Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 175
Offentligt
2156592_0001.png
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 175: Præsentationer fra Finans Danmark og Finanstilsynet fra udvalgets lukkede temamøde den 27. februar 2020 om Basel-komiteens anbefalinger om kapitalkrav til kreditinstitutter
2156592_0002.png
Implementering af Basel IV i EU-Regulering
Ulrik Nødgaard & Ane Arnth Jensen
27.02.2020
2
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 175: Præsentationer fra Finans Danmark og Finanstilsynet fra udvalgets lukkede temamøde den 27. februar 2020 om Basel-komiteens anbefalinger om kapitalkrav til kreditinstitutter
2156592_0003.png
Kapitalkrav til banker
og realkreditinstitutter
lidt (forenklet) historik
Basel-Komiteen
28 nationalbankchefer fra
“førende"
lande (ECB og EU-
Kommissionen sidder med)
Udstikker globale standarder
om kapitalkrav og tilsyn med
kreditinstitutter
Kapitalkravet:
kapitalgrundlag/risikovægtede aktiver > x %
Basel I
(implementeret i EF i 1989)
minimumskapitalkravet på 8 %
Basel II
(implementeret i EU i 2007)
anvendelse af interne ratingsystemer og
modeller til opgørelse af risikovægtede aktiver
Basel III
(implementeret i EU i 2013)
strengere krav til kapitalgrundlaget
(større andel af egentlig ”egenkapital”,
mindre ansvarlig lånekapital)
højere kapitalkrav
(bufferkapitalkrav oven på minimumskapital-
kravet på 8 %, herunder SIFI-krav)
27.02.2020
3
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 175: Præsentationer fra Finans Danmark og Finanstilsynet fra udvalgets lukkede temamøde den 27. februar 2020 om Basel-komiteens anbefalinger om kapitalkrav til kreditinstitutter
2156592_0004.png
Kravene til bankernes
kapital er steget
betydeligt efter
finanskrisen
Basel III – implementeret
i EU i 2013
Kapital- og bufferkrav
27.02.2020
4
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 175: Præsentationer fra Finans Danmark og Finanstilsynet fra udvalgets lukkede temamøde den 27. februar 2020 om Basel-komiteens anbefalinger om kapitalkrav til kreditinstitutter
2156592_0005.png
Basel IV
-
også kaldet ”Final Basel III”
Skal ifølge Basel anvendes fra 1. januar 2022
(overgangsordning for visse elementer frem til 2027)
Basel IV skal nu omsættes i lovgivning på EU-niveau
EU-Kommissionen forventes at fremsætte et forslag
herom i juni 2020
Derefter den politiske proces
i Ministerrådet og EU-Parlamentet
Endelig vedtagelse
måske medio 2021(optimistisk ?)
Basel IV implementeres i en EU-forordning,
der ikke kræver implementering
i medlemslandenes lovgivning
27.02.2020
5
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 175: Præsentationer fra Finans Danmark og Finanstilsynet fra udvalgets lukkede temamøde den 27. februar 2020 om Basel-komiteens anbefalinger om kapitalkrav til kreditinstitutter
2156592_0006.png
Stigende kapitalkrav
som følge af
kommende Basel4
regler
Percent
35
30
25
20
G20-mandat til Basel-
Komiteen:
”No
significant increase in
overall capital
requirements across the
banking sector”
15
10
5
0
USA
EU
Danmark
27.02.2020
6
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 175: Præsentationer fra Finans Danmark og Finanstilsynet fra udvalgets lukkede temamøde den 27. februar 2020 om Basel-komiteens anbefalinger om kapitalkrav til kreditinstitutter
2156592_0007.png
Global regulering baseret på standardmetoden
vanskeliggøres af forskellige finansielle systemer
US-modellen
Banker
Opsparing
Kapital-
markeder
Låntagere
EU-modellen
Opsparing
Banker
Låntagere
27.02.2020
7
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 175: Præsentationer fra Finans Danmark og Finanstilsynet fra udvalgets lukkede temamøde den 27. februar 2020 om Basel-komiteens anbefalinger om kapitalkrav til kreditinstitutter
2156592_0008.png
Illustration af gulv
på kapitalkrav
KAPITALKRAV
Eksponeringer
med
større risiko
Gulv
Eksponeringer
med
lav risiko
RISIKO
27.02.2020
8
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 175: Præsentationer fra Finans Danmark og Finanstilsynet fra udvalgets lukkede temamøde den 27. februar 2020 om Basel-komiteens anbefalinger om kapitalkrav til kreditinstitutter
2156592_0009.png
Tab af
risikofølsomhed
200
180
160
En typisk stor ikke rated
erhvervskunde
Index risikovægt
140
120
100
80
60
40
20
0
Før Basel IV
Efter Basel Iv
27.02.2020
9
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 175: Præsentationer fra Finans Danmark og Finanstilsynet fra udvalgets lukkede temamøde den 27. februar 2020 om Basel-komiteens anbefalinger om kapitalkrav til kreditinstitutter
2156592_0010.png
Stor stigning i kapitalbehovet til dækning af
erhvervsudlån og boliglån i Danmark
Kilde: ”Effekter af Basel
Komitéens anbefalinger om
kapitalkrav til
kreditinstitutter”,
ekspertgruppen 7. februar
2018. Baseret på de største
danske institutter.
27.02.2020
10
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 175: Præsentationer fra Finans Danmark og Finanstilsynet fra udvalgets lukkede temamøde den 27. februar 2020 om Basel-komiteens anbefalinger om kapitalkrav til kreditinstitutter
2156592_0011.png
Realøkonomiske konsekvenser
Kort sigt
På kort sigt vurderer Det
Europæiske Banktilsyn (EBA)
negative effekter på udlån og
BNP på kort sigt (op til 8 år) - 0,8
pct. tab målt på BNP-niveau
Lang sigt
27.02.2020
11
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 175: Præsentationer fra Finans Danmark og Finanstilsynet fra udvalgets lukkede temamøde den 27. februar 2020 om Basel-komiteens anbefalinger om kapitalkrav til kreditinstitutter
2156592_0012.png
Finans Danmarks
prioriteter
Undgå store stigninger i kapitalkravet for
EU-banker, der ikke er begrundede i
risici.
Risiko og kapitalkrav bør fortsat gå hånd
i hånd.
Justering af Basel IV-standardmetoden
for kreditrisiko, hvor den passer dårligt til
europæiske forhold, herunder:
Ikke-ratede erhvervskunder
Boliglån
27.02.2020
12
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 175: Præsentationer fra Finans Danmark og Finanstilsynet fra udvalgets lukkede temamøde den 27. februar 2020 om Basel-komiteens anbefalinger om kapitalkrav til kreditinstitutter
2156592_0013.png
Forslag til europæisk
implementering af
outputgulvet
Ikke som et gulv under de risikovægtede
aktiver, men som et parallelt backstop-
kapitalkrav til det risikobaserede kapitalkrav,
hvor:
Det risikobaserede kapitalkrav er
kapitalkravet opgjort som i dag med
anvendelse af interne modeller
Forslag til europæisk implementering af
outputgulvet
27.02.2020
13
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 175: Præsentationer fra Finans Danmark og Finanstilsynet fra udvalgets lukkede temamøde den 27. februar 2020 om Basel-komiteens anbefalinger om kapitalkrav til kreditinstitutter
2156592_0014.png
Er outputgulvet som
et parallelt kapitalkrav
baseret på Basels
minimumskrav ?
”Basel-compliant”
EBA siger ”nej”
Outputgulvet skal implementeres som beskrevet i Basel-standarden, dvs. som
et gulv under de risikovægtede aktiver (nævneren i solvensbrøken)
Franske finansministerium har bestilt en juridisk vurdering hos Haut Comité
Juridique de la place Financière de Paris*:
Svaret fra december 2019 siger ”ja”
Det afgørende for spørgsmålet om ”Basel-compliance” er, at kapitalkravene
i EU ikke falder under kapitalkravene fastsat af Basel.
En tekstnær læsning af Basel-standarden foreskriver ikke, at gulvet skal
anvendes på andre kapitalkrav end de minimumskrav, der udtrykkeligt
nævnes som omfattes af gulvet.
*Haut Comité Juridique de la place
Financière de Paris er en juridisk komite,
som er nedsat af den franske centralbank
og franske tilsynsmyndighed med ansvar
for finansielle markeder (AMF))
EU er derfor ikke forpligtet til at beregne kapitalkravet under output-gulvet
ved inddragelse af de yderligere minimumskrav, der i øvrigt anvendes i EU
ved opgørelse af kapitalkravet, når dette beregnes uden anvendelse af
gulvet.
Denne vurdering deles af den danske regering, jf. regeringen svar på EU-
Kommissionens høring om implementering af de sidste elementer af Basel III-
reformerne.
27.02.2020
14
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 175: Præsentationer fra Finans Danmark og Finanstilsynet fra udvalgets lukkede temamøde den 27. februar 2020 om Basel-komiteens anbefalinger om kapitalkrav til kreditinstitutter
2156592_0015.png
Hvad kan Folketingets
Erhvervsudvalg gøre?
Ved en bred beretning fra partierne i Folketingets
Erhvervsudvalg, ville Folketinget kunne sende et
stærkt signal til Bruxelles, som Det Franske
Parlament tidligere har gjort brug af med succes:
Det franske parlament (Nationalforsamlingen) vedtog
7. januar 2020 en resolution med følgende opfordring:
”Urges the Government … to work towards achieving
the adjustments necessary to avoid significantly raising
European banks’ capital requirement, and to preserve
the regulatory cost of financing in those sectors that are
most under threat from the current text on the one
hand; to ensure a level of cantraint that is
commensurate to that of American banks, and to take
into account the specific features of financing in France
end in
Europe”
27.02.2020
15
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 175: Præsentationer fra Finans Danmark og Finanstilsynet fra udvalgets lukkede temamøde den 27. februar 2020 om Basel-komiteens anbefalinger om kapitalkrav til kreditinstitutter
2156592_0016.png
Hvad betyder Basel IV for den danske Realkreditmodel?
27.02.2020
16
16
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 175: Præsentationer fra Finans Danmark og Finanstilsynet fra udvalgets lukkede temamøde den 27. februar 2020 om Basel-komiteens anbefalinger om kapitalkrav til kreditinstitutter
2156592_0017.png
Hvad er der galt
med Basel IV?
Bryder med det sunde princip
om, at bankerne reserverer
mere kapital, når de udlåner til
mere risikobetonede projekter,
end når de udlåner til mere
sikre formål
Rammer særligt institutter, som
yder lavrisikolån. Dermed
rammes særligt den nordiske
og danske bank- og
realkreditsektor af stigende
kapitalkrav - og det uden at
den finansielle stabilitet
påvirkes positivt
Foto: Michael Vadon
27.02.2020
17
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 175: Præsentationer fra Finans Danmark og Finanstilsynet fra udvalgets lukkede temamøde den 27. februar 2020 om Basel-komiteens anbefalinger om kapitalkrav til kreditinstitutter
2156592_0018.png
Basel’s ”one size fits all” passer ikke på dansk realkredit
Tab i pct. af udestående långivning
0,70%
0,60%
Forretningsmodel med
lav risiko og lave tab
Lav kapitalbelastning
Giver danske boligejere
billige realkreditlån
0,50%
0,40%
0,30%
0,20%
0,10%
0,00%
2013
1975
1977
1979
1981
1983
1985
1987
1989
1991
1993
1995
1997
1999
2001
2003
2005
2007
2009
2011
1973
Ejerboliger og fritidshuse
Kilde: Realkreditrådet og Finanstilsynet
Samlet realkreditlån
27.02.2020
2015
2017
18
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 175: Præsentationer fra Finans Danmark og Finanstilsynet fra udvalgets lukkede temamøde den 27. februar 2020 om Basel-komiteens anbefalinger om kapitalkrav til kreditinstitutter
2156592_0019.png
Outputgulvets effekt
på et boliglån
Effekt på risikovægt:
Eksempel – 80 pct. belåning:
Risikovægt med outputgulv er ca. 27 pct.
Risikovægt i intern model er ca. 15 pct.
Risikovægten stiger med knap 80 pct.
Effekt på kapitalkrav:
For et gennemsnitlig boliglån vil
kapitalkravet pr. lånt mio. kr. stige
fra ca. 21.000 kr. til ca. 37.000 kr.
(jf. Ekspert-udvalgets rapport fra 2018)
27.02.2020
19
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 175: Præsentationer fra Finans Danmark og Finanstilsynet fra udvalgets lukkede temamøde den 27. februar 2020 om Basel-komiteens anbefalinger om kapitalkrav til kreditinstitutter
2156592_0020.png
USA selv går nærmest
fri af Basel-krav…..
Foto: Michael Vadon
27.02.2020
20
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 175: Præsentationer fra Finans Danmark og Finanstilsynet fra udvalgets lukkede temamøde den 27. februar 2020 om Basel-komiteens anbefalinger om kapitalkrav til kreditinstitutter
2156592_0021.png
Risiko i realkredit
– stor forskel mellem
EU-lande og USA
Misligholdelse af boliglån i udvalgte lande
2000-2014, pct. af udestående lån
12
10
Mean
8
6
4
2
0
Max
Kilde:
Mortgage arrears, regulation and institutions: Cross country evidence,
Irina Stangaa, Razvan Vlahua and Jakob de
Haana, De Nederlandsche Bank, 15 December 2017.
Note: Studiet indeholder information om misligholdelse af boliglån fra 26 lande. Data er samlet fra de respektive centralbanker
eller fra finansielle tilsynsmyndigheder. Misligholdelses-raten er i de fleste lande defineret som den samlede værdi af boliglån i
restance (mere end 3 måneder efter terminen) som andel af den samlede værdi af udestående boliglån.
27.02.2020
21
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 175: Præsentationer fra Finans Danmark og Finanstilsynet fra udvalgets lukkede temamøde den 27. februar 2020 om Basel-komiteens anbefalinger om kapitalkrav til kreditinstitutter
2156592_0022.png
Den amerikanske
model for bolig-
finansiering forskellig
fra den danske model
Ca. 60 pct. af amerikanske boliglån er ejet
eller garanteret af Fannie Mae, Freddie
Mac og Ginnie Mae (government-
sponsored enterprises (GSE’er)
GSE’er
ikke omfattet af Basel
standarder og gulvkravet
Lån hos
GSE’er
af almindelig
god bonitet
Boliglån tilbage på amerikanske
bankers balance generelt af
dårligere bonitet
27.02.2020
22
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 175: Præsentationer fra Finans Danmark og Finanstilsynet fra udvalgets lukkede temamøde den 27. februar 2020 om Basel-komiteens anbefalinger om kapitalkrav til kreditinstitutter
2156592_0023.png
Stort behov for
justering af Basel IV
ved implementering
i EU
Generelt:
Undgå store stigninger i kapitalkravet,
der ikke er begrundede i risici
Output-gulv:
Implementeres som et parallelt
kapitalkrav
til det risikobaserede kapitalkrav
Specifikt på realkredit
Mulighed for justering af risikovægte i
standardmetoden på lån med sikkerhed i
fast ejendom
27.02.2020
23
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 175: Præsentationer fra Finans Danmark og Finanstilsynet fra udvalgets lukkede temamøde den 27. februar 2020 om Basel-komiteens anbefalinger om kapitalkrav til kreditinstitutter
2156592_0024.png
Spørgsmål?
27.02.2020
24