KRONIK
KRONIK AF: LARS SIGVARDT, FORMAND FOR DANSKE LODSER
Lodsning
er kritisk
infrastruktur
Kære Regering
FULD MARKEDSADGANG TIL HELE LODSNINGSOMRÅDET I
DANMARK 1. JANUAR 2020:
Danmark bør slå autopiloten fra og
standse den fulde markedsadgang til lodsningsområdet. Dansk
enegang på lodsområdet bør genovervejes, der bør ses dybere ind
i området. I stedet for politisk enegang, bør Danmark blot gøre
som resten af verden, det handler om offentlighedens interesse,
sejladssikkerhed, havmiljø, danske arbejdspladser og myndighed
i dansk søterritorium. Kort sagt:
Om kritisk infrastruktur.
Da den nye regering netop har fokus på kritisk infrastruktur
og miljø, håber Danske Lodser, at Regeringen vil genoverveje, om
Danmark, med fuld markedsadgang på lodsområdet, er på rette
vej.
LODSNING ER IKKE ET MARKED:
Det absolut største problem
er, at Konkurrencestyrelsen for 20 år siden definerede, at lods-
ning skulle være et marked. Netop denne fejldefinition betyder,
at området i mine øjne er politisk fejlbehandlet, da Folketinget
har lovgivet om et
marked,
som faktisk ikke findes.
70.000
SKIBE ÅRLIGT:
Indre danske farvande er stærkt trafike-
rede, da de er den eneste adgang til verdenshavene med skibe til
og fra Østersølandene Sverige, Finland, Rusland, Estland, Letland,
Litauen, Polen og det nordøstlige Tyskland.
Årligt sejler ca. 70.000 skibe gennem Storebælt og Øresund
til og fra Østersøen. Det svarer til knap 200 skibe i døgnet. Hertil
kommer alle lystbådene og lokale fiskere, færger, charterskibe osv.
Lodsernes arbejde skal sikre, at alle skibe kommer sikkert
igennem de danske farvande uden, at der sker ulykker, kolli-
sioner, større miljøkatastrofer mv. Lodsning opfylder derfor en
stor og vigtig samfundsopgave, som er essentiel for den offentlige
økonomi, velfærd og for miljøet.
Flere end 20.000 skibe tager hvert år lods i danske farvande -
heraf er 8000 transitlodsninger, de resterende 12.000 skibe tager
lods ind og ud af havn.
KONTROL OG INDBERETNINGER I EN KONKURRENCESITUA-
TION?
Lodsens rolle strækker sig længere end til sejladsvejledning. Både
ifølge Lodsloven og ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/16/EF er lodser pålagt en skærpet pligt til at indberette
åbenbare uregelmæssigheder, som kan være til fare for sikker-
heden under et fartøjs sejlads, eller som kan indebære risiko for
eller forårsage skade på havmiljøet til de kompetente myndighe-
der – som er Søfartsstyrelsen.
Denne indberetningspligt gælder uanset lodsens nationalitet
og hvilket lodseri, lodsen er ansat i.
Men i en konkurrencesituation er det gode spørgsmål, om en
lods/et lodsselskab vil anmelde deres kunder til myndighederne?
EU-forordning (EU) 2017/352 adresserer da også, at lodser ikke
bør have anden interesse end at lodse skibet netop for at undgå
potentielle interessekonflikter mellem sådanne lodsningsop-
gaver i offentlighedens interesse og kommercielle hensyn.
Også det, at en lods kan være alene i en virksomhed og dermed
i stor udstrækning afhængig af enkelte kunder, er problematisk,
da det sætter uafhængigheden over styr.
IMO’s LODSANBEFALINGER:
International havret giver ikke mu-
lighed for at indføre
lodspligt
for transitsejlads igennem danske
farvande. Det kræver international enighed, som det hidtil ikke
har været muligt at opnå.
Derfor findes en
anbefaling
fra FN’s søfartsorganisation (IMO)
om, at skibe, der har en dybgang på mere end 11 meter, tager
Lodsloven forpligter lodsen til at indberette
fejl og mangler ved de lodsede skibe til den
danske Søfartsstyrelse – hvordan
forestiller ministeren sig, at en
russisk lods på et russisk kontrol-
leret skib vil løfte den opgave?
„
LEDERNE SØFART / 3 / 2019 • 9
>