Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 237
Offentligt
2178252_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
15. april 2020
20/04604-9
nsa-dep
Komitésag
vedr.
Kommissionens
gennemførelsesforordning
(2020/402) af 14. marts 2020 om at gøre udførslen af visse varer betin-
get af fremlæggelse af en udførselstilladelse
Revideret udgave af notat af den 23. marts 2020. Ændringer er markeret
med
fed
og
kursiv.
1.
Resume
Kommissionen vedtog den 15. marts 2020 i en hasteprocedure en gen-
nemførelsesforordning (2020/402) om at gøre udførslen af visse person-
lige værnemidler betinget af en eksporttilladelse. Gennemførelsesforord-
ningen blev hastebehandlet for at håndtere forsyningsproblemet i EU på
personlige værnemidler forårsaget af coronavirussen og gælder som ud-
gangspunkt i 6 uger med mulighed for forlængelse. Kommissionen har
nu fremlagt forslag til en ny gennemførelsesforordning, som forlænger
eksportkontrollen med kun ansigtsmasker og -visir.
EU’s komité for be-
skyttelsesforanstaltninger skal senest den 20. april 2020 stemme om gen-
nemførelsesforordningen.
I denne ekstraordinære situation, er efterspørgslen efter personlige vær-
nemidler steget kraftigt. I Danmark er der dog i øjeblikket alene mangel
på masker. Gennemførelsesforordningen vurderes derfor overordnet at
have positiv betydning for sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark fsva.
masker og visirer.
De erhvervsøkonomiske konsekvenser vurderes at være begrænsede, sær-
ligt som følge af den midlertidige karakter af ordningen
og indskrænknin-
gen af produktomfanget.
Regeringen agter at støtte gennemførelsesfor-
ordningen.
2.
Baggrund
Kommissionen vedtog den 15. marts 2020 i en hasteprocedure en gen-
nemførelsesforordning (2020/402) om at gøre udførslen af visse person-
lige værnemidler betinget af en eksporttilladelse.
I overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(182/2011) af 16. februar 2011 om de generelle regler og principper for,
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 237: Revideret notat om eksportkontrol på personlige værnemidler, komitésag, fra erhvervsministeren
2/5
hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af
gennemførelsesbeføjelser, kan Kommissionen vedtage gennemførelses-
retsakter uden forudgående forelæggelse for et komiteudvalg i særligt ha-
stende tilfælde.
Gennemførelsesforordningen blev hastebehandlet for at
håndtere forsyningsproblemet i EU på personlige værnemidler forårsa-
get af coronavirussen og gælder som udgangspunkt i 6 uger med mulig-
hed for forlængelse.
Kommissionen har nu fremlagt forslag til en ny gennemførelsesforord-
ning, som forlænger eksportkontrollen med visse personlige værnemid-
ler, samt indebærer en række justeringer af kontrollen.
Gennemførelses-
forordningen forelægges EU’s komité for beskyttelsesforanstaltninger med
henblik på dets vedtagelse. Forslaget vedtages af Kommissionen, hvis et
kvalificeret flertal af komitéens medlemmer stemmer for forslaget. Hvis
der ikke er kvalificeret flertal for forslaget eller hvis der er kvalificeret fler-
tal imod forslaget, vedtager Kommissionen ikke forslaget.
Komitéens medlemmer skal afgive skriftlig stemme om gennemførelses-
akten senest den 20. april 2020.
Forslaget har hjemmel i forordning (2015/479) af 11. marts 2015 om fælles
ordninger for udførsel især artikel 5, som fastlægger, at Kommissionen i en
krisesituation på eget initiativ kan gøre eksporten af en vare betinget af
fremlæggelse af en eksporttilladelse.
3.
Formål og indhold
For at afhjælpe og forhindre forsyningsproblemer ift. personlige værnemidler
i EU har Kommissionen på eget initiativ indført krav om, at europæiske virk-
somheder skal have en eksporttilladelse, hvis de ønsker at eksportere visse
personlige værnemidler til lande uden for EU.
Den nugældende forordning
(2020/402) omfatter kontrol ved eksport af bl.a. beskyttelsesbriller, masker,
beskyttelsesbeklædning og handsker. Kommissionens forslag til en ny for-
ordning om forlængelse af kontrollen med eksporten af personlige værne-
midler indeholder følgende ændringer:
Det nuværende system begrænses til kun at gælde ansigtsmasker
og ansigtsvisir
Der lægges op til at forordningen træder i kraft den 26. april og
skal gælde i en periode på 30 dage
Vestbalkan og Gibraltar undtages for foranstaltningerne
Medlemsstaterne anmodes om hurtigt og automatisk at udstede
eksporttilladelser til humanitære organisationer, samt at være po-
sitivt indstillede overfor ansøgninger om eksport til offentlige
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 237: Revideret notat om eksportkontrol på personlige værnemidler, komitésag, fra erhvervsministeren
3/5
myndigheder, der er ansvarlige for at fordele personlige værne-
midler eller er på anden vis involveret i bekæmpelsen af COVID-
19. Eksporttilladelser af denne type bør kun gives i tilfælde af, at
eksportmængden ikke udgør en trussel mod forsyningssikkerhe-
den for værnemidlet på medlemsstatens marked eller andre steder
i EU. Derfor skal medlemsstaterne informere Kommissionen, in-
den man udsteder sådan en type tilladelse. Kommissionen har
derefter 48 timer til at give sin holdning til eksportansøgningen.
For at sikre bedre gennemsigtighed er der et nyt rapporterings-
krav for medlemsstaterne, som skal indrapportere til Kommissio-
nen for så vidt angår både eksporttilladelser og -afslag.
Forordningen indeholder en revisionsklausul, som giver Kom-
missionen mulighed for at justere foranstaltningernes levetid el-
ler produktomfang, ud fra hvordan pandemien udviklinger sig.
Det gælder fortsat, at
myndighederne skal vurdere de konkrete eksportan-
søgninger ud fra følgende hensyn:
- Nationale forsyninger, dvs. hvorvidt der er forsyningsknaphed
- Leveringsforpligtelser i henhold til et fælles europæisk udbud
- Indsatser koordineret af den integrerede mekanisme for politisk kri-
serespons (IPCR), Europa-Kommissionen eller andre EU-instituti-
oner
- Bistand rettet til og behandlet af EU-civilbeskyttelsesmekanismen
fra tredjelande eller internationale organisationer
- Støttevirksomheders aktiviteter i udlandet
- Aktiviteter ifm. med Verdenssundhedsorganisationens (WHO's)
netværk for indberetning af og indsats over for sygdomsudbrud på
verdensplan
- EU's aktiviteter i udlandet, herunder militære operationer, interna-
tionale politimissioner og/eller civile internationale fredsbevarende
missioner
- Varer til EU's og medlemsstaternes delegationer i udlandet
Efter forordningen skal eksporttilladelsen afgøres inden for en frist, der ikke
overstiger 5 arbejdsdage. 1. arbejdsdag regnes som dagen for korrekt modta-
get ansøgning, og sagen skal derfor senest afgøres på 5. arbejdsdag.
Det gælder fortsat, at,
at udførsler til bl.a. EØS-landene, Grønland og Færø-
erne ikke er omfattet og virksomhederne skal derfor ikke indhente tilladelse
til at eksporterer fra EU til disse lande.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 237: Revideret notat om eksportkontrol på personlige værnemidler, komitésag, fra erhvervsministeren
2178252_0004.png
4/5
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis gennemførelsesforordningen vedtages af medlemsstaterne, har
den
direkte virkning i dansk lov fra den
26. april 2020.
Eksportkontrol admi-
nistreres af Erhvervsstyrelsen. Erhvervsstyrelsen modtager eksportansøg-
ninger fra virksomhederne, sender ansøgningerne i høring hos relevante
myndigheder, og sender afgørelser til ansøgerne.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske
konsekvenser.
De erhvervsøkonomiske konsekvenser vurderes at være begrænsede,
særligt som følge af den midlertidige karakter af ordningen. Forslaget
vurderes at kunne medføre negative erhvervsøkonomiske konsekvenser
for danske eksportører, der har værnemidler omfattet af forslaget. Ind-
skrænkningen af produktomfanget til kun at omfatte ansigtsmasker og
visirer betyder dog, at danske eksportører er langt mindre eksponerede,
end ved den tidligere forordning.
Erhvervsstyrelsen vurderer, at forordningsforslaget medfører administra-
tive konsekvenser for de omfattede virksomheder. De administrative kon-
sekvenser består i, at virksomhederne skal søge om tilladelse for at få lov
til at eksportere visse værnemidler ud af EU. De samlede administrative
konsekvenser ved ovenstående vurderes at være under 4 mio. kr.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
I denne ekstraordinære situation, er efterspørgslen efter personlige vær-
nemidler steget kraftigt. I Danmark er der dog i øjeblikket alene mangel
på masker.
Gennemførelsesforordningen vurderes
derfor
overordnet at
have positiv betydning for sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark
fsva.
masker og viserer.
Gennemførelsesforordningen giver danske myndigheder mulighed for at
give afslag på konkrete eksportansøgninger på baggrund af national for-
syningsknaphed. Det forventes derfor at understøtte den nationale og euro-
pæiske beholdning af personlige værnemidler til brug i sundhedsvæsnet og
samfund, og derved forbedre det nationale beskyttelsesniveau.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 237: Revideret notat om eksportkontrol på personlige værnemidler, komitésag, fra erhvervsministeren
5/5
8.
Høring
Forslaget har ikke været i høring.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
I lyset af udbruddet af den epidemiologiske krise forårsaget af coronavirus
er efterspørgslen efter personlige værnemidler i EU steget betragteligt.
Der
var stor opbakning blandt medlemsstaterne til forordningen 2020/402,
som indførte eksportrestriktionerne i en periode på 6 uger.
Det forventes, at medlemsstaterne fortsat vil være positivt indstillede
overfor gennemførelsesforordningen. Pga. den korte frist kendes de kon-
krete positioner fra andre medlemsstaterne dog ikke.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at de midlertidige eksportrestriktioner på visse person-
lige værnemidler
forlænges
i lyset af den nuværende sundhedskrise som
følge af udbruddet af coronavirussen i Europa.
Der er fortsat forsynings-
knaphed på særligt ansigtsmasker og visirer i EU, som er afgørende vær-
nemidler imod spredningen af coronavirussen.
Regeringen støtter, at forordningen indeholder en revisionsklausul, som
giver Kommissionen mulighed for at justere foranstaltningernes levetid
eller produktomfang, ud fra hvordan pandemien udviklinger sig. Dog ar-
bejder regeringen for, at eksportrestriktioner, som begrænser den fri
handel bør være begrundede, proportionale, midlertidige og transparente
samt bør ske under iagttagelse af princippet om international solidaritet.
Regeringen støtter endvidere,
at det tilføjes,
at eksportkontrollen
heller
ikke omfatter Vestbalkan foruden
bl.a. Grønland og Færøerne. Det sikrer,
at der gnidningsfrit og uhindret kan sendes personlige værnemidler til hele
Kongeriget Danmark samt de øvrige undtagne lande.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering
den 23. marts 2020.