Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 245
Offentligt
2179680_0001.png
Den 21. april 2020
Indfør beløbsmæssig bagatelgrænse for revisionspåtegninger i
kompensationsordningen for faste omkostninger
Kære erhvervsordfører
Den statslige ordning om midlertidig kompensation for virksomheders faste
omkostninger indeholder et krav om revisorpåtegning. Det skyldes et hensyn
til kontrol med en ordning, som potentielt rummer udbetalinger for ca. 53
milliarder kroner. Men ordningen lider af proportionsforvrængning i
revisorkravet, når man sammenligninger det laveste udbetalingsbeløb på 25
pct. af 12.500 kroner i alt 3.125 kroner i støtte med det maksimale støttebeløb
på 110 millioner kroner i støtte.
Det er helt forståeligt med et krav om revisorpåtegning for endog meget store
udbetalinger, men der mangler en bagatelgrænse for kravet om
revisionspåtegning. Kontroludgiften til revisor bliver ganske enkelt
forholdsmæssig alt for høj i forhold til de små støtteudbetalinger med et stort
samfundsøkonomisk tab til følge.
Bagatelgrænser for revisionspligt et naturligt element i skattelovgivningen. Det
har man eksempelvis i forhold til korrekt betaling af skat i virksomhedernes
årsregnskaber, hvor virksomheder med under 12 ansatte og 10 millioner
kroner i omsætning er fritaget revisionspligt af hensyn til, at kontroludgiften til
revisor ikke står mål med udbyttet ved kontrollen. Her er endda tale om
væsentlige større beløb end i den nye og midlertidige støtteordning, og har
dermed større økonomisk betydning for statskassen, at der er så høj grad af
korrekt betaling som muligt. Men selv for skattebetalinger og årsregnskaber i
millionklassen kræver man ikke en revisorpåtegning.
Fra tilkendegivelser på markedet over priser for revisionspåtegninger til
ordningen om midlertidig kompensation for virksomhedens faste omkostninger
kan vi konstatere, at prislejet for selv de mindst komplicerede sager
konstateringen af niveauet for faste udgifter i tre måneder i 2019
ligger
omkring 10.000-15.000 kroner.
Det konstateres også, at revisorerne gør stærkt opmærksom på, at
statskassen betaler 80 pct. af udgiften. En meget gavmild statslig
kompensation til revisorregningen og revisorbranchen, der ikke nødvendigvis
sikrer den reelle markedspris for opgaven. Forskydes markedsprisen i
opadgående retning som følge af den gavmilde statslige kompensation for
revisionspåtegningen medfører dette i selv et yderligere samfundsøkonomisk
tab. Vi mener, der er en reel fare for denne uhensigtsmæssige udvikling
baseret på de allerede observerede markedstilkendegivelser.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 245: Henvendelse af 21/4-20 fra foreningen Danske Soloselvstændige og Ase om forslag om indførelse af en bagatelgrænse for revisorpåtegninger i den statslige ordning om midlertidig kompensation for virksomheders faste omkostninger
2179680_0002.png
Kontrol er en myndighedsopgave. Netop derfor afsætter den justerede aftale
også yderligere 50 millioner kroner til Erhvervsstyrelsens kontrol for at
imødegå eventuelt snyd og svig med kompensationsordningen.
Det var i forvejen aftalt, at der gennemføres løbende stikprøvekontrol og ved
udgangen af perioden kontrolleres omsætningen på baggrund af
momsindberetninger, herefter vil der ske en efterregulering svarende til det
faktiske omsætningstab.
Det er den helt rigtige måde at udøve kontrol på især i forhold de mange
ukomplicerede ansøgninger om små støttebeløb, og derfor synes kravet om
revisorpåtegninger at være en unødig ekstra økonomisk byrde.
Kravet om revisorpåtegninger er indført af kontrolhensyn, men udgiften til
revisorbranchen kan medføre ekstremt høje forholdsmæssige omkostninger
for samfundet. Alene med en kontroludgift til revisorpåtegning på 5 pct. af den
udbetalte støtte (forventet 53,3 mia. kr.), vil revisionsbranchen hente 2,7
milliarder kroner af de støttemidler, der ellers var tiltænkt de lukningstruede
selvstændige erhvervsdrivende. Ender regningen for revisorpåtegningerne på
støtteansøgningerne på samlet 10 eller 15 pct. vil revisorbranchen hive 5 til
7,5 milliarder kroner ud af samfundsøkonomien på det værst tænkelige
tidspunkt.
Til sammenligning koster det kun statskassen mellem 100 og 200 millioner
kroner at udvide adgangen til støtteordningen i bunden af skalaen ved
sænkelsen af kravet om faste omkostninger fra mindst 25.000 kroner til
12.500 kroner i perioden. Prisen for kontrol i form af revisorpåtegninger synes
derfor helt ude af proportioner i forhold til statskassens støtteudbetalinger.
Forslag:
Vi foreslår derfor, at der i lighed med årsregnskabsloven indføres en fritagelse
for revisionspåtegningen i ordningen om midlertidig kompensation for
virksomheders faste omkostninger for ansøgte støttebeløb under 300.000
kroner i hele perioden.
Det svarer til en kontroludgift på 3-5 pct. af det udbetalte støttebeløb i
eksemplet med de 300.000 kroner til virksomhederne ved en revisorudgift til
disse små og ukomplicerede sager på mellem 10.000 og 15.000 kroner.
Vi håber på en positiv og hurtig imødekommelse.
Venlig hilsen,
Birgitte Feldborg,
Formand, Danske Soloselvstændige
Karsten Mølgaard Jensen,
Adm. direktør, Ase
Side 2
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 245: Henvendelse af 21/4-20 fra foreningen Danske Soloselvstændige og Ase om forslag om indførelse af en bagatelgrænse for revisorpåtegninger i den statslige ordning om midlertidig kompensation for virksomheders faste omkostninger
2179680_0003.png
Bilag
Side 3