Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 218
Offentligt
2173853_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Europa-Kommissionens handlingsplan for øget håndhævelse og im-
plementering KOM (2020) 94
1. Resumé
Europa-Kommissionen (herefter Kommissionen) præsenterede den 10. marts
2020 meddelelsen en
”Langsigtet handlingsplan for bedre gennemførelse og
håndhævelse af reglerne for det indre marked” (KOM (2020) 94).
Hand-
lingsplanen beskriver Kommissionens tilgang til at skabe et mere velfunge-
rende indre marked ved bedre håndhævelse og implementering af gældende
regler.
Kommissionen lægger op til en række initiativer, der centrerer sig om seks
hovedformål: (a) Øget viden og bevidsthed om reglerne for det indre marked.
(b) Bedre gennemførelse og anvendelse af EU’s regler. (c) Bedst mulig an-
vendelse af forebyggelsesmekanismer. (d) Påvisning af manglende overhol-
delse inden for det indre marked og ved de ydre grænser. (e) Styrkelse af
håndhævelsen i praksis. (f) Bedre håndtering af traktatbrudssager.
Regeringen anser et effektivt indre marked som det primære redskab til at
sikre danske jobs, vækst og konkurrenceevne, idet det indre marked også må
være fair, beskytte mod social dumping og sikre lønmodtagerrettigheder. Re-
geringen støtter derfor Kommissionens arbejde for bedre implementering og
håndhævelse af reglerne i det indre marked. Dette skal medvirke til at sikre
et mere fair indre marked, og at lovlydige virksomheder har bedre rammer
for at handle på tværs af grænserne.
2. Baggrund
Kommissionen præsenterede den 10. marts 2020 meddelelsen en
”Lang-
sigtet handlingsplan for bedre gennemførelse og håndhævelse af reglerne
for det indre marked” (KOM (2020) 94).
Meddelelsen blev modtaget i dansk
sprogversion den 12. marts 2020.
Handlingsplanen er en del af en pakke af meddelelser, der også indeholder:
”Påpegning
og håndtering af hindringer for det indre marked”
(KOM
2020/93), ”En SMV-strategi
for et bæredygtigt og
digitalt Europa” (KOM
(2020) 103), ”En ny industristrategi for Europa” (KOM
(2020) 102), samt
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens handlingsplan for øget håndhævelse og implementering, KOM (2020) 0094, fra erhvervsministeren
2173853_0002.png
”En
ny handlingsplan for den cirkulære økonomi
For et renere og mere
konkurrencedygtigt Europa” (KOM (2020) 98). Med pakken sammentænker
Kommissionen sine indsatser for at styrke EU’s globale konkurrenceevne.
Samtidig kommer meddelelserne i forlængelse af Kommissionens grønne
pagt og digitale pakke, og skal således bidrage til at sikre den digitale og
grønne omstilling af Europa.
Med handlingsplanen for håndhævelse beskriver Kommissionen sin me-
tode til at sikre et effektivt og fair indre marked. Modsat Juncker-Kommis-
sionen, som præsenterede en række retsakter, der havde til hensigt at for-
bedre det indre marked for varer og tjenester, har den nuværende Kommis-
sion et større fokus på bedre håndhævelse og implementering af de gæl-
dende regler. Dette er i tråd med Det Europæiske Råds konklusioner fra
marts 2019 (ST 1 2019 INIT).
3. Formål og indhold
Handlingsplanen for bedre gennemførelse og håndhævelse af reglerne for
det indre marked beskriver Kommissionens tilgang til at skabe et mere vel-
fungerende indre marked, der både skal understøtte den digitale og grønne
omstilling samt styrke europæiske virksomheders globale konkurrence-
evne.
Formålet med meddelelsen er at forbedre håndhævelse og implementering af
gældende regler for det indre marked, hvilket er medlemsstaternes og Kom-
missionens fælles ansvar. Medlemsstaterne har en forpligtelse til at imple-
mentere de regler, man er blevet enige om på europæisk plan, og til at sank-
tionere eventuelle brud på reglerne inden for egne grænser. Kommissionen
har ansvaret for at sikre, at samtlige medlemsstater implementerer og over-
holder indre markedsreglerne, og skal handle, hvis reglerne ikke respekteres.
Kommissionen lægger op til, at samarbejdet mellem Kommissionen og med-
lemsstaterne skal styrkes gennem en
taskforce for håndhævelse på det indre
marked.
Taskforcen vil bestå af repræsentanter fra Kommissionen og med-
lemsstaterne, der på regelmæssige møder skal vurdere efterlevelsen af indre
markedsreglerne, identificere de mest afgørende barrierer, løse problemer
vedrørende uberettiget overregulering, diskutere horisontale håndhævelses-
problemstillinger samt følge gennemførelsen af meddelelsen. Taskforcen vil
udgive en årlig rapport til Rådet (Konkurrenceevne) og Europa-Parlamentets
Udvalg om det Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse (IMCO). Derudover
vil Kommissionen efter konsultation med medlemsstaterne opdatere sin
re-
sultattavle for det indre marked,
således at værktøjet i højere grad fokuserer
på områder, der kan styrke det indre marked.
Kommissionen lægger endvidere op til en række initiativer, der centrerer sig
om følgende seks hovedformål:
2
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens handlingsplan for øget håndhævelse og implementering, KOM (2020) 0094, fra erhvervsministeren
2173853_0003.png
a. Øget viden og bevidsthed om reglerne for det indre marked
Kommissionen vil
forbedre sine vejledninger til nationale myndigheder
samt sikre en bedre koordination af implementering af nye regler. Bl.a. vil
Kommissionen identificere forhandlinger om retsakter med særlig risiko
for forskelligartet implementering; udgive og opdatere vejledninger
1
; samt
etablere et informationssted, der skal besvare spørgsmål om indre mar-
kedsregler fra diverse nationale myndigheder. Derudover ønsker Kommis-
sionen at oprette en platform, hvor medlemsstaterne og Kommissionen kan
udveksle information i forbindelse med implementering af retsakter.
Kommissionen forventer, at forordningen om en fælles digital portal ((EU)
2018/1724) vil give
brugere bedre adgang til informationer
om relevante
indre markedsregler og administrative procedurer samt henvise til relevante
hjælpetjenester. Herunder skal medlemsstaternes
produktkontaktpunkter
give adgang til bedre og hurtigere information til virksomheder om produkt-
regler. Kommissionen ønsker endvidere at
fremme efterlevelsen af EU’s
produktregler på online platforme.
Kommissionen vil analysere relevante
tiltag ifm. Kommissionens kommende retsakt for digitale tjenester og re-
visionen af produktsikkerhedsdirektivet (2001/95/EF).
Kommissionen ønsker at styrke bevidstheden om indre markedslovgivnin-
gen gennem
uddannelse og erfaringsudveksling bl.a. for nationale dom-
mere.
Dertil vil Kommissionen gennem en række programmer i EU’s fler-
årige budget for 2021-2027
understøtte kapacitetsopbygning i forhold til
medlemsstaternes håndhævelsesindsats,
herunder i forhold til markedsover-
vågning via indre markedsprogrammet (KOM (2018)441), strukturelle refor-
mer via reformstøtteprogrammet (ERSP) (KOM (2018) 391) og handlings-
planen for offentlige indkøb 2020 (Ares (2018)2833213). Kommissionen vil
desuden understøtte
kapacitetsopbygningen i nationale myndigheder i for-
hold til offentlige udbud
herunder ved at udvikle praktiske redskaber til op-
kvalificering af medarbejdere inden for offentlige udbud, bl.a. med henblik
på at tilskynde til grønnere fælles indkøb.
b. Bedre gennemførelse og anvendelse af EU’s regler
1
Kommissionen vil forbedre vejledningen i forhold til det digitale område (herunder re-
viderede telekommunikationsregler, cybersikkerhed, ophavsret og audiovisuel politik); i
forhold til sociale forhold, innovation og grøn omstilling og offentlige indkøb. Kommis-
sionen vil foreslå en henstilling om revisionssystemer. Kommissionen vil opdatere Hånd-
bog i gennemførelsen af tjenesteydelsesdirektivet, Håndbog i anvendelsen af traktatens
bestemmelser om varernes frie bevægelighed samt Den blå vejledning om gennemførel-
sen af EU's produktregler. Endelig vil Kommissionen udgive vejledning om princippet
om gensidig anerkendelse, produktansvarsdirektivet og artikel 4 i markedsovervågnings-
forordningen. Endelig vil Kommissionen opdatere anbefalingerne til reformer af regule-
ringen af liberale erhverv og assistere medlemsstaterne i gennemførelsen af tilgængelig-
hedsdirektivet.
3
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens handlingsplan for øget håndhævelse og implementering, KOM (2020) 0094, fra erhvervsministeren
2173853_0004.png
Med henblik på at sikre rettidig og korrekt implementering vil Kommissio-
nen iværksætte
en struktureret dialog med medlemsstaterne i forbindelse med
gennemførelsen af direktiver.
Derudover vil man
anvende digitale overens-
stemmelsestabeller,
for at Kommissionen kan følge retsakternes implemen-
tering i nationale love, inklusive efterfølgende ændringer eller ophævelser.
Særligt ønsker Kommissionen at fokusere på uretmæssig overimplemente-
ring.
Når der er indgået en politisk aftale om en given forordning, vil Kommissio-
nen
organisere møder mellem Kommissionen og medlemsstater for at for-
bedre implementeringen af forpligtelser i forordninger,
der kræver tiltag fra
medlemsstaters side forud for retsaktens ikrafttræden. Kommissionen vil des-
uden forestå implementeringsworkshops for at understøtte medlemsstater i at
fortolke deres forpligtelser tidsnok inden deres ikrafttræden.
c. Bedst mulig anvendelse af forebyggelsesmekanismer
Med henblik på at begrænse introduktionen af uberettigede nationale regler,
påhviler der medlemsstaterne en række forpligtelser til at indrapportere nati-
onale regler til Kommissionen samt til at vurdere sådanne tiltags overens-
stemmelse med EU-retten forud for vedtagelse.
Derudover vil Kommissionen strømline
anvendelsen af informationsproce-
duredirektivet
((EU) 2015/1535), så medlemsstater skal notificere udkast til
tekniske krav angående varer og informationssamfundstjenester. Kommissi-
onen vil sikre en mere systematisk opfølgning på notifikationerne og foku-
sere sin opfølgning på foranstaltninger med størst indvirkning på det indre
marked. I tilfælde af at medlemsstaterne ikke foretager eventuelle nødven-
dige justeringer på baggrund af opfølgningen, kan det give anledning til trak-
tatbrudsager. Derudover opfordrer Kommissionen medlemsstaterne til at re-
agere på hinandens notifikationer samt til at styrke samarbejdet mellem nati-
onale myndigheder. Kommissionen bebuder, at hvis det eksisterende niveau
af harmonisering er utilstrækkeligt, vil Kommissionen analysere, hvorvidt
der skal igangsættes tiltag for yderligere harmonisering på EU-niveau.
For at undgå uretmæssige barrierer på det indre marked for tjenester, opfor-
drer Kommissionen Europa-Parlamentet og Rådet til at fortsætte med en hur-
tig vedtagelse af
direktivforslaget om en ny notifikationsprocedure for tjene-
steydelser
(KOM (2016) 821). I mellemtiden vil Kommissionen arbejde for
at sikre, at medlemsstater overholder den eksisterende notifikationsforplig-
telse under tjenesteydelsesdirektivet (2006/123/EF).
I forhold til medlemsstaternes pligt til at meddele om foranstaltninger over
for en bestemt tjenesteyder af en informationssamfundstjeneste i
e-handels-
4
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens handlingsplan for øget håndhævelse og implementering, KOM (2020) 0094, fra erhvervsministeren
2173853_0005.png
direktivet
(2000/31/EF) vil Kommissionen analysere tiltag til at forbedre me-
kanismen og samarbejdet mellem medlemsstaterne ifm. forberedelsen af
Kommissionens retsakt for digitale tjenester.
Kommissionen vil i forhold til lovregulerede erhverv udgive vejledning og
facilitere erfaringsudveksling om
medlemsstaternes proportionalitetsvurde-
ringer på baggrund af proportionalitetstestdirektivet
((EU) 2018/958).
d. Påvisning af manglende overholdelse inden for det indre marked og
ved de ydre grænser
Kommissionen ønsker at
mindske fragmenteringen af IT-systemer,
der an-
vendes af Kommissionen og medlemsstater til at dele information bl.a. om
ulovlige og industri- og forbrugerprodukter,
der ikke opfylder EU’s krav.
Kommissionen vil med henblik herpå bl.a.:
- sikre en samlet adgang til it-systemerne ICSMS
2
og RAPEX
3
samt
den kommende kvikskranke på toldområdet og styrke dataudveks-
lingen mellem systemerne.
- sikre, at informationssystemet for det indre marked (IMI) bliver ud-
gangspunktet for administrativt samarbejde mellem nationale myn-
digheder.
- skabe mulighed for, at borgere og virksomheder kan rapportere ano-
nymt om regulatoriske hindringer, de møder, i det indre marked via
den fælles digitale portal ((EU) 2018/1724).
- udnytte informationssystemet til officielle kontroller (IMSOC) til at
forbedre håndhævelse af EU’s fødevarelovgivning, inklusive dyre-
og plantesundhed. IMSOC vil samle og tillade udveksling af infor-
mation mellem systemerne iRASFF, ADIS-exADNS, EUROPHYT
og TRACES
4
.
- undersøge, hvorvidt et laboratorium til test af avancerede it-løsnin-
ger finansieret af Indre Markedsprogrammet (KOM2018)441) eller
Programmet for det Digitale Europa (KOM (2018) 434) kan inte-
greres i eller forbindes til eksisterende strukturer, såsom netværket
for samarbejde om forbrugerbeskyttelse og EU-netværket for pro-
duktoverensstemmelse eller
EU’s Kontor for Intellektuel
Ejen-
domsret.
For at
styrke kampen mod forfalskning og ulovlige produkter,
der bliver pro-
duceret eller samlet af importerede komponenter i EU, foreslås at finde inspi-
ration fra rammerne for gensidig administrativ bistand inden for told såvel
2
3
Informations- og kommunikationssystemet for markedsovervågning.
Varslingssystemet for farlige nonfoodprodukter.
4
Systemerne er hurtige informationsudvekslings- og varslingssystemer angående bl.a.
fødevarer, dyresygdomme, planter og dyr.
5
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens handlingsplan for øget håndhævelse og implementering, KOM (2020) 0094, fra erhvervsministeren
2173853_0006.png
som overveje at udvide mandatet for Det Europæiske Kontor for Bekæm-
pelse af Svig (OLAF).
For at
styrke håndhævelse i fødevarekæden
vil Kommissionen gennemføre
revisioner og sikre systematisk opfølgning på problemstillinger identificeret
i EU- og tredjelandes kontrolsystemer. Kommissionen vil støtte medlemssta-
terne gennem uddannelsesprogrammet "Bedre uddannelse
større fødeva-
resikkerhed" samt bekæmpe fødevaresvindel som en del af "fra jord til bord"-
strategien.
Kommissionen vil
udvikle mærknings- og sporbarhedssystemer
såsom QR-
koder, radiofrekvensidentifikation og blockchain til at skabe mere målrettede
kontroller ved de eksterne grænser og internt i EU. Der vil blive udviklet nye
kompatible kontrolredskaber til toldmyndigheder, finansieret under det fæl-
les integrerede grænseforvaltningssystem for 2021-2027, ligesom den fore-
stående revision af produktsikkerhedsdirektivet forventes at berøre spørgs-
målet om sporbarhed. Samtidig ønsker Kommissionen at gøre information
om industri- og forbrugerprodukters overholdelse af EU-reglerne digitalt til-
gængelig. Kommissionen forudser, at mærkning og sporbarhed desuden vil
spille en central rolle med hensyn til at styrke forbrugernes indflydelse i for-
bindelse med den grønne og digitale omstilling.
e. Styrkelse af håndhævelsen i praksis
Kommissionen og medlemsstaterne vil i januar 2021 etablere
EU-netværket
for produktoverensstemmelse
i regi af markedsovervågningsforordningen
((EU) 2019/1020) for at styrke koordinationen mellem medlemsstaternes
markedsovervågningsmyndigheder i nonfood-sektorer.
Kommissionen og medlemsstaterne vil desuden sikre, at
SOLVIT styrkes og
bliver standardredskab til bilæggelse af tvister.
SOLVIT er et uformelt myn-
dighedsnetværk, der løser konkrete problemstillinger relateret til anvendelsen
af indre markedsregler, hvor der er blevet udstedt en afgørelse fra en offentlig
myndighed. Kommissionen og medlemsstaterne vil styrke relationer mellem
SOLVIT og forskellige instanser og netværk på nationalt og europæisk ni-
veau, med inspiration dets samarbejde med det europæiske arbejdsmarkeds-
agentur, ELA.
f. Bedre håndtering af traktatbrudssager
Endeligt ønsker Kommissionen at forbedre arbejdsgange og udnytte tilgæn-
gelige administrative redskaber ved potentielle traktatbrud. Kommissionen
vil foretage en
prioritering af håndhævelsesindsatsen
ved at fokusere på sa-
ger med særlig indflydelse på det indre marked, baseret på en vurdering af et
tiltags økonomiske, retlige og politiske indflydelse. Kommissionen vil årligt
vedtage en strategisk rapport om håndhævelse af reglerne for det indre
6
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens handlingsplan for øget håndhævelse og implementering, KOM (2020) 0094, fra erhvervsministeren
2173853_0007.png
marked, hvor specifikke prioriteter for håndhævelse identificeres med øje for
det Europæiske Semesters anbefalinger og indholdet af SOLVITs rapporter,
der sendes til Kommissionen årligt.
Kommissionen ønsker at skabe
klarhed og sammenhæng i sagsbehandlingen
ved klagesager ved inden for to måneder at foretage en midlertidig afgørelse
af klagen. På baggrund heraf eller så snart der er indhentet tilstrækkelig in-
formation, vil det blive afklaret, 1) om sagen ikke vil blive yderligere behand-
let, 2) om sagen vil blive overført til andre problemløsningsmekanismer så-
som SOLVIT, 3) om der påbegyndes dialog mellem Kommissionen og den
involverede medlemsstat, eller 4) om der påbegyndes en traktatbrudssag.
Kommissionen ønsker at formulere
klare retningslinjer for brugen af EU Pi-
lot
med klare kriterier og tidsfrister. EU Pilot er et redskab til sager, hvor det
ser ud til at være muligt at opnå løsninger inden for en kortere tidsperiode
forud for traktatbrudsproceduren. Kommissionen samarbejder således med
medlemsstater om at identificere pragmatiske løsninger. Kommissionen vil
med initiativet desuden udveksle oplysninger om de problemer, der er blevet
løst via EU-Pilot, med henblik på at udbrede bedste praksis.
Kommissionen vil afholde
systematiske periodiske pakkemøder
på specifikke
lovområder med henblik på at finde løsninger, der er i overensstemmelse med
EU-retten, og samtidig undgå misforståelser, der kan opstå under den skrift-
lige procedure i traktatbrudssager. Pakkemøder kan blive kombineret eller
organiseret sammen med andre møder med medlemsstater herunder overhol-
delsesdialoger.
1. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
2. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
3. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
4. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
7
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens handlingsplan for øget håndhævelse og implementering, KOM (2020) 0094, fra erhvervsministeren
2173853_0008.png
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske eller statsfinansielle
konsekvenser. Meddelelsen medfører ikke i sig selv økonomiske konse-
kvenser for dansk erhvervsliv. Meddelelsen kan dog senere udmøntes i ini-
tiativer eller praksisser hos myndigheder, der potentielt kan have økono-
miske konsekvenser, mens de for erhvervslivet forventes at have en positiv
effekt, i og med at målet er at adgangen til at handle på det indre marked
lettes.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ikke konsekvenser for beskyttelsesniveauet i sig selv. Det
forventes, at visse initiativer vil øge forbrugerbeskyttelsen, når kontrol med
ulovlige og usikre varer uden for EU øges. Initiativer kan desuden have
positive konsekvenser for miljøet, hvis der tilskyndes til offentlige grønne
indkøb og hvis sporbarheden af produkter øges, idet forbrugere dermed vil
få indsigt i og indflydelse på den grønne dagsorden ved køb.
5. Høring
Handlingsplanen er sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrence-
evne, vækst og forbrugerspørgsmål med frist den 20. marts 2020. Der er
modtaget svar fra Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Industri og For-
brugerrådet Tænk. Nedenfor findes en opsummering af deres generelle
bemærkninger:
Dansk Byggeri
hilser handlingsplanen velkommen og bakker særligt op om,
at Kommissionen adresserer hindringer såsom uretmæssig national lovgiv-
ning og byrdefulde administrative processer - både ved at forebygge nye
hindringer allerede i lovgivningsarbejdet, ved at styrke implementeringen
og samarbejdet med og imellem medlemsstaterne og ved at udvikle nye
tilgange og værktøjer til at styrke håndhævelsen. Samtidig opfordrer Dansk
Byggeri til et tæt og koordineret samarbejde mellem Kommissionen og de
nye og de eksisterende fora, arbejdsgrupper og ekspertudvalg, idet de en-
kelte lovområder ofte overlapper og supplerer hinanden. Særligt fremhæ-
ves behovet for en hurtigere og mere effektiv implementering af SDG og
eIDAS samt etablering af nationale ”hotlines” for virksomheder,
der kan
hjælpe med at indhente en samlet dækkende information om regler og pro-
cedurer på det pågældende eksportmarked. Dansk Byggeri ser frem til, at
Kommissionen offentliggør en nærmere tidsplan for implementeringen af
handlingsplanens enkelte initiativer.
Dansk Erhverv (DE)
kvitterer for, at handlingsplanen indeholder mange go-
der ideer, som DE har arbejdet for, f.eks. implementeringsgrupper, bedre
guidelines for indre markedsreglerne og en taskforce for håndhævelse, men
8
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens handlingsplan for øget håndhævelse og implementering, KOM (2020) 0094, fra erhvervsministeren
beklager samtidig ambitionsniveauet i handlingsplanen. DE havde gerne set
flere hårde redskaber oveni fokusset på udvidet dialog mellem medlemssta-
terne og Kommissionen. SMET-forslaget støttes også af Dansk Erhverv, men
der ønskes inddragelse af erhvervslivet i arbejdet.
DE
støtter øget systematiseret samarbejde mellem de nationale håndhævel-
sesmyndigheder og Kommissionen og vejledningsindsatsen, men fremhæ-
ver, at en stor del af forskellene i håndhævelsen beror på mere eller mindre
bevidst indførsel eller bibeholdelse af nationale særregler eller praksisser,
som ikke er i overensstemmelse med regulering eller den korrekte og til-
tænkte anvendelse af gældende EU-regler. Som eksempel fremhæves ser-
vicedirektivet.
DE
mener desuden, at reglerne om bedre regulering bør strammes væsentligt
op. DE fremhæver, at hvis der ændres væsentligt i Kommissionens oprinde-
lige forslag gennem lovgivningsprocessen, bør der foretages en ny konse-
kvensvurdering, før det endelige forslag vedtages. Hertil kommer, at Udval-
get for Forskriftkontrol (Regulatory Scrutiny Board) ideelt set burde gøres
uafhængigt, så et flertal af medlemmerne ikke er ansat i Kommissionen. DE
støtter endvidere et styrket fokus på at begrænse administrative byrder ved at
implementere et on-in, one-out-princip. DE nævner, at tilstrækkelige res-
sourcer til håndhævelse er nødvendige, ikke mindst set i lyset af den stigende
e-handel fra tredjelande. Endeligt bemærkes, at DE undrer sig over, at CPC-
netværket slet ikke omtales i strategien. Det samme gælder ECC-netværket
og ADR-enhederne. Disse enheder er vigtige for at håndhæve forbrugerreg-
lerne og har også stor betydning for virksomhederne.
Dansk Industri (DI)
finder det også positivt, at handlingsplanen fokuserer
både på medlemsstats- og Kommissionens ansvar, hvorved Kommissionen
anerkender den gensidige afhængighed af de to niveauer af kontrol for et vel-
fungerende indre marked. DI støtter i store træk de foreslåede initiativer, men
bemærker at der burde være flere initiativer, der vedrører markedsovervåg-
ningen i medlemsstaterne.
DI
er enig i, at der bør fokuseres på håndhævelse gennem hele lovgivnings-
cyklussen, herunder også på forebyggende initiativer. Samtidig med at beho-
vet for kapacitetsopbygning og samarbejde på tværs af alle aktører ikke kan
understreges nok. Derfor støtter DI også op om at etablere den fælles euro-
pæiske ”Single Market Enforcement Task-Force” (SMET). Dog undrer det
DI, at der ikke lægges mere vægt på interessentinddragelse ikke mindst i for-
bindelse med de enkelte initiativer, men også SMET. DI er enig i, at der er
behov for forbedringer af Resultattavlen for det indre marked. Dertil støttes
et styrket fokus på brugerperspektivet. Desuden finder DI, at der er behov for
udarbejdelse af mere evidens i forhold til, hvilke tiltag der bedst fremmer
håndhævelse og implementering af de fælles EU-regler.
9
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens handlingsplan for øget håndhævelse og implementering, KOM (2020) 0094, fra erhvervsministeren
2173853_0010.png
Specifikt for reglerne om markedsovervågning ønsker DI: 1) Etablering af en
implementeringsplan for den nye forordning om markedsovervågning, der
træder i kraft i sommeren 2021; 2) Sikring af, at den kommende revision af
produktsikkerhedsdirektivet modsvarer de netop vedtagne regler på det har-
moniserede område, ligesom brug af definitioner bør ensrettes; 3) Sikring af,
at medlemsstaternes indrapportering af aktivitetsniveau vedr. markedsover-
vågning er sammenlignelige så Kommissionen hurtigere kan skride ind; 4)
Øget fokus på, om medlemsstaterne gennemfører den tilstrækkelige mar-
kedsovervågning; 5) Gennemførelse af en uafhængig evaluering af konse-
kvenserne af Kommissionens fortolkning af standardiseringsforordningen; 6)
Udarbejdelse af kriterier for mere interessentinddragelse i markedsovervåg-
ningen.
Forbrugerrådet Tænk
bemærker, at man forventer at blive inddraget i den
konkrete udmøntning af handlingsplanen, således der tages hensyn til den
kapacitet der findes om de pågældende emner, men at man overordnet set
tilslutter sig handlingsplanens budskaber herunder særligt action 7 om
”gold-
plating”.
6. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke konkrete oplysninger om andre
landes holdninger til selve meddelelsen eller de enkelte indsatsområder el-
ler initiativer. Der forventes overordnet opbakning blandt medlemsstaterne
til Kommissionens prioritering af det indre marked og den øgede håndhæ-
velse af eksisterende regler. Der forventes særligt opbakning fra en større
gruppe af lande, som i fællesskab har opfordret Kommissionen til at frem-
sætte en ambitiøs handlingsplan.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen anser et effektivt indre marked som det primære redskab til at
sikre danske jobs, vækst og konkurrenceevne, idet det indre marked også
må være fair, beskytte mod social dumping og sikre lønmodtagerrettighe-
der. Regeringen støtter derfor Kommissionens arbejde for bedre imple-
mentering og håndhævelse. Dette skal medvirke til at sikre et mere fair
indre marked, og at lovlydige virksomheder har bedre rammer for at handle
på tværs af grænserne.
Regeringen støtter, at arbejdet med at skabe mere gennemsigtighed ift.
medlemsstaternes efterlevelse af indre markedsreglerne bl.a. ved at ned-
sætte en taskforce for håndhævelse og forbedringer af resultattavlen for det
indre marked.
10
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens handlingsplan for øget håndhævelse og implementering, KOM (2020) 0094, fra erhvervsministeren
Regeringen er imødekommende over for mere vejledning og arbejder for,
at vejledningsindsatsen understøttes af online værktøjer. Dog lægger rege-
ringen vægt på, at det kun er de vedtagne retsakter
og ikke vejledningerne
- der har juridisk virkning.
Regeringen lægger vægt på, at notifikationsprocedurerne for hhv. varer,
informationssamfundstjenester og tjenesteydelser kan bidrage til at opnå
gennemsigtighed uden uforholdsmæssige administrative byrder. Kommis-
sionen bør i den forbindelse prioritere at etablere en effektiv ramme for
notifikationer og myndighedssamarbejde samt sikre sammenhængende og
effektiv vejledning om notifikationsforpligtelserne.
Regeringen støtter, at der igangsættes en fælles indsats for at bekæmpe salg
af ulovlige produkter på det indre marked, herunder i forhold til udfordrin-
gerne med produkter, der indføres på det indre marked fra tredjelande og
via online platforme. Regeringen vil arbejde for at styrke samarbejdet mel-
lem markedsovervågningsmyndighederne bl.a. ved brug af digitale værk-
tøjer, og bakker op om analyser af nye tiltag, der skal forbedre efterlevelsen
af EU-lovgivningen bl.a. ved salg via online platforme ifm. den kommende
retsakt for digitale tjenester og revisionen af produktsikkerhedsdirektivet.
Regeringen støtter, at SOLVIT styrkes, da netværket tilbyder borgere og
virksomheder et attraktivt alternativ til ofte dyre og langvarige domstols-
prøvelser. Regeringen arbejder i den forbindelse for, at der fastlægges et
juridisk bindende mandat for netværket, som vil styrke SOLVIT arbejds-
gange og rolle.
Regeringen støtter en øget brug af struktureret dialog mellem medlemssta-
ter og Kommissionen i forbindelse med implementering af retsakter for
derigennem at sikre en korrekt anvendelse af EU-retten. Ligeledes støtter
regeringen en øget og effektiv brug af EU Pilot-proceduren mhp. at finde
løsninger ved potentielle traktatbrud. Regeringen arbejder dog for, at Kom-
missionen anvender objektive kriterier for brugen af traktatkrænkelsespro-
ceduren.
Regeringen arbejder for, at der etableres kvivkskranker (”one-stop-shop”),
der forpligter medlemsstaterne til at give virksomhederne et skræddersyet og
koordineret svar om de regler, som virksomheden skal efterleve. Dette vil
gøre det nemmere for virksomheder at identificere relevante informationer
og procedurer.
Regeringen vil tage stilling til de konkrete initiativer, i takt med at disse
fremsættes af Kommissionen. I den forbindelse finder regeringen det vig-
tigt, at nye initiativer ikke foregriber forhandlingerne om den kommende
11
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens handlingsplan for øget håndhævelse og implementering, KOM (2020) 0094, fra erhvervsministeren
2173853_0012.png
finansielle ramme, idet regeringens hovedprioritet for MFF-forhandlin-
gerne er at realisere et samlet udgiftsniveau svarende til 1,00 pct. af EU27's
BNI.
8. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
12