Danish Maritime Pilots' Association
Danske Lodser
Uddybende Bilag.
Hvordan sikrer vi overholdelse af regler fastsat i EU, som er direkte gældende i Danmark?
Lodsmarkedet.
Det absolut største problem er, at Konkurrencestyrelsen i Danmark har opfundet, at lodsning
skulle være et marked. Netop denne fejldefinition betyder, at området er politisk
fejlbehandlet, da Folketinget har lovgivet om et marked, som faktisk ikke findes.
Lodsning er defineret i alle andre lande som Kritisk infrastruktur - en unik public service.
Samt for alle lodsningsområder, nødvendigt at lodsen har meget specialiseret erfaring og
lokalkendskab.
Dette var i høj grad drevet i forventning til tidligere udgaver af EU havnepakken.
Man skrev i
Beretning til statsrevisorerne om lodsvæsenet (lodserierne og Lodsreguleringsfonden)
Januar 2001 I december 1997 udsendte EU ”Grønbog om havne- og skibsfartsinfrastruktur”
(”Green Paper on Sea Ports and Maritime Infrastructure”). Heraf fremgår, at der på EU-
niveau overvejes initiativer til liberalisering af adgangen til markedet for havnetjenester,
herunder markedet for lodsningsydelser, der udgør ”et karakteristisk eksempel på en
obligatorisk teknisk-nautisk tjeneste, som i de fleste europæiske havne er organiseret som et
monopol”. Farvandsvæsenet har oplyst, at der i EU regi i øjeblikket arbejdes på et
regeludkast, der skal forelægges EU-kommissionen ultimo 2000. Det er Farvandsvæsenets
forventning, at initiativet på sigt vil munde ud i et direktiv, der liberaliserer
markedsadgangen til lodsningserhvervet i EU-medlemsstaterne med mulighed for, at
medlemsstaterne kan definere adgangsbetingelser til markederne fx ved at opstille
kvalifikationskrav. Rigsrevisionen bemærker, at en eventuel kommende liberalisering af
markedsadgangen på lodsningsområdet kan vise sig at få væsentlig betydning for
lodsvæsenet.
Danmark har derfor lovgivet på lodsningsområdet med baggrund i netop forslag fra
Kommissionen COM(2013) 295 & 296.
EMPA (European Maritime Pilot Association) fremførte dengang, at lodstjenester - selv om
de ydes mod vederlag - ikke er en økonomisk ydelse og ikke bør være underlagt konkurrence.
Danmark har derfor lovgivet efter en forordning der ikke endte som fremsat, derimod endte
forordning (EU) 2017/352 ganske anderledes med hensyn til lodsning. EU har forstået og set
Lars Sigvardt, President of Danish Maritime Pilots' Association, M/WhatsApp +45 23881171,[email protected]