Bilag 2 til Snoldelev-Hastrups foretræde for Folketingets Erhvervsudvalg to. D. 12. marts 2019
Uddrag og uddybning af ”Bilag 1 Historik der viser, hvorfor naboer til lufthavnen i Roskilde føler sig dårligt behandlet.”
som er bilag til StopStøjens indsigelse mod forslaget til støjkonsekvensområde i Fingerplan 2019
http://www.stopstoejen.dk/side2/HOERINGSSVAR_FINGERPLAN_2019.pdf
•
1969
Det fremgår af
Aktstykke 164 af 12. februar om etablering af Tune Lufthavn,
at lufthavnen etableres
til at aflaste Kastrup med
små fly,
som af sikkerhedsmæssige hensyn skal væk fra Kastrup. Lufthavnen
dimensioneres til 200.000 flyvninger – heraf 25.000
på max 30 tons. Der påregnes ikke senere udvidelser.
•
1973
Lufthavnen etableres
uden den lovpligtige regionplan, kommuneplan og lokalplan,
og et
restriktionsområde på
72,7 km
2
lægges ned over eksisterende boliger uden at restriktionerne tinglyses på de
•
•
berørte ejendomme. Snoldelev-Hastrup er ikke omfattet.
1992
Først nu får lufthavnen miljøgodkendelse. Nu til 25.000 fly over 10 tons
– uden øvre vægtgrænse!
1997
Roskilde Amt vedtager
uden forudgående VVM,
tillæg 1 til miljøgodkendelse, som dermed -
ulovligt
-
giver mulighed for at forlænge den ene landingsbane fra 1500 m til 1800 meter og udvide trafikken fra det
daværende loft på 121.000 operationer tillagt en stigning på næsten en tidobling af de daværende lovlige
•
2.662 fly over 10 tons til 25.000 operationer (i alt 143.000 årlige operationer).
1997
Naboerne klager over afgørelsen, og
Naturklagenævnet afgør, at amtets beslutning om, at der ikke
skal gennemføres VVM er truffet på et forkert grundlag
og hjemviser sagen til fornyet behandling.
Lufthavnen tilbagekalder umiddelbart derefter sin ansøgning om udvidelse, men
Lufthavnen har rent faktisk
forinden nået at udvide den ene landingsbane.
•
1998
Uden en reel miljøkonsekvensvurdering får
Københavns Lufthavne/Trafikministeriet gennemtrumfet
- at både det oprindelige restriktionsområde og et nyt støjkonsekvensområde, ønsket af Københavns
Lufthavne A/S, og baseret på en forøgelse af den tunge trafik fra 2.662 til 25.000 skal gælde i
•
•
•
•
regionplan 1997.
Snoldelev-Hastrup bliver omfattet af 55dB-zonen, hvor der ikke må bygges.
2004
HUR indleder en VVM-proces for udvidelse af lufthavnen
selv om
lufthavnen endnu ikke har
fremsendt en egentlig ansøgning om miljøgodkendelse.
2006 På trods af 650 indsigelser vedtager HUR regionplantillæg med VVM uden ændringer, og
Roskilde Amt vedtager miljøgodkendelsen.
2007
StopStøjen påklager på naboernes vegne afgørelserne.
2008 Miljøklagenævnet ophæver Roskilde Amts afgørelse af 20. november 2006
om Roskilde Lufthavn
og hjemviser sagen til fornyet behandling med henvisning til, at sagen vedrører flere kommuner, som har
fælles godkendelseskompetence.
Naturklagenævnet ophæver Regionplantillæg med VVM
med
•
henvisning til at reglerne i miljøvurderingsloven skulle have været fulgt.
2008
Roskilde Kommune annoncerer uden videre i Roskilde Avis tilladelse til at Roskilde Lufthavn øger fra
4000 til 8000 helikopteroperationer
ved at konvertere 4000 almene flyvninger til helikopteroperationer, som
•
støjer langt mere.
2016
Roskilde Kommune iværksætter en længe ventet revision af miljøgodkendelsen. Tidsfristen for
regelmæssig revision må ikke overstige 10 år, men
den eksisterende godkendelse er over 20 år gammel.
Udgangspunktet for revisionen er, at trafikken ikke skal øges væsentligt, og en revideret godkendelse
•
forventes klar i foråret 2017
2017
Roskilde Kommune offentliggør pludselig i januar –
uden for den samlede revision – og uden VVM
-
et tillæg til miljøgodkendelse med tilladelse til at øge antallet af rute-, charter- og fragtflyvning fra de tilladte
2.662 til 12.000 årlige operationer. Argumentet for tilladelsen uden VVM er, at den ikke kræver
anlægsudvidelser (trods brug af den ulovligt etablerede baneforlængelse fra 1998) og at støjen ikke overstiger
det, der er tilladt i de to sammenlagte støjkonsekvensområder. Man sammenligner
igen
med en hypotetisk
•
tilladt støjkonsekvenszone i stedet for at sammenligne med støjen fra den reelle beflyvning på lufthavnen.
2017
StopStøjen påklager afgørelsen til Natur- og Miljøklagenævnet (Miljø- og
Fødevareklagenævnet/Planklagenævnet), og Københavns Lufthavne A/S kalder kort herefter ansøgningen
•
om udvidelse tilbage.
2019
Erhvervsministeren udsender i forslag til Fingerplan 2019 et forslag til nyt støjkonsekvensområde, som
på Roskilde og Greve Kommuners opfordring giver mulighed for byggeri i Tune, Gadstrup og Vor Frue. Heri