Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 17
Offentligt
2086625_0001.png
Danske Lodser
Danish Maritime Pilots' Association
Guldborg 08. okt. 2019
Kære Erhvervsudvalgsmedlemmer,
Danske Lodser har et stort ønske om foretræde for Erhvervsudvalget for at give udtryk for vores bekymring over
sejlads- og forsyningssikkerheden, for skibe der ønsker lods i dansk søterritorium.
I vedlagte kronik har jeg forsøgt at simplificere og konkretisere budskabet. I kunne måske have gavn af at vide, at vi
kun er 200 lodser til at dække alle danske havne- og transitlodsninger. Der er ca. 75 lodser på tilkaldevagt af gangen i
forskellige lodserier.
Danske Lodser vil især gerne uddybe og forklare, hvad lodsning er.
I har i udvalget ganske givet set Rambøll rapporten
”Evaluering
af modernisering af lodsområdet”.
Rapporten er en evaluering af et lodsmarked, som igen andre lande i verden ser som et marked. Danske politikere har
givet ikke nogen anden mening end resten af verdens politikere om lodsning. Danske Lodser har opdaget at problemet
mere er at området i Danmark er fejldefineret. Helt grundlæggende, hvad er lodsning for en slags service. Samt hvorfor
advarer man så voldsomt imod lodsning styret af kommercielle interesser?
Da man arbejdede med forordning (EU) 2017/352 i EU, havde parlamentet flere kloge justifications om lodsning.
Jeres kolleger i EU-parlamentet havde sat sig ind i og forstået og defineret, hvad er lodsning for en service:
EU parliament Justification
The increase in the number of service-providers which would result from application of
Chapter II of this Regulation to maritime pilots would not allow them to work in appropriate
conditions and would not be economically effective owing to the disappearance of economies
of scale.
EU parliament Justification
Pilotage provides an essential and unique service to the shipping industry, which if open to
competition would jeopardise maritime safety and security, the protection of the environment
and the efficiency of ports. This service should be therefore excluded from the scope of this
Chapter.
I Canada har dette netop været oppe, konklusionen er den samme ikke nogen parallelle beredskaber, kun en gruppe af
lodser for hvert lodsningsområde.
Lars Sigvardt, Formand Danske Lodser President of Danish Maritime Pilots' Association
M/WhatsApp +45 23881171, [email protected]
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 17: Henvendelse af 8/10-19 fra Danske Lodser, vedrørende sejlads- og forsyningssikkerheden, for skibe der ønsker lods i dansk søterritorium (anmodning om foretræde)
2086625_0002.png
Danske Lodser
Danish Maritime Pilots' Association
Jeg er helt med på at forordning (EU) 2017/352 gælder for TEN-T havnene med mange anløb: Definitionerne af
lodsning er uændrede. For transitlodsninger gennem de danske sunde og bælter kan man jo sige den er skærpet, på
grund af Danmarks suverænitets interesser her.
Selv i statens lodseri Danpilot, sættes kunderne og skibene i fokus. I farten glemmes at lodsning er en service i
offentlighedens interesse. Det er netop en service, der skal få den danske offentlighed til at synes, at det er forsvarligt at
sejle 1/2 mio. tons olielaster gennem Storebælt om dagen.
Der mange ting offentligheden ikke ved om lodsning, om de farer vi beskytter Danmark mod, både ved anløb af danske
havne, samt trafikken gennem vores sunde og bælter her ved indsejlingen til Østersøen.
Da man 00’erne ønskede at moderniserede lodsvæsnet og opfandt lodsmarkedet var der 3 ben man ønskede at bevare.
Sejladssikkerheden,
den er i fare, især manglende tilsyn, fokus på billigt er ikke godt, fornyelse af lodsbåde,
uddannelse og fastholdelse af gode kompetencer koster. Overholdelse af arbejdsmiljø bestemmelserne er bestemt ikke
en selvfølge, heller ikke i statens eget lodseri.
Forsyningssikkerheden,
Søfartsstyrelse har ikke fokuseret på at konkurrerende private lodserier skulle have del i
forsyningssikkerheden. Det vil sige at beredskabet ikke kan bestå af lodser det driver enkeltmandslodserier og på
timebetaling udfører gennemsejlingslodsninger. Dette har Danske Lodser søgt belyst ved Søfartsstyrelsen. SFS Id nr.:
403214.
Selvbærende,
Indtægter fra transit lodsningerne har traditionelt betalt for beredskabet på havnene. Beredskabet i
forbindelse med mange af havne lodsninger er meget dyrt og generelt underskudsgivende. Hvis indtægterne fra
transitlodsningerne forsvinder skal underskuddet dækkes med skattekroner. Rambøll rapporten tegner ikke noget
retvisende billede af dette.
Selve lodsens uafhængighed er sat på spil,
Lars Sigvardt, Formand Danske Lodser.
Lars Sigvardt, Formand Danske Lodser President of Danish Maritime Pilots' Association
M/WhatsApp +45 23881171, [email protected]