Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 251
Offentligt
2181407_0001.png
Folketinget
Erhvervsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. april 2020
Politikontoret
Rune Bæk Krogh
2020-10-0501
1463878
Rigspolitiets og Rigsadvokatens redegørelse vedrørende politiets hånd-
tering af signaleringsdata fra Telenor mv. (Telenor-sagen)
1. Indledning
Jeg oversender hermed Rigspolitiets og Rigsadvokatens redegørelse af 17.
april 2020 vedrørende politiets håndtering af signaleringsdata fra Telenor
mv. til Folketingets Erhvervsudvalgs orientering.
Sagen handler i sit udgangspunkt om, at Telenor fejlagtigt har udleveret te-
leoplysninger til politiet, som ikke har været omfattet af de underliggende
retskendelser.
Justitsministeriets departement blev bekendt med sagen i forbindelse med
presseomtalen af sagen i januar 2020. Rigspolitiets kommunikationsafde-
ling orienterede således Justitsministeriets kommunikationsafdeling telefo-
nisk den 8. januar 2020 forud for presseomtale af sagen ultimo januar 2020.
Jeg anmodede på den baggrund den 30. januar 2020 Rigspolitiet om – efter
behov med bistand fra Rigsadvokaten – at redegøre for politiets håndtering
af sagen, hvor Telenor i forbindelse med kendelser om levering af signale-
ringsdata til politiet ved en fejl har videregivet oplysninger om SMS-indhold
og såkaldte B-numre (modpartsnumre).
I den forbindelse anmodede jeg ligeledes Rigspolitiet om at redegøre for,
hvorvidt politiet i andre tilfælde mere systematisk har modtaget oplysninger
fra teleudbydere, som formelt må anses for omfattet af reglerne om indgreb
i meddelelseshemmeligheden, i forbindelse med kendelser om edition.
Sagen rejser først og fremmest spørgsmål i forhold til bl.a. telelovgivningen,
da der fra teleudbydernes side fejlagtigt er udleveret teleoplysninger til po-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Rigspolitiets og Rigsadvokatens redegørelse vedrørende politiets håndtering af signaleringsdata fra Telenor mv. (Telenor-sagen), fra justitsministeren
litiet. Det er Erhvervsstyrelsen, der fører tilsyn med teleudbyderes eventu-
elle brud på persondatasikkerheden. Disse spørgsmål hører derfor under er-
hvervsministerens ressort, og der henvises i den forbindelse til det samtidigt
oversendte brev fra erhvervsministeren til udvalget.
For mig som justitsminister er det afgørende, at politiets håndtering af data
sker på korrekt og forsvarlig vis, hvilket naturligvis også gælder i tilfælde,
hvor et teleselskab fejlagtigt udleverer oplysninger til politiet.
På baggrund af redegørelsen kan jeg desværre konstatere, at visse teleudby-
dere i en periode har udleveret for meget data til politiet. Jeg kan også kon-
statere, at Rigspolitiet ikke har reageret hurtigt og konsekvent nok over for
Telenors fejlagtige udlevering af oplysninger.
Jeg har samtidig noteret mig, at Rigspolitiet og Rigsadvokaten oplyser, at
de relevante teleudbydere har udbedret de konstaterede fejl, og at der er
iværksat en række tiltag, som vil medvirke til at minimere risikoen for lig-
nende fejl i fremtiden, herunder gennem et tættere samarbejde mellem Rigs-
politiet, Rigsadvokaten og teleudbyderne.
Jeg har endelig noteret mig, at Erhvervsstyrelsen som tilsynsmyndighed på
teleområdet er bekendt med de potentielle sikkerhedsbrud hos teleselska-
berne, så lignende fejl så vidt muligt kan undgås fremover.
Det er i den forbindelse min klare forventning, at politiet fastholder et øget
fokus på teleområdet og gør sit til at sikre, at eventuelle lignende fejl i frem-
tiden håndteres hurtigt og adækvat.
2. Redegørelsen
Det fremgår af redegørelsen, at teleudbydere i en række tilfælde fejlagtigt
har udleveret teleoplysninger til politiet, som politiet ikke har anmodet om,
og som ikke har været omfattet af de retskendelser, der har været indhentet
i sagen. Oplysningerne har kun i begrænset omfang været læsbare for efter-
forskerne, og de har i vidt omfang været uden efterforskningsmæssig betyd-
ning. Der kan dog i det fejlagtigt udleverede materiale have været oplysnin-
ger, som politiet har kunnet anvende i efterforskningen.
Det er ligeledes Rigspolitiets og Rigsadvokatens vurdering, at der ikke er
grundlag for at antage, at fejlagtigt udleverede oplysninger konkret har væ-
ret anvendt i straffesager på en måde, der giver anledning til retssikkerheds-
mæssige betænkeligheder.
2
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Rigspolitiets og Rigsadvokatens redegørelse vedrørende politiets håndtering af signaleringsdata fra Telenor mv. (Telenor-sagen), fra justitsministeren
Det fremgår således af redegørelsen, at skulle der være forekommet tilfælde,
hvor fejlagtigt udleveret oplysninger er indgået som et eller flere beviser i
en straffesag, vil der ikke være tale om forkerte eller fejlbehæftede oplys-
ninger. Der vil derfor ikke være risiko for, at nogen er dømt eller frifundet
på et forkert grundlag.
For så vidt angår oplysninger fra Telenor, fremgår det af redegørelsen, at
der samlet set gik for lang tid, før Rigspolitiet rettede henvendelse til Te-
lenor med henblik på at udbedre fejlen med udlevering af SMS-indhold og
B-numre, samt at der gik for lang tid, inden der blev skabt et samlet overblik
over problemstillingens omfang og karakter. Rigspolitiet havde i første om-
gang primært fokus på at udvikle en operativ løsning i form af et oversæt-
telsesværktøj, som sikrede, at signaleringsdata fra Telenor var egnet til brug
for efterforskning, og som samtidig fjernede eventuelt SMS-indhold og B-
numre fra datasættene.
Af redegørelsen fremgår endvidere, at Rigspolitiet gennem bl.a. stikprøve-
kontrol har konstateret, at Telia og Hi3G i forbindelse med kendelser om
udlevering af signaleringsdata og logningspligtige lokaliseringsoplysninger
ligeledes har udleveret oplysninger om B-numre. Rigspolitiet har efterføl-
gende rettet henvendelse til Telia og Hi3G med henblik på sikre, at teleud-
byderne udbedrer fejlen med udlevering af B-numre i disse typer af sager.
3. Tiltag
I redegørelsen peges på en række konkrete tiltag, som er iværksat i forlæn-
gelse af teledata-sagen, og som efter Rigspolitiets og Rigsadvokatens opfat-
telse også er relevante i nærværende sag.
Det kan i den forbindelse bl.a. nævnes, at der er etableret et nyt samarbejds-
forum mellem politiet og telebranchen, som skal sikre en systematisk dialog
såvel på direktørniveau som operationelt (juridisk og teknisk), ligesom det
generelt sikres, at der er fastsat og efterleves ensartede regler for sletning af
teledata i Rigspolitiet og i politikredsene.
Endvidere blev det i forbindelse med regeringens udspil om tryghed og sik-
kerhed besluttet, at der skal gennemføres en modernisering af retspleje-
lovens regler om tvangsindgreb. Arbejdet forankres i Strafferetsplejeudval-
get. Det er forventningen, at resultatet af dette arbejde vil kunne lede til kla-
rere regler og mindre usikkerhed om indholdet af afsagte kendelser.
3
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Rigspolitiets og Rigsadvokatens redegørelse vedrørende politiets håndtering af signaleringsdata fra Telenor mv. (Telenor-sagen), fra justitsministeren
Herudover kan jeg oplyse, at der er iværksat en ekstern undersøgelse af da-
tahåndtering hos politi og anklagemyndighed, som blandt andet indebærer
kulegravning af over 400 it-systemer i politiet og i anklagemyndigheden.
Undersøgelsen skal medvirke til at løse udfordringen med politiets og an-
klagemyndighedens håndtering af data. Således skal undersøgelsen med-
virke til at sikre, at borgerne kan have tillid til, at myndighederne håndterer
data korrekt og sikkert, fra de bliver indsamlet, til de skal slettes. Undersø-
gelsen blev igangsat i efteråret 2019 og indledt med en afklaringsfase med
henblik på at kvalificere undersøgelsens metode. De fleste afklaringsaktivi-
teter er afsluttet i februar 2020. Undersøgelsen gennemføres i fire bølger,
hvor den første bølge blev sat i gang i februar 2020 og ventes endeligt af-
sluttet senest 1. juli 2020.
Endelig har jeg noteret mig, at Erhvervsstyrelsen har iværksat et emnebase-
ret tilsyn vedrørende teleudbydernes udlevering af oplysninger til politiet på
baggrund af kendelser på baggrund af de omtalte sager.
4. Øvrige bemærkninger
Det bemærkes, at spørgsmål nr. 753-755, 757, 760-761, 763-765, 799-801
og 844-846 (Alm. del) fra Retsudvalget er blevet besvaret med henvisning
til, at jeg på daværende tidspunkt afventede Rigspolitiets og Rigsadvokatens
redegørelse om sagen. Justitsministeriet er ved at gennemgå spørgsmålene
med henblik på at sikre, at de besvares af redegørelsen. I det omfang dette
ikke er tilfældet, vil disse blive besvaret i de endelige besvarelser til Folke-
tinget.
Det bemærkes, at Rigspolitiet og Rigsadvokaten den 28. september 2019
afgav en redegørelse om den såkaldte teledata-sag, som handlede om syste-
matiske fejl i Rigspolitiets Telecenters behandling af teledata samt konsta-
teringen af fejl i (ubearbejdet) teledata. Det fremgår af redegørelsen vedrø-
rende politiets håndtering af signaleringsdata fra Telenor mv., at der i for-
bindelse med Rigspolitiets og Rigsadvokatens udarbejdelse af redegørelsen
om teledata-sagen ikke var overvejelser om at omtale problemstillingen om
SMS-indhold og modpartsoplysninger i data fra Telenor, idet problemstil-
lingen – i modsætning til teledata-sagen – ikke omhandlede fejl i teledata og
ikke rejste spørgsmål om mulige fejlagtige afgørelser i straffesager.
Redegørelsen er ligeledes sendt til orientering til Folketingets Retsudvalg.
4
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Rigspolitiets og Rigsadvokatens redegørelse vedrørende politiets håndtering af signaleringsdata fra Telenor mv. (Telenor-sagen), fra justitsministeren
Nick Hækkerup
/
Lisbeth Gro Nielsen
5