Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 17
Offentligt
2086626_0001.png
KRONIK
KRONIK AF: LARS SIGVARDT, FORMAND FOR DANSKE LODSER
Lodsning
er kritisk
infrastruktur
Kære Regering
FULD MARKEDSADGANG TIL HELE LODSNINGSOMRÅDET I
DANMARK 1. JANUAR 2020:
Danmark bør slå autopiloten fra og
standse den fulde markedsadgang til lodsningsområdet. Dansk
enegang på lodsområdet bør genovervejes, der bør ses dybere ind
i området. I stedet for politisk enegang, bør Danmark blot gøre
som resten af verden, det handler om offentlighedens interesse,
sejladssikkerhed, havmiljø, danske arbejdspladser og myndighed
i dansk søterritorium. Kort sagt:
Om kritisk infrastruktur.
Da den nye regering netop har fokus på kritisk infrastruktur
og miljø, håber Danske Lodser, at Regeringen vil genoverveje, om
Danmark, med fuld markedsadgang på lodsområdet, er på rette
vej.
LODSNING ER IKKE ET MARKED:
Det absolut største problem
er, at Konkurrencestyrelsen for 20 år siden definerede, at lods-
ning skulle være et marked. Netop denne fejldefinition betyder,
at området i mine øjne er politisk fejlbehandlet, da Folketinget
har lovgivet om et
marked,
som faktisk ikke findes.
70.000
SKIBE ÅRLIGT:
Indre danske farvande er stærkt trafike-
rede, da de er den eneste adgang til verdenshavene med skibe til
og fra Østersølandene Sverige, Finland, Rusland, Estland, Letland,
Litauen, Polen og det nordøstlige Tyskland.
Årligt sejler ca. 70.000 skibe gennem Storebælt og Øresund
til og fra Østersøen. Det svarer til knap 200 skibe i døgnet. Hertil
kommer alle lystbådene og lokale fiskere, færger, charterskibe osv.
Lodsernes arbejde skal sikre, at alle skibe kommer sikkert
igennem de danske farvande uden, at der sker ulykker, kolli-
sioner, større miljøkatastrofer mv. Lodsning opfylder derfor en
stor og vigtig samfundsopgave, som er essentiel for den offentlige
økonomi, velfærd og for miljøet.
Flere end 20.000 skibe tager hvert år lods i danske farvande -
heraf er 8000 transitlodsninger, de resterende 12.000 skibe tager
lods ind og ud af havn.
KONTROL OG INDBERETNINGER I EN KONKURRENCESITUA-
TION?
Lodsens rolle strækker sig længere end til sejladsvejledning. Både
ifølge Lodsloven og ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/16/EF er lodser pålagt en skærpet pligt til at indberette
åbenbare uregelmæssigheder, som kan være til fare for sikker-
heden under et fartøjs sejlads, eller som kan indebære risiko for
eller forårsage skade på havmiljøet til de kompetente myndighe-
der – som er Søfartsstyrelsen.
Denne indberetningspligt gælder uanset lodsens nationalitet
og hvilket lodseri, lodsen er ansat i.
Men i en konkurrencesituation er det gode spørgsmål, om en
lods/et lodsselskab vil anmelde deres kunder til myndighederne?
EU-forordning (EU) 2017/352 adresserer da også, at lodser ikke
bør have anden interesse end at lodse skibet netop for at undgå
potentielle interessekonflikter mellem sådanne lodsningsop-
gaver i offentlighedens interesse og kommercielle hensyn.
Også det, at en lods kan være alene i en virksomhed og dermed
i stor udstrækning afhængig af enkelte kunder, er problematisk,
da det sætter uafhængigheden over styr.
IMO’s LODSANBEFALINGER:
International havret giver ikke mu-
lighed for at indføre
lodspligt
for transitsejlads igennem danske
farvande. Det kræver international enighed, som det hidtil ikke
har været muligt at opnå.
Derfor findes en
anbefaling
fra FN’s søfartsorganisation (IMO)
om, at skibe, der har en dybgang på mere end 11 meter, tager
Lodsloven forpligter lodsen til at indberette
fejl og mangler ved de lodsede skibe til den
danske Søfartsstyrelse – hvordan
forestiller ministeren sig, at en
russisk lods på et russisk kontrol-
leret skib vil løfte den opgave?
LEDERNE SØFART / 3 / 2019 • 9
>
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Henvendelse af 8/10-19 fra Danske Lodser, vedrørende sejlads- og forsyningssikkerheden, for skibe der ønsker lods i dansk søterritorium (anmodning om foretræde)
2086626_0002.png
KRONIK
Lodsning
er kritisk infrastruktur
Da den nye regering netop har fokus på
kritisk infrastruktur og miljø, håber Dan-
ske Lodser, at Regeringen vil genoverveje,
om Danmark, med fuld markeds-
adgang på lodsområdet, er
på rette vej.
lods på strækningerne fra Gedser til Skagen (de såkaldte tran-
sitlodsninger).
Det er essentielt for sejladssikkerhed og miljø, at skibene følger
anbefalingen, og målet med liberaliseringen var da også, at flere
skibe skulle tage lods på længere strækninger.
Da loven blev vedtaget i 2014, sagde daværende erhvervs- og
vækstminister Henrik Sass Larsen til DR Nyheder:
”Moderniseringen af lodsmarkedet forventes at føre til lavere
priser på gennemsejlingslodsninger, hvilket skal få flere skibe til at
tage lods gennem Øresund og Storebælt og på længere strækninger.”
SKIBE TAGER LODS PÅ
KORTERE DISTANCER:
Nye tal viser imi-
dlertid, at intentionerne med loven ikke er opfyldt:
Det modsatte er sket. Færre skibe følger hele IMO’s lodsanbe-
faling om lods hele vejen fra Gedser til Skagen; de tager lods på
en kortere strækning, end IMO anbefaler, typisk fra Spodsbjerg
til Grenå.
I 2013 fulgte 91,3 % af de store skibe i transit hele IMO’s lods-
anbefalig om lods hele vejen fra Gedser til Skagen.
I 2018 var tallet faldet drastisk: kun 78,7 % af de store skibe
fulgte den fulde lodsanbefaling, og tog altså lods på en kortere
distance.
Priserne på havnelodsninger er steget. Priserne på transitlods-
ninger er status quo - dog er den faldet for storkunder.
DanPilot har i 2017 lodset 5,4 pct. færre sømil end i 2016.
INTERNATIONALT:
Stort set alle andre europæiske lande har reg-
ler, der sikrer nationale lodser i deres respektive farvande. Typisk
har man sprogkrav, nationalitetskrav og sikkerhedsgodkendelse
for lodser. Den tyske forbundsdag, Frankrigs nationalforsamling,
Europa-Parlamentet og Europa-kommissionen advarer ligefrem
imod liberalisering af lodsvirksomhed.
Spørgsmålet er, hvorfor Danmark ikke blot gør som resten af
verden på lodsområdet?
STRÆDEPROBLEMATIKKEN:
I Danske Lodser er vi oprigtigt be-
kymrede for strædeproblematikken. Inden for de senere år har
vi set problemer ved Krim og i Kertjstrædet. Netop nu ser vi store
udfordringer i Hormuzstrædet. Har Danmark først ladet overvåg-
ningen af de danske stræder – blandt andet gennem lodsning –
gå os af hænde, kan den være umulig at genvinde.
Det er jo ganske absurd, at et par krigsskibe gennem Store-
bælt fra Rusland kan skabe nyhedsoverskrifter samtidigt med, vi
har en lov, der åbner for, at udenlandske interesser kan overtage
lodsningsområdet i de danske stræder fra 1. januar 2020. Rusland
er den eneste Østersøstat, der ikke er medlem af EU. Rusland har
stærke interesser i de danske farvande, da langt størstedelen af
den last, som passerer her, er russisk råolie. Ses alene på de øko-
nomiske, geopolitiske og strategiske interesser, er der oprigtigt
grund til at være bekymret for, hvor hovedinteressen i de danske
sunde og bælter ligger.
Der er kun ganske få i offentligheden, der er klar over disse
interesser.
Med fuld liberalisering kan et russisk kontrolleret lodseri,
baseret på f.eks. Cypern, fuldt lovligt få godkendt russiske lodser
til transitsejlads af danske farvande.
Hvordan forstiller ministeren sig, at Søfartsstyrelsen skal
kunne kontrollere lodsernes certifikater, føre tilsyn med tilret-
telæggelse af arbejdstiden – og at lodsen på certifikatet rent fak-
tisk er ombord?
Lodsloven forpligter lodsen til at indberette fejl og mangler
ved de lodsede skibe til den danske Søfartsstyrelse – hvordan
forestiller ministeren sig, at en russisk lods på et russisk kontrol-
leret skib vil løfte den opgave?
BEREDSKAB OG FORSYNINGSSIKKERHED:
Den samme Lodslov,
som gradvis åbner for markedsadgangen på lodsområdet, for-
pligter samtidig DanPilot til at tage de lodsningsopgaver, som
ingen andre vil udføre, fordi de ikke er rentable. Dette kaldes
forsy-
ningspligt
og indebærer, at DanPilot skal opretholde et beredskab
døgnet rundt i hele landet, hvor lodseriet skal påtage sig enhver
lodsningsopgave.
Samtidig med, at DanPilot fortsat har forsyningspligten, åbner
liberaliseringen op for, at private lodsselskaber cherrypicker og
udelukkende byder ind på de lukrative lodsningsopgaver.
Dette er kun godt for den lods eller det lodsselskab, der har
fundet en god niche, og for en reder, der bliver lokket til at købe
lodsningerne billigere uden om beredskabet.
Særdeles uheldigt er, at netop faste kunder (storkunder) får
den bedste service, mens dem, som kommer sjældent eller måske
for første gang og har størst behov for lodsservice, får den dyreste
og ringeste service.
10 • LEDERNE SØFART / 3 / 2019
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Henvendelse af 8/10-19 fra Danske Lodser, vedrørende sejlads- og forsyningssikkerheden, for skibe der ønsker lods i dansk søterritorium (anmodning om foretræde)
2086626_0003.png
FOTOS: IVAR SVANE
Prisen på lodsning bør ses i forhold til værdi af last, skib, infra-
struktur og miljø, der sikres.
Samtidig forsvinder finansieringen af beredskabet.
DYRERE LODSNINGER TIL SMÅ HAVNE:
Priserne på lodsning har
– indtil liberaliseringen – været fastsat efter dette beredskab, og
lodstaksterne var bestemt af en bekendtgørelse.
Prisen på transitlodsningerne var tidligere en smule forhø-
jet, netop fordi statens forsyningspligt er kostbar. Lodsreguler-
ingssystemet sikrede en ensartet lav pris på havnelodsningerne.
Groft sagt finansierede de bredeste skuldre, især de store gen-
nemsejlende skibe – herunder olietankere – beredskabet på
havnene. Hvilket jo var til gavn for de danske havnes konkurren-
ceevne. Det er kendt, at mange havnelodsninger, især på de min-
dre havne, er beredskabstunge og underskudsgivende.
Denne reguleringsmodel – Lodsreguleringsfonden – blev af-
skaffet med liberaliseringen i 2006, og de små og mindre havne
har derefter set betragtelige prisstigninger på flere hundrede
procent. Yderligere er forsyningspligten på de af myndighe-
derne godkendte påsætningssteder tæt på havnene bortfaldet,
og lodsning tilbydes for flere havne kun på meget længere dis-
tancer, som skibene ikke efterspørger, men tvinges til at betale for.
Fordi lovens generelle lodspligt ikke er særligt restriktiv,
fravælger mange skibe nu lodsen.
Lodslovens §22a siger, at de private selskaber skal betale et
forsyningssikkerhedsbidrag fastsat på finansloven; dette er dog
endnu ikke opkrævet.
PARALLELLE LODSBEREDSKABER:
Det er selvklart, at to konkur-
rerende lodselskaber på samme farvandsområde er dyrt at drive.
De statiske omkostninger ved at drive lodseri er høje, lodsbåde er
dyre, bådmandsberedskabet er dyrt, en døgnbemandet dispone-
ring er dyr at opretholde.
Vi håber, at alle kan forstå, at to lodsbåde, der sejler lige ved
siden af hinanden og brænder tusindvis af liter unødigt brænd-
stof af – dette sker tit – belaster miljøet unødvendigt. Og jo flere
parallelle beredskaber, jo værre bliver dette. Slidte og gamle lods-
både betyder yderligere mere forurening.
KONKURRENCEN UDEBLEV:
DanPilot har opkøbt og overtaget de
konkurrerende lodserier for at undgå de dyre parallelle beredska-
ber. Vi har i Danmark i dag følgende store lodserier:
• Statens eget lodseri, DanPilot, direkte under Erhvervsmi-
nisteriet.
• Med tilladelse til transitlodsning, Danish Pilot Service – 25%
ejet af DanPilot.
• BeltPilot (Østjylland og Esbjerg) – 51% ejet af DanPilot.
• Limfjorden Pilots (Limfjorden) – er 51% ejet af DanPilot.
• Havnene i Århus, Hirtshals og Hanstholm driver selv
havnelodseri.
• Rønne og Skagen havnelodserier er overtaget af DanPilot.
Der er ingen reel konkurrence, de facto er der en monopollig-
nende tilstand, efter det frie marked har været i kraft i snart 13
år på regionallodsningsområdet.
VI VIL BEDE JER OM AT GENOVERVEJE LIBERALISERINGEN:
Blandt IMO’s mål er et rent hav og sikret, sikker og effektiv trans-
port. For at undgå at kompromittere disse klare og præcise mål er
det nødvendigt for Danmark at vedtage bestemmelser for at sikre
internationalt accepterede standarder. Derudover skal kontrollen
håndhæves strengt for at sikre kontinuitet.
Lodsområdet er lille, men det har et voldsomt risikopoten-
tiale. At Danmark har været forskånet for ulykker de seneste år
er heldigt – og naturligvis fordi, der oftest er en lods ombord på
de store skibe.
Det skal bemærkes, at søulykker og katastrofer ikke kun på-
virker de berørte parter, men alle mennesker, der bor i en region.
Derfor beder vi regeringen genoverveje, hvilken interesse
Danmark har i lodsning – især betydningen og farerne ved det
internationale stræde med tæt skibstrafik gennem de danske
sunde og bælter samt kontrollen med denne.
n
Lars Sigvardt
Formand for Danske Lodser
Lodsområdet er et meget specia-
liseret område, og der er kun ca.
200 lodser i Danmark. Derfor er
det vigtigt, at der er et løbende
samarbejde og politisk fokus, samt at den
specialiserede viden, som Danske Lodser
er i besiddelse af, inddrages i det fremtidige
lovarbejde på lodsområdet.
LEDERNE SØFART / 3 / 2019 • 11
>
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Henvendelse af 8/10-19 fra Danske Lodser, vedrørende sejlads- og forsyningssikkerheden, for skibe der ønsker lods i dansk søterritorium (anmodning om foretræde)
2086626_0004.png
KRONIK
Lodsning
er kritisk infrastruktur
FÆRRE SKIBE FØLGER LODSANBEFALINGERNE
I 2013
var der i alt 2732 transitpassager med skibe
under FN’s søfartsorganisation IMOs lodsanbefaling.
• Der blev samme år udsendt 233 flagstatsskrivelser.
• 45 skibe tog slet ikke lods, mens 188 kun tog lods
på noget af den rute, som IMO anbefaler.
• Det svarer til, at
91,3 %
af alle de skibe, IMO anbe-
faler at tage lods i danske farvande, fulgte de interna-
tionale anbefalinger. (Tallet kan være behæftet med en
fejl, da flagstatsbrevene først blev udsendt konsekvent
fra 2015).
• I 2018
var der i alt 3232 passager med skibe under
IMO-anbefalingerne.
• Der blev samme år udstedt 687 flagstatsskrivelser.
• 89 tog slet ikke lods, mens 598 kun tog lods på
noget af den rute, som IMO anbefaler.
• Det svarer til, at kun
78.7 %
af de store skibe i tran-
sitsejlads fulgte IMO lodsanbefaling på hele den anbe-
falede strækning i 2018.
KILDE: Søfartsstyrelsen og DanPilots årsrapport.
FLAGSTATSBREVE
For at understrege, at den danske stat tager IMO’s
lodsanbefaling endog meget alvorligt, bliver alle skibe
med dybgang på 11 meter eller dybere kontaktet af
Forsvarets Maritime Assistance Service (MAS), når
de nærmer sig dansk søterritorium. MAS gør skibet
opmærksom på IMO-anbefalingen samt fortæller, at
hvis ikke skibet tager lods ombord på hele stræknin-
gen, vil det blive indberettet til den danske Søfartssty-
relse. Herefter sender MAS en indberetning til
Søfartsstyrelsen, som efterfølgende er forpligtet til at
sende et såkaldt flagstatsbrev til det land, hvor skibet
er indregistreret (flagstaten). I nogle lande betyder
modtagelse af et flagstatsbrev en bøde til rederiet.
Desuden kan et flagstatsbrev have betydning for
risiko-vurderingen af skibet og dets last og dermed
for forsikringen. Ligesom det betyder øget Port State
Control – altså myndigheders kontrolbesøg i havn.
DanPilot har i 2017 lodset 5,4 pct. færre sømil end i 2016.
Faldet stammer fra transitlodsningssegmentet, som påvirkes af den øgede konkurrenceudsættelse, samt fal-
dende aktivitet på olieudskibningen fra de russiske havne.
KILDE: STATENS SELSKABER 2018.
• Privatiseringen af lodsmarkedet i Danmark be-
gyndte med ændringen af Lodsloven i 2006, hvor
lodsninger i danske farvande blev opdelt i regio-
nallodsninger og gennemsejlingslodsninger. Sam-
tidig blev DanPilots monopol brudt, idet regional-
lodsningerne blev konkurrenceudsat.
• DanPilot beholdt monopolet på gennemsejlings-
lodsninger, og i 2013 blev lodseriet omdannet til en
såkaldt SOV – en selvejende offentlig virksomhed
med egen bestyrelse og administrerende direktør.
• Med ændringen af Lodsloven i 2014 blev det imid-
lertid besluttet, at DanPilots monopol på transit-
lodsninger også skulle brydes. Dette skulle ske
ved gradvist at udbyde 1200 transitlodsninger i fri
konkurrence fra 2016 til 2019.
• Den fulde liberalisering er – hvis Lodsloven ikke
ændres – en realitet. 1. januar 2020.
• I undersøgelsen, som fulgte med lovforslaget i
høring, var den eneste, mulige fordel ved en libe-
ralisering, at den formentlig ville gøre det billigere
for de multinationale olieselskaber at fragte deres
miljøfarlige laster gennem danske farvande.
12 • LEDERNE SØFART / 3 / 2019