Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 124
Offentligt
2131690_0001.png
3. december 2019
Sag nr.: 2018-17265
/petkro
Evaluering af revisorlovens § 24 a
1. Baggrund
Revisorloven og forskellige andre love blev ændret ved lov nr. 631 af 8.
juni 2016, som gennemførte ændringer af revisordirektivet og udnyttede
en række valgmuligheder i revisorforordningen
1
. Ændringen af revisorlo-
ven indebar bl.a., at revisor efter lovens § 24 a under visse betingelser kan
levere visse skatte- og vurderingsydelser til revisionskunder af interesse
for offentligheden
2
, der ellers som udgangspunkt er forbudte efter revisor-
forordningen.
Samtidig blev der indsat en bestemmelse i loven om, at erhvervsministeren
skulle fremsætte forslag om revision af hele eller dele af loven 2 år efter
lovens ikrafttræden. Bestemmelsen blev ændret ved § 4 i lov nr. 1716 af
27. december 2018, hvor revisionsbestemmelsen blev udskudt til 5 år efter
lovens ikrafttræden. I henhold til bemærkningerne til ændringen vil der
imidlertid blive foretaget en evaluering af reglerne om forbudte ikke-revi-
sionsydelser allerede i 2019.
2. Sammenfatning af de foreløbige erfaringer med reglerne om for-
budte ikke-revisionsydelser
Erfaringer med de nye regler om den generalforsamlingsvalgte revisors le-
vering af visse skatte- og vurderingsydelser til virksomheder af interesse
for offentligheden viser, at der er sket et betydeligt fald i revisors honorar
for skatterådgivning. De foreløbige erfaringer af revisorernes dokumenta-
tion, for at betingelserne for at levere skatteydelser er opfyldt, viser, at der
er mangler.
Resultatet er baseret på en undersøgelse af udviklingen i revisorhonorarer
til 65 virksomheder af interesse for offentligheden i perioden 2016-2018.
Derudover er resultatet baseret på de foreløbige resultater af en temabase-
ret kvalitetskontrol, som Erhvervsstyrelsen har iværksat af 4 revisionsvirk-
somheders levering af ikke-revisionsydelser, herunder skatte- og vurde-
ringsydelser til 37 virksomheder af interesse for offentligheden.
ERHVERVSSTY RELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf.
Fax
35 29 10 00
35 29 10 01
CVR-nr 10 15 08 17
E-post [email protected]
www.erst.dk
ERHVERVSMINISTERIET
1
Forordning nr. 537/2014 af 16. april 2014 om specifikke krav til lovpligtig revision af
virksomheder af interesse for offentligheden og om ophævelse af Kommissionens afgø-
relse 2005/909/EF
2
Virksomheder af interesse for offentligheden omfatter virksomheder, der har kapital-
andele, gældsinstrumenter eller andre værdipapirer optaget til handel på et reguleret
marked i et land inden for Den Europæiske Union eller i et land, som Unionen har ind-
gået aftale med på det finansielle område (børsnoterede virksomheder), penge- og real-
kreditinstitutter samt forsikringsselskaber
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 124: Evaluering af revisorlovens § 24 a, fra erhvervsministeren
2131690_0002.png
2/9
Hovedresultaterne fra undersøgelsen af udviklingen i revisorhonorar og de
foreløbige resultater fra den temabaserede kvalitetskontrol af levering af
ikke-revisionsydelser viser:
Revisorernes honorar for skatterådgivning til alle de undersøgte virk-
somheder er faldet fra 118 mio. kr. i 2016 til 71 mio. kr. i 2018.
Skatterådgivnings andel af det samlede revisorhonorar til alle de un-
dersøgte virksomheder er faldet fra 18 pct. i 2016 til 11 pct. i 2018.
Det foreløbige resultat af kontrollen viser, at de leverede skatteydelser
falder ind under de tilladte skatteydelser.
Skatteydelsens uvæsentlige indvirkning på regnskabet er dokumente-
ret i 23 af 32 revisionsprotokollater, men der er kun i et enkelt tilfælde
givet en nærmere forklaring på grundlaget for vurderingen. I 3 revisi-
onsprotokoller henvises til en nærmere beskrivelse til revisionsudval-
get af de leverede ydelser.
Kontrollen viser, at det generelt er dokumenteret, hvorvidt levering af
skatteydelserne er en trussel mod revisors uafhængighed.
Det foreløbige resultat af kontrollen af, hvorvidt det er dokumenteret, at
skatteydelsernes har en uvæsentlige indvirkning på regnskabet forud for
opgaveaccepten, viser, at dette kun er dokumenteret i 3 opgaveaccepter.
Revisionsvirksomhederne, der indgår i undersøgelsen, har oplyst, at de alle
har systemer for vurdering af ikke-revisionsydelser, herunder skatte- og
vurderingsydelser i forbindelse med accept af sådanne opgaver. Der vil i
forbindelse med afslutning af den temabaserede kvalitetskontrol blive
fulgt op på, hvorvidt der i denne sammenhæng er taget stilling til ydelser-
nes indvirkning på det reviderede regnskab, forinden der endelig kan kon-
kluderes herom.
3. Udviklingen i revisorhonorar til revisionskunder af interesse for
offentligheden
3.1.Udvikling i revisorhonorar fra 2016 til 2018
De nye regler om forbudte ydelser i henhold til revisorforordningen og
undtagelsen i revisorloven for visse skatte- og vurderingsydelser gælder
for virksomheder, hvis regnskabsår starter den 17. juni 2016 eller senere.
Udviklingen i revisorhonorar er på denne baggrund undersøgt for perioden
2016 til 2018, hvor regnskaber aflagt i 2016 omfatter sidste regnskabsår
før indførelsen af de nye regler, mens de nye regler er trådt i kraft for sel-
skaber, som har aflagt regnskab i 2017 og 2018.
I undersøgelsen indgår
3
i alt 65 virksomheder af interesse for offentlighe-
den, heraf 45 børsnoterede virksomheder og 10 unoterede penge- og real-
kreditinstitutter samt 10 unoterede forsikringsselskaber.
3
Se afsnit 3.2. om forudsætning for undersøgelsen
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 124: Evaluering af revisorlovens § 24 a, fra erhvervsministeren
2131690_0003.png
3/9
Tabel 3.1.1. viser udviklingen i revisorhonorar i perioden 2016-2018 for-
delt på revisorydelserne
- revision,
- andre opgaver med sikkerhed,
- skatterådgivning og
- andre ydelser for alle selskaber, der indgår i undersøgelsen.
Tabel 3.1.1. Udvikling i revisorhonorar for alle virksomheder
2016
2017
672
R
evisorhonorar i alt (mio. kr.),
652
heraf
2018
646
399
42
71
134
-
-
-
-
Revision
Andre opgaver med sikker-
hed
Skatterådgivning
Andre ydelser
375
43
118
136
378
42
92
140
Det fremgår af tabellen, at det samlede honorar for skatterådgivning, siden
de nye regler trådte i kraft, er faldet fra 118 mio. kr. i 2016 til 71 mio. kr.
i 2018. Det svarer til et fald på ca. 40 pct.
Figur 3.1.1. viser udviklingen i de enkelte revisorydelsers andel af det sam-
lede revisorhonorer blandt de undersøgte selskaber.
Figur 3.1.1. Revisorhonorar fordelt på ydelser
Alle virksomheder
100%
20%
80%
18%
60%
40%
56%
20%
0%
2016
Revision
2017
Skatterådgivning
2018
Andre ydelser
58%
62%
6%
14%
6%
21%
21%
11%
7%
Andre opgaver med sikkerhed
Skatterådgivnings andel af det samlede revisorhonorar viser en faldende
tendens både i 2017 og 2018. Andelen er faldet fra 18 pct. af det samlede
revisorhonorar i 2016 til 14 pct. i 2017 og til 11 pct. i 2018.
Undersøgelsen viser, at børsnoterede virksomheder ekskl. finansielle
virksomheder i langt højere grad end finansielle virksomheder modtager
skatterådgivning fra deres revisor.
Af de 37 ikke-finansielle børsnoterede virksomheder, der indgår i
undersøgelsen, fik 33 virksomheder (89 pct.) skatterådgivning i 2016,
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 124: Evaluering af revisorlovens § 24 a, fra erhvervsministeren
2131690_0004.png
4/9
mens 29 af virksomhederne (78 pct.) fik skatterådgivning i 2018. Af de 28
finansielle virksomheder, der indgår i undersøgelsen, fik mindre end
halvdelen af virksomhederne skatterådgivning i både 2016 og 2018.
Tabel 3.1.2. viser udviklingen i revisorhonorar i perioden 2016-2018
fordelt på revisorydelser for de børsnoterede virksomheder ekskl.
finansielle virksomheder fordelt på revisorydelser.
Tabel 3.1.2. Udvikling i revisorhonorar for børsnoterede virksomheder
ekskl. finansielle virksomheder
2016
2017
2018
584
R
evisorhonorar i alt (mio. kr.),
569
531
heraf
-
-
-
-
Revision
Andre opgaver med sikker-
hed
Skatterådgivning
Andre ydelser
331
32
114
107
332
32
87
118
350
25
59
97
Det ses af tabellen, at honorar for skatterådgivning er næsten halveret fra
2016 til 2018, hvor honorar for skatterådgivning er faldet fra 114 mio. kr.
i 2016 til 59 mio. kr. i 2018. Det svarer til et fald på ca. 48 pct.
Figur 3.1.2. viser udviklingen i de enkelte revisorydelsers andel af det sam-
lede revisorhonorer blandt de ikke-finansielle børsnoterede virksomheder.
Det fremgår, at skatterådgivnings andel af det samlede revisorhonorar er
faldet fra 20 pct. af det samlede revisorhonorar i 2016 til 11 pct. i 2018.
Figur 3.1.2. Revisorhonorar fordelt på ydelser
Børsnoterede virksomheder ekskl. finansielle virksomheder
100%
18%
80%
20%
60%
40%
57%
20%
0%
2016
Revision
2017
Skatterådgivning
2018
Andre ydelser
58%
66%
5%
15%
6%
21%
18%
11%
5%
Andre opgaver med sikkerhed
I undersøgelsen indgår i alt 28 finansielle virksomheder, hvoraf 20 virk-
somheder ikke er noterede. Tabel 3.1.3. viser udviklingen i revisorhonorar
i perioden 2016-2018 for de finansielle virksomheder.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 124: Evaluering af revisorlovens § 24 a, fra erhvervsministeren
2131690_0005.png
5/9
Tabel 3.1.3. Udvikling i revisorhonorar i finansielle virksomheder
2016
2017
2018
R
evisorhonorar i alt (mio. kr.),
87
84
114
heraf
-
-
-
-
Revision
Andre opgaver med sikker-
hed
Skatterådgivning
Andre ydelser
43
11
4
29
47
10
5
22
49
16
12
37
Tabellen viser
i modsætning til de ikke-finansielle børsnoterede virk-
somheder
at honorar for skatterådgivning er steget i perioden og i 2018
udgør 12 mio. kr. sammenholdt med honorar for skatterådgivning i 2016
på 4 mio. kr.
Figur 3.1.3. viser desuden
også i modsætning til de ikke-finansielle børs-
noterede virksomheder
at skatterådgivnings andel af det samlede revi-
sorhonorar er steget fra 5 pct. i 2016 til 11 pct. i 2018.
Figur 3.1.3. Revisorhonorar fordelt på ydelser - Finansielle virksomheder
100%
33%
5%
13%
26%
6%
60%
12%
11%
14%
40%
49%
56%
43%
32%
80%
20%
0%
2016
Revision
2017
Skatterådgivning
2018
Andre ydelser
Andre opgaver med sikkerhed
Tallene for de finansielle virksomheder skal imidlertid ses i sammenhæng
med, at under halvdelen af de finansielle virksomheder fik skatterådgiv-
ning fra revisor, jf. ovenfor, hvorved tallene umiddelbart er mere føl-
somme overfor små udsving.
Derudover indgår 2 finansielle virksomheder fra samme koncern i under-
søgelsen. Derfor indgår samme revisorhonorar for begge virksomheder, da
oplysningerne om revisorhonorar er baseret på noten om revisorhonorar i
koncernregnskabet. Koncernen modtog i 2018 skatterådgivning for ca.
3,76 mio. kr. Dvs. at 7,52 mio. kr. af den samlede skatterådgivning på 12
mio. kr. i 2018 kommer således fra 2 virksomheder.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 124: Evaluering af revisorlovens § 24 a, fra erhvervsministeren
2131690_0006.png
6/9
Honorar for skatterådgivning til de finansielle virksomheder, jf. tabel
3.1.3., ekskl. de 2 virksomheder udgør 3 mio. kr. i 2016 svarende til 4 pct.
af det samlede revisorhonorar, 3 mio. kr. i 2017 svarende til 4 pct. af det
samlede revisorhonorar og 4 mio. kr. i 2018 svarende til 4 pct. af det sam-
lede revisorhonorar.
3.2.Undersøgelsens forudsætninger
Oplysningerne om revisorhonorar er baseret på virksomhedernes årsrap-
port. Efter årsregnskabsloven og reglerne om aflæggelse af finansielle rap-
porter for penge- og realkreditinstitutter samt forsikringsselskaber skal
virksomhederne oplyse om revisorhonorar fordelt på: Honorar for lovplig-
tig revision, honorar for andre erklæringer med sikkerhed, honorar for
skatterådgivning og honorar for andre ydelser. I undersøgelsen indgår ho-
noraroplysningerne på koncernniveau, medmindre virksomheden ikke ud-
arbejder koncernregnskab.
Undersøgelsen omfatter revisorhonorar i 65 virksomheder af interesse for
offentligheden, der fordeler sig således:
1) 34 danske børsnoterede virksomheder i large cap, der har været noteret
i hele perioden.
2) 6 børsnoterede virksomheder i mid cap, der er tilfældigt udvalgt
3) 5 børsnoterede virksomheder i small cap, der er tilfældigt udvalgt
4) 10 unoterede kreditinstitutter, der er tilfældigt udvalg
5) 10 unoterede forsikringsselskaber, der er tilfældigt udvalgt
Årsrapporter aflagt i anden valuta end danske kroner er omregnet ud fra
Nationalbankens gældende kurs på statusdagen i 2016. Der anvendes
2016-valutakursen i alle 3 år, hvorved udsving i valutakursen ikke influe-
rer på udviklingen i revisorhonorarerne.
4. Undersøgelse vedrørende levering af skatteydelser
4.1. Efterlevelse af reglerne for at levere skatteydelser
Erhvervsstyrelsen har i 2019 iværksat en temabaseret kvalitetskontrol ved-
rørende levering af ikke revisionsmæssige ydelser til 37 virksomheder af
interesse for offentligheden i 2018, herunder levering af skatteydelser. Den
temabaserede kvalitetskontrol er endnu ikke afsluttet, men nedenfor angi-
ves de foreløbige resultater af kontrollen af levering af skatteydelser.
Revisorforordningen indeholder i artikel 5, stk. 1, en række skatteydelser,
som revisor ikke må levering til en revisionskunde.
Revisorloven har udnyttet en option i forordningen til at tillade, at revisor
kan levere visse skatteydelser, såfremt nogle betingelser er opfyldt.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 124: Evaluering af revisorlovens § 24 a, fra erhvervsministeren
2131690_0007.png
7/9
I henhold til revisorlovens § 24 a, stk. 1, nr. 1, er det tilladt for revisor at
levere skatteydelser relateret til
a) udarbejdelse af skatteblanketter,
b) udpegelse af offentlige tilskud,
c) bistand i forbindelse med skattekontroller og
d) skatterådgivning om anvendelse af skattelovgivningen.
Det foreløbige resultat af kontrollen viser, at der er leveret skatteydelser til
33 af de undersøgte 37 virksomheder. Der udestår pt. kontrol af levering
af skatteydelser til 2 virksomheder. De 32 kontrollerede virksomheder har
modtaget følgende typer af skatteydelser:
Skatteydelser relateret til
a) udarbejdelse af skatteblanketter
c) bistand i forbindelse med skattekontroller
d) skatterådgivning om anvendelse af skattelovgivningen
I alt
1
9
2
31
42
1
Nogle virksomheder har modtaget flere typer af skatteydelser
Kontrollen viser således, at de pt. kontrollerede leverede skatteydelser fal-
der ind under de typer af skatteydelser, der er omfattet af undtagelsesbe-
stemmelsen i revisorlovens § 24 a, stk. 1, nr. 1.
Det er efter revisorlovens § 24 a, stk. 2, en betingelse for levering af de
tilladte skatteydelser, at
1) opgaverne hver for sig eller samlet ikke har nogen eller kun har en
uvæsentlig indvirkning på de reviderede regnskaber,
2) skønnet over indvirkningen på de reviderede regnskaber er veldoku-
menteret og forklaret i revisionsprotokollen til revisionsudvalget og
bestyrelsen, og
3) revisor og revisionsvirksomheden opfylder betingelserne for uaf-
hængighed i revisorlovens § 24.
Det er i forbindelse med kontrollen undersøgt, om revisor i forbindelse
med accepten af opgaven har dokumenteret, at opgaverne hver for sig eller
samlet ikke har nogen eller kun har en begrænset indvirkning på det revi-
derede regnskab.
Det foreløbige resultat af kontrollen viser, at
Dokumentation
Ingen dokumentation for indvirkning på det reviderede
regnskab
Dokumentation for indvirkning på det reviderede regn-
skab
Andet
Afventer kontrol
Virksomheder, der har modtaget skatteydelser, i alt
Ikke relevant
Antal
virksomhe-
der
27
3
1
2
33
4
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 124: Evaluering af revisorlovens § 24 a, fra erhvervsministeren
2131690_0008.png
8/9
Antal virksomheder i undersøgelsen i alt
37
Revisor har kun i forbindelse med levering af skatteydelser til 3 virksom-
heder dokumenteret at have forholdt sig til skatteydelsernes indvirkning
på det reviderede regnskab i forbindelse med accept af opgaven.
Derimod har revisor ved levering af skatteydelser til 27 virksomheder ikke
dokumenteret i opgaveaccepten, at betingelsen om opgavens indvirkning
på det regnskab er opfyldt.
Der er i 2 tilfælde ikke pt. modtaget dokumentation vedrørende den leve-
rede skatteydelser. Derudover er skatteydelsen til virksomheden i et enkelt
tilfælde leveret af en udenlandsk revisionsvirksomhed, der tilhører samme
netværk som den danske revisor.
Revisionsvirksomhederne, der indgår i undersøgelsen, har oplyst, at de alle
har systemer for vurdering af ikke-revisionsydelser, herunder skatte- og
vurderingsydelser, i forbindelse med accept af sådanne opgaver.
Der vil i forbindelse med afslutning af den temabaserede kvalitetskontrol
blive fulgt op på, hvorvidt der i denne sammenhæng er taget stilling til
ydelserne indvirkning på det reviderede regnskab, forinden der endelig kan
konkluderes herom.
Det er derudover kontrolleret, om skønnet over indvirkningen på det revi-
derede regnskab er veldokumenteret og forklaret i revisionsprotokollen til
bestyrelsen og revisionsudvalget.
Det foreløbige resultat af kontrollen viser, at
Beskrivelse i revisionsprotokollen
Ingen beskrivelse
Overordnet generel beskrivelse
Konkret forklaring
Afventer kontrol
I alt
Ikke relevant
Antal virksomheder i undersøgelsen i alt
Antal
9
22
1
1
33
4
37
Der er ikke en beskrivelse af indvirkningen på regnskabet i revisionspro-
tokollen til 9 af selskaberne. Flere af protokollerne indeholder en beskri-
velse af de leverede ydelser, men der er ingen beskrivelse af deres indvirk-
ning på det reviderede regnskab.
22 revisionsprotokoller indeholder en generel beskrivelse af betingelsen
for at levere skatteydelserne og en overordnet angivelse af, at de leverede
skatteydelser hverken enkeltvis eller samlet vurderes at have en væsentlig
indflydelse på det reviderede regnskab. Der ses imidlertid ingen nærmere
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 124: Evaluering af revisorlovens § 24 a, fra erhvervsministeren
9/9
forklaring på, hvorfor de konkret leverede skatteydelser ikke har en væ-
sentlig indvirkning på det reviderede regnskab. I 3 af protokollerne er hen-
vist til en nærmere beskrivelse til revisionsudvalget af de leverede ydelser.
I 1 revisionsprotokol er der en beskrivelse og forklaring af, hvorfor de kon-
kret leverede skatteydelser ikke vurderes at have en væsentlig indvirkning
på det reviderede regnskab.
Kontrollen viser endeligt, at revisorerne generelt dokumenterer at have ta-
get stilling til, om levering af skatteydelserne skaber en trussel mod deres
uafhængighed.
4.2. Baggrund for undersøgelsen
Erhvervsstyrelsen har i 2019 iværksat en temabaseret kvalitetskontrol ved-
rørende levering af ikke revisionsmæssige ydelser til 37 virksomheder af
interesse for offentligheden i 2018, herunder levering af skatteydelser. Den
temabaserede kvalitetskontrol er endnu ikke afsluttet, men nedenfor angi-
ves de foreløbige resultater af kontrollen af levering af skatteydelser. Den
temabaserede kvalitetskontrol forventes afsluttet primo 2020.
I kontrollen indgår revisionsvirksomheder, der udfører revision af regn-
skaber aflagt af virksomheder af interesse for offentligheden.
Kontrollen er baseret på en stikprøvevis udvælgelse af revisionskunder af
interesse for offentligheden på baggrund af noteoplysninger om honorar-
fordeling i de offentliggjorte årsrapporter for 2018.
De udvalgte revisionskunder er udvalgt ud fra en samlet population bestå-
ende af large cap virksomheder, mid cap og small cap virksomheder samt
ikke-noterede kreditinstitutter og forsikringsselskaber.
Kontrollen har omfattet 4 af de største revisionsvirksomheders levering af
ikke-revisionsydelser, herunder skatte- og vurderingsydelser, til i alt 37
virksomheder af interesse for offentligheden.