Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 129
Offentligt
2135244_0001.png
Kommuners forbrug, og hvordan kommuner
konkret kan bidrage til ændrede
forbrugsmønstre i Danmark
Søren S. Kjær, Kommunaldirektør
Sorø Kommune
Åben høring om ansvarligt forbrug i Danmark
Hvorfor & Hvordan?
Folketingets 2030 Netværk mfl, 14. januar 2020
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 129: Materiale fra høringen om Ansvarlig forbrug i Danmark: Hvorfor og Hvordan?, tirsdag den 14. januar 2020
2135244_0002.png
FN’s verde s ål
på Sorø Kommune-måden
2
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 129: Materiale fra høringen om Ansvarlig forbrug i Danmark: Hvorfor og Hvordan?, tirsdag den 14. januar 2020
2135244_0003.png
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 129: Materiale fra høringen om Ansvarlig forbrug i Danmark: Hvorfor og Hvordan?, tirsdag den 14. januar 2020
2135244_0004.png
Ansvarligt forbrug -
Kommunerne har et unikt
udgangspunkt for at drive adfærdsændringer
Indkøber
et grønt kapitel på vej i Sorø Kommunes indkøbs- og udbudspolitik
Partner med virksomheder - Samarbejde med leverandører, dialog om
produktudvikling, cirkulær økonomi og symbiose.
Partner/ejer af kommunale selskaber
forsyning, affald mv.
Investor
Sorø Kommune har omlagt kommunens investering i værdipapirer
til såkaldte ESG/ansvarlige investeringer
Arbejdsgiver
ansatte som forandringsagenter/klimaambassadører
fx ift.
børneborgerne.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 129: Materiale fra høringen om Ansvarlig forbrug i Danmark: Hvorfor og Hvordan?, tirsdag den 14. januar 2020
2135244_0005.png
Bæredygtigt indkøb
I Sorø Kommune arbejder vi i tre spor
Hvad gør vi
selv i det små?
Hvad kan vi gøre i de
konkrete kontrakter?
Hvad sker der i
udbudssystemerne?
INDKØBS-
AFTALER
SKI /KL,
FUS, m.fl.
ØVRIGE
INDKØB;
SMÅINDKØB
Eks.:
Pedeller, el-værktøj
skolelærere, madindkøb,
nye vinduer på bosteder.
Handler meget om
information og rådgivning
Eksisterende
KONTRAKTER
Vores egen
INDKØBS-
POLITIK
KOMMENDE
UDBUD
Samarbejde med
erhvervsliv og
lokale virksomheder
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 129: Materiale fra høringen om Ansvarlig forbrug i Danmark: Hvorfor og Hvordan?, tirsdag den 14. januar 2020
2135244_0006.png
UDVIKLE NYE PRODUKTER SAMMEN (Partnerskaber)
KONTRAKLAPREGULATORVENTILEN fra
SORØ
Eksperimenter med at udvikle nye produkter
sammen. Hvor kommunerne har særlige
behov, som produkter på markedet ikke kan
dække. Altså udbud af en funktion og en
udvikling / markedsdialog.
Nye udbudsregler giver mulig for det.
Kontraklapregulatorventilen fra Nyrup Plast
blev udviklet mellem Frederiksberg Forsyning
og vores lokale virksomhed.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 129: Materiale fra høringen om Ansvarlig forbrug i Danmark: Hvorfor og Hvordan?, tirsdag den 14. januar 2020
2135244_0007.png
Klimavenlige indkøb og udbud
- et højaktuelt indsatsområde for
ansvarligt forbrug
Kommunerne indkøber samlet set varer og tjenesteydelser for knap 100
mia. kr. årligt
rummer et kæmpe styringspotentiale.
Der er behov for generelle redskaber, som kan gøre det nemt for
kommunerne at efterspørge og købe klimavenligt.
Mange kommuner stiller allerede klimakrav i udbud og indkøb
men de
klimavenlig valg skal balanceres inden for kommunernes økonomiske
ramme
og
indenfor andre hensyn som også indgår i ansvarligt forbrug.
De største barrierer er viden og klarhed om pris, hvad der er mest
effektivt, og hvordan man kan beregne og sammenligne CO
2
- udledningen
ml. varegrupper og tjenester ift. til størst effekt.
Vejledninger, beregningsmodeller, best practice og værktøjer til
klimavenlige udbud og indkøb vil understøtte denne udvikling.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 129: Materiale fra høringen om Ansvarlig forbrug i Danmark: Hvorfor og Hvordan?, tirsdag den 14. januar 2020
2135244_0008.png
Forslag til et konkret politisk initiativ
Kommunerne skal med i klimaloven!
Staten kan ikke klare det alene
der bør indgå et kapitel om partnerskaber/Kommunerne fx i
rollen som indkøber og skaber af partnerskaber med virksomheder og borgere.
Regeringen afsætter 100 mio. kr., som kan bruges i kommunernes samspil med borgere og
virksomheder. Både om indkøb, men også om adfærdsændringer.
Håndslag på at staten ikke høster indkøbsbesparelser
men giver kommunerne tre års
borgfred til at bruge besparelserne på grønne indkøb, og/eller:
Kommunernes mod til at eksperimentere med nye klimaløsninger vil fremmes af:
Et differentieret anlægsloft.
En mere lempelig tilgang til loftet i budgetloven.
Udarbejde vejledninger om det optimale klimavalg, samt CO2-beregningsmodeller
for det offentlige indkøb. Ligesom kommunernes adgang til at stille krav til
leverandørers virksomhedsprofil skal styrkes.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 129: Materiale fra høringen om Ansvarlig forbrug i Danmark: Hvorfor og Hvordan?, tirsdag den 14. januar 2020
2135244_0009.png
Vision 2022
Verdensmål på Sorø måden
Fornyet afsæt for ansvarligt forbrug
Foto: Adina33
9