Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 117
Offentligt
2128592_0001.png
Notat
19. december 2019
J.nr. 2018 - 4305
Europa-Kommissionens godkendelse af en viderefø-
relse af refusionsordningen for sandsugere
I det følgende orienteres om Europa-Kommissionens afgørelse C(2019) 8921 af 16. de-
cember 2019 vedrørende videreførelse af refusionsordningen for sandsugere. Afgørelsen
indebærer, at ordningen er blevet godkendt som statsstøtte, der er forenelig med det indre
marked, i en ny 10-årig periode fra 1. januar 2020 til 1. januar 2030.
Godkendelsen er betinget af, at der gennemføres visse lovændringer af den eksisterende
refusionsordning med virkning fra og med 1. januar 2020. Disse ændringer fremgår af L
72 B
forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven, tonnageskatteloven og
forskellige andre love (Tilpasning af refusionsordningen for sandsugere til EU-retten, ju-
stering af værnsregler i tonnageskatteordningen, udvidelse af sømandsfradraget til søfolk
på forsknings- og havundersøgelsesskibe m.v.), FT 2019-20. Lovforslaget 3. behandles i
Folketinget den 20. december 2019.
Forløbet forud for afgørelsen
Refusionsordningen for sandsugere er indført ved lov nr. 386 af 27. maj 2005 for at ud-
fylde EU’s retningslinjer for statsstøtte til søtransportsektoren
bedst muligt. Ordningen
udgør statsstøtte til sandsugerrederierne i henhold til Traktaten om den Europæiske Uni-
ons Funktionsmåde (TEUF) og kan kun opretholdes, i det omfang den er godkendt af
Kommissionen.
Ordningen blev godkendt af Kommissionen for en 10-årig periode ved afgørelse
C22/2007 af 13. januar 2009. Godkendelse af den nuværende refusionsordning for sand-
sugere udløb derfor i januar 2019.
Ordningen er blevet genanmeldt ved en præ-notifikation til Kommissionen i oktober
2018 med henblik på videreførelse. Der har indtil ordningens anmeldelse ved en endelig
notifikation i oktober 2019 været løbende drøftelser af ordningen mellem Kommissionen
og Skatteministeriet, hvorved det er blevet klart, at det er nødvendigt at justere ordningen,
såfremt den skal kunne godkendes på ny.
Afgørelsens nærmere indhold
Kommissionen har ved afgørelse C(2019) 8921 af 16. december 2019 godkendt en videre-
førelse af refusionsordningen for sandsugere.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Orientering om Kommissionens godkendelse af refusionsordningen for sandsugere, fra erhvervsministeren
2128592_0002.png
Under sagsbehandlingen har Kommissionen påpeget, at følgende danske regler i den eksi-
sterende refusionsordning for sandsugere er i strid med henholdsvis EU-retten, herunder
EU’ retningslinjer for statsstøtte til søtransportsektoren,
og Kommissionens afgørelses-
praksis:
1) Kravet om, at et sandsugningsfartøj skal være registreret i Danmark eller skal
kunne sidestilles med et fartøj, der er registreret i Danmark, udgør en restriktion,
som strider mod reglerne for det indre marked, idet kravet medfører en forskels-
behandling af hhv. fartøjer, der er registreret i Danmark, og fartøjer, der er regi-
streret i andre EU- eller EØS-medlemsstater.
2) Det er ikke i overensstemmelse med EU’s
retningslinjer for statsstøtte til søtrans-
portsektoren, at der ydes refusion for hele driftstiden, når blot et fartøj udfører
søtransportaktiviteter i mindst 50 pct. af den tid, det er i drift, uden hensyn til ka-
rakteren af øvrige aktiviteter.
3) Det er ikke i
overensstemmelse med EU’s retningslinjer for statsstøtte til søtrans-
portsektoren, hvis sandsugerrederierne har mulighed for at opnå et refusionsbe-
løb, der overstiger, hvad der svarer til en fuld skattefritagelse for indkomstskatter
og eventuelle sociale bidrag.
Kommissionen har derfor stillet som betingelse for godkendelse af en videreførelse af re-
fusionsordningen for sandsugere, at den danske regering
inden godkendelsen
har for-
pligtet sig til at ændre reglerne, så de bringes i overensstemmelse med EU-retten.
Regeringen har derfor over for Kommissionen givet skriftligt tilsagn om, at der vil blive
foretaget følgende ændringer af refusionsordningen for sandsugere med virkning fra og
med 1. januar 2020:
1) Kravet om registrering i Danmark lempes, således at ordningen finder anven-
delse ved arbejde om bord på fartøjer, der er registeret i andre EU- eller EØS-
medlemsstater.
2) Ordningen begrænses til aktiviteter, der er berettiget til støtte, dvs. søtransport
som defineret i EU’s
retningslinjer for statsstøtte til søtransportsektoren
og
kun disse aktiviteter.
3) Refusionssatsen nedsættes, så sandsugerrederierne ikke overkompenseres gen-
nem ordningen.
De skriftlige tilsagn er udmøntet i L 72 B
forslag til lov om ændring af sømandsbeskat-
ningsloven, tonnageskatteloven og forskellige andre love (Tilpasning af refusionsordnin-
gen for sandsugere til EU-retten, justering af værnsregler i tonnageskatteordningen, udvi-
delse af sømandsfradraget til søfolk på forsknings- og havundersøgelsesskibe m.v.), der 3.
behandles i Folketinget den 20. december 2019.
Med vedtagelse af lovforslaget vil betingelserne for Kommissionens godkendelse af refu-
sionsordningen for sandsugere være opfyldt, således at ordningen vil være godkendt for
en ny 10-årig periode fra 1. januar 2020 til 1. januar 2030.
Side 2 af 2