Den 21. april 2020
Indfør beløbsmæssig bagatelgrænse for revisionspåtegninger i
kompensationsordningen for faste omkostninger
Kære erhvervsordfører
Den statslige ordning om midlertidig kompensation for virksomheders faste
omkostninger indeholder et krav om revisorpåtegning. Det skyldes et hensyn
til kontrol med en ordning, som potentielt rummer udbetalinger for ca. 53
milliarder kroner. Men ordningen lider af proportionsforvrængning i
revisorkravet, når man sammenligninger det laveste udbetalingsbeløb på 25
pct. af 12.500 kroner i alt 3.125 kroner i støtte med det maksimale støttebeløb
på 110 millioner kroner i støtte.
Det er helt forståeligt med et krav om revisorpåtegning for endog meget store
udbetalinger, men der mangler en bagatelgrænse for kravet om
revisionspåtegning. Kontroludgiften til revisor bliver ganske enkelt
forholdsmæssig alt for høj i forhold til de små støtteudbetalinger med et stort
samfundsøkonomisk tab til følge.
Bagatelgrænser for revisionspligt et naturligt element i skattelovgivningen. Det
har man eksempelvis i forhold til korrekt betaling af skat i virksomhedernes
årsregnskaber, hvor virksomheder med under 12 ansatte og 10 millioner
kroner i omsætning er fritaget revisionspligt af hensyn til, at kontroludgiften til
revisor ikke står mål med udbyttet ved kontrollen. Her er endda tale om
væsentlige større beløb end i den nye og midlertidige støtteordning, og har
dermed større økonomisk betydning for statskassen, at der er så høj grad af
korrekt betaling som muligt. Men selv for skattebetalinger og årsregnskaber i
millionklassen kræver man ikke en revisorpåtegning.
Fra tilkendegivelser på markedet over priser for revisionspåtegninger til
ordningen om midlertidig kompensation for virksomhedens faste omkostninger
kan vi konstatere, at prislejet for selv de mindst komplicerede sager
–
konstateringen af niveauet for faste udgifter i tre måneder i 2019
–
ligger
omkring 10.000-15.000 kroner.
Det konstateres også, at revisorerne gør stærkt opmærksom på, at
statskassen betaler 80 pct. af udgiften. En meget gavmild statslig
kompensation til revisorregningen og revisorbranchen, der ikke nødvendigvis
sikrer den reelle markedspris for opgaven. Forskydes markedsprisen i
opadgående retning som følge af den gavmilde statslige kompensation for
revisionspåtegningen medfører dette i selv et yderligere samfundsøkonomisk
tab. Vi mener, der er en reel fare for denne uhensigtsmæssige udvikling
baseret på de allerede observerede markedstilkendegivelser.