Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 223
Offentligt
2174581_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Europa-Kommissionens
meddelelse ”En SMV-strategi
for et bære-
dygtigt
og digitalt Europa”
(KOM (2020) 103)
1.
Resumé
Europa-Kommissionens
(Kommissionen) meddelelse ”En SMV-strategi
for
et bæredygtigt og digitalt Europa” (KOM
(2020) 103) udstikker Kommissio-
nens strategi og initiativer for små-
og mellemstore virksomheder (SMV’er).
Med SMV-strategien ønsker Kommissionen at kunne udnytte potentialet hos
alle typer af SMV’er i Europa, så de kan stå i spidsen for omstilling til bære-
dygtighed og digitalisering. Fokus er på horisontale foranstaltninger, der
hjælper alle slags SMV’er.
Strategien indeholder forslag til tiltag, der er ba-
seret på søjlerne kapacitetsopbygning og støtte til bæredygtig og digital om-
stilling, reduktion af administrative byrder og forbedret markedsadgang
samt forbedret adgang til finansiering
Regeringen anser et effektivt indre marked som det primære redskab til at
sikre danske jobs, vækst og konkurrenceevne, idet det indre marked også må
være fair, beskytte mod social dumping og sikre lønmodtagerrettigheder. Re-
geringen byder SMV-strategien velkommen som en del af arbejdet med at
forbedre de generelle europæiske erhvervsvilkår. Regeringen støtter ambiti-
onen om, at SMV’er skal bidrage til
en bæredygtig og digital omstilling af
økonomien, at der skal ske en reduktion i administrative byrder og en forbed-
ret markedsadgang på tværs af EU, samt at SMV’er skal have
god adgang til
finansiering.
2.
Baggrund
Kommissionen præsenterede den 10. marts 2020 meddelelsen ”En SMV-
strategi for et bæredygtigt og digitalt
Europa” (KOM
(2020) 103). Meddelel-
sen udstikker Kommissionens strategi og initiativer for
SMV’er.
Meddelel-
sen blev modtaget i dansk sprogversion den 12. marts 2020.
SMV-strategien er en del af en pakke af meddelelser, der også indeholder
meddelelsen
”En ny industristrategi for Europa” (KOM
(2020) 102), der un-
derstreger SMV’ers rolle i en konkurrencedygtig og innovativ europæisk
in-
dustri samt
”En
ny handlingsplan for den cirkulære økonomi for et renere og
mere konkurrencedygtigt Europa”
(KOM
(2020) 98). Derudover indeholder
pakken en meddelelse med titlen
”Påpegning og håndtering af hindringer på
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 223: Grundnotat og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens meddelelse En SMV-strategi for et bæredygtigt og digitalt Europa (KOM (2020) 103)
2174581_0002.png
det indre marked”
(KOM (2020) 93), der omhandler de forhindringer, der
blandt andet opstår for SMV’er, der gerne vil drive virksomhed på tværs af
grænser, samt meddelelsen
”Langsigtet handlingsplan for bedre gennemfø-
relse og håndhævelse af reglerne for det indre marked” (KOM
(2020) 94),
der indeholder initiativer til at løse netop disse problemer.
Derudover bygger SMV-strategien
videre på EU’s eksisterende
politiske
rammer og støtteprogrammer for SMV’er. Dette er
bl.a.
den såkaldte ”Small
Business Act” fra 2008
(KOM (2008) 394), opstarts- og skaleringsinitiativet
fra 2016 (KOM (2016) 0733) og programmet for virksomheders konkurren-
ceevne og SMV’er (COSME)
(Forordning (EU) 1287/2013) samt SMV-støt-
teforanstaltninger, der finansieres under Horisont 2020 og de europæiske
struktur- og investeringsfonde.
3.
Formål og indhold
SMV’er beskrives af Kommissionen som værende rygraden i EU’s økonomi.
Tilsammen beskæftiger de omkring 100 millioner personer og tegner sig for
to ud af tre job og de står for over halvdelen af Europas BNP, hvorfor de også
generelt set er centrale for gennemførelsen af industristrategien.
Med SMV-strategien ønsker Kommissionen at udnytte potentialet hos alle
typer af SMV’er i Europa, så de kan stå i spidsen for omstilling til bæredyg-
tighed og digitalisering. Strategien har til formål at øge antallet af SMV’er,
der er bæredygtige, og anvender digitale teknologier i betragtelig grad. Målet
er i sidste ende at gøre Europa til det mest attraktive sted at starte en virksom-
hed og få den til at skalere på tværs af det indre marked.
SMV’er er meget
forskellige i deres størrelse og befinder sig i mange forskellige sektorer.
SMV-strategien fokuserer derfor på horisontale foranstaltninger, der hjælper
alle slags SMV’er.
Strategien indeholder forslag til tiltag, der er baseret på følgende tre søjler:
Kapacitetsopbygning og støtte til bæredygtig og digital omstilling.
Reduktion af administrative byrder og forbedret markedsadgang.
Forbedret adgang til finansiering.
Disse tre søjler er omdrejningspunktet for strategien, hvor der til hver søjle
præsenteres en række centrale tiltag. Der angives ikke et specifikt tidspunkt
for, hvornår de enkelte tiltag lanceres.
Kapacitetsopbygning og støtte til bæredygtig og digital omstilling
Kommissionen lægger her
vægt på, hvordan SMV’er er nødvendige, hvis
målsætningen om en klimaneutral, ressourceeffektiv og agil databaseretøko-
nomi skal nås. Således skal den digitale og den bæredygtige omstilling gå
hånd i hånd. Da SMV’er er en meget
forskelligartet gruppe, er nogen allerede
er godt i gang med at bidrage til den grønne omstilling, mens denne er en
udfordring for andre. Enterprise Europe Netværket (EEN) hjælper allerede
2
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 223: Grundnotat og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens meddelelse En SMV-strategi for et bæredygtigt og digitalt Europa (KOM (2020) 103)
2174581_0003.png
en række SMV’er
og Kommissionen vil opgradere dette netværk mhp. også
at tilbyde særlige bæredygtighedsrådgivning. Europas fortsatte lederrolle i
forhold til grøn teknologiudvikling afhænger af
SMV’ers innovation inden
for den grønne sektor, og Kommissionen lægger derfor op til at støtte især
SMV’er
gennem investeringsplanen under Det Europæiske Innovationsråd
til at fremme banebrydende innovation inden for området under den grønne
pagt (KOM (2020) 21).
Derudover fokuserer Kommissionen på, hvordan anvendelsen af avancerede
teknologier som blockchain, kunstig intelligens, cloud computing og højt-
ydende databehandling kan
styrke SMV’ers konkurrenceevne. Mange
SMV’er
har dog udfordringer med at deltage i den digitale økonomi og er
samtidig sårbare over for cybertrusler. SMV’er vil derfor blive støttet af et
netværk af digitale innovationsknudepunkter, der understøttes af investerin-
ger fra programmet for et digitalt Europa (KOM (2018) 434) og fra
EU’s
struktur- og investeringsfonde, ligesom der skabes forbindelse mellem di-
verse støttestrukturer. Derudover henvises der til den europæiske datastrategi
(KOM
(2020) 66), der også fokuserer på SMV’er.
Kommissionen adresserer også, at SMV’er kan have svært ved at udvikle
strategier for deres intellektuelle ejendom. Kun 9% af SMV’erne
beskytter
deres intellektuelle ejendom, og den kommende handlingsplan for intellek-
tuel ejendom vil indeholde forslag om foranstaltninger til at gøre systemet
mere effektivt for SMV’er. Derudover er det et problem for SMV’er, at de
har mangel på kvalificerede medarbejdere, og manglen er særligt akut inden
for digitalisering og nye teknologier. Kommissionen vil derfor med støtte fra
programmet for et digitalt Europa (KOM (2018) 434) udarbejde intensive di-
gitale kurser for medarbejdere hos SMV’er, og der vil også blive iværksat et
program for digitale frivillige, mens en kommende færdighedspagt vil have
en særlig komponent for SMV’er.
Herudover vil Kommissionen fortsat un-
dersøge behovet for initiativer inden for deleøkonomi, herunder korttidsud-
lejning af boliger.
Færre administrative byrder samt en forbedret markedsadgang
I afsnittet fremgår det, hvordan europæiske SMV’ers eksport primært går til
det indre marked. Med henvisning til barriererapporten (KOM (2020) 93) ses
det dog,
at netop SMV’er er hårdest ramt af hindringer på det indre marked.
SMV’er har færre økonomiske ressourcer
end store virksomheder, hvorfor
de belastes hårdere, når regler, standarder, mærker og administrative forma-
liteter er fragmenterede på tværs af det indre marked. Kommissionen frem-
hæver, at
SMV’er finder lovgivning i andre medlemsstater kompleks og
be-
sværlig, hvilket særligt skyldes forskellige procedurer. Det afholder mange
fra udenlandske markeder, hvor de ofte vil benytte store platforme som mel-
lemled, hvilket giver en ulige forhandlingsposition.
3
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 223: Grundnotat og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens meddelelse En SMV-strategi for et bæredygtigt og digitalt Europa (KOM (2020) 103)
Det understreges derfor,
hvordan ”tænk småt først”-princippet
(think small
first), som fordrer, at man altid skal
tage hensyn til SMV’ers interesser i ud-
formningen af politik,
fortsat skal anvendes. Det gælder også ”engangs-prin-
cippet”,
der tilsiger, at data kun skal indsendes én gang til offentlige myndig-
heder, og princippet om ”digital betjening som udgangspunkt”, hvor offent-
lige tjenester som udgangspunkt skal kunne leveres digitalt. Kommissionen
vil blandt andet reducere byrderne for SMV’er ved at erstatte den eksiste-
rende REFIT-platform med en
nye ”fit
for the
future”-platform,
der skal un-
dersøge eksisterende EU-lovgivning og se på muligheder for forenkling og
reduktion af administrative byrder af denne lovgivning. Derudover vil "én-
ind-én-ud princippet" (One in, One out) blive indført. Formålet er at sikre, at
EU-lovgivning skaber fordele uden at pålægge borgere og virksomheder unø-
dige byrder. Yderligere vil der blive udpeget en særlig EU SMV-repræsen-
tant til SME Envoy nedværket der sammen med et netværk af nationale
SMV-repræsentanter
vil sørge for, at der tages højde for SMV’ers perspektiv,
således at fremtidig EU-lovgivning udarbejdes med slutbrugeren for øje. Net-
værket skal bidrage til arbejdet Kommissionens taskforce for håndhævelse af
reglerne for det indre marked.
Kommissionen finder, at det er en udfordring, at der i Europa ses en relativ
mangel på vækstvirksomheder sammenlignet med for eksempel USA, der har
tre gange så mange. En række initiativer vil derfor forsøge at gøre Europa til
det mest attraktive kontinent for opstart og opskalering af virksomheder. Et
af initiativerne er såkaldte reguleringsmæssige sandkasser, hvor innovative
løsninger kan afprøves i virkelige omgivelser.
Kommissionen sætte fokus på at reducere markedshindringer, hvortil ser-
vicedirektivet (2006/123/EF) fremhæves som et vigtigt instrument og herud-
over ønsker Kommissionen, at medlemsstaterne implementerer den fælles di-
gitale portal (forordning (EU) 2018/1724) på en SMV-venlig måde. Med-
lemsstaterne opfordres til at sigte mod at give SMV’er let onlineadgang til
oplysninger, procedurer og hjælpetjenester i forbindelse med alle deres
spørgsmål om at drive virksomhed på tværs af grænserne. Medlemsstaterne
bør også sammenkoble deres tjenester i en kvikskranke ("one-stop-shop") for
at give SMV'er et koordineret svar på alle sådanne forespørgsler.
Rum-
og forsvarssektorerne fremhæves som nøglen til EU’s strategiske og
teknologiske suverænitet, som også
rummer et stort potentiale for SMV’er.
Kommissionen vil derfor bl.a. styrke samarbejdet på tværs af grænserne gen-
nem
Den Europæiske Forsvarsfonds. Der er store muligheder for SMV’er i
offentlige indkøb, hvorfor Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til at
udnytte den fleksibilitet, der er i EU’s nye udbudsramme
(direktiverne
2014/24/EU, 2014/25/EU og 2014/23/EU), hvor større kontrakter kan opde-
les i mindre delkontrakter. Derudover vil Kommissionen fortsætte sit arbejde
med at lette virksomhedsoverdragelser.
4
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 223: Grundnotat og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens meddelelse En SMV-strategi for et bæredygtigt og digitalt Europa (KOM (2020) 103)
2174581_0005.png
SMV’ers største kunder
er ofte større virksomheder, hvilket fører til en ulige
forhandlingsposition
og øger risikoen for, at SMV’er udsættes for urimelig
handelspraksis og vilkår. I den forbindelse fremhæves forsinket betaling som
årsagen til én ud af fire konkurser blandt SMV’er i EU. Kommissionen vil
derfor støtte gennemførelsen af direktivet om forsinket betaling (2011/7/EU)
ved at sikre, at det er ledsaget af stærke overvågnings- og håndhævelsesred-
skaber.
Kommissionen ønsker at
SMV’er
får mulighed for at udnytte fordelene ved
de globale markeder. Kommissionen vil derfor lancere en ny informations-
portal for at øge SMV’ers kendskab til handelspolitikker og give detaljerede
oplysninger om toldprocedurer og formaliteter i forbindelse med eksport til
tredjelande. Derudover vil Kommissionen bl.a. fortsætte med at medtage sær-
lige SMV-kapitler i alle sine handelsaftaler sammen med målrettede foran-
staltninger, der skal gøre SMV’er i stand til at udnytte disse fordele.
Forbedret adgang til finansiering
Kommissionen fremhæver, hvordan adgang til finansiering er af afgørende
betydning for, at SMV’er kan
møde de investeringsbehov, der er nødvendige
i forbindelse med den grønne og digitale
omstilling. SMV’er har dog sværere
ved at få adgang til investeringer, end store virksomheder har og i flere med-
lemslande er det
SMV’ers største problem. Kommissionen vil sikre, at enhver
fremtidig lovgivning om de finansielle markeder tager hensyn til SMV’ers
interesser og støtter deres kontinuerlige adgang til en bred vifte af finansie-
ringsmuligheder. Herudover vil Kommissionen lancere et initiativ vedrø-
rende grønne teknologiske investeringer med det formål at samle finansiering
fra EU, medlemsstaterne og den private sektor for at øge adgangen til egen-
kapitalfinansiering for innovative SMV’er og nystartede virksomheder,
der
udvikler og indfører grønne teknologiske løsninger.
Kommissionen understreger, at der er behov for at diversificere finansie-
ringskilderne, og at europæiske venturekapitalinvesteringer er omkring otte
gange mindre end i USA, hvorfor de ikke er tilstrækkelige til at finansiere
væksten i europæiske virksomheder. Det ses bl.a., at hurtigt voksende
SMV’er og nystartede virksomheder med stort behov for kapital ofte flytter
til udlandet for at finde risikovillig kapital. Kommissionen ønsker at oprette
en ny offentlig-privat fond til børsnoteringer
af SMV’er
under InvestEU-
programmet. Tilsvarende vil revisionen af direktivet om markeder for finan-
sielle instrumenter (2014/65/EU), se på, hvordan man kan stimulere SMV-
forskningsdækningen. Kommissionen vil derudover gøre det lettere for
SMV’er, investorer og mellemled at anvende kryptoaktiver og digitale tokens
i overensstemmelse med EU's kommende strategi for digital finans.
Derudover fremhæver Kommissionen, at statsstøttereglerne har muliggjort
betydelig national støtte til SMV’er samt risikovillig kapital. Kommissionen
vil strømline og revidere EU's relevante statsstøtteregler inden udgangen af
5
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 223: Grundnotat og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens meddelelse En SMV-strategi for et bæredygtigt og digitalt Europa (KOM (2020) 103)
2174581_0006.png
2021 for at sikre, at de stadig er egnede til formålet. I revisionen vil Kommis-
sionen søge at sikre, at reglerne tilskynder SMV’er til at deltage i vigtige pro-
jekter af fælleseuropæisk interesse (såkaldte IPCEI-projekter). Mangel på di-
versitet hos investeringsmodtagerne udgør også et stort problem. Således står
kvinder for lanceringen af en tredjedel af virksomhederne i Europa, men de-
res virksomheder er underrepræsenterede, når det gælder om at rejse risiko-
villig kapital. Således vil Kommissionen iværksætte et kønsintelligent finan-
sieringsinitiativ. Derudover ønsker Kommissionen at bygge videre på de po-
sitive erfaringer med
EU’s eksisterende SMV-garantiordninger
1
.
Et partnerskab mellem EU og medlemsstaterne
I tillæg til de tre søjler fremhæver Kommissionen, hvordan SMV-strategien
skal være drevet af engagement og handling på ikke kun EU-niveau, men
også hos medlemsstaterne. Netværket af SMV-repræsentanter vil således få
et styrket mandat i 2020. Derudover fremhæver Kommissionen, at
EU’s
SMV-definition (meddelelse fra Kommissionen (2003/361/EF)) er et vigtigt
redskab til at sikre, at SMV-strategien retter sig mod den rette målgruppe, og
Kommissionen vil løbende kontrollerer, om definitionen er egnet til sit for-
mål. Kommissionen vil bl.a. vurdere spørgsmål omkring komplekse ejer-
skabsstrukturer og faren ved at fastlåse virksomheder i SMV-definitionen.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke forholdt sig til meddelelsen.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske eller statsfinansielle
konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ikke konsekvenser for beskyttelsesniveauet og medfører
ikke i sig selv administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv.
”Tilgængelig under COSME, Horisont 2020, programmet Et Kreativt Europa og mid-
ler fra EU's samhørighedspolitik”
1
6
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 223: Grundnotat og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens meddelelse En SMV-strategi for et bæredygtigt og digitalt Europa (KOM (2020) 103)
2174581_0007.png
8.
Høring
Industristrategien har været sendt i høring i EU-specialudvalget for kon-
kurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål med frist for bemærkninger
den 20. marts 2020. Der er indkommet høringssvar fra Dansk Industri,
Dansk Erhverv, Akademikerne, Dansk Byggeri og Danske Maritime.
Dansk Industri
(DI) finder det afgørende, at strategien imødekommer de
udfordringer, SMV’erne møder og understøtter deres potentiale. Det gælder
ikke mindst ift. den grønne omstilling og frembringelsen af nye innovative
løsninger, hvor adgang til et velfungerende indre marked og resten af verden
er afgørende. Danmark har som et udpræget SMV-land med politiske ambi-
tioner om at være et grønt foregangsland en stærk interesse i, at SMV-strate-
gien udmøntes på en effektiv og mærkbar måde.
DI hilser det velkomment, at strategien fokuserer på at understøtte den nød-
vendige digitale og grønne omstilling samtidig med, at mere traditionelle ind-
satser som regelforenkling og markedsadgang samt adgang til finansiering er
tillagt stor vægt. Det er tre afgørende indsatsområder for en effektfuld SMV-
politik, der skal tilgås som hinandens forudsætninger. Netop Danmarks
grønne ambitioner kombineret med et stærkt fokus på bedre regulering gør,
at man bør være særlig opmærksom på, om de gode løsninger bliver lagt i
skuffen igen på grund af forældet eller ’dårlig’ lovgivning. DI fremhæver et
velfungerende indre marked som Europas vækstmotor og nøglen til effektiv
fælleseuropæisk håndtering af klimaudfordringerne. Konkrete barrierer og
manglende adgang til information om, hvilke regler der gælder fra land til
land på det indre marked, er en væsentlig hindring for SMV’ernes vækst og
udvikling.
DI anbefaler også, at EU’s SMV-definition
fra 2003 ikke ændres væsentligt.
Det fremhæves som vigtigt, at der altid foretages en grundig, samlet vurde-
ring af, hvilken indvirkning ny regulering har på SMV´er, at SMV’ers delta-
gelse i cirkulær økonomi lettes, og at SMV'er får bedre adgang til offentlige
udbud ved at forenkle og fremme markedsdialogen. DI ser også meget gerne,
at medlemsstaterne samler information og servicetilbud til virksomheder,
som ønsker at eksportere, ét enkelt sted i en national enhed (en national ”one-
stop-shop”).
DI finder det afgørende, at der skabes opmærksomhed blandt
SMV'er om truslerne forbundet med informations- og kommunikationstek-
nologierne, mens der tilskyndes til, at der i den næste MMF indgår program-
mer med reel europæisk merværdi for SMV'ers konkurrenceevne.
DI bakker op om den styrkelse af de nationale SME-Envoys, og finder at
netværket skal påtage sig en stærkere rolle ift. dagsordenen for bedre regu-
lering gennem en struktureret dialog med Regulatory Scrutiny Board og
med Fit for Future-platformen.
7
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 223: Grundnotat og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens meddelelse En SMV-strategi for et bæredygtigt og digitalt Europa (KOM (2020) 103)
DI opfordrer medlemslandene til at hjælpe SMV'er med at høste fordelene
ved IP- rettigheder,
herunder ved at øge SMV’ers viden om IP-rettigheder,
forbedre ad- gangen til færdigheder og ekstern rådgivning, støtte SMV-in-
ternationalisering og digital transformation samt ved at forbedre IP-håndhæ-
velsen.
Dansk Erhverv
(DE) bakker overordnet set op om initiativerne i strategien,
som kan være med til at sikre bedre udviklingsmuligheder for SMV’er i EU.
Dansk Erhverv er enige i, at den grønne og den digitale omstilling går hånd i
hånd, og at der er behov for skræddersyede løsninger, som er mål-rettet
SMV-segmentet. Det er positivt, at cirkulær økonomi er indtænkt, da det er
helt afgørende for at komme i mål med ambitionerne for en reel grøn omstil-
ling. DE finder regeringen bør arbejde for et simpelt og gennemsigtigt land-
skab af
hjælpemidler til SMV’er. Det betyder bl.a., at EU-initiativer
som ud-
gangspunkt bør kanaliseres ud til virksomhederne via nationale organisatio-
ner (f.eks. Vækstfonden og Innovationsfonden), som SMV’erne har bedre
adgang til og bedre kendskab til end fonde på EU-niveau.
DE finder, at regeringen bør have anbefalingerne fra klimapartnerskaberne
med i de politiske overvejelser, hvilket også bør være på EU-niveau, mens de
er tilhængere af, at flere SMV’er får mulighed for at levere ydelser til den
offentlige sektor. Dansk Erhverv støtter ligeledes Kommissionens opfordring
om, at EU’s fleksible indkøbsrammeværktøj bruges til for eksempel at dele
større udbud op i mindre bidder, så SMV’er får bedre mulighed for at deltage
i udbuddene. Derudover bakker Dansk Erhverv op om, at kommissionen
fremadrettet vil sikre, at der bliver taget højde for SMV’ernes interesser i
fremtidig finansiel regulering.
Akademikerne
er positive for strategien og det øgede fokus på innovation,
digital transformation og klima og miljø, samt målsætninger om at under-
støtte, at det bliver nemmere for langt flere SMV’er at operere på det fælles
indre marked. Flere af de puljer og midler, som allerede eksisterer i EU, har
en positiv effekt i forhold til at skabe innovations- og videns samarbejder
samt nye produkter og services i SMV’erne. Akademikerne finder dog at der
fortsat er behov for at gøre det lettere for mindre virksomheder at deltage i
EU’s fonde og midler, både alene og sammen med andre virksomheder, vi-
densinstitutioner og klynger, og anbefaler derfor, at midlerne i større omfang
gives til mindre projekter med større mulighed for udvikling, test og afprøv-
ning af nye produkter og services
selvfølgelig med et grønt og/eller digitalt
afsæt.
Akademikerne forklarer, at SMV’erne udgør rygraden
i erhvervslivet i Dan-
mark i modsætning til mange andre lande i Europa. SMV’erne er forskellige,
men helt generelt har de mindre kapacitet til kompetenceudvikling af deres
medarbejdere, de har mindre andel af højtuddannede, og de har sværere ved
at indgå i videns-
og innovationssamarbejder. Derfor har EU’s øgede fokus
8
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 223: Grundnotat og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens meddelelse En SMV-strategi for et bæredygtigt og digitalt Europa (KOM (2020) 103)
2174581_0009.png
på SMV’er potentielt stor effekt i Danmark, hvis den udnyttes, og Danmark
selv bidrager som positiv medspiller -
så langt flere SMV’er kommer med på
den digitale bølge, bidrager til den grønne omstilling og vokser sig store ved
at udvikle nye produkter og services. Akademikerne mener således, at vi-
densniveauet skal løftes hos SMV’erne, så de bedre kan deltage i den grønne
omstilling. Derudover bakker Akademikerne op om strategiens fokus på re-
ducerede regulatoriske og administrative barrierer på det indre marked.
Dansk Byggeri
finder det helt afgørende, at SMV’er har gode rammevilkår,
således at der fortsat kan skabes vækst og arbejdspladser i EU. Dansk Byggeri
støtter således de tre søjler, strategien hviler på. Det indre marked for både
varer og tjenester har Dansk Byggeris særlige opmærksomhed, idet branchen
er relativt mere afhængig af det indre marked end den samlede danske ek-
sport. Derfor er det helt afgørende, at det indre marked fungerer, og at det er
enkelt for virksomhederne at overholde reglerne. Dansk Byggeri mener der-
udover, at en måde, hvorpå det indre marked kan forbedres, og især det uud-
nyttede potentiale for services kan indfries, er gennem hurtigere og mere ef-
fektiv implementering af SDG og e-IDAS,
mens tankegangen bag ”one-in
one-out”
er meget sympatisk, men principperne bag konceptet bør være vel
gennemtænkte.
Danske Maritime
hilser SMV-strategien velkommen og forklarer, at mange
af de europæiske og danske maritime industrivirksomheder
er SMV’er.
Dansk Maritime fremhæver, den europæiske maritime industri er en nøgle-
sektor i omstillingen til en bæredygtig og digital europæisk økonomi og at
SMV'er i denne sektor som helhed og de danske maritime SMV’er i særde-
leshed vil kunne levere et vigtigt bidrag til klima, miljø og den digitale om-
stilling i Europa, hvis der skabes de rette rammevilkår. Mange af SMV’ernes
udfordringer, der fremhæves i Kommissionens meddelelse, gælder også for
de maritime SMV'er, herunder bl.a. i form af høje administrative byrder, ad-
skillige markedsbarrierer og vanskelig adgang til finansiering. Danske Mari-
time finder, at både Kommissionen i European Green Deal Investment Plan
og European Innovation Council bør have særligt fokus på den maritime in-
dustri, herunder ikke mindst hvad angår de mange innovative maritime
iværksættervirksomheder og SMV'er, der kan medvirke til at sikre udviklin-
gen af nye banebrydende maritime teknologier, produkter og løsninger. Der-
udover forklares det, at Europæiske maritime SMV’er også
har et markant
behov for forbedrede finansieringsvilkår.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke konkrete oplysninger om andre
medlemslandes holdninger til SMV-strategien. Der forventes dog overordnet
opbakning blandt medlemslandene til Kommissionens prioritering af en de-
dikereret strategi for
SMV’er.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
9
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 223: Grundnotat og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens meddelelse En SMV-strategi for et bæredygtigt og digitalt Europa (KOM (2020) 103)
Regeringen anser et effektivt indre marked som det primære redskab til at
sikre danske jobs, vækst og konkurrenceevne, idet det indre marked også
må være fair, beskytte mod social dumping og sikre lønmodtagerrettighe-
der. Regeringen byder SMV-strategien velkommen som en del af arbejdet
med at forbedre de generelle europæiske erhvervsvilkår. Eftersom 99 pct.
af alle europæiske virksomheder er SMV’er, mener regeringen, at den
gene-
relle erhvervspolitik i EU bør være det centrale grundlag for et godt miljø for
SMV’er.
Regeringen støtter ambitionen om, at SMV’er skal bidrage til
en bæredygtig
og digital omstilling. Regeringen mener, at fremtidens SMV-politik skal
være funderet på en grøn tankegang, der
ikke alene understøtter EU’s mål om
at opnå klimaneutralitet senest i 2050, men samtidig sikrer bæredygtig vækst.
SMV’er er vigtige i forhold til at sikre EU’s fortsatte
ledende rolle for grøn
teknologiudvikling. Derudover mener Regeringen, at digitaliseringens mu-
ligheder skal udnyttes, hvorfor lovgivningen skal være digitaliseringsklar og
fremtidssikker.
Regeringen vil arbejde for et velfungerende europæisk standardiseringssy-
stem mhp. at styrke
SMV’ers
vækstmuligheder på det indre marked. Det er
især vigtigt for SMV’ers mulighed for at bidrage til den grønne omstilling,
da effektiv standardisering kan skabe klare rammer for nye grønne og digitale
teknologier. Desuden vil regeringen arbejde for harmoniserede standarder,
der understøtter nye EU-regler, herunder særligt på det grønne område.
Regeringen finder, at meddelelsen illustrerer den stigende kompleksitet på
det indre marked. Regeringen vil arbejde for, at Kommissionens intention om
at etablere kvikskranker ("one-stop-shop") forpligter medlemsstaterne til at
give virksomhederne et skræddersyet og koordineret svar om de regler,
som virksomheden skal efterleve. Dette vil gøre det nemmere for virksom-
heder at identificere relevante informationer og procedurer.
Regeringen støtter, at SMV’er skal have en
god adgang til finansiering, her-
under til eksport, og vil
arbejde for initiativer, der fremmer SMV’ers inci-
tamenter til at investere.
Regeringen lægger vægt på, at en investeringsfond med speciale i børsno-
teringer af SMV’er trækker på eksisterende enheder, både på EU-plan
og i
medlemslandene, for at sikre tilstrækkeligt lokalt kendskab som grundlag
for investeringsbeslutningerne. Desuden er det vigtigt, at opmærksomhe-
den rettes mod de dele af SMV-segmentet, hvor markedsfejl udgør en bar-
riere for virksomhedens adgang til finansiering.
Regeringen finder, at SMV-definitionens tærskelværdi ikke bør hæves, så
flere virksomheder omfattes, da 99 pct. af alle virksomheder i dag hører under
10
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 223: Grundnotat og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens meddelelse En SMV-strategi for et bæredygtigt og digitalt Europa (KOM (2020) 103)
2174581_0011.png
denne definition, hvorfor en udvidet definition vil gøre begrebet mere vagt,
og give relativt store virksomheder SMV-status.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
11