Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 215
Offentligt
2173195_0001.png
April 2020
Rigsrevisionens notat om
beretning om
behandling af
konkurrencesager
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 215: Rigsrevisionens notat om beretning om behandling af konkurrencesager, April 2020
2173195_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om behandling af konkurrencesager
(beretning nr. 23/2017)
20. marts 2020
RN 704/20
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om behandling af konkurrencesager,
som blev indledt med en beretning i 2018. Vi har tidligere behandlet sagen i notat til
Statsrevisorerne af 19. december 2018. Statsrevisorerne anmodede i forbindelse med
behandlingen af ovennævnte notat om en status for ministeriernes arbejde med be-
handlingen af konkurrencesager.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
Konklusion
Erhvervsministeriet iværksatte ultimo 2018 en opfølgningsplan med 17 initiativer, som
skulle adressere beretningens konklusioner, herunder nedbringe Konkurrence- og For-
brugerstyrelsens sagsbehandlingstider for sager om overtrædelser af konkurrenceloven
og forbedre styringen af fusionssager. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har over-
ordnet set implementeret alle initiativer. Justitsministeriet har tidligere oplyst, at der
ikke var behov for at iværksætte nye tiltag rettet mod sagsbehandlingstiden, da indfø-
relsen af et nyt sagsstyringssystem i 2015 ville understøtte den daglige styring og der-
med have en positiv indvirkning på sagsbehandlingstiderne i konkurrencesager.
Rigsrevisionen finder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens styring vedrørende fusions-
sager tilfredsstillende og vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet mål for svartiden i prænotifika-
tionsfasen for fusionssager og har efterfølgende overholdt dem.
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Da det endnu er for tidligt at vurdere effekten af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
initiativer for at nedbringe sagsbehandlingstiderne i konkurrencesager, og da der sam-
tidig er få lukkede strafferetlige konkurrencesager hos SØIK, så vil Rigsrevisionen fort-
sat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
sagsbehandlingstider i sager om overtrædelse i konkurrenceloven
udviklingen i sagsbehandlingstiden for strafferetlige konkurrencesager hos SØIK.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 215: Rigsrevisionens notat om beretning om behandling af konkurrencesager, April 2020
2173195_0003.png
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i september 2018 en beretning om behandling af konkurren-
cesager, hvor Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sammen med SØIK har ansvaret
for at håndhæve konkurrenceloven. Beretningen handlede om, hvorvidt Konkurren-
ce- og Forbrugerstyrelsens og SØIK’s styring af konkurrencesager har understøttet
en effektiv sagsbehandling.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de, at det var utilfredsstillende
for borgere og virksomheder, at sagsbehandlingstiderne ved Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen havde været stigende, og at SØIK ikke havde levet op til egne mål for
sagsbehandlingstiden. Statsrevisorerne fandt, at Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen og SØIK burde overveje, hvordan sagsbehandlingen af konkurrencesager kan ef-
fektiviseres. Statsrevisorerne konstaterede også, at Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen overholdt egne mål og de lovbestemte frister på fusionsområdet, men notere-
de sig, at Rigsrevisionen indikerede, at det kunne være relevant med et større fokus
på den totale sagsbehandlingstid fra første udkast, til notifikation modtages.
Det fremgik også af beretningen, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke i tilstræk-
kelig grad anvendte milepælsplaner til at understøtte, at sagerne behandles effektivt,
og at SØIK ikke systematisk anvendte sine generelle retningslinjer for sagsbehandling
til at understøtte, at konkurrencesagerne behandles effektivt.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens implemen-
tering af initiativer for at nedbringe sagsbehand-
lingstiden i sager om overtrædelse af konkurrence-
loven.
2. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens implemen-
tering af initiativer for at nedbringe sagsbehand-
lingstiden i den del af fusionssagerne, der vedrører
prænotifikationsfasen.
3. Udviklingen i sagsbehandlingstiden for strafferet-
lige konkurrencesager hos SØIK.
Status
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de ovenstående punkter.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 215: Rigsrevisionens notat om beretning om behandling af konkurrencesager, April 2020
3
II. Ministeriernes initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Erhvervsministeriets og Justitsministeriets initiativer i
forhold til opfølgningspunkterne. Gennemgangen er baseret på dokumentgennemgang
og på ministeriernes opdaterede oplysninger om sagsbehandlingen.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens behandling af sager om overtræ-
delser af konkurrenceloven
7. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at sagsbehandlingstiden for sager om
overtrædelser af konkurrenceloven ved Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen havde
været stigende. Bemærkningen var baseret på, at Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sens sagsbehandlingstid for sager om aftaler, der begrænser konkurrencen, var ste-
get fra 13 måneder i perioden 2008-2011 til 23 måneder i perioden 2015 - juni 2018.
Det fremgik også af beretningen, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke i til-
strækkelig grad anvendte milepælsplaner til at understøtte, at sagerne blev behand-
let effektivt. Med hensyn til opsporing af sager fremgik det af beretningen, at styrel-
sen i perioden 2015-2017 modtog et mindre antal ansøgninger om straflempelse.
Rigsrevisionen fandt derfor, at det ville være hensigtsmæssigt, at Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen undersøgte, om der er årsager til, at styrelsen ikke modtager
endnu flere ansøgninger om straflempelse, som kan lede til, at en sag sættes i gang.
8. Erhvervsministeren oplyste i sin redegørelse af 20. november 2018, at Konkurren-
ce- og Forbrugerstyrelsen havde iværksat en opfølgningsplan med 17 initiativer, som
adresserede konklusionerne i beretningen. Opfølgningsplanen indeholdt både initia-
tiver, der havde til hensigt at nedbringe sagsbehandlingstiden i sager om overtrædel-
se af konkurrenceloven, og initiativer, der havde til hensigt at nedbringe sagsbehand-
lingstiden i de af fusionssagerne, der vedrører prænotifikationsfasen. Ministeren op-
lyste endvidere, at ministeriet havde bedt om en afrapportering for planens implemen-
tering og fremdrift i efteråret 2019.
9. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens afrapportering til Erhvervsministeriet på op-
følgningsplanens initiativer blev som planlagt gennemført i efteråret 2019. Vores gen-
nemgang af opfølgningen viser, at alle 17 initiativer overordnet er implementeret. Her-
af retter 14 af initiativerne sig specifikt mod at effektivisere sagsbehandlingen af over-
trædelsessager. Det indebærer bl.a. styrket driftsledelse, herunder indførelse af hyp-
pigere milepæle i sagsbehandlingen og skærpet fokus på brug af tavlemøder og sty-
ring. For så vidt angår information om muligheden for ansøgning om straflempelse, så
har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen siden sommeren 2018 gennemført flere op-
lysningskampagner, bl.a. med henblik på at øge kendskabet til konkurrencereglerne
og muligheden for at få straflempelse.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 215: Rigsrevisionens notat om beretning om behandling af konkurrencesager, April 2020
4
Det fremgår desuden af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens materiale, at den fulde
effekt af opfølgningsplanen først vil vise sig for de sager, der er påbegyndt i 2019. Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen oplyser, at der er 2 sager, som er påbegyndt i 2019,
og som allerede er afsluttet. Det drejer sig om 2 forholdsvist simple sager, hvor bevi-
serne er relativt klare og blev oversendt til SØIK af Konkurrencerådet, uden at rådet
traf andre afgørelser om fx påbud til den pågældende virksomhed. Rigsrevisionen be-
mærker i den forbindelse, at sager, der var sendt direkte til SØIK uden rådsafgørelse,
ikke indgik i den oprindelige beretning. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen oplyser,
at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for overtrædelsessager påbegyndt i 2019
forventes at blive 18,8 måneder.
10. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Erhvervsministeriet har indført en hyp-
pigere brug af milepæle i forbindelse med styringen af konkurrencesager og har gen-
nemført en oplysningskampagne omkring muligheden for straflempelse. Da der end-
nu er få sager, der er påbegyndt efter den 1. januar 2019, som også er blevet afsluttet,
så har det ikke været muligt at vurdere, om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens im-
plementering af initiativer har haft en positiv effekt på sagsbehandlingstiden. Rigsre-
visionen vil derfor fortsat følge Erhvervsministeriets sagsbehandlingstider i sager om
overtrædelse i konkurrenceloven.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens styring af fusionssager
Prænotifikationsfasen
Prænotifikationsfasen er den
del af sagsbehandlingen, hvor
Konkurrence-og Forbruger-
styrelsen vejleder ansøgeren i,
hvordan anmeldelsen skal ud-
formes forud for endelig an-
meldelse, og forbereder be-
handlingen af sagen.
11. Statsrevisorerne konstaterede, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen overholdt
egne mål og de lovbestemte frister for behandling af fusionssager, men noterede sig,
at Rigsrevisionen indikerede, at det kunne være relevant med et større fokus på den
totale sagsbehandlingstid fra første udkast, til notifikation modtages. Det fremgik så-
ledes af beretningen, at en stor del af sagsbehandlingen skete i prænotifikationsfa-
sen, der i gennemsnit udgjorde 50-70 % af den samlede behandlingstid. Da prænoti-
fikationsfasen ikke tæller med i de lovfastsatte tidsfrister, vurderede Rigsrevisionen,
at der var risiko for, at lovens tidsfrister for den efterfølgende sagsbehandling blev
mindre relevante i forhold til at sikre en effektiv behandling.
12. Erhvervsministeren oplyste i sin redegørelse, at tempoet i den vejledende fase i
fusionsbehandlingen i høj grad bestemmes af den anmeldende virksomhed, men at
der ville blive indført permanente basismål for sagsbehandlingstiden i den del af præ-
notifikationsfasen, hvor sagens fremdrift afhænger af Konkurrence- og Forbrugersty-
relsens arbejde. Derudover havde Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens førnævnte
opfølgningsplan også til hensigt at adressere styringen af fusionssager.
13. Vores gennemgang af opfølgningsplanen viser, at 3 af de implementerede initiati-
ver specifikt retter sig mod styringen af fusionssager. Det fremgår af Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsens afrapportering på initiativerne, at der er indskrevet et mål på
maksimalt 10 hverdage for svartid i prænotifikationsfasen i resultatkontrakten for
den enhed, der behandler fusioner for 2. halvår 2018 samt 2019. Resultatet viser, at
den gennemsnitlige svartid i prænotifikationsfasen i fusionssager var knap 6 hverda-
ge i 2. halvår 2018 og 5 dage i 2019. Det betyder, at Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen dermed har overholdt målet, siden det blev indført.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 215: Rigsrevisionens notat om beretning om behandling af konkurrencesager, April 2020
5
Vores gennemgang af opfølgningsplanen viser derudover, at Konkurrence og Forbru-
gerstyrelsen har implementeret yderligere 2 initiativer, der skal sikre en strammere
styring af fusionssager. Der er blevet foretaget en ekstern evaluering af fusionsenhe-
den og taget initiativ til et nordisk forum for effektive fusionsprocesser, hvor første
møde blev afholdt den 4. december 2018.
14. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Erhvervsministeriet har implemente-
ret initiativer, der skal sikre en strammere styring af fusionssager, herunder at der er
udarbejdet mål for svartiden i prænotifikationstiden for fusionsenheden, og at disse
samtidig er blevet overholdt. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del
af sagen kan afsluttes.
SØIK’s behandling af strafferetlige konkurrenceager
15. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at SØIK ikke havde levet op til egne
mål for sagsbehandlingstiden. Bemærkningen var baseret på, at SØIK’s sagsbehand-
lingstid for sager, der var afsluttet i perioden 2015 - april 2018, var 38 måneder for af-
sluttede sager og 32 måneder for lukkede sager. SØIK’s eget mål for sagsbehand-
lingstiden for lukkede sager er 18 måneder, og sagsbehandlingstiden for disse sager
var således ca. dobbelt så høj.
Det fremgik også af beretningen, at SØIK ikke systematisk anvendte sine generelle
retningslinjer for sagsbehandling til at understøtte, at konkurrencesagerne behandles
effektivt, herunder at tids- og milepælsplaner kun blev brugt som logbøger og ikke som
et værktøj, der understøttede, at sagerne behandles effektivt.
16. Justitsministeren vurderede i sin redegørelse af 20. november 2018, at SØIK med
indførelsen af et nyt sagsstyringssystem i 2015 og efterfølgende udvikling havde un-
derstøttet den daglige styring og tilpasning af SØIK’s resurser og effektiviteten i den
samlede sagsproduktion og dermed havde opnået en positiv indvirkning på sagsbe-
handlingstiderne i konkurrencesager.
17. I beretningen indgik 41 sager, der var anmeldt i perioden 2015 - januar 2018 efter
indførelsen af det nye sagsstyringssystem. Det fremgik af beretningen, at SØIK’s gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid fra anmeldelse til stillingtagen var 19 måneder. Da
beretningen blev udarbejdet, var der 6 sager, hvor SØIK endnu ikke havde taget stil-
ling til tiltalespørgsmålet.
18. SØIK oplyser, at man sidenhen har taget stilling til alle 6 sigtelser. Dermed kan den
samlede gennemsnitlige sagsbehandlingstid for sager anmeldt til SØIK i perioden
2015 - januar 2018 opgøres til 19,5 måneder. Det betyder, at SØIK ikke opfylder sine
interne mål for sagsbehandlingstid på 18 måneder.
SØIK oplyser, at de har modtaget 25 anmeldelser på konkurrenceområdet siden janu-
ar 2018. SØIK har oplyst, at der indtil videre er rejst 7 sigtelser, og at den gennemsnit-
lige sagsbehandlingstid fra anmeldelse til stillingtagen er ca. 8 måneder. Det betyder,
at SØIK isoleret set for de 7 sigtelser har overholdt sine mål for sagsbehandlingstiden
på 18 måneder.
Forskel på lukkede og
afsluttede sager
En sag er lukket ved SØIK, når
SØIK har taget stilling til tilta-
lespørgsmålet. En sag er af-
sluttet, når sagen er endeligt
afgjort ved fx domstolene eller
vedtagelse af bødeforlæg.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 215: Rigsrevisionens notat om beretning om behandling af konkurrencesager, April 2020
6
19. Rigsrevisionen vurderer, at det endnu er for tidligt at vurdere, om SØIK overholder
sine interne mål for sagsbehandlingen af strafferetlige konkurrencesager. Det skyldes,
at der er få anmeldte konkurrencesager efter januar 2018, hvor SØIK har taget stilling
til tiltalespørgsmålet, og at opgørelsen af den endelige gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid for 41 sigtelser, som var anmeldt til SØIK i perioden 2015 - januar 2018, er på
19,5 måneder, hvilket dermed overskrider SØIK’s interne mål for en sagsbehandlings-
tid på 18 måneder. Rigsrevisionen vil derfor fortsat følge, om SØIK overholder sine in-
terne mål for sagsbehandlingstider af konkurrencesager.
Lone Strøm