Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 186
Offentligt
2160815_0001.png
Bilag 2 til Snoldelev-Hastrups foretræde for Folketingets Erhvervsudvalg to. D. 12. marts 2019
Uddrag og uddybning af ”Bilag 1 Historik der viser, hvorfor naboer til lufthavnen i Roskilde føler sig dårligt behandlet.”
som er bilag til StopStøjens indsigelse mod forslaget til støjkonsekvensområde i Fingerplan 2019
http://www.stopstoejen.dk/side2/HOERINGSSVAR_FINGERPLAN_2019.pdf
1969
Det fremgår af
Aktstykke 164 af 12. februar om etablering af Tune Lufthavn,
at lufthavnen etableres
til at aflaste Kastrup med
små fly,
som af sikkerhedsmæssige hensyn skal væk fra Kastrup. Lufthavnen
dimensioneres til 200.000 flyvninger – heraf 25.000
på max 30 tons. Der påregnes ikke senere udvidelser.
1973
Lufthavnen etableres
uden den lovpligtige regionplan, kommuneplan og lokalplan,
og et
restriktionsområde på
72,7 km
2
lægges ned over eksisterende boliger uden at restriktionerne tinglyses på de
berørte ejendomme. Snoldelev-Hastrup er ikke omfattet.
1992
Først nu får lufthavnen miljøgodkendelse. Nu til 25.000 fly over 10 tons
– uden øvre vægtgrænse!
1997
Roskilde Amt vedtager
uden forudgående VVM,
tillæg 1 til miljøgodkendelse, som dermed -
ulovligt
-
giver mulighed for at forlænge den ene landingsbane fra 1500 m til 1800 meter og udvide trafikken fra det
daværende loft på 121.000 operationer tillagt en stigning på næsten en tidobling af de daværende lovlige
2.662 fly over 10 tons til 25.000 operationer (i alt 143.000 årlige operationer).
1997
Naboerne klager over afgørelsen, og
Naturklagenævnet afgør, at amtets beslutning om, at der ikke
skal gennemføres VVM er truffet på et forkert grundlag
og hjemviser sagen til fornyet behandling.
Lufthavnen tilbagekalder umiddelbart derefter sin ansøgning om udvidelse, men
Lufthavnen har rent faktisk
forinden nået at udvide den ene landingsbane.
1998
Uden en reel miljøkonsekvensvurdering får
Københavns Lufthavne/Trafikministeriet gennemtrumfet
- at både det oprindelige restriktionsområde og et nyt støjkonsekvensområde, ønsket af Københavns
Lufthavne A/S, og baseret på en forøgelse af den tunge trafik fra 2.662 til 25.000 skal gælde i
regionplan 1997.
Snoldelev-Hastrup bliver omfattet af 55dB-zonen, hvor der ikke må bygges.
2004
HUR indleder en VVM-proces for udvidelse af lufthavnen
selv om
lufthavnen endnu ikke har
fremsendt en egentlig ansøgning om miljøgodkendelse.
2006 På trods af 650 indsigelser vedtager HUR regionplantillæg med VVM uden ændringer, og
Roskilde Amt vedtager miljøgodkendelsen.
2007
StopStøjen påklager på naboernes vegne afgørelserne.
2008 Miljøklagenævnet ophæver Roskilde Amts afgørelse af 20. november 2006
om Roskilde Lufthavn
og hjemviser sagen til fornyet behandling med henvisning til, at sagen vedrører flere kommuner, som har
fælles godkendelseskompetence.
Naturklagenævnet ophæver Regionplantillæg med VVM
med
henvisning til at reglerne i miljøvurderingsloven skulle have været fulgt.
2008
Roskilde Kommune annoncerer uden videre i Roskilde Avis tilladelse til at Roskilde Lufthavn øger fra
4000 til 8000 helikopteroperationer
ved at konvertere 4000 almene flyvninger til helikopteroperationer, som
støjer langt mere.
2016
Roskilde Kommune iværksætter en længe ventet revision af miljøgodkendelsen. Tidsfristen for
regelmæssig revision må ikke overstige 10 år, men
den eksisterende godkendelse er over 20 år gammel.
Udgangspunktet for revisionen er, at trafikken ikke skal øges væsentligt, og en revideret godkendelse
forventes klar i foråret 2017
2017
Roskilde Kommune offentliggør pludselig i januar –
uden for den samlede revision – og uden VVM
-
et tillæg til miljøgodkendelse med tilladelse til at øge antallet af rute-, charter- og fragtflyvning fra de tilladte
2.662 til 12.000 årlige operationer. Argumentet for tilladelsen uden VVM er, at den ikke kræver
anlægsudvidelser (trods brug af den ulovligt etablerede baneforlængelse fra 1998) og at støjen ikke overstiger
det, der er tilladt i de to sammenlagte støjkonsekvensområder. Man sammenligner
igen
med en hypotetisk
tilladt støjkonsekvenszone i stedet for at sammenligne med støjen fra den reelle beflyvning på lufthavnen.
2017
StopStøjen påklager afgørelsen til Natur- og Miljøklagenævnet (Miljø- og
Fødevareklagenævnet/Planklagenævnet), og Københavns Lufthavne A/S kalder kort herefter ansøgningen
om udvidelse tilbage.
2019
Erhvervsministeren udsender i forslag til Fingerplan 2019 et forslag til nyt støjkonsekvensområde, som
på Roskilde og Greve Kommuners opfordring giver mulighed for byggeri i Tune, Gadstrup og Vor Frue. Heri
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 186: Notat fra Lars Højsgaard m.fl. til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 12. marts 2020
kommer Snoldelev-Hastrup ud af 55dB-zonen. Til gengæld puster man støjkonsekvensområdet op til det
maksimale alle andre steder, idet man tager udgangspunkt i en udvidelse fra de tilladte
2.662 til hele 60.000
årlige operationer med rute-, charter- og fragtfly!
Da kommunerne, naboer og organisationer gør
indsigelse mod udvidelserne, beslutter ministeren at fastholde den gamle, dobbelte støjkonsekvenszone fra
1998.
Efterskrift.
I Lufthavnens levetid har myndighederne altså lavet mindst 10 lovbrud i administrationen af lufthavnen, og
det er vores klare indtryk, at det er sket på anmodning fra Københavns Lufthavne a/s, som har været aktivt
medvirkende i forsøget på at omgå loven. Det er meget svært som naboer at forstå, hvorfor vi i et retssamfund skal
opleve denne favorisering af en privat virksomhed og manglende beskyttelse af naturen, miljøet/den grønne kile samt
naboers rettigheder. I vores landsby, Snoldelev-Hastrup, som ligger sydøst for Snoldelev og ca. 3 km i fugleflugt fra
Roskilde Lufthavn har vi faktisk oplevet at være omfattet både helt og delvist af 55dB-zoner og ikke være det – bl.a.
fordi man kom til at dreje lidt på det ældste støjkonsekvensområde, så Snoldelev-Hastrup blev omfattet.
Som borgere i Snoldelev-Hastrup er det vores indtryk, at der generelt er meget stille i landsbyen. Støj - og klager over
støj - forekommer kun, når piloter ikke viser hensyn men overflyver husene - ofte igen og igen i lav højde i
landingsrunder - i stedet for at holde sig til flyvevejene og et par hundrede meter fra husene, ude over markerne.
Uagtet hensynsløs flyvning er der ingen tvivl om, at der er langt mindre end 55dB støj i landsbyen og altid har været
det. Vi mener naturligvis også fortsat, at den grønne kile mellem Roskilde og Køge bør være egnet til rekreation med
overnatning (dvs. støj under 50dB).