private løntilskuds-
ansættelser, så helt nyuddannede også kan
komme i betragtning
Privat løntilskud er kendt for at have størst
ordinær jobe ekt. Det kræver dog dispensation
fra EU at anvende dette værktøj for ledige med
mindre end 6 måneders ledighed. Kravet fra EU
er for at undgå fortrængning af ordinær arbejds-
kraft, men da især de nyuddannede i meget stort
omfang er i meget høj risiko for at ende i lang-
tidsarbejdsløshed netop det kommende år, og da
ungdomsarbejdsløsheden er høj i for vejen i EU,
vurderes det at være rimeligt at kunne opnå
dispensation for gruppen af nyuddannede
nyledige.
C) Vi foreslår at øge størrelsen af statens tilskud
til lønnen i privat løntilskudsordningen til 75%,
så den matcher størrelsen på den hjælp, der
sendes til de øvrige lønmodtagergrupper i job.
Tidshorisont: Igangsættes når beskæftigelses-
systemet igen afholder aktiviteter.
3
Nyuddannede skal have større kendskab
til aktuelle udfordringer på arbejds-
markedet
Vi foreslår, at alle nyuddannede, med behov og
ønske om det, i 2020 får tilbud om et 6 ugers
indslusningsprogram, der skal skabe en bedre
overgang til arbejdsmarkedet. Indslusnings-
programmet placeres umiddelbart efter
dimission, hvor der i forvejen udbydes meget få
nye jobs. Det problem forventes at blive endnu
større i år i kølvandet på corona-krisen. Derfor
skal vi gennem indslusningsforløbet udnytte
nedgangsperioden på arbejdsmarkedet til at give
de nyuddannede de bedste forudsætninger for at
komme hurtigt i job, når udviklingen vender.
Forløbet bør varetages af eksterne aktører, der
både har konkret og aktuel viden om arbejds-
markedet. På den måde sikres et fokus på at
omsætte de nyuddannedes faglige kompetencer
til konkret opgaveløsning i virksomhederne.
Indslusningsprogrammet kan suppleres med
virksomhedspraktik, hvor de nyuddannede løser
konkrete opgaver i virksomhederne.
Vi foreslår desuden, at der ikke klippes i dag-
pengeperioden under indslusningsforløbet.
Tidshorisont: Bør iværksættes senest fra juni-juli
2020.
3
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 255: Henvendelse af 28/4-20 fra Akademikerne om forslag om hjælpepakke til nyuddannede
2182532_0004.png
5
Brug af dagpengene-klip skal sættes på
standby for nyuddannede
Vi foreslår, at der dispenseres fra klip i dagpenge-
perioden for nyuddannede på to områder:
A: Nyuddannede får ikke reduceret i den samlede
ramme af dagpenge-klip for resten af 2020, mens
de er i virksomhedspraktik eller i løntilskud.
B: Nyuddannede fra 2020 modtager de første tre
måneder efter dimissionen dimittenddagpenge
uden at forbruge klip fra den samlede dagpenge-
ramme.
Tidshorisont: Bør iværksættes fra juni 2020 og
frem.
sikrer
3
Forslag derog studerende
uddannelser
Coronakrisen har gjort de studerende til ufrivillige forsøgskaniner i danmarks-
historiens største uddannelseseksperiment, hvor undervisning, vejledning, og
eksamener fra den ene dag til den anden er blevet digital. Det er en god start, at
institutionerne har formået at omlægge meget af undervisningen digitalt, men det
skal for alt i verden undgås, at de studerende ender med en ringere uddannelse fx
ved, at der bliver gået på kompromis med kvalitet og faglighed.
Det er helt afgørende for de tusinder af studerende, der i forvejen står overfor at skulle nde fodfæste
på et arbejdsmarked i krise, at de ikke også stilles ringere, fordi corona-krisen k lov til at påvirke
kvaliteten af deres uddannelse. Derfor har Akademikerne udarbejdet en række forslag, der sørger for,
at de nuværende studerende kan afslutte deres uddannelse på bedst mulig vis - og derved få de
bedste forudsætninger for at få foden indenfor på arbejdsmarkedet.
4
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 255: Henvendelse af 28/4-20 fra Akademikerne om forslag om hjælpepakke til nyuddannede
2182532_0005.png
1
Studietidsforlængelse skal være tilladt
for at fastholde kvalitetsniveauet
For at fastholde kvalitetsniveauet kan det blive
nødvendigt for studerende at udskyde kurser,
udskyde praktikken eller det projektorienterede
forløb eller få forlænget specialefristen eller
a everingsfristen for bachelorprojektet. Det
betyder, at institutionerne skal udvise en særlig
eksibilitet og forståelse for de studerende, der
ønsker at tage et ”coronaramt” fag, udvekslings-
ophold eller praktikophold om på et senere
tidspunkt.
Derfor foreslår vi, at studerende, der bliver
forsinkede på grund af corona-krisen, får ret til
studietidsforlængelse.
B: Aftaleparterne bag bevillingssystemet for de
videregående uddannelser bør snarest sætter
sig sammen for at drøfte, hvorledes bevillings-
systemet kan tilpasses de kommende ’post-
corona’ år
3
Forsinkede studerende skal have ret til
ekstra SU-klip
Studerende der ellers står til at skulle dimittere i
juni måned 2020, kan som følge af coronakrisen
blive forsinket, så de først dimitterer på den
anden side af sommerferien. Derfor foreslår vi, at
studerende, der bliver forsinket i deres studie, og
som derved kommer til at mangle SU-klip, skal
have ret til ekstra SU-klip. En model er at kopiere
den løsning, der er udarbejdet på dagpengeom-
rådet og dermed give studerende ret til ekstra
SU-klip tilsvarende den periode, corona-krisen
forsinker dem på deres studier.
Dette bør også gælde de studerende, der ikke
længere er SU-berettiget, og derfor hidtil har
klaret sig økonomisk ved lønarbejde, men som
grundet coronakrisen ikke længere har
lønindtægt. Disse studerende bør, i det omfang
de er studieaktive, også have ret til ekstra SU-klip
samt at kunne søge om ekstra SU-lån.
2
Bevillingssystemets resultattilskud på
gennemførelse og beskæftigelse sættes
i bero
Bevillingssystemet for de videregående uddan-
nelser indeholder to resultattilskud på henholds-
vis studerendes gennemsnitlige studietid samt
dimittendernes overgang til beskæftigelse.
Under de nuværende omstændigheder, men
også ’post-corona’, betyder de to resultattilskud,
at de videregående uddannelsesinstitutioner og
universiteterne de facto bliver stra et for at
udvise eksibilitet og agere fornuftigt, fx hvis
universitetet giver dispensation til speciale-
studerende for udsættelse af specialea evering
til efter sommerferien.
Derfor foreslår vi følgende:
A: De to resultattilskud på gennemførelse og
beskæftigelse sættes i bero, så de ikke spænder
ben for en fornuftig og eksibel håndtering af
corona-krisen.
5