Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 209
Offentligt
2171327_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens meddelelse for Europas digitale fremtid: Europas di-
gitale fremtid i støbeskeen KOM (2020) 67
1.
Resumé
Europa-Kommissionens strategi for Europas digitale økonomi blev lanceret
i form af meddelelsen ”Europas digitale fremtid i støbeskeen” (KOM (2020)
67) den 19. februar 2020. Meddelelsen udstikker den overordnede retning for
Kommissionens indsats for at forme Europas digitale fremtid. Samtidig an-
nonceres en række kommende tiltag og lovgivningsmæssige initiativer, som
vil blive fremsat løbende.
Strategien stiller en række større tiltag i udsigt. Der er blandt andet tale om
en kommende lovgivningsramme for pålidelig kunstig intelligens, en europæ-
isk datastrategi, der skal opbygge et reelt indre marked for data samt en lov-
pakke for digitale tjenester, der blandt andet skal harmonisere reglerne an-
gående online platformes ansvar for ulovligt indhold, fremme anvendelsen af
anerkendte digitale identiteter og tjenester samt fælles standarder for at sikre
sikker anvendelse af data på tværs af EU. Dertil vil Kommissionen opbygge
og sikre optag af fælles digitale kapaciteter, fremskynde investeringer i Eu-
ropas gigabitkonnektivitet, fremsætte en strategi for cybersikkerhed og
iværksætte initiativer, der skal fremme en bæredygtig og ressourceeffektiv
økonomi. Kommissionen har desuden igangsat et gennemsyn af de europæi-
ske konkurrenceregler og vejledninger med det formål at sikre, at de effektivt
kan håndtere nutidens udfordringer på det digitale område.
Regeringen støtter Kommissionens ambitioner om at forme en digital frem-
tid, der tjener befolkningens og samfundets interesser, og som er rodfæstet i
europæiske værdier. Regeringen mener, at digitaliseringen skal tjene sam-
fundets interesser ved at etisk og ansvarlig digitalisering går hånd i hånd
med digital vækst. Regeringen arbejder for, at initiativer angående Europas
digitale økonomi fordrer et højt niveau af tillid og tryghed, samt en stærk
digital konkurrenceevne baseret på innovationsfremmende og teknologineu-
trale rammevilkår, uden unødige byrder og barrierer. Regeringen arbejder
endvidere for, at digitale teknologier understøtter udviklingen af en klima-
neutral og cirkulær økonomi. Der bør både være fokus på, hvordan den di-
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europas digitale fremtid i støbeskeen, KOM (2020) 0067, fra erhvervsministeren
2171327_0002.png
gitale sektor kan minimere sit klimaaftryk, samt bidrage til at løse klimaud-
fordringerne. Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, samfunds-
økonomiske, statsfinansielle eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Sagen forelægges Folketingets Europaudvalg til orientering.
2.
Baggrund
Europa-Kommissionen (Kommissionen) har sat den digitale økonomi højt
på dagsordenen. Med meddelelsen ”Europas digitale fremtid i støbeskeen”
(KOM (2020) 67) tegnes en ambitiøs digital dagsorden med en række væ-
sentlige strategier og lovgivningsinitiativer. Strategien kommer i forlæn-
gelse af en lang række initiativer og lovgivningsmæssige tiltag på det digi-
tale område under den forrige Kommission.
Den forrige Kommission udstak i maj 2015 sin strategi for at styrke det
digitale indre marked i meddelelsen ”Strategi for et digitalt indre marked
for Europa” (KOM (2015) 192). Ambitionen var et digitalt indre marked,
hvor varer, personer, tjenesteydelser og kapital frit kan bevæge sig på tværs
af grænser, samt hvor borgere og virksomheder kan udøve online aktivitet
uanset deres nationalitet eller bopæl.
Som opfølgning på strategien fremsatte Kommissionen 35 lovgivningsfor-
slag og politiske initiativer heriblandt forslag om digital infrastruktur og en
række initiativer for at fremme europæisk e-handel og beskytte forbru-
gerne, hvoraf kan nævnes afskaffelse af roamingafgifter, regler for digitale
forbrugeraftaler, mere effektivt tværnationalt forbrugerbeskyttelsessamar-
bejde og et forslag om at fjerne uberettiget geoblokering ved e-handel. Der-
udover fremsatte Kommissionen forslag til en databeskyttelsesforordning
1
(GDPR), der sætter rammerne for behandling af persondata og en e-data-
beskyttelsesforordning
2
, der indeholder særregler til GDPR i forhold til
privatlivsbeskyttelse og fortrolighed i elektronisk kommunikation. Med
henblik på at forbedre vilkårene for at skabe og distribuere indhold online
blev direktivet om audiovisuelle medietjenester
3
revideret og ophavsrets-
reglerne moderniseret.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyt-
telse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri
udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel for-
ordning om databeskyttelse)
2
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning vedrørende re-
spekt for privatlivets fred og beskyttelse af persondata ved elektronisk kommunikation,
(KOM (2017) 10)
3
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2010/13 af 10. marts 2010 om samordning
af visse love og administrative bestemmelser i medlemsstaterne om udbud af audiovisu-
elle medietjenester
1
2
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europas digitale fremtid i støbeskeen, KOM (2020) 0067, fra erhvervsministeren
2171327_0003.png
I 2017 gjorde den forrige Kommission status i en midtvejsevaluering af
strategien for det digitale indre marked (”midtvejsevalueringen af gennem-
førelsen af strategien for det digitale indre marked
Et forbundet digitalt
marked for alle” (KOM (2017) 228).
I midtvejsevalueringen lancerede den tidligere Kommission yderligere til-
tag om online platforme, dataøkonomien samt cybersikkerhed. Dette af-
stedkom fremsættelsen af yderligere initiativer i den sidste del af den for-
rige Kommissions mandatperiode, herunder forslaget til P2B-forordnin-
gen
4
, der skal forbedre rammevilkårene for de virksomheder, der sælger
deres varer og ydelser på online platforme; forordningsforslaget om cyber-
sikkerhed
5
, der giver EU’s agentur for cybersikkerhed (ENISA), en stær-
kere rolle og etablerer en fælleseuropæisk ramme for cybersikkerhedscer-
tificering; samt et forordningsforslag om oprettelsen af et industri-, tekno-
logi- og forskningscenter for cybersikkerhed
6
. Med henblik på at opbygge
en velfungerende europæisk dataøkonomi fremsatte den daværende Kom-
mission desuden en forordning for fri udveksling af andre data end person-
oplysninger
7
, der har til formål at øge antallet af databaserede tjenester på
tværs af grænser og at fremme muligheden for, at erhvervsdrivende frit kan
skifte udbyder af datahosting-tjenester. Forordningen er et supplement til
GDPR, idet de to forordninger tilsammen indfører princip om fri bevæge-
lighed for både persondata og ikke-personhenførbare data.
Ved udløbet af den forrige Kommissions mandatperiode var størstedelen
af de lovgivningsmæssige initiativer i strategien for det digitale indre mar-
ked fra 2015 og i midtvejsevalueringen fra 2017 gennemført. Tilbage står
alene forordningsforslaget om e-databeskyttelse og forordningsforslaget
om etablering af et europæisk industri-, teknologi- og forskningscenter for
cybersikkerhed, der endnu er under forhandling.
Derudover er der opnået en fælles forståelse mellem Rådet og Europa-Par-
lament om Programmet det Digitale Europa (KOM (2018) 434), der er det
centrale digitale program under den kommende flerårige finansielle ramme
(MFF) 2021-2027.
Formålet med programmet er at understøtte EU’s digi-
tale omstilling, og det består af følgende fem områder: højtydende databe-
handling (supercomputere), kunstig intelligens, cybersikkerhed og tillid,
4
Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) 2019/1150 af 20. juni 2019 om fremme
af retfærdighed og gennemsigtighed for brugere af onlineformidlingstjenester
5
Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) 2019/881 af 17. april 2019 om ENISA
(Den Europæiske Unions Agentur for Cybersikkerhed), om cybersikkerhedscertificering
af informations- og kommunikationsteknologi og om ophævelse af forordning (EU) nr.
526/2013 (forordningen om cybersikkerhed)
6
Kommissionens forslag til forordning om oprettelse af det europæiske industri-, tekno-
logi- og forskningskompetencecenter for cybersikkerhed og netværket af nationale koor-
dinationscentre (KOM (2018) 630)
7
Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) 2018/1807 af 14. november 2018 om
en ramme for fri udveksling af andre data end personoplysninger i Den Europæiske Union
3
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europas digitale fremtid i støbeskeen, KOM (2020) 0067, fra erhvervsministeren
2171327_0004.png
højtudviklede digitale færdigheder, samt tiltag om eGovernment i den di-
gitale offentlige forvaltning og etablering af et netværk af digitale innova-
tionshubs. Forslaget forhandles på plads under den samlede ramme for
MFF’en.
Den forrige Kommission har desuden haft et stort fokus på at håndhæve
EU’s konkurrenceregler på det digitale område og navnlig over
for de stør-
ste online platforme, hvorunder kan nævnes, at Google er blevet pålagt bø-
der af tre omgange for henholdsvis at favorisere sin egen
tjeneste ”Google
Shopping”, for at udelukke konkurrerende søgemaskiner i styresystemet
”Android” og for at misbruge sin dominerende position for online reklame
(Google Adsense).
3.
Formål og indhold
Kommissionen har den 19. februar 2020 præsenteret meddelelsen
”Euro-
pas digitale fremtid i støbeskeen” (KOM (2020) 67), som har til formål at
beskrive Kommissionens overordnede retning for at forme Europas digi-
tale fremtid og lægger op til initiativer inden for en række områder.
Kommissionens vision er at forme et stærkt europæisk samfund baseret på
digitale løsninger, som er forankrede i europæiske værdier, og som er til gavn
for hele Europas befolkning. Dertil vil Kommissionen skabe rammevilkår for
europæiske virksomheder, der fremmer innovation, iværksætteri og skale-
ring, understøtter, indsamling og anvendelse data samt fordrer at konkurrence
sker på lige vilkår. Kommissionen har desuden fokus på at sikre integriteten
og modstandsdygtigheden i europæisk teleinfrastruktur, datafaciliteter og tje-
nester, hvorfor Kommissionen vil skabe de rette vilkår for, at Europa kan
udvikle sin egen kernekapacitet og derved gøre sig mindre afhængig af tek-
nologi fra andre dele af verden. Dermed er der tale om at sikre Europas tek-
nologiske suverænitet.
Tilsammen skal initiativerne bidrage til at sikre, at Europa kan finde sin egen
vej mod en digital omstilling, der tilgodeser mennesker og respekterer Euro-
pas grundlæggende værdier. Denne europæiske tilgang skal endvidere give
Europa en toneangivende rolle i den globale debat.
Selve meddelelsen indeholder ikke specifikke forslag til lovgivningsmæssige
tiltag, men beskriver retningen, formålet og processen for kommende tiltag
for at fremme og forme Europas digitale fremtid. Det kan bl.a. forventes, at
Kommissionen vil iværksætte en række høringer som opfølgning på medde-
lelsen.
Kommissionens meddelelse er struktureret omkring tre overordnede hoved-
formål og et separat afsnit om globale mål, der hver især indeholder en række
4
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europas digitale fremtid i støbeskeen, KOM (2020) 0067, fra erhvervsministeren
2171327_0005.png
konkrete initiativer. De tre hovedformål er: (1) teknologi til gavn for alle, (2)
en fair og konkurrencedygtig økonomi og (3) et åbent, demokratisk og bære-
dygtigt samfund.
Teknologi til gavn for alle
Kommissionen fremhæver nødvendigheden af europæisk samarbejde, hvis
Europa skal være førende i udviklingen og af anvendelsen af digitale tekno-
logier. Europa skal kunne forme teknologien således, at europæiske værdier
respekteres.
Kommissionen vil skabe tillid til kunstig intelligens. Samtidig med medde-
lelsen præsenterede Kommissionen således en hvidbog med oplæg til en lov-
givningsramme for pålidelig kunstig intelligens
8
. Hvidbogen skitserer blandt
andet mulighederne for oprettelsen af et økosystem for kunstig intelligens
baseret på ekspertise, tillid og europæiske værdier. Dertil varsles opfølgende
lovgivning om sikkerhed, ansvar, grundlæggende rettigheder og data, der
ventes fremsat inden udgangen af 2020.
Kommissionen vil arbejde for at opbygge og sikre optag af fælles digitale
kapaciteter inden for kunstig intelligens, cybersikkerhed, supercomputing,
kvantedatabehandling og blockchain. Kommissionen vil derfor fremsætte
strategier for henholdsvis blockchain og kvanteteknologi i løbet af andet
kvartal af 2020, samt revidere EuroHPC-forordningen om supercomputing
9
.
På teleområdet vil Kommissionen fremskynde investeringer i Europas gi-
gabitkonnektivitet gennem en revision af direktivet om reduktion af bred-
båndsomkostninger
10
. Dertil vil Kommissionen i 2021 fremsætte et nyt pro-
gram for radiofrekvenspolitik, og opdatere handlingsplanen vedrørende 5G
og 6G, samt udrulle 5G-korridorer med henblik på opkoblet og automatiseret
mobilitet i perioden 2021-2030.
Endvidere vil Kommissionen fremsætte en strategi for cybersikkerhed, hvil-
ket vil inkludere etableringen af en fælles enhed for cybersikkerhed, en eva-
luering af NIS-direktivet
11
og fremme af det indre marked for cybersikker-
hed.
Europa-Kommissionens
hvidbog om kunstig intelligens ”En europæisk tilgang til ek-
spertise og tillid” (KOM (2020) 65) af den 19. februar 2020
9
Rådets forordning (EU) 2018/1488 af 28. september 2018 om oprettelse af et fællesfo-
retagende for europæisk højtydende databehandling
10
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2014/61 af 15. maj 2014 om foranstalt-
ninger for at reducere omkostningerne ved etablering af højhastighedsnet til elektronisk
kommunikation
11
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/1148 af 6. juli 2016 om foranstalt-
ninger, der skal sikre et højt fælles sikkerhedsniveau for net- og informationssystemer i
hele Unionen
8
5
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europas digitale fremtid i støbeskeen, KOM (2020) 0067, fra erhvervsministeren
2171327_0006.png
Kommissionen vil i 2020 adressere behovet for digitale kompetencer ved at
fremsætte en handlingsplan for digital uddannelse, samt styrke både den eu-
ropæiske dagsorden for færdigheder og ungdomsgarantien. Kommissionen
vil desuden iværksætte tiltag til at forbedre arbejdsforholdene for arbejdsta-
gere på online platforme.
Derudover vil Kommissionen i 2021 styrke strategien for interoperabilitet
mellem offentlige forvaltninger i EU med henblik på at styrke koordinering
og etablere fælles standarder for at sikre datastrømme og -tjenester i den of-
fentlige sektor.
En fair og konkurrencedygtig økonomi
Kommissionen fremhæver behovet for et smidigt indre marked, hvor virk-
somheder af enhver størrelse og fra enhver sektor kan konkurrere på lige vil-
kår og kan udvikle og anvende digitale teknologier, produkter og tjenester.
Formålet er at øges produktiviteten og Europas globale konkurrenceevne,
samt at forbrugerne skal kunne stole på, at deres rettigheder respekteres.
Kommissionen vil opbygge et ægte indre marked for data med et europæisk
dataområde baseret på europæiske regler og værdier. Samtidig med offent-
liggørelsen af meddelelsen har Kommissionen således lanceret en europæisk
datastrategi
12
med planer om en lovgivningsmæssig ramme for dataforvalt-
ning i fjerde kvartal 2020 og en mulig retsakt om data i 2021.
Kommissionen vil sikre, at de regler, der gælder offline, fx skatteregler, kon-
kurrenceregler og forbrugerbeskyttelse, også gælder online. Derfor vil Kom-
missionen bl.a. have stor fokus på håndhævelsen af produktsikkerhedsreg-
lerne, særligt over for platforme fra tredjelande, for at sikre at forbrugeren
kan handle trygt på de digitale markeder. Kommissionen vil også sikre, at de
nuværende konkurrenceregler fortsat kan adressere nutidens udfordringer på
det digitale område, samt understøtte den grønne transformation. Derfor er
Kommissionen i gang med at evaluere EU’s konkurrenceregler og vejlednin-
ger for at sikre, at der bl.a. tages højde for værdien af data, således at reglerne
og håndhævelsen heraf anvendes effektivt. Derudover vil Kommissionen
iværksætte et fitnesstjek af
EU’s statsstøttevejledninger. Dertil vil Kommis-
sionen undersøge hensigtsmæssigheden af at indføre såkaldte ex ante regler
for online platforme med henblik på at kunne sikre, at de største online plat-
forme ikke misbruger deres systemiske rolle og markedsstyrke og derved
kommer til at udgøre en risiko for Europas åbne og fair markeder.
Kommissionens meddelelse: ”En Europæisk Strategi for Data” (KOM (2020) 66) af
den 19. februar 2020
12
6
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europas digitale fremtid i støbeskeen, KOM (2020) 0067, fra erhvervsministeren
2171327_0007.png
Kommissionen vil derudover adressere de udfordringer, den digitale trans-
formation har på skatteområdet, og varsler fremsættelsen af en meddelelse
angående erhvervsbeskatning for det 21. århundrede.
I forhold til den finansielle sektor varsler Kommissionen fremsættelsen af
initiativer til at muliggøre en konkurrencedygtig og sikker digital finanssek-
tor inden udgangen af 2020.
Kommissionen varsler desuden initiativer, der vil følge af den kommende
industripakke.
Desuden forventer Kommissionen inden udgangen af 2020 at fremsætte en
ny forbrugerdagsorden, der skal sætte forbrugerne i stand til at træffe infor-
merede og mere bæredygtige valg på de digitale markeder.
Et åbent, demokratisk og bæredygtigt samfund
Kommissionen betoner nødvendigheden af folkelig tillid til teknologien og
behovet for, at europæiske værdier og normer også gør sig gældende i den
digitale verden. Derudover skal en europæisk tilgang til den digitale omstil-
ling fremme en bæredygtig, klimaneutral og ressourceeffektiv økonomi.
Kommissionen vil inden udgangen af 2020 fremsætte en lovpakke for digi-
tale tjenester. Centralt for lovpakken vil være en retsakt for digitale tjenester,
der skal harmonisere og præcisere ansvarsreglerne for online platforme og
øvrige informationstjenesteudbydere. Retsakten vil bl.a. skulle adressere sal-
get af ulovlige, farlige og forfalskede varer og udbredelsen af ulovligt indhold
online.
Kommissionen vil inden udgangen af 2020 også foreslå en revision af eI-
DAS-forordningen
13
for at gøre forordningen mere effekt, udvide anvendel-
sesområdet i den private sektor og fremme at alle europæiske forbrugere kan
anvende anerkendte digitale identiteter.
For at værne om demokratiet og modvirke online disinformation vil Kom-
missionen fremsætte en handlingsplan for europæisk demokrati, der skal for-
bedre modstandsdygtigheden af Europas demokratiske systemer og støtte
mediepluralismen. Kommissionen vil i tillæg hertil foreslå en handlingsplan
for mediesektoren og den audiovisuelle sektor, der skal sikre adgangen til
indhold af høj kvalitet ved at understøtte sektorens digitale transformation og
konkurrenceevne.
13
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 910/2014 af 23. juli 2014 om elek-
tronisk identifikation og tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på det indre
marked og om ophævelse af direktiv 1999/93/EF
7
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europas digitale fremtid i støbeskeen, KOM (2020) 0067, fra erhvervsministeren
2171327_0008.png
I forhold til den grønne transformation vil Kommissionen fremsætte flere ini-
tiativer, herunder for udviklingen af en digital højpræcisionsmodel af jorden
(en ’Digital Twin’ af Jorden), tiltag til at øge gennemsigtigheden af teleope-
ratørers klimaaftryk og et initiativ om cirkulært elektronisk udstyr. Dertil
varsler Kommissionen initiativer for oprettelse af klimaneutrale, energieffek-
tive og bæredygtige datacentre senest i 2030.
Endvidere vil Kommissionen fremme elektroniske sundhedsdatabaser base-
ret på et fælles europæisk udvekslingsformat med henblik på at give europæ-
iske borgere sikker adgang til sundhedsdata på tværs af EU og fra 2022 etab-
lere et europæisk dataområde for sundhed for at fremme forskning, diagno-
sticering og behandling.
Europa som en global spiller
Kommissionen vil fremme den europæiske tilgang til digitaliseringen glo-
balt blandt andet som led i associeringsaftaler og handelsaftaler samt i in-
ternationale organisationer og fora. Blandt andet vil Kommissionen bygge
videre på, at andre lande har adopteret EU’s databeskyttelsesregler.
For at kunne sikre lige konkurrencevilkår på det indre marked mellem eu-
ropæiske virksomheder og statsstøttede eller uregulerede virksomheder fra
tredjelande, vil Kommissionen i andet kvartal af 2020 fremsætte en hvid-
bog angående udvikling af et instrument til at håndtere konkurrencefor-
vridning fra virksomheder fra tredjelande, der eksempelvis modtager stat-
støtte.
Med henblik på at fremme den europæiske tilgang til den digitale transfor-
mation og europæiske interesser globalt vil Kommissionen i 2020 frem-
sætte en handlingsplan, der skal kortlægge mulighederne herfor i bilaterale
forbindelser og multilaterale fora, samt fremsætte en strategi for standardi-
sering, der skal muliggøre udbredelse af interoperable teknologier og i
2021 fremsætte en strategi for globalt digitalt samarbejde.
Kommissionen varsler desuden oprettelsen af en hub for digitalisering i
udviklingssammenhæng, der skal opbygge og konsolidere en EU-dæk-
kende tilgang og mobilisere EU’s medlemsstater og relevante interessenter
inden for digitalisering.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke forholdt sig til meddelelsen. Europa-Parlamen-
tet arbejder på egne initiativrapporter for det digitale område.
8
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europas digitale fremtid i støbeskeen, KOM (2020) 0067, fra erhvervsministeren
2171327_0009.png
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser. Det
forventes, at de enkelte initiativer, der er listet i meddelelsen, vil få lov-
givningsmæssige konsekvenser på sigt.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske eller statsfinansielle
konsekvenser. Det er på foreliggende grundlag ikke muligt at komme med
et skøn over de statsfinansielle konsekvenser.
Meddelelsen medfører ikke i sig selv administrative konsekvenser for
dansk erhvervsliv. Indholdet kan dog senere udmøntes i konkrete retsakter,
der potentielt medfører væsentlige konsekvenser for erhvervslivet, herun-
der administrative konsekvenser for danske virksomheder.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ikke konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8.
Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål med frist den 4. marts 2020. Der er modtaget
svar fra Akademikerne, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Metal,
Danske Maritime, Forbrugerrådet TÆNK, Forsikring & Pension, Ingeni-
ørforeningen IDA, IT-Branchen, Kommunernes Landsforening, Landbrug
& Fødevarer og TDC.
Generelle bemærkninger
Dansk Erhverv (DE)
hilser Kommissionens digitale strategi velkommen.
Kommissionen har store ambitioner om at sætte Europa på det digitale ver-
denskort og fremlægger en grundlæggende sund og ambitiøs plan, som DE
bakker op om. Det er også vigtigt, at Kommissionen får engageret med-
lemslandene og sikret, at de spiller aktivt med. DE støtter Kommissionens
tilgang til at lave en strategi for data, der bygger på europæiske værdier, og
som skal give værdi for alle, store og små, virksomheder og borgere.
9
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europas digitale fremtid i støbeskeen, KOM (2020) 0067, fra erhvervsministeren
Dansk Industri (DI)
er enige i budskabet om, at den digitale transforma-
tion og dertil relaterede teknologier spiller en stor rolle for innovations-
kraften i Europa. Her er data og kunstig intelligens særligt vigtige. Vedbli-
vende fokus på dette centrale budskab er afgørende i forhold til at sikre
europæisk erhverv de bedst mulige rammevilkår i årene fremover.
Danske Maritime
deler visionen i Kommissionens meddelelse om, at den
digitale udvikling skal være forankret i det fælles europæiske værdigrund-
lag, og at udviklingen skal komme alle borgere og virksomheder i Europa
til gavn. De europæiske virksomheder
lige fra start ups til de store mul-
tinationale selskaber - bør have rammevilkår, der giver virksomhederne
muligheder for at udnytte de digitale muligheder fuldt ud.
Danske Maritime
understreger, at det for den europæiske og herunder
den danske maritime industri er afgørende, at der afsættes de nødvendige
midler til forskning, udvikling og innovation inden for industrien, så in-
dustrien kan bevare sin førerposition inden for udvikling og produktion af
komplekse og højteknologiske maritime produkter og løsninger. Det gæl-
der f.eks. i forbindelse med arbejdet under Waterborne Technology Plat-
form, som fokuserer på udvikling af produkter og løsninger, der kan gøre
maritim transport i Europa miljø- og klimaneutral fra 2030 og derefter, og
som derved støtter op om Kommissionens Green Deal fra december
2019. Arbejdet under platformen har stor fokus på digitalisering.
Forbrugerrådet TÆNK (TÆNK)
støtter overordnet Kommissionens di-
gitale strategier,
”En europæisk datastrategi” og ”Europas fremtid i støbe-
skeen”,
som har til formål at sikre, at Europa bliver en stærk, digital rolle-
model inden for indsamling og udnyttelse af data på tværs af lande, sekto-
rer og borgere. TÆNK ser strategiernes indsatser over for virksomheder, i
forhold til forskning, vidensløft af befolkningen, samt regeleftersyn som
en farbar vej.
TÆNK
hæfter sig ved og lægger afgørende vægt på, at strategien udtryk-
keligt understreger, at den øgede digitalisering, som indebærer indsamling,
deling og udnyttelse af data skal ske i tråd med de europæiske værdier,
grundlæggende rettigheder og eksisterende forbrugerbeskyttelseslovgiv-
ning. TÆNK finder det meget positivt
og en forudsætning for deres over-
ordnede støtte
at Kommissionen er optaget af at fremme demokrati og
sikre, at den europæiske befolkning deltager og får gavn af udviklingen.
TÆNK støtter, at strategien formulerer en ”europæisk vej”, som adskiller
sig markant fra metoderne i visse lande uden for Europa. Menneskeret-
tighederne skal således tænkes ind fra start af i digitale løsninger og være
centrum for den digitale strategi og udvikling i EU.
10
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europas digitale fremtid i støbeskeen, KOM (2020) 0067, fra erhvervsministeren
TÆNK
bemærker, at de europæiske landes konkurrencefordel skal frem-
mes i forhold til USA og Kina. Ud fra et konkurrencesynspunkt finder
TÆNK det tvingende nødvendigt med en europæisk digital strategi, som
understøtter udviklingen af europæiske produkter og tjenester. Kun derved
kan forbrugerne sikres flere valgmuligheder og bedre alternativer. Forbru-
gere er i stigende grad optagede af privatliv og databeskyttelse, men den
ulige konkurrence i forhold til USA og Kina gør det svært at vælge tjene-
ster fra europæiske platforme, apps eller IoT-produkter, hvor respekten for
rettigheder er fokus frem for datahøst eller overvågning. Også af den grund
må det europæiske marked styrkes.
TÆNK
støtter, at eksisterende EU-lovgivning nøje gennemgås og revide-
res inden for de forskellige sektorer, så de juridiske rammer er opdaterede
og på plads inden initiativer, der skal fremme datadeling, søsættes. Af hen-
syn til at sikre tilliden og bevare balancen mellem forskellige interesser, er
det helt afgørende, at eksisterende regler matcher forbrugernes beskyttel-
sesbehov under den digitale transformation. Ligeledes er det nødvendigt at
sikre, at reglerne håndhæves tilstrækkeligt effektivt i medlemslandene,
hvilket allerede i dag er en udfordring på det digitale område, hvor kom-
munikation og handel ofte er grænseoverskridende.
Forsikring & Pension (F&P)
er enige i, at den digitale og teknologiske
udvikling skaber store forandringer i måden, vi lever vores liv på. Samfun-
det bliver konstant mere datadrevet, og udviklingen er langt fra toppet. Ud-
viklingen giver også mange flere muligheder for nye og forbedrede forsik-
rings- og pensionsprodukter til gavn for forbrugere og erhvervsliv. F&P
finder, at det er positivt, at Kommissionen på den ene side laver en meget
ambitiøs femårsplan for digitalisering, der samtidig har et meget holistisk
fokus på de mange muligheder og udfordringer, vores samfund står over
for.
Ingeniørforeningen IDA (IDA)
er overordnet enig i Kommissionens til-
gang til en digital transformation i tæt tilknytning til ambitionen om en
grøn transformation. IDA er også enig i, at selvom digitalisering og brug
af nye teknologier som kunstig intelligens kan bringe os store fordele, både
for borgere og som samfund, så er det en række udfordringer, der skal tages
hånd om, for at det kan lykkes.
IT-Branchen
mener, at det er positivt med Kommissionens digitale stra-
tegi, der samlet set sætter retningen og højner ambitionerne for det digitale
område i en europæisk kontekst. Kommissionen påpeger, at der er stort
behov for at investere massivt i digitalisering i Europa, hvis vi skal tage
kampen op mod USA og Kina og indfri EU’s store ambitioner. I den for-
bindelse mener IT-Branchen, at det er afgørende, at der afsættes yderligere
midler i EU’s budget til det digitale område, så de stiger fra nuværende 3
11
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europas digitale fremtid i støbeskeen, KOM (2020) 0067, fra erhvervsministeren
procent til 10 procent. IT-Branchen kan støtte, at en omfordeling af EU-
midler sker inden for den eksisterende budgetramme.
IT-Branchen
mener, at man særligt bør fokusere på følgende tre elemen-
ter: (1) Der skal bruges flere ressourcer på at få flere virksomheder til at se
digitaliseringens muligheder for at skabe ny vækst. Det gælder ikke mindst
den store gruppe SMV’er i Danmark og EU, hvortil man kan lade sig in-
spirere af det danske initiativ, SMV:Digital; (2) EU og offentlige instituti-
oner i medlemslandene bør gå forrest og efterspørge etiske it-løsninger ba-
sere på data. Ved at bruge det offentlige som indkøber kan Europa skabe
den nødvendige efterspørgsel efter løsninger baseret på et europæisk værd-
isæt og derved skabe et marked herfor, (3) Med den danske regerings kli-
mamålsætning har Danmark alle muligheder for at gå forrest og være test-
land for grønne løsninger inden for bl.a. bæredygtige byer, vand, fødeva-
reproduktion og transport, som vi kan eksportere globalt, anvende til at
effektivisere vores samfund og øge vores vækst. Dette kan f.eks. gøres ved
at oprette regulatoriske frizoner, hvor virksomheder og offentlige myndig-
heder får mulighed for at eksperimentere og opfinde nye løsninger via øget
datadeling og brug af kunstig intelligens.
Kommunernes Landsforening
vurderer, at Kommissionen oplæg til ”Eu-
ropas digitale fremtid i støbeskeen” sætter en fin retning for brugen af tek-
nologi som led i fortsat at udvikle den offentlige service, ligesom overve-
jelserne om udfordringer og nødvendige tiltag umiddelbart også er i tråd
med de tiltag, man gerne ser i kommunerne.
Landbrug & Fødevarer (L&F)
bakker overordnet set op om Kommissi-
onens ambitioner om rammerne for EU’s digitale fremtid. Digital infra-
struktur er en nøgleforudsætning for en digital fremtid og L&F minder om,
at de kommende generationer af telenetværk også skal være tilgængelige i
landdistrikter og ikke blot være et by-fænomen. Det er relevant for f.eks.
ambitionerne for præcisionslandbrug og vil være vigtig for udvikling i
landdistrikter generelt. Der bør i investeringen i infrastruktur være fokus
på at få lukket huller, særligt der hvor markedskræfter ikke slår til. L&F
støtter, at Kommissionen fokuserer på cybersikkerhed, idet de finder, at
cybersikkerhed bør have øget prioritet i hele samfundet, især for kritiske
institutioner og infrastrukturer, samt for virksomheder, som er betydeligt
bagude. Endvidere støtter L&F tiltag, der forbedrer digitale kompetencer.
L&F ser frem til at blive klogere på en kommende industristrategipakke,
der kan støtte op om de vigtige udviklinger vedrørende bl.a. cirkulære og
digitale industrier.
TDC
værdsætter Kommissionens stærke fokus på det digitale område. Det
er TDC’s opfattelse, at digitalisering af Danmark, danske virksomheder og
12
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europas digitale fremtid i støbeskeen, KOM (2020) 0067, fra erhvervsministeren
den offentlige sektor i høj grad skal bidrage til at skabe succeser i den glo-
bale økonomi og sikre, at vi fortsat har et af de bedste velfærdssamfund i
verden.
Specifikke bemærkninger
Teknologi til gavn for alle
Akademikerne
ser digitalisering som et vigtigt led i omstillingen af den
offentlige sektor. Netværk og infrastruktur er en central komponent, der
kræver store investeringer nationalt såvel som europæisk. Forskningen skal
spille en central rolle i udvikling af en bedre sammenhæng mellem energi
og transportinfrastruktur. Det er centralt, at digitalisering udbredes og
kommer til at omfatte andre sektorer end den, som den udspringer fra.
Kommissionen fremhæver, at de sociale parter spiller en central rolle i sik-
ringen af, at den digitale transformation bliver retfærdig og fair. Akademi-
kerne deler Kommissionens bekymring for arbejdstagere på digitale plat-
forme og deres retssikkerhed, og ser frem til Kommissionens udspil til
bedre arbejdstagerrettigheder på platformsarbejde.
F&P
bakker op om Kommissionens arbejde med at udbrede og sætte glo-
bale standarder for 5G og Internet of Things (IoT). I kraft af ny teknologi
kan branchen forebygge meget mere i fremtiden. IoT og wearables kan ad-
vare om skader og helbredsændringer, længe før de bliver alvorlige, og den
øgede brug af data vil medføre, at produkter og services vil være meget
mere skræddersyede til den enkelte. Deling af data med det offentlige kan
også spille en større rolle, f.eks. kan forsikringsselskabernes data hjælpe til
at forebygge trafikuheld.
DE
bemærker, at danske virksomheder som Radiobotics og Corti er ek-
sempler på, at danske virksomheder kan udvikle kunstig intelligens i ver-
densklasse. DE finder, at offentlig-privat samarbejde spiller en vigtig rolle.
Den danske regering kan gøre en positiv forskel og understøtte Kommissi-
onens mål om træne kunstig intelligens på europæiske datasæt ved at smi-
diggøre adgangen til samarbejder mellem myndigheder og virksomheder.
DE
finder det overordnet meget positivt, at Kommissionen anerkender be-
tydningen af den digitale infrastruktur for Europas digitale fremtid og be-
hovet for at udbygge strategiske kapaciteter som fiber-net og 5G (og på
sigt 6G). Kommissionen peger med rette på, at der er et stort årligt inve-
steringsbehov for digital infrastruktur på anslået 65 mia. EUR i EU. DE er
enig i behovet for at sætte gang i investeringerne, men mener ikke at stats-
støtte til at fremme udrulningen er det rette svar. Eventuelle offentlige in-
vesteringer i infrastruktur skal målrettes meget præcist til områder, hvor
ingen markedsaktører har planer på kort eller lang sigt om at investere. Det
kan f.eks. være transportkorridorer mellem lande, som EU-programmet
13
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europas digitale fremtid i støbeskeen, KOM (2020) 0067, fra erhvervsministeren
2171327_0014.png
Connection Europe Facility (CEF2) lægger op til. Det er værd at under-
søge, om prisen for infrastrukturinvesteringer kan sænkes ved at lette ad-
gang for deling af fysisk infrastruktur, som det søges med forslaget om en
revision af direktivet om reduktion af bredbåndsomkostninger
14
. Danmark
er kommet et godt stykke vej med at implementere direktivet, men det gi-
ver mening at genbesøge direktivet og revidere det i lyset af udfordringer i
forbindelse med nye teknologier og forretningsmodeller.
DE
er også positivt indstillet i forhold til en opdatering af 5G- og 6G-hand-
lingsplanen samt arbejdsprogrammet for radiofrekvenser med henblik på
samlet at sikre, at rammerne fremmer udrulning af både fastnetinfrastruk-
tur og mobilnet i medlemsstaterne. I den forbindelse kan konsolidering
spille en vigtig rolle i forbedring af branchens økonomiske resultater og
således lette de betydelige investeringer, der kræves til 5G. DE noterer sig,
at der fra den ansvarlige kommissærs side er lagt op til en revision af vej-
ledningen for markedsdefinitioner. I den forbindelse bør sådanne hensyn
indgå.
DE
finder, at tillid er en grundforudsætning for det digitale samfund, hvor-
for solid cybersikkerhed i EU er altafgørende. DE anbefaler, at EU’s nye
system for cybersikkerhedscertificeringer hurtigst muligt tages i brug, og
at det overvejes, om et basisniveau af sikkerhed skal gøres obligatorisk på
nogle produkter eller services, for at de kan få adgang til EU. Samtidig skal
både EU og medlemslandene investere massivt i cybersikkerhedsforskning
og -uddannelse.
DI
finder det væsentligt, at arbejdet mod en europæisk tilgang til kunstig
intelligens fastholdes med udgangspunkt i de spor, som Kommissionen
med hvidbogen om kunstig intelligens har fremsat i bestræbelsen på at
skabe konkurrencedygtige europæiske virksomheder. Det er en væsentlig
dagsorden med stort potentiale for danske virksomheder. Det bør i denne
sammenhæng også fremhæves, at DI med tilfredshed noterer, at Kommis-
sionen anerkender, at der er behov for massive investeringer i strategiske
kapaciteter, herunder datainfrastruktur og forskning, for at udvikle de di-
gitale løsninger, der skal fremtidssikre den europæiske økonomi.
Dansk Metal (DM)
kan støtte op om Kommissionens handlingspunkter
om en industristrategi, styrkede digitale investeringer og opprioritering af
digitale kompetencer i EU’s programmer, idet de i særlig grad hæfter sig
ved Kommissionens vurdering af, at Europa har et investeringsgab inden
for digital infrastruktur og netværk på EUR 65 mia. om året, og idet de
hæfter sig ved Kommissionens vurdering af, at øget fokus på forskning kan
have både et samfundsøkonomisk og beskæftigelsesmæssigt potentiale for
14
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2014/61 af 15. maj 2014 om foranstalt-
ninger for at reducere omkostningerne ved etablering af højhastighedsnet til elektronisk
kommunikation
14
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europas digitale fremtid i støbeskeen, KOM (2020) 0067, fra erhvervsministeren
Europa. Det er DM’s opfattelse, at en strategi for Europas digitale fremtid
eksplicit bør adressere behovet for flere robotter på både danske og euro-
pæiske virksomheder, da øget robotisering kan bidrage til at holde indu-
striarbejdspladser på europæiske hænder. DM mener yderligere, at de ud-
fordringer, Kommissionen identificerer, kræver ambitiøse lovgivningsini-
tiativer. DM kan på denne baggrund støtte eventuelle ønsker fra medlems-
staterne om at afsætte flere økonomiske midler inden for EU-budgettet til
forskning, teknologi og kompetencer på det digitale område.
IDA
finder det afgørende vigtigt, at vi sætter nogle rammer op for, hvordan
vi vil bruge kunstig intelligens, så vi får fordelene, hvor vi ønsker det og
sætter begrænsninger, der hvor brugen af kunstig intelligens kan være med
til at underminere tilliden til digitalisering. IDA ser frem til fremlæggelsen
af en ny handlingsplan for digital dannelse og en strategi for, hvordan vi
sikrer de europæiske kompetencer i forhold til at håndtere og udnytte mu-
lighederne i kunstig intelligens bedst muligt. IDA er derudover meget enig
i, at det er nødvendigt at øge befolkningens opmærksomhed på cybersik-
kerhed.
KL
ser frem til det kommende arbejde omkring revision af direktivet om
reduktion af bredbåndsomkostningerne og til at få yderligere viden om,
hvordan EU vil understøtte visionen om, at staterne skal fremskynde pri-
vate investeringer på området. Det skyldes, at Danmark fortsat har udfor-
dringer med bredbåndsdækning i særligt tyndt befolkede områder. I Dan-
mark udrulles infrastrukturen dog på markedsvilkår, så det er vigtigt at
sikre, at investeringerne ikke bremses af evt. nye tiltag. KL er enig i Kom-
missionens vision for interoperabilitet, men grundet Danmarks gennemgri-
bende digitalisering ser KL behov for et samarbejde omkring udvikling af
evt. fælles standarder.
TDC
støtter samlet set Kommissionens fokus på at accelerere Europas
konnektivitetsmålsætninger. TDC ser positivt på, at man vil revidere Infra-
strukturdirektivet. Infrastrukturdirektivet kan med fordel ensartes og sim-
plificeres i henhold til den europæiske kodeks for elektronisk kommunika-
tion, herunder specifikt deling af passiv og aktiv infrastruktur samt udrul-
ningen og drift af trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde. TDC støt-
ter en opdateret 5G- og 6G-handlingsplan, samt at den forventede opdate-
ring af radiofrekvenspolitikprogrammet følges til dørs. I arbejdet bør der
fokusere på at sikre forudsigelighed og rettidighed i forhold til adgang til
frekvensressourcer samt et øget fokus på sundhed, sikkerhed og kli-
mamæssige aspekter. TDC anerkender, at investeringsgabet til at realisere
Kommissionens gigabit-ambitioner er stort bredt set i Europa. Dog anser
TDC diverse støtte-programmer, f.eks. Connection Europe Facility
(CEF2), som indeholdende blandt andet risici for markedsforvrængning.
Det er væsentligt at sikre, at disse støtteprogrammer alene støtter udrulnin-
15
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europas digitale fremtid i støbeskeen, KOM (2020) 0067, fra erhvervsministeren
gen af digital infrastruktur, hvor denne ikke kan forventes drevet af mar-
kedet alene. Tidligere er EU-støttemidler, som f.eks. WiFi4EU, blevet an-
vendt til at konkurrere med markedets aktører, hvilket ikke er hensigts-
mæssigt og i samfundets samlede interesse. TDC anerkender dog, at stats-
støttemidler kan være med til at facilitere hurtig udrulning af fremtidens
mobile netværksteknologier langs transportkorridorer på tværs af lande-
grænser, som ikke på mellemlang sigt har et markedsmæssigt potentiale.
En fair og konkurrencedygtig økonomi
Akademikerne
oplever ikke, at det største problem for udvikling af
SMV’er er administrative byrder,
som Kommissionen påpeger, men mere
adgang til de rette kompetencer. Flere undersøgelser peger på, at adgangen
til akademisk arbejdskraft oftest er den mest effektive vej til vækst og ud-
vikling for SMV’er.
Akademikerne
støtter varmt Kommissionens forslag om at undersøge,
hvorvidt de eksisterende konkurrenceregler fungerer optimalt i forhold til
den digitale udvikling, herunder at digital og ikke digital handel får samme
vilkår. Akademikerne finder det afgørende, at EU-konkurrencereglerne
ikke kommer til at spænde ben for små virksomheders mulighed for kol-
lektiv interessevaretagelse. Formålet med forbud mod kartel og monopol-
dannelse er, at store spillere på markedet ikke får ret til at holde priserne
kunstigt oppe til ugunst for forbrugere. Men der er også en risiko for, at
selvsamme regler kan komme til at udgøre en hindring for, at små virk-
somheder kan udvikle sig og få en plads på markedet og dermed lægge en
dæmper på konkurrencen til ugunst for forbrugerne. Det er vanskeligt at
sikre fair konkurrencevilkår i den digitale økonomi, men Akademikerne
finder, at det er afgørende, at lov og regler forbliver teknologineutrale og
ikke favoriserer digitale forretningsmodeller.
DE
finder det fundamentalt i en digital tidsalder, at forbrugere kan stole
lige så meget på digitale produkter og services som fysiske. Derfor er det
kærkomment, at Kommissionen vil sætte fokus på forbrugersikkerhed og
især regulering af platforme. Der er behov for at være opmærksom på de
risici, Europas forbrugere udsættes for som følgende af de globale handels-
platforme og for at sikre håndhævelse af sikkerhedslove, også i forhold til
varer, der stammer fra tredjelande. DE finder det afgørende vigtigt, at vi
fra dansk og europæisk side bestræber os på at sikre, at vi både understøtter
den digitale udvikling og samtidig sikrer, at den naturlige og berettigede
fascination af de nye innovative digitale forretningsmodeller ikke fører til
ulige konkurrence mellem virksomheder, der opererer offline og online.
DE har derfor med glæde noteret, at Kommissionen lægger op til, at der
skal være et
’level
playing field’ for alle virksomheder, uanset hvor store
de er, og uanset om virksomheden opererer fysisk eller digitalt. DE tilføjer,
16
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europas digitale fremtid i støbeskeen, KOM (2020) 0067, fra erhvervsministeren
at det også handler om at sikre lige konkurrence med udenlandske netbu-
tikker og udenlandske sælgere på platforme, som grundet internettet og e-
handlen er blevet europæiske virksomheders nærmeste konkurrenter.
DE
mener, at lovgivning som udgangspunkt skal formuleres teknologineu-
tralt, så reglerne gælder uanset teknologi og medie, og at hensyn til f.eks.
produktsikkerheden fortsat beskyttes. Mens det i nogle situationer vil være
nødvendigt at tilpasse eksisterende regler til den digitale verden, f.eks. de
europæiske fusion- og konkurrenceregler, vil det i andre situationer ikke
være nødvendigt at vedtage eller tilpasse særlige regler til den digitale ver-
den. I disse andre situationer er det derimod afgørende, at myndighederne
i langt højere grad håndhæver de eksisterende regler vedr. f.eks. produkt-
sikkerhed og forbrugerbeskyttelse, på samme måde når det gælder virk-
somheder, der benytter nye og innovative digitale løsninger til at udbrede
deres varer eller tjenester, som når det gælder virksomheder, der benytter
mere traditionelle handelsmønstre og -kæder.
Strategien omtaler Kommissionens mål om at gøre det lettere at indsamle
og bruge anonyme data og gøre EU ledende i verden på området. Hvis det
mål skal nås, anbefaler
DE
at man gennemgår, hvilke barrierer eksiste-
rende lovgivning giver. Det gælder særligt på forbrugerbeskyttelsesområ-
det. DE er varm tilhænger af, at indsamling af data skal ske etisk og or-
dentligt, og at konsekvenser skal være gennemsigtige for forbrugerne. Hvis
virksomhederne ikke opfattes som troværdige og gennemsigtige søger for-
brugerne væk. Men cookiereglerne er et godt eksempel på en regel, som
forbrugerne synes er irriterende og bare accepterer cookies uden at for-
holde sig til dem, hvorfor den ikke har fået den tiltænkte effekt. Virksom-
hederne oplever den som byrdefuld. Det gælder også GDPR, som trods det
gode formål opleves som tungt af virksomhederne. ePrivacy forslaget ind-
fører helt nye definitioner, som ikke hænger sammen med GDPR, som gør
det vanskeligt for virksomhederne. Derfor opfordrer DE til, at der også bør
være fokus på videreudviklingen af lovgivning der tager stilling til, hvad
der er tilladt at dele, og hvad der ikke er tilladt at dele, dvs. mellem ano-
nyme data og persondata, så vi undgår en situation i Europa med databro-
kers, der har mulighed for at indsamle og sælge persondata, og så borgerne
kan have tryghed i, hvordan og mellem hvem, deres personlige data deles.
DI
finder, at digitaliseringsdagsordenens målsætninger ikke kan opnås
uden forbedret adgang til data for virksomheder. Data er et afgørende ele-
ment i produktionen, og dens værdi realiseres alene ved anvendelse. DI
anser det derfor som særdeles positivt, at Kommissionen har fremlagt en
datastrategi, der adresserer, hvorledes der skabes et digitalt indre marked
for data.
DI
konstaterer med tilfredshed, at Kommissionen i beskrivelsen af EU’s
digitale fremtid lægger vægt på en fair og konkurrencedygtig økonomi,
17
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europas digitale fremtid i støbeskeen, KOM (2020) 0067, fra erhvervsministeren
hvor virksomheder i alle størrelser og sektorer kan konkurrere på lige fod
samt effektivt udvikle og bruge digitale teknologier til at øge deres produk-
tivitet. For DI er det afgørende, at prioriteterne for Kommissionens nuvæ-
rende mandatperiode afspejler dette.
Det er samtidig vigtig for DI, at EU’s
lovgivere tager højde for, hvordan ny EU-regulering påvirker erhvervsli-
vets konkurrenceevne. Tydelige juridiske rammer skal promovere tillids-
vækkende anvendelse af teknologi for både borgere og virksomheder samt
adgang til data. Der påligger EU’s lovgivere en særlig opgave at sikre, at
disse juridiske rammer balancerer i forhold til at undgå unødige admini-
strative byrder særligt for SMV’er.
KL
bakker op om visionen om, at borgerne i højere grad får kontrol over
og ansvar for deres egne data og deres egen identitet. I kommunerne arbej-
der man allerede aktivt med dette. I Kommissionens forslag om regler for
gennemsigtighed, adfærd og ansvarlighed hos dem, der fungerer som ga-
tekeepere til information og datastrømme vil KL dog opfordre til, at der
gives mulighed for, at de ansvarlige myndigheder selv tager aktivt stilling
til hvilke data, der skal udstilles, som f.eks. log-informationer for at sikre,
at udstillingen og adgangen til data er trygheds- og tillidsskabende og ikke
får den modsatte effekt, ligesom der i arbejdet med evt. retningslinjer på
området tages højde for de store omkostninger, der forbundet med en om-
lægning af tidligere praksis.
TDC
finder generelt, at der er behov for at sikre et ’level playing field’ i
den digitale industri. Derfor støttes Kommissionens igangværende fitness-
check af konkurrencereglerne og den kommende sektorgennemgang.
Med henvisning til Kommissionens retsakt for digitale tjenester, mener
TDC,
at nationale kompetente myndigheder principielt skal monitorere
markedet (baseret på autorisation og notifikationskrav) og modtage nød-
vendig information fra markedsaktørerne når nødvendigt. Overlappende
kompetencer kan dog lede til juridisk usikkerhed og unødigt bureaukrati,
hvorfor dette skal undgås, samtidig med at samarbejdet mellem relevante
myndigheder øges.
Et åbent, demokratisk og bæredygtigt samfund
DE
finder det utroligt glædeligt, at Kommissionen pointerer og fremhæver
behovet for at beskytte og opretholde de europæiske værdier og regulering,
der baserer sig på solid forskning og proportionale afvejninger af hensynet
til en effektiv handle og forbrugernes sikkerhed og rettigheder. Forbru-
gerne har således også krav på sikkerhed for, at når forbrugeren handler
med en virksomhed, der benytter en ny digital løsning, f.eks. en handels-
platform eller en markedsplads at købe f.eks. en fysisk vare, er forbrugeren
18
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europas digitale fremtid i støbeskeen, KOM (2020) 0067, fra erhvervsministeren
beskyttet på samme måde, som hvis forbrugeren købte den samme vare i
en fysisk butik med tilsvarende organisering.
DI
lægger stor vægt på, at digitalisering benyttes til at forme fremtidens
unikke bæredygtige løsninger og gøre europæiske virksomheder til vindere
i kapløbet om fremtidens bæredygtige teknologi. Derfor støtter DI medde-
lelsens fokus på digitalisering som afgørende for den grønne omstilling.
F&P
finder det positivt og ambitiøst, at Kommissionen ønsker at udbrede
brugen af eID, således at langt flere medlemsstater får infrastruktur baseret
på eID. Her kan erfaringerne og den store udbredelse i de nordiske lande
bruges positivt.
Meddelelsen understreger, at den grønne omstilling og den digitale udvik-
ling skal gå hånd i hånd.
F&P’s
strategi 2025 har et tydeligt fokus på kli-
maområdet. Begrænsningen af den globale opvarmning er en global udfor-
dring, og den kræver massive investeringer over en bred kam. F&P ser sig
som en central aktør i den grønne omstilling. Danske pensionsselskaber er
langt fremme med at investere i grøn omstilling og vil øge indsatsen bety-
deligt fremover. Forsikrings- og pensionsbranchen bidrager allerede i dag
til både velfærd, tryghed samt bæredygtighed og grøn omstilling, men vil
øge indsatsen fremover. Den enkelte dansker, politikere og andre interes-
senter skal have tillid til, at danske pensionsselskaber løser opgaven på en
ordentlig og ansvarlig måde. Derfor har F&P fokus på, at deres forretnings-
modeller er ordentlige og ansvarlige, og at de opfattes som en legitim aktør.
F&P ønsker også at indgå proaktivt i det videre arbejde med cirkulær øko-
nomi.
IDA
er meget positive overfor et styrket fokus på, hvor brug af IT er en
negativ faktor i forhold til klimaet, det er vigtigt allerede nu at sørge for, at
digitaliseringen ikke bliver den næste store klimasynder, hvormed det bl.a.
handler om at stille krav til minimal miljøbelastning i design af it-systemer
(green by design). Det kan f.eks. være i blockchain systemer eller i stre-
amingtjenester, men også fysiske tiltag som opbygningen af servercentre.
KL
bemærker, at Danmark har en høj udbredelse af det nationale e-ID
(NemID), og det er derfor afgørende, at der i arbejdet med et evt. yderligere
fælles e-ID (eIDAs forordningen red.) tages højde for denne udbredelse.
TDC
er enige i, at IKT-sektoren har en central rolle i den grønne omstil-
ling, og det er naturligt, at vi som branche går forrest. Derfor har TDC
allerede gjort meget og har en målsætning om at være CO2-neutrale i 2030.
Samtidig spiller IKT-sektoren en vigtig rolle i at udvikle og facilitere digi-
tale løsninger, som kan bidrage til at nedbringe drivhusgasudledningen i
de vertikale sektorer.
19
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europas digitale fremtid i støbeskeen, KOM (2020) 0067, fra erhvervsministeren
Den internationale dimension - Europa som en global aktør
DE
støtter Kommissionens strategi om, at det indre marked skal være åbent
for samhandel, også med tredjelande. Det er samtidig glædeligt at se, at
Kommissionen forudsætter, at samhandlen er på betingelse af, at alle uan-
set etableringsland ”spiller efter” europæiske
regler, når de pågældende
virksomheder leverer til det europæiske marked og de europæiske forbru-
gere. I det omfang en online virksomhed konsekvent ikke overholder spil-
lereglerne, skal det være muligt hurtigt og effektivt, at forhindre pågæl-
dende virksomhed i at markedsføre og sælge produkter på det indre mar-
ked. Også i den forbindelse er effektiviteten i håndhævelsen godt hjulpet
af den digitale udvikling og nye innovative redskaber, som f.eks. genken-
delsesteknologier og blokerings-redskaber.
DE
glæder sig over, at Kommissionen med henblik på at tilpasse eksiste-
rende europæiske regler til den nye virkelighed, har lagt op til et generelt
gennemsyn af reglerne. Det vil i den forbindelse være godt, hvis Kommis-
sionen samtidig kigger på muligheder for regelforenkling, særligt i forhold
til regler for SMV’er.
DE anbefaler, at alle forslag til fremtidige regler
”SMV-testes” inden de fremsættes.
Danske Maritime
bemærker, at den maritime industri er et meget interna-
tionalt orienteret erhverv, hvilket bl.a. skyldes, at langt hovedparten af
fragtskibene i dag bygges i Asien. Derfor er det vigtigt, at den europæiske
digitaliseringsstrategi åbner muligheder for samarbejde om udvikling af
smart ships og innovative digitale løsninger til den globale skibsfart med
tredjelande. På den regulatoriske front bør arbejdet med at skabe de lov-
mæssige rammer for maritime digitale løsninger primært være forankret i
FN’s søfartsorganisation IMO, og man bør i lovgivningsarbejdet have fo-
kus på at stimulere udvikling af nye innovative løsninger ikke mindst hos
frontløbervirksomheder. Derved minimeres risikoen for barrierer mod så-
danne løsninger, men naturligvis uden at gå på kompromis med den mari-
time sikkerhed.
IDA
er enig i, at EU’s arbejde med styrket digitalisering med
udgangs-
punkt i den europæiske vej, skal ske i samarbejde med verden omkring os.
Mens det er vigtigt at sørge for, at europæiske personfølsomme data bliver
i EU, er det samtidig vigtigt at undgå, at vi ender i en protektionistisk til-
gang til data, der ikke er personfølsomme. Det er samtidig vigtigt inden for
udarbejdelsen af standarder, at Europa gør sig gældende overfor stærke
spillere fra USA og Asien. Arbejdet med udarbejdelsen af ISO-standarder
for kunstig intelligens viser, at der er store interesser på spil. Det er derfor
vigtigt, at Europa har en bevidst og gennemarbejdet tilgang til standardise-
ringen for at sikre, at vi kan opretholde en dataadgang svarende til det
20
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europas digitale fremtid i støbeskeen, KOM (2020) 0067, fra erhvervsministeren
2171327_0021.png
Kommissionen i sind hvidbog om kunstig intelligens
15
kalder ”et tillids-
miljø”.
Sektorspecifikke bemærkninger
Danske Maritime
bemærker, at digitaliseringen inden for de europæiske
maritime erhverv har været på vej et stykke tid, herunder ikke mindst i
form af ”smart ships”. Skibe ses ikke længere som separate enheder, men
er en integreret del af logistikkæden. Skibe er helt naturligt forbundet digi-
talt til land og de tekniske og operationelle oplysninger har højere nøjag-
tighed, og kan i større grad gøres tilgængelige for beslutningstagere på
land. Udviklingen af smart ships åbner helt nye muligheder i form af nye
forretningsmodeller, innovative digitale løsninger og optimering af klas-
sisk analoge opgaver. Smart ships dækker som begreb ikke udelukkende
over autonome skibe, idet eksisterende skibe opgraderet med nye digitale
løsninger også kan defineres om smarte. Udviklingen af smart ships er først
og fremmest drevet af digitaliseringen, dvs. internet, cloud computing, Big
Data, blockchain teknologier, kunstig intelligens mv., men også af klima-
dagsordenen samt et øget fokus på at mindske skibsfartens miljøpåvirk-
ning, samt øge den maritime sikkerhed. Øget digitalisering medfører også
nye risici i form af cyberkriminalitet og terror mod den maritime sektor.
Den europæiske maritime industri har stor fokus på at udvikle digitale løs-
ninger, der kan mindske skibsfartens miljø- og klimapåvirkning, og samti-
dig øge den maritime sikkerhed, så ulykker med skibe undgås. De danske
maritime virksomheder er på mange områder helt i front i forhold til at
arbejde med ”smarte” maritime løsninger. En del af
arbejdet herhjemme er
forankret i det offentligt-private maritime partnerskab ShippingLab, men
også ude i de enkelte virksomheder arbejdes der med smarte løsninger. I
den maritime industri ser man en mulighed for at udvikle nye, åbne stan-
darder og en åben platform for fælles brug. Disse standarder vil muliggøre
skibes forbindelse til ”skyen”, hvorfra rederi, teknologileverandør eller an-
dre autoriserede kan opsamle, sikre, lagre, flytte og behandle operationelle
data fra et skib til land, hvorefter disse kan bearbejdes. Åbne standarder og
en platform til fælles brug betyder bl.a., at der konkurreres alene på effek-
tivitet og kvalitet af den enkelte løsning.
15
Europa-Kommissionens
hvidbog om kunstig intelligens ”En europæisk tilgang til ek-
spertise og tillid” (KOM (2020) 65) af den 19. februar 2020
21
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europas digitale fremtid i støbeskeen, KOM (2020) 0067, fra erhvervsministeren
2171327_0022.png
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke konkrete oplysninger om an-
dre landes holdninger til selve meddelelsen eller de enkelte indsatsområ-
der eller initiativer.
Der forventes overordnet opbakning blandt medlemslandene til Kommis-
sionens prioritering af det digitale område og ikke mindst til, at der plan-
lægges en europæisk datastrategi, og at der vil være fokus på udviklingen
af kunstig intelligens. I de seneste rådskonklusioner om den digitale dags-
orden: ”EU’s digitale dagsorden fra 2020 og frem” fra den 7. juni 2019,
lagde rådet vægt på behovet for en horisontal tilgang til det digitale indre
marked, understregede behovet for at understøtte innovation og udvikling
af kunstig intelligens, bedre muligheder for virksomheder for at skalere på
tværs af det indre marked, samt behovet for en styrket europæisk datastra-
tegi.
Der forventes desuden opbakning til en risikobevidst og sikkerhedsfoku-
seret tilgang til den digitale omstilling
herunder specifikt til 5G. Med-
lemsstaterne understregede senest i december 2019, ved konklusioner fra
Det Almindelige Råd, bl.a. sammenhængen mellem hybride trusler og øko-
nomisk sikkerhed samt nødvendigheden af, at være risikobevidst i udvik-
lingen af nye nøgleteknologier.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen og støtter Kom-
missionens ambitioner om at forme en digital fremtid, der tjener befolk-
ningens og samfundets interesser, og som er forankret i europæiske vær-
dier. Omstillingen til et grønt og bæredygtigt samfund er en central prioritet
for regeringen, som derfor lægger vægt på at fremme udviklingen og anven-
delsen af digitale løsninger, der kan bidrage til at nå de europæiske mål om
klimaneutralitet.
Regeringen mener, at digitaliseringen skal tjene samfundets interesser ved,
at digitalisering bidrager til at adressere samfundets udfordringer, mens
etisk, ansvarlig og sikker digitalisering går hånd i hånd med digital vækst.
Regeringen arbejder for, at den digitale økonomi i Europa generelt kende-
tegnes ved et højt niveau af tillid og tryghed, samt en stærk digital konkur-
renceevne baseret på innovationsfremmende og teknologineutrale ramme-
vilkår, uden unødige byrder og barrierer.
Regeringen mener dertil, at det er vigtigt med en pålidelig og robust of-
fentlig digital forvaltning til at understøtte digitaliseringen. Borgernes og
virksomhedernes tillid til offentlige digitale løsninger er central for den
22
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europas digitale fremtid i støbeskeen, KOM (2020) 0067, fra erhvervsministeren
danske regering, som derfor arbejder for, at borgere og virksomheder fort-
sat kan anvende den udbredte og sikre digitale infrastruktur, Danmark har
opbygget og vedvarende investerer i til gavn for det danske samfund.
Regeringen lægger generelt vægt på, at nye initiativer sammentænkes med
den eksisterende EU-lovgivning, skaber øget harmonisering og juridisk
klarhed. Der bør være fokus på at digitale virksomheder lettere kan skalere
på tværs af et indre marked med lave adgangsbarrierer. Endvidere mener
regeringen, at der bør være fokus på at styrke håndhævelsen af de fælles
EU-regler i den digitale økonomi.
En forudsætning for fremtidig europæisk konkurrenceevne på det digitale
område er høj forsknings- og innovationsintensitet, og regeringen støtter
Kommissionens tiltag på området.
Regeringen anser kunstig intelligens som en af de afgørende teknologier,
som
kan være med til at understøtte EU’s konkurrenceevne, velstand og
grønne omstilling samt den offentlige forvaltning og velfærdsydelser.
Samtidig erkender regeringen, at udbredelsen af kunstig intelligens i visse
situationer kan indebære en række alvorlige risici, der kan underminere en
etisk, ansvarlig og sikker anvendelse af kunstig intelligens. Derfor er rege-
ringen enig med Kommissionen i, at disse alvorlige risici bør adresseres i
en europæisk lovgivningsramme. Regeringen vil overordnet arbejde for, at
en europæisk lovgivningsramme for kunstig intelligens udformes, således
at den fremmer en etisk, ansvarlig og sikker anvendelse, samtidig med at
den går hånd i hånd med innovation samt konkurrenceevnen. Regeringen
støtter Kommissionens fokus på, at EU satser ambitiøst på forskning i kun-
stig intelligens.
Regeringen anser adgangen til og anvendelsen af data som et væsentligt fun-
dament for udviklingen af digitale teknologier og tjenester, som kan bidrage
til at udvikle nye grønne løsninger. Samtidig bør tiltag for dataadgang og-
anvendelse have et stærkt fokus på, at de lever op til høje standarder for cy-
bersikkerhed og understøtter en etisk og ansvarlig anvendelse af data , speci-
elt i relation til sundhedsdata og de særlige rammer på sundhedsområdet. Re-
geringen anser hensynet til cybersikkerhed som centralt for adgangen til og
anvendelsen af data. Regeringen vil arbejde for, at en etisk og ansvarlig til-
gang til data, bliver et konkurrenceparameter i Europa.
Regeringen hilser Kommissionens planer om fremsættelsen af en lovpakke
for digitale tjenester velkommen, idet regeringen ser behov for at moderni-
sere det eksisterende regelsæt. Regeringen støtter Kommissionens intentioner
om at skabe klare regler for online platformes ansvar for ulovligt indhold og
om at adressere salget af ulovlige, farlige og forfalskede produkter online.
Regeringen vil arbejde for at forme en ansvarlig platformsøkonomi, skabe
23
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europas digitale fremtid i støbeskeen, KOM (2020) 0067, fra erhvervsministeren
klare og harmoniserede rammer for nedtagning af ulovligt indhold, samt for
bedre håndhævelse af lovgivningen.
Regeringen ser desuden frem til revisionen af eIDAS-forordningen og vil ar-
bejde for en styrkelse af anerkendte digitale identiteter, der bygger på den
eksisterende digitale infrastruktur med fokus på at understøtte den private
sektors anvendelse. Samtidig vil regeringen arbejde for at grænseoverskri-
dende offentlige digitale tjenester tilpasses eksisterende nationale systemer,
herunder legacy-problematikker, uden at hæmme intentionerne bag det indre
marked.
Regeringen støtter Kommissionens hensigt om at iværksætte initiativer for at
værne om demokratiet, modvirke online disinformation og støtte medieplu-
ralisme. Regeringen arbejder for at skabe lige og fair konkurrencevilkår for
den audiovisuelle industri.
Regeringen støtter Kommissionens planer om at foretage et eftersyn og en
opdatering af de gældende konkurrenceregler og vejledninger, så de kan an-
vendes effektivt i den digitale tidsalder. Derudover evaluerer Kommissionen
de gældende statsstøtteregler. Det
er en prioritet for regeringen, at EU’s kon-
kurrenceregler håndhæves effektivt, og at det er muligt at gribe hurtigt ind
over for online platformes konkurrencebegrænsende adfærd til gavn for både
danske forbrugere og virksomheder. Generelt finder den danske regering, at
statsstøttereglerne opfylder deres formål og bidrager til, at statsstøtte rettes
mod identificerede markedsfejl og samtidig forfølger mål af fælleseuropæ-
isk interesse. For fortsat at være relevante og egnede til nye udfordringer
bør statsstøttereglerne tilpasses udviklingen, så de bedre understøtter grøn
omstilling og digitalisering.
Regeringen støtter, at Kommissionens strategi for EU’s digitale økonomi
tænkes sammen med klimapolitikken. Regeringen arbejder for, at digitale
teknologier understøtter udviklingen af en klimaneutral og cirkulær økonomi.
Der bør både være fokus på, hvordan den digitale sektor kan minimere sit
klimaaftryk, samt bidrage til at løse klimaudfordringerne.
Regeringen finder det positivt, at Kommissionen sammentænker planerne
for EU’s digitale økonomi med den kommende industristrategi, idet rege-
ringen ser et stort vækstpotentiale i en øget anvendelse af digitale løsninger
i industrien.
Regeringen imødeser Kommissionens bebudede cybersikkerhedsstrategi,
herunder etableringen af en fælles cybersikkerhedsenhed, idet regeringen dog
samtidig lægger afgørende vægt på medlemsstaternes prærogativ i forhold til
national sikkerhed. Regeringen anser koordinerede indsatser på området, ek-
sempelvis 5G risikovurderingen og 5G værktøjskassen, som positive fælles
bidrag til et højnet cybersikkerhedsniveau. Regeringen lægger vægt på, at nye
24
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 209: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europas digitale fremtid i støbeskeen, KOM (2020) 0067, fra erhvervsministeren
2171327_0025.png
cybersikkerhedsinitiativer udformes, så der er passende fleksibilitet i forhold
til den nationale implementering. Regeringen lægger vægt på, at cybersik-
kerhed tænkes ind fra starten ift. relevante initiativer på det digitale område
I forlængelse af dette imødeses revisionen af NIS-Direktivet.
Regeringen støtter ligeledes Kommissionens planer om at adressere beho-
vet for digitale kompetencer. Digitale færdigheder og kompetencer blandt
både borgere samt privat og offentligt ansatte er afgørende for et sikkert og
trygt digitalt samfund. Samtidig bemærker regeringen, at en særskilt ind-
sats for de borgere og virksomheder, der ikke har mulighed for at agere
digitalt, er nødvendig for at forhindre diskrimination af disse grupper.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at det er vigtigt at understøtte
udviklingen og det brede optag af digitale faciliteter bl.a. som led i det kom-
mende program for det Digitale Europa og har især fokus på digitale facilite-
ter, der kan bidrage til at fremme den grønne omstilling.
Regeringen støtter Kommissionens fokus på at fremme investeringerne i
gigabitforbindelser, herunder gennem en opdatering af handlingsplanen
vedrørende 5G og 6G, samt gennem en revision af direktivet om reduk-
tion af bredbåndsomkostningerne.
Regeringen finder det positivt, at Kommissionen vil fremsætte et nyt pro-
gram for radiofrekvenspolitikken. Regeringen lægger vægt på, at et nyt
program for radiofrekvenspolitik fokuserer på den strategiske retning for
frekvensområdet og ikke indeholder bindende krav om bestemte tids-
punkter for adgang til konkrete frekvensbånd.
Regeringen støtter Kommissionens bestræbelser på at præge de globale
standarder på det digitale område. Regeringen finder det væsentligt, at
Kommissionen har fokus på at adressere diskriminerende barrierer på glo-
balt plan med henblik på at skabe lige konkurrencevilkår for danske og
europæiske virksomheder.
Regeringen ser frem til det videre arbejde med initiativerne, der varsles i
meddelelsen og vil tage stilling til de konkrete lovgivningsmæssige initia-
tiver, i takt med at disse fremsættes af Kommissionen. Hertil bemærkes det,
at regeringen finder det vigtigt, at de videre politiske drøftelse ikke foregriber
forhandlingerne om den kommende finansielle ramme, idet regeringens ho-
vedprioritet for MFF-forhandlingerne er at realisere et samlet udgiftsniveau
svarende til 1,00 pct. af EU27's BNI.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
25