Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 116
Offentligt
2128415_0001.png
!" # $% &#
)
#' (
#
(
(
)
$
*" ( ' )
,
.)
(
)
*
)
(
(
*
)
'
*
,(
)
/
*
,
!
*
*
)
'
+ ' '
)-
)
)-
)
,
/
*
(
)
'
*
*
)
)
)
-
)-
+ ' 0'
/
1
"
*
)-
*
"3
)
2
-
(
(
" (
* *
1
2
*
(
-
'
2 (
*
)
-
(
!" # &% &0&'
,
2
* '
*
(
)
(
*
Som bilag til loven er medtaget Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1150 af 20. juni 2019 om fremme af retfær-
dighed og gennemsigtighed for brugere af onlineformidlingstjenester, EU-Tidende 2019, nr. L 186, side 57. Ifølge artikel 288
i EUF-traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af forordningen i lovens bilag er således
udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
)-
"
*
0"
,
(
*
-
'
6 )
-
' '
)
)-
)-
)
'
)
)
)
)-
+ ' '
4
-
)
)
*
4
*
,
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
/ *
"
/ *
,
,
,
< 7*
,
' *
'
*
4
<8
'
4
6 )
'
-
'
+ ' 0'
+ ' 5'
4
,
4
'
)
4
'>
'
)
* ,
-
,
*
*
)
,
+ ' '
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
)
"
0"
-
/ *
-
*
*
4
,
6 )
< 8*
*
< 5*
*
*
(
)
' '
-
) -
), '
4
< :*
+ ' '
5
1
'(
# #'
) *
) -
&
'(
#
'
+ ' '
< 7
?
1
2
)
*('
)
,
' :0:
:'
# $*
,
< $$ 4
@
,
-
)
'
6
'
*
4
*
)
4 '
*
)(
*
+
2
*
*
'
)
)(
4
'
4 *
-
'
'*
-
-
-
'
*
)*
,
,
,
*
-
';
)
+ ' '
+ ' 0'
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
Indledning
2.
Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Anvendelsesområde og definitioner
2.1.1.
Gældende ret
2.1.2.
Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.2. Håndhævelse og sanktioner
2.2.1.
Gældende ret
2.3. Ændringer i anden lovgivning
2.3.1.
Gældende ret
2.3.2.
Erhvervsministeriets overvejelser
3.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
6.
Miljømæssige konsekvenser
7.
Forholdet til EU-retten
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9.
Sammenfattende skema
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
1.
Indledning
Den 12. juli 2019 blev Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2019/1150 af 20. juni 2019 om fremme af retfærdighed og gennemsigtig-
hed for brugere af onlineformidlingstjenester (P2B-forordningen) vedta-
get.
P2B-Forordningen regulerer forholdet mellem platforme og deres er-
hvervsbrugere. Forordningen har til formål at bidrage til et velfungerende
indre marked ved at fastsætte en række krav, der sikrer, at erhvervsbrugere
af platforme gives passende gennemsigtighed, retfærdighed og effektive
klagemuligheder. At sikre gennemsigtighed i platformenes generelle vilkår
og betingelser kan være afgørende for at fremme holdbare forretningsfor-
hold og forebygge uretfærdig adfærd til skade for erhvervsbrugere. Med
forordningen sikres således en øget transparens omkring platformenes vil-
kår og praksis.
Forbrugerne har taget brugen af onlineformidlingstjenester til sig. Sikring
af gennemsigtigheden i og tilliden til onlineplatformsøkonomien i relatio-
ner mellem virksomheder kan også indirekte bidrage til at forbedre forbru-
gernes tillid til onlineplatformsøkonomien.
Forordningen supplerer de gældende EU-regler om konkurrence, forbru-
gerbeskyttelse, e-handel og databeskyttelse med bedre rammebetingelser
for de virksomheder, der sælger deres produkter på nettet via platforme.
Der eksisterer således allerede i dag en række klagemuligheder i forhold til
disse områder, som virksomhederne kan anvende.
Det følger af artikel 15, stk. 1, at hver medlemsstat skal sikre tilstrækkelig
og effektiv håndhævelse af P2B-forordningen. Det følger videre af artikel
15, stk. 2, at medlemsstaterne fastsætter bestemmelser om de foranstaltnin-
ger, der anvendes i forbindelse med overtrædelse af P2B-forordningen, og
sikrer, at de gennemføres. Foranstaltningerne skal være effektive, stå i et
rimeligt forhold til overtrædelsen og have afskrækkende virkning. Formå-
let med lovforslaget er således at sikre gennemførelsen af artikel 15 i P2B-
forordningen.
Loven finder anvendelse på onlineformidlingstjenester og onlinesøgema-
skiner, der leveres eller tilbydes leveret til erhvervsbrugere og virksom-
hedswebstedsbrugere, som er etableret eller har bopæl i Danmark, og som
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
via disse onlineformidlingstjenester eller onlinesøgemaskiner tilbyder va-
rer eller tjenesteydelser til forbrugere, som befinder sig i Den Europæiske
Union. Dette gælder uanset etableringssted eller bopæl for udbyderne af
disse tjenester, og uanset hvilken lovgivning der i øvrigt finder anvendelse.
Lovforslaget indeholder derudover en ændring af årsregnskabsloven. For-
målet med ændringen er at indføre et krav om redegørelse om dataetik i
årsregnskabsloven. Siden 2009 har de største danske virksomheder i med-
før af årsregnskabsloven været forpligtet til i deres ledelsesberetning at re-
degøre for deres arbejde med samfundsansvar, det vil sige, hvordan de in-
tegrerer hensyn til bl.a. menneskerettigheder, klima og miljø i deres forret-
ningsstrategi og forretningsaktiviteter.
Privatliv, herunder databeskyttelse, er en fundamental rettighed, som bl.a.
fremgår af FN’s menneskerettighedserklæring, og retten til databeskyttelse
er anerkendt som en grundlæggende rettighed i EU’s Charter om grund-
læggende rettigheder. Dataetik går imidlertid videre end data- og privat-
livsbeskyttelse i snæver forstand. Det handler også om, hvordan dataan-
vendelse, udvikling og brug af kunstig intelligens m.v. påvirker vores sam-
fund. Derfor foreslås det, at redegørelsen for deres arbejde med samfunds-
ansvar udvides til at omfatte dataetik.
2. Lovforslagets hovedpunkter
Loven finder anvendelse på de relevante platforme, som danske virksom-
heder måtte være brugere af.
For så vidt angår reglerne i lovforslaget om håndhævelse og beføjelser,
herunder udstedelse af påbud, indhentning af oplysninger, undersøgelser,
adgangen til at indbringe styrelsens afgørelse for Konkurrenceankenævnet,
adgangen til egenacces, offentliggørelse af afgørelser, muligheden for at
afslutte en sag med bindende tilsagn, muligheden for pålæggelse af daglige
eller ugentlige tvangsbøder samt styrelsens prioriteringsadgang i forhold
til at afvise at behandle en sag, er der i vidt omfang tale om, at Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen får samme muligheder som på konkurrence-
og betalingsområdet.
Reglerne om sanktioner, herunder muligheden for bødestraf, såfremt et på-
bud ikke efterleves eller tilsagn ikke efterkommes, eller ved afgivelse af
urigtige eller vildledende oplysninger, svarer i vidt omfang til reglerne på
betalingsområdet.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
For så vidt angår reglerne om dataetik, foreslås det, at de store virksomhe-
der fremover skal supplere ledelsesberetningen med en redegørelse for
virksomhedens politik for dataetik efter følg-eller-forklar-princippet.
2.1. Anvendelsesområde og definitioner
2.1.1. Gældende ret
Der er på nuværende tidspunkt ikke fastsat regler for danske myndigheders
håndhævelse af P2B-forordningen.
Aftaleforholdet mellem online platforme og deres erhvervsbrugere er end-
videre ikke specifikt reguleret i dansk ret. Generelt løses tvister om uenig-
heder vedrørende kontraktvilkår ofte via en voldgift, når der er tale om
større virksomheder. Gældende dansk ret tillægger således ikke én myn-
dighed kompetence til at håndhæve regler om mere gennemsigtighed og
bedre klageadgang for virksomheder, der anvender platforme.
Det følger af P2B-forordningens artikel 15, at hver medlemsstat sikrer til-
strækkelig og effektiv håndhævelse af forordningen. Det følger endvidere
heraf, at medlemsstaterne fastsætter bestemmelser om de foranstaltninger,
der anvendes i forbindelse med overtrædelse af forordningen, og sikrer, at
de gennemføres. Foranstaltningerne skal være effektive, stå i et rimeligt
forhold til overtrædelsen og have afskrækkende virkning.
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Onlineformidlingstjenester kan være afgørende for den kommercielle suc-
ces for danske virksomheder, som anvender sådanne tjenesteydelser for at
kunne nå ud til forbrugerne. Dette er navnlig vigtigt i en åben og digitali-
seringsparat økonomi med mange små og mellemstore virksomheder som
den danske. For at kunne udnytte fordelene ved onlineplatformsøkonomien
til fulde er det derfor vigtigt, at danske virksomheder kan have tillid til de
onlineformidlingstjenester, som de indgår forretningsforhold med. Det skal
endvidere ses i lyset af, at den voksende formidling af transaktioner gen-
nem onlineformidlingstjenester, kan føre til, at danske virksomheder ople-
ver en øget afhængighed af disse tjenesteydelser for at kunne nå ud til for-
brugerne.
Digitale platforme kan således have eller få så stor en markedsstyrke og
udbredelse, som gør dem i stand til reelt at handle ensidigt, hvorved de kan
udnytte et eventuelt skævt styrkeforhold mellem den digitale platform og
erhvervsbrugeren. Når en digital platform udnytter et skævt styrkeforhold,
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
kan det være en sag for konkurrencemyndighederne. Der gælder eksem-
pelvis efter de nuværende konkurrenceregler et forbud mod, at en virksom-
hed misbruger en dominerende stilling på markedet ved at agere på en
måde, som hindrer den effektive konkurrence. Det vurderes derfor at være
hensigtsmæssigt, at håndhævelsen af P2B-forordningen ligger hos Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen, som allerede har erfaring med håndhæ-
velsen af konkurrenceloven.
Med henblik på gennemførelsen af artikel 15 i P2B-forordningen foreslås
loven at finde anvendelse på onlineformidlingstjenester og onlinesøgema-
skiner, der leveres eller tilbydes leveret til erhvervsbrugere og virksom-
hedswebstedsbrugere, som er etableret eller har bopæl i Danmark, og som
via disse onlineformidlingstjenester eller onlinesøgemaskiner tilbyder va-
rer eller tjenesteydelser til forbrugere, som befinder sig i Den Europæiske
Union. Dette gælder uanset etableringssted eller bopæl for udbyderne af
disse tjenester, og uanset hvilken lovgivning der i øvrigt finder anvendelse.
Dette svarer til anvendelsesområdet for P2B-forordningen, jf. artikel 1, stk.
2, i forordningen.
Lovforslagets anvendelsesområde vil således indebære, at danske virksom-
heder, som benytter sig af de relevante platforme, uanset etableringssted
eller bopæl for disse platforme, vil kunne klage til Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen, såfremt udbyderne af de pågældende tjenester ikke efter-
lever P2B-forordningens bestemmelser.
Ligesom P2B-forordningen ikke finder anvendelse for onlinebetalingstje-
nester, onlinereklameværktøjer eller onlinereklameudveksling, som ikke
leveres med henblik på at lette iværksættelsen af direkte transaktioner, og
som ikke indebærer et kontraktforhold med forbrugere, jf. artikel 1, stk. 3,
foreslås det, at loven heller ikke finder anvendelse for disse. Der henvises
til lovforslagets § 1 og de specielle bemærkninger hertil.
P2B-forordningen indeholder i artikel 2 en række definitioner af, hvad der
i forordningen skal forstås ved bl.a. en erhvervsbruger, onlineformidlings-
tjenester, udbyder af onlineformidlingstjenester m.v. Det foreslås, at de
samme definitioner anvendes i loven.
2.2. Håndhævelse og sanktioner
2.2.1. Gældende ret
Som nævnt i afsnit 2.1.1. er der på nuværende tidspunkt ikke fastsat regler
for danske myndigheders håndhævelse af forordningen.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
2.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det fremgår af præambelbetragtning nr. 46, at medlemsstaterne skal have
mulighed for at betro eksisterende myndigheder håndhævelsen af forord-
ningen. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har erfaring med håndhævel-
sen af konkurrenceloven, som bl.a. forbyder misbrug af en dominerende
stilling. Det foreslås derfor, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal
håndhæve P2B-forordningen.
Medlemsstaterne skal ifølge artikel 15 i P2B-forordningen sikre tilstræk-
kelig og effektiv håndhævelse af forordningen. Der skal ifølge artikel 15,
stk. 2, fastsættes bestemmelser om de foranstaltninger, der anvendes i for-
bindelse med overtrædelsen af forordningen. Foranstaltningerne skal være
effektive, stå i et rimeligt forhold til overtrædelsen og have afskrækkende
virkning.
Det følger videre af præambelbetragtning nr. 46, at forordningen ikke bør
forpligte medlemsstaterne til at indføre
ex officio-håndhævelse
eller til at
pålægge bøder.
For at sikre en effektiv håndhævelse af P2B-forordningen foreslås det dog,
at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen også af egen drift skal kunne hånd-
hæve reglerne i P2B-forordningen, at styrelsen skal kunne udstede påbud i
forbindelse med overtrædelser af forordningen, og at en overtrædelse af et
påbud kan straffes med bøde. Der henvises til lovforslagets § 7 og § 14 og
de specielle bemærkninger hertil.
Videre foreslås det, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen får mulighed
for at kræve oplysninger og foretage såkaldte sektorundersøgelser. Nægter
en udbyder omfattet af forordningen at efterkomme styrelsens krav om ud-
levering af oplysninger eller at afgive oplysninger til brug for en sektorun-
dersøgelse, foreslås det, at den pågældende udbyder kan pålægges daglige
eller ugentlige tvangsbøder eller straffes med bøde.
Der henvises til lovforslagets § 4, § 11 og § 14 og de specielle bemærknin-
ger hertil.
Det foreslås videre, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen uden at træffe
afgørelse om, at der er sket en overtrædelse af denne lov eller P2B-forord-
ningen, skal kunne afslutte en sag med tilsagn, som er givet af virksomhe-
den selv, og som kan gøres bindende for denne. Det foreslås endvidere, at
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
styrelsen skal kunne offentliggøre sådanne afgørelser, herunder afgørelser
om påbud. Der henvises til lovforslagets § 8 og § 9 og de specielle be-
mærkninger hertil.
Samlet set får Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen med lovforslaget mere
vidtgående beføjelser end det minimum, der kræves efter P2B-forordnin-
gen. Det skyldes, at onlineformidlingstjenester kan være afgørende for den
kommercielle succes for danske virksomheder, som anvender sådanne tje-
nesteydelser for at kunne nå ud til forbrugerne. Dette er navnlig vigtigt i en
åben og digitaliseringsparat økonomi med mange små og mellemstore
virksomheder som den danske. For at kunne udnytte fordelene ved online-
platformsøkonomien til fulde er det derfor vigtigt, at danske virksomheder
kan have tillid til de onlineformidlingstjenester, som de indgår forretnings-
forhold med. Det skal endvidere ses i lyset af, at den voksende formidling
af transaktioner gennem onlineformidlingstjenester, kan føre til, at danske
virksomheder oplever en øget afhængighed af disse tjenesteydelser for at
kunne nå ud til forbrugerne.
Som følge af den stigende afhængighed har udbydere af disse tjenesteydel-
ser ofte en bedre forhandlingsposition, der gør dem i stand til reelt at handle
ensidigt på en måde, som kan være urimelig, og som kan være til skade for
deres erhvervsbrugeres legitime interesser og indirekte også for danske for-
brugere. Forbrugerne har endvidere taget brugen af onlineformidlingstje-
nester til sig. Et konkurrencedygtigt onlineøkosystem, hvor virksomhe-
derne opfører sig ansvarligt, er også af afgørende betydning for forbruger-
nes velfærd.
Hertil kommer, at med de foreslåede håndhævelsesbeføjelser er der i vidt
omfang tale om, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen får samme hånd-
hævelsesmuligheder som på konkurrence- og betalingsområdet.
2.3. Ændringer i anden lovgivning
2.3.1. Gældende ret
Årsrapporter for store virksomheder, børsnoterede virksomheder og stats-
lige aktieselskaber skal indeholde en ledelsesberetning. Ledelsesberetnin-
gen skal blandt andet indeholde en redegørelse for politikker for samfunds-
ansvar, og for visse børsnoterede virksomheder og statslige aktieselskaber
skal ledelsesberetningen også indeholde en redegørelse for politikker for
mangfoldighed. Disse krav til ledelsesberetningen er udarbejdet efter et så-
kaldt ”følg-eller-forklar”-princip. Det betyder, at virksomhederne enten
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
skal redegøre for deres politik på det pågældende område eller skal be-
grunde, hvorfor virksomheden har fravalgt at udarbejde en politik.
Årsregnskabsloven indeholder i dag ingen krav om redegørelse for politik-
ker for dataetik.
2.3.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Dataetik er blevet et vigtigt emne i takt med den digitale udvikling, som
indebærer, at der bliver anvendt og behandlet mere og mere data i virksom-
hederne. I november 2018 anbefalede en ekspertgruppe om dataetik, at der
blev taget forskellige initiativer for at sikre en etisk ansvarlig anvendelse
af data. Et af anbefalingerne var at indsætte en bestemmelse om redegø-
relse for dataetik i årsregnskabsloven. Derudover blev det bl.a. foreslået at
udvikle en dataetisk mærkningsordning.
Den digitale udvikling betyder også, at data fylder mere og mere i virk-
somheders forretningsmodeller, og med lovforslaget er det hensigten, at
danske virksomheder bliver understøttet i at udnytte potentialet i data på
en etisk ansvarlig måde.
Formålet med lovforslaget er at skabe fokus på og gennemsigtighed om
virksomhedernes arbejde med dataetik. Derved kan ansvarlig dataanven-
delse blive et konkurrenceparameter for danske virksomheder såvel natio-
nalt som internationalt. Danmark vil med forslaget blive det første land i
verden, der indfører krav om, at de største virksomheder offentligt skal re-
degøre for deres politikker for dataetik.
Begrebet dataetik forstås overordnet som den etiske dimension af forholdet
mellem på den ene side teknologi og på den anden side borgernes grund-
læggende rettigheder, retssikkerhed og grundlæggende samfundsmæssige
værdier, som den teknologiske udvikling giver anledning til at overveje.
Det vedrører de etiske overvejelser, som en virksomhed må gøre sig i for-
bindelse med anvendelse af nye teknologier og den øgede mængde af data.
Begrebet dataetik omfatter brugen af alle former for data og er således ikke
begrænset til brugen af personoplysninger.
Dataetik bygger oven på de regler for behandling af personoplysninger, der
følger af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27.
april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling
af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om
ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse)
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
og af lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forord-
ning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databe-
skyttelsesloven).
Dataetik som begreb og dermed også arbejdet med dataetiske politikker er
endnu forholdsvis nyt. Derfor vurderes det for tidligt at kræve, at alle store
virksomheder udarbejder en redegørelse for en dataetisk politik. Erfaringen
fra redegørelser om politikker for samfundsansvar viser, at et ”følg-eller-
forklar”-princip er den mest hensigtsmæssige måde at fremme virksomhe-
dernes udvikling af dataansvarlig adfærd.
Forslaget indebærer, at virksomhederne aktivt tager stilling til deres ar-
bejde med dataetik, på samme måde som der i dag er krav om, at de største
virksomheders redegør for deres arbejde med samfundsansvar. Den data-
etiske redegørelse i ledelsesberetningen skal skabe åbenhed om virksom-
hedens dataetiske politik, så blandt andet nuværende og mulige samar-
bejdspartnere, kunder og investorer kan orientere sig om, hvorvidt den en-
kelte virksomhed har en politik for dataetik og om indholdet heraf.
Et krav efter følg-eller-forklar-princippet vil sætte dataetik på dagsordenen
i topledelsen i de store danske virksomheder, og hensigten er, at virksom-
hederne aktivt tager stilling til dataetiske spørgsmål og udarbejder politik-
ker for dataetik. Det er forventningen, at kravet med tiden vil blive en al-
mindelig overvejelse i forbindelse med anvendelsen af de nye teknologiske
muligheder.
2.3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i årsregnskabsloven i for-
længelse af lovens øvrige ikke-finansielle krav til ledelsesberetningen for
store virksomheder. Ifølge forslaget skal de virksomheder, der er omfattet
af kravet, supplere ledelsesberetningen med en redegørelse for virksomhe-
dens politik for dataetik efter følg-eller-forklar-princippet. Forslaget stiller
således ikke krav om, at de omfattede virksomheder skal have en politik
for dataetik, men hvis virksomheden har en dataetisk politik, skal der re-
degøres for denne. Bestemmelsen vil medføre, at virksomhederne aktivt
skal tage stilling til spørgsmål om dataetik og deres arbejde hermed, og at
virksomhederne formulerer dette arbejde i en dataetisk politik eller begrun-
der et eventuelt fravalg. Hvis virksomheden ikke har en dataetisk politik,
skal virksomheden supplere ledelsesberetningen med en redegørelse, hvori
det forklares, hvorfor virksomheden ikke har en politik for dataetik.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
En redegørelse for virksomhedens politik for dataetik kan f.eks. omfatte en
redegørelse for, hvilke typer af data virksomheden anvender, og hvordan
disse data tilvejebringes. En redegørelse kan også omfatte en beskrivelse
af, hvordan og til hvilke formål virksomheden anvender nye teknologier,
herunder kunstig intelligens eller maskinlæring i udviklingen og udbuddet
af produkter og tjenester, herunder om virksomheden anvender kunstig in-
telligens til brug for prissætning, afgørelser, beslutninger og lignende.
Den foreslåede bestemmelse vil omfatte de ca. 1.300 største danske virk-
somheder og dermed de samme virksomheder, som i dag er forpligtet til at
supplere ledelsesberetningen med en redegørelse for samfundsansvar, jf.
årsregnskabslovens § 99 a. Bestemmelsen vil således omfatte store virk-
somheder i regnskabsklasse C samt virksomheder i regnskabsklasse D,
dvs. virksomheder, som har værdipapirer optaget til handel på et reguleret
marked i et EU/EØS-land samt statslige aktieselskaber. Det vurderes her-
udover, at yderligere cirka 850 dattervirksomheder kan undlade at medtage
oplysningerne i sin egen ledelsesberetning efter den foreslåede § 99 d, stk.
3.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
Lovforslaget skønnes at kræve mindst 2-3 årsværk til at håndhæve forord-
ningen, hvilket afholdes inden for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
eksisterende ramme. Det nærmere omfang af Konkurrence- og Forbruger-
styrelsens håndhævelse kan dog først klarlægges, når styrelsen har erfarin-
ger hermed. Den risikobaserede kontrol som følge af den foreslåede æn-
dring af årsregnskabsloven vil blive afholdt inden for Erhvervsstyrelsens
eksisterende bevilling. Lovforslaget medfører således ikke yderligere om-
kostninger for det offentlige, da eventuelle udgifter forbundet med lov-
forslaget vil blive afholdt inden for eksisterende bevillinger.
Lovforslaget efterlever principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
Lovforslaget indeholder enkle og klare regler. Der vil efter lovforslaget
kunne udstedes nærmere regler om brug af særlige skemaer ved indgivelse
af klage. Det forudsættes, at der vil blive tale om elektronisk indgivelse af
et klageskema (digital selvbetjeningsløsning). Herudover bemærkes det, at
Konkurrencerådets og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens behandling af
sagerne vil kræve anlæggelsen af et fagligt skøn.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
Der er ved lovforslagets udarbejdelse lagt vægt på en sikker og tryg data-
håndtering. Derfor vil enhver videregivelse af personoplysninger efterleve
de gældende regler om databeskyttelse. Behandling af eventuel persondata
vil altid ske under iagttagelse af gældende lovgivning, herunder Europa-
Parlamentets og Rådets forordning 2016/679/EU af 27. april 2016 om be-
skyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplys-
ninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesfor-
ordningen) og databeskyttelsesloven. Endelig skal det bemærkes, at de ek-
sisterende systemer kan understøtte de nye håndhævelsesbeføjelser og at
disse ikke medfører organisatoriske ændringer.
Særligt bemærkes, at lovforslaget er udformet i overensstemmelse med
princip 3 om automatisk sagsbehandling, da de virksomheder, som bliver
omfattet af kravet om redegørelse om dataetik, kan indberette redegørelsen
uden krav om forudgående eller efterfølgende sagsbehandling. Princip 6
om anvendelse af offentlig it-infrastruktur er overholdt ved at virksomhe-
derne skal redegøre for dataetik i ledelsesberetningen, som de allerede ken-
der i dag. Endeligt er der ved udarbejdelsen af lovforslaget – i overens-
stemmelse med princip 7 om at forebygge fejl og snyd – sikret, at der i
systemet kan foretages en risikobaseret kontrol.
4. Økonomiske konsekvenser og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet mv.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervsstyrelsens Team Bedre Regule-
ring, der vurderer, at forslaget medfører administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Indførelsen af krav om redegørelse for dataetik vil medføre
administrative byrder for erhvervslivet svarende til ca. 7 mio. kr. årligt og
20 mio. kr. i omstillingsomkostninger. De administrative byrder består i,
at de omfattede virksomheder skal supplere ledelsesberetningen med en
redegørelse for dataetik eller en forklaring af baggrunden herfor, hvis virk-
somheden ikke har en politik for dataetik. For datterselskaber, hvor moder-
selskabet opfylder oplysningskravene, består den administrative byrde i, at
dattervirksomheden i sin ledelsesberetning skal henvise til moderselska-
bets årsrapport. De erhvervsøkonomiske konsekvenser i forbindelse med
håndhævelse af P2B forordningen. vurderes at være under 4 mio. kr. årligt,
hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
Lovforslaget forventes ikke at medføre øvrige efterlevelseskonsekvenser
for erhvervslivet, da det ikke påvirker produktionsmuligheder for erhvervs-
livet.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
Erhvervsministeriet har vurderet, at principperne om agil regulering ikke
er relevante for de konkrete ændringer i forslaget, da det ikke påvirker virk-
somhedernes muligheder for at teste, udvikle og anvende nye digitale tek-
nologier og forretningsmodeller eller udmøntes i en ny digital erhvervsret-
tet løsning.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser for borgere.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget om P2B-forordningen supplerer Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EU) 2019/1150 af 20. juni 2019 om fremme af retfærdig-
hed og gennemsigtighed for brugere af onlineformidlingstjenester (EU-Ti-
dende 2019, nr. L 186, side 57). Forordningen gælder i Danmark fra den
12. juli 2020. Artikel 15 i forordningen pålægger medlemsstaterne at fast-
sætte nationale foranstaltninger, der skal sikre en passende og effektiv
håndhævelse af forordningen. Lovforslaget går på visse punkter videre end
forordningens minimum og lægger således op til, at Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen skal have en række muligheder for at undersøge og gribe
ind over for platforme, som er omfattet af forordningen og som benyttes af
danske erhvervskunder.
Forslaget til krav om redegørelse for dataetik indebærer indførelse af nati-
onale særregler, idet kravet går ud over kravene i regnskabsdirektivet (Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv af 26. juni 2013 om årsregnskaber,
konsoliderede regnskaber og tilhørende beretninger for visse virksomheds-
former, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/43/EF og om ophævelse af Rådets direktiv 78/660/EØF og
83/349/EØF).
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den [xx.] december 2019 til
[xx.] januar 2020 været sendt i høring hos følgende myndigheder og orga-
nisationer mv.:
[UDESTÅR]
9. Sammenfattende skema
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
2128415_0018.png
Positive konsekvenser/mindre-
udgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Økonomiske konsekvenser Ingen.
og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
Økonomiske konsekvenser Ingen.
og administrative konse-
kvenser for erhvervslivet
Administrative konsekven- Ingen
ser for borgerne
Negative konsekvenser/merud-
gifter
(hvis ja, angiv omfang)
Lovforslaget skønnes at kræve
mindst 2-3 årsværk til at hånd-
hæve forordningen, hvilket af-
holdes inden for Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsens eksiste-
rende ramme. Det nærmere om-
fang af Konkurrence- og For-
brugerstyrelsens håndhævelse
kan dog først klarlægges, når
styrelsen har erfaringer hermed.
Den risikobaserede kontrol som
følge af den foreslåede ændring
af årsregnskabsloven vil blive
afholdt inden for Erhvervssty-
relsens eksisterende bevilling.
Lovforslaget medfører således
ikke yderligere omkostninger
for det offentlige, da eventuelle
udgifter forbundet med lov-
forslaget vil blive afholdt inden
for eksisterende bevillinger.
Lovforslaget forventes at med-
føre administrative konsekven-
ser for erhvervslivet. Indførel-
sen af krav om redegørelse for
dataetik vil medføre administra-
tive byrder for erhvervslivet
svarende til ca. 7 mio. kr. årligt
og 20 mio. kr. i omstillings-om-
kostninger. De erhvervsøkono-
miske konsekvenser i forbin-
delse med håndhævelse af B2P
forordningen vurderes at være
under 4 mio. kr. årligt, hvorfor
de ikke kvantificeres nærmere.
Ingen
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
2128415_0019.png
Miljømæssige konsekvenser Ingen
Forholdet til EU-retten
Ingen
Lovforslaget supplerer Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2019/1150 af 20. juni 2019 om fremme af retfærdighed og
gennemsigtighed for brugere af onlineformidlingstjenester (EU-
Tidende 2019, nr. L 186, side 57). Forordningen gælder i Danmark
fra den 12. juli 2020. Artikel 15 i forordningen pålægger medlems-
staterne at fastsætte nationale foranstaltninger, der skal sikre en
passende og effektiv håndhævelse af forordningen.
Den foreslåede bestemmelse om redegørelse for dataetik går ud
videre end kravene i regnskabsdirektivet (Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv af 26. juni 2013 om årsregnskaber, konsoliderede
regnskaber og tilhørende beretninger for visse virksomheds-for-
mer, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/43/EF og om ophævelse af Rådets direktiv 78/660/EØF og
83/349/EØF).
Overimplementering af EU-
Ja
Nej
retlige minimumsforpligtel-
X
ser (sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås i
stk.1,
at loven har til formål at sikre tilstrækkelig og effektiv
håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2019/1150 af 20. juni 2019 om fremme af retfærdighed og gennemsigtig-
hed for brugere af onlineformidlingstjenester (P2B-forordningen). Forord-
ningen er optrykt som bilag 1 til loven.
Med
stk. 2
foreslås det, at loven finder anvendelse på onlineformidlings-
tjenester og onlinesøgemaskiner, der leveres eller tilbydes leveret til er-
hvervsbrugere og virksomhedswebstedsbrugere, som er etableret eller har
bopæl i Danmark, og som via disse onlineformidlingstjenester eller onli-
nesøgemaskiner tilbyder varer eller tjenesteydelser til forbrugere, som be-
finder sig i Den Europæiske Union, uanset etableringssted eller bopæl for
udbyderne af disse tjenester, og anset hvilken lovgivning der i øvrigt finder
anvendelse.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
Dette er i overensstemmelse med P2B-forordningens anvendelsesområde,
jf. forordningens artikel 1, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at danske virksomheder, som
benytter sig af de relevante platforme, uanset etableringssted eller bopæl
for disse platforme, vil kunne klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen, såfremt udbyderne af de pågældende tjenester ikke efterlever P2B-
forordningens bestemmelser.
Det foreslås i
stk. 3,
at loven ikke gælder for onlinebetalingstjenester, on-
linereklameværktøjer eller onlinereklameudveksling, som ikke leveres
med henblik på at lette iværksættelsen af direkte transaktioner, og som ikke
indebærer et kontraktforhold med forbrugere.
Dette er i overensstemmelse med artikel 1, stk. 3, i forordningen.
Til § 2
Den foreslåede § 2 fastlægger en række definitioner af begreber, som an-
vendes i lovforslaget. Disse definitioner svarer til de pågældende definiti-
oner i forordningens artikel 2. Det er dog vurderet, at enkelte af forordnin-
gens definitioner ikke er nødvendige for forståelsen af lovforslagets ind-
hold og derfor ikke er medtaget. Det drejer sig om begreberne kontrol, til-
knyttede varer og tjenesteydelser, mægling og varigt medium.
Det foreslås i
nr. 1
at definere ”en erhvervsbruger”, som enhver privatper-
son, der optræder i egenskab af handlende eller erhvervsdrivende, eller en-
hver fysisk eller juridisk person, der ved hjælp af onlineformidlingstjene-
ster tilbyder varer eller tjenesteydelser til forbrugere til formål relateret til
dennes erhverv, forretning, håndværk eller profession.
Den foreslåede bestemmelse svarer til artikel 2, nr. 1, i P2B-forordningen.
Det foreslås i
nr. 2
at definere ”onlineformidlingstjenester” som onlinefor-
midlingstjenester omfattet af P2B-forordningen. Den foreslåede bestem-
melse opregner tre betingelser, som alle skal være opfyldt, førend en tje-
neste udgør en onlineformidlingstjeneste. Den første betingelse (litra a) er,
at tjenester skal være informationssamfundstjenester som defineret i artikel
1, stk. 1, litra b), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/1535
(EU-Tidende 2015, nr. L 241, side 1). Den anden betingelse (litra b) er, at
de pågældende tjenester skal gøre det muligt for erhvervsbrugere at tilbyde
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
2128415_0021.png
varer eller tjenesteydelser til forbrugere med henblik på at lette iværksæt-
telse af direkte transaktioner mellem disse erhvervsbrugere for forbrugere,
uanset hvor disse transaktioner i sidste ende indgås. Den tredje betingelse
(litra c) er, at de pågældende tjenester leveres til erhvervsbrugere på grund-
lag af kontraktlige forhold mellem udbyderen af disse tjenester og er-
hvervsbrugere, som tilbyder deres varer eller tjenesteydelser til forbrugere.
Eksempler på onlineformidlingstjenester, som er omfattet af forordningen,
er online e-markedspladser, herunder de samarbejdsorienterede, hvor er-
hvervsbrugere er aktive, online softwareapplikationstjenester som f.eks.
applikationsforhandlere, og online sociale medietjenester.
Bestemmelsen svarer til artikel 2, nr. 2, i P2B-forordningen.
Det foreslås i
nr. 3
at definere ”udbyder af onlineformidlingstjenester” som
enhver fysisk eller juridisk person, der leverer, eller tilbyder at levere, on-
lineformidlingstjenester til erhvervsbrugere.
Bestemmelsen svarer til artikel 2, nr. 3, i P2B-forordningen.
Det foreslås i
nr. 4
at definere ”forbruger” som enhver fysisk person, der
ikke handler som led i sit erhverv, sin forretning, sit håndværk eller sin
profession.
Bestemmelsen svarer til artikel 2, nr. 4, i P2B-forordningen.
Det foreslås i
nr. 5
at definere ”onlinesøgemaskiner” som en digital tjene-
ste, som giver brugerne mulighed for at indtaste forespørgsler for at fore-
tage søgninger på principielt alle websteder eller alle websteder på et be-
stemt sprog på grundlag af en forespørgsel om et hvilket som helst emne
ved hjælp af et søgeord, en stemmesøgning, en sætning eller andet input,
og som fremviser resultater i et hvilket som helst format, hvor der kan fin-
des oplysninger om det ønskede indhold.
Ifølge Kommissionen er Google Search, Seznam.cz, Yahoo!, Duck-
DuckGo, Bing etc. eksempler på sådanne onlinesøgemaskiner, som Kom-
missionen nævner i forbindelse med en Q&A vedrørende P2B-forordnin-
gen.
2
2
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/MEMO_18_3373
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
Bestemmelsen svarer til artikel 2, nr. 5, i P2B-forordningen.
Det foreslås i
nr. 6
at definere en ”udbyder af onlinesøgemaskine” som
enhver fysisk eller juridisk person, der leverer, eller tilbyder at levere, on-
linesøgemaskiner til forbrugere.
Bestemmelsen svarer til artikel 2, nr. 6, i P2B-forordningen.
Det foreslås i
nr. 7
at definere en ”virksomhedswebstedsbruger” som en-
hver fysisk eller juridisk person, som gør brug af en onlinegrænseflade,
dvs. enhver form for software, herunder et websted eller en del af et web-
sted og applikationer, herunder mobilapplikationer, der tilbyder varer eller
tjenesteydelser til forbrugere til formål relateret til dennes erhverv, forret-
ning, håndværk eller profession.
Bestemmelsen svarer til artikel 2, nr. 7, i P2B-forordningen.
Det foreslås i
nr. 8
at definere ”rangordning” som den relative fremtræ-
dende placering af de varer eller tjenesteydelser, der tilbydes via onlinefor-
midlingstjenester, eller den relevans, der tildeles søgeresultater af online-
søgemaskiner, som de præsenteres, opstilles eller kommunikeres af hen-
holdsvis udbydere af onlineformidlingstjenester eller udbydere af online-
søgemaskiner, uanset hvilke teknologiske midler der anvendes til en sådan
præsentation, opstilling eller kommunikation.
Bestemmelsen svarer til artikel 2, nr. 8, i P2B-forordningen.
Det foreslås i
nr. 9
at definere ”vilkår og betingelser” som alle de vilkår og
betingelser eller specifikationer, uanset deres betegnelse eller form, som
regulerer kontraktforholdet mellem en udbyder af onlineformidlingstjene-
ster og dennes erhvervsbrugere, og som fastsættes ensidigt af udbyderen af
onlineformidlingstjenester, idet denne ensidige fastsættelse sker på grund-
lag af en samlet vurdering, hvor de berørte parters relative størrelse, det
forhold, at der har fundet forhandlinger sted, eller at visse bestemmelser
herom kan have været genstand for sådanne forhandlinger og fastsat sam-
men af den relevante tjenesteydelse og erhvervsbruger, ikke i sig selv er
afgørende.
Bestemmelsen svarer til artikel 2, nr. 10, i P2B-forordningen.
Til § 3
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
Den foreslåede bestemmelse fastsætter Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sens håndhævelsesbeføjelser i forbindelse med sager af egen drift eller kla-
ger over overtrædelser af P2B-forordningen eller denne lov.
Med
stk. 1, 1. pkt.,
foreslås det, at Konkurrencerådet har det overordnede
ansvar for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens administration af denne
lov. Det foreslås i
2. pkt.,
at Konkurrencerådet træffer afgørelse i sager af
principiel eller særlig stor betydning. Videre foreslås det i
3. pkt.,
at Kon-
kurrencerådet og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ved den daglige ad-
ministration af denne lov er uafhængige af erhvervsministeren.
Det vil indebære, at ministeren ikke har instruktionsbeføjelser over for
hverken rådet eller styrelsen vedrørende konkrete sager, der afgøres efter
denne lov eller P2B-forordningen. Konkurrencerådet er en del af Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen, og udgør en samlet, uafhængig myndighed.
Konkurrencerådet træffer afgørelse i sager af principiel eller særlig stor
betydning. Når der i lovforslaget henvises til Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen, omfatter det såvel styrelsen som rådet. Det samme gør sig gæl-
dende i forhold til konkurrenceloven.
Det foreslås i
stk. 2, 1. pkt.,
at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen hånd-
hæver P2B-forordningen. Det foreslås i
2. pkt.,
at Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen kan træffe afgørelse efter denne lov eller P2B-forordnin-
gen.
Det foreslås i
stk. 3,
at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan behandle
en sag af egen drift eller på grundlag af en klage.
Det betyder, at en sag for det første kan indledes på styrelsens eget initiativ.
Baggrunden herfor kan eksempelvis være en udløber af en sektorundersø-
gelse. For det andet kan en sag indledes på baggrund af en klage.
Bestemmelsen svarer til konkurrencelovens § 15, stk. 1, 2. pkt.
Til § 4
Det foreslås i
stk. 1,
at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan kræve alle
oplysninger, herunder regnskaber, regnskabsmateriale, udskrift af bøger,
andre forretningspapirer og elektronisk lagrede data, samt algoritmer og
andre elektroniske rangordningsmekanismer, som skønnes nødvendige for
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
styrelsens virksomhed, herunder bl.a. til afgørelse af, om et forhold er om-
fattet af denne lov eller P2B-forordningen, eller til brug for styrelsens un-
dersøgelser efter § 5, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse er inspireret af konkurrencelovens § 17. Det
skyldes Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens erfaring med at anvende be-
stemmelsen om udlevering af oplysninger over for virksomheder. Det fo-
reslås dog, at det fremgår eksplicit, at styrelsen kan kræve, at udbyderne
omfattet af forordningen oplyser deres algoritmer og andre elektroniske
rangordningsmekanismer. Algoritmer er særligt relevante i forhold til P2B-
forordningen, hvorfor det skønnes hensigtsmæssigt, at dette fremgår ek-
splicit af bestemmelsen. Med algoritmer og andre elektroniske rangord-
ningsmekanismer forstås algoritmer eller andre justerings- og degrade-
ringsmekanismer, der anvendes i forbindelse med platformenes rangord-
ning efter P2B-forordningen. Den foreslåede bestemmelse vil blandt andet
gøre det muligt for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen at efterprøve, om
en given udbyder af onlineformidlingstjenester eller onlinesøgemaskine ef-
terlever artikel 5 i P2B-forordningen om gennemsigtighed i rangordning.
Efter den foreslåede bestemmelse vil det være Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen selv, der skønner hvilke oplysninger der anses for nødvendige
til styrelsens håndhævelse og undersøgelser efter loven.
En undladelse af at efterkomme et sådant krav om oplysninger, herunder i
forbindelse med en sektorundersøgelse efter § 5, stk. 1, vil kunne indebære,
at der pålægges daglige eller ugentlige tvangsbøder, jf. lovforslagets § 11,
ligesom en undladelse vil kunne straffes med bøde, jf. lovforslagets § 14.
Det foreslås i
stk. 2,
at Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om
anvendelsen af stk. 1, herunder regler om, hvad der forstås ved udlevering
af algoritmer og andre elektroniske rangordningsmekanismer.
Ved erhvervsministerens udnyttelse af bemyndigelsen forudsættes det, at
der kan fastsættes nærmere regler om, bl.a. hvordan, hvor hurtigt og i
hvilke formater en udbyder af de pågældende tjenester i givet fald skal ud-
levere oplysninger om algoritmer og andre elektroniske rangordningsme-
kanismer til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Til § 5
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
Det foreslås med
stk. 1,
at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan fore-
tage undersøgelser af en bestemt erhvervssektor eller af bestemte typer af-
taler i forskellige sektorer (sektorundersøgelse) for at få indblik i konkur-
renceforholdene i den eller de pågældende sektorer.
Den foreslåede bestemmelse er inspireret af konkurrencelovens § 15 d, stk.
1. Formålet med en sektorundersøgelse er at få indblik i forholdene inden
for en sektor i relation til P2B-forordningen. Det vil ikke efter bestemmel-
sen være et krav, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal kunne doku-
mentere alvorlige problemer inden for en sektor, før en sektorundersøgelse
kan iværksættes. Målet med en sektorundersøgelse vil være at få afdækket,
om der er problemer inden for en sektor, og i givet fald af hvilken art.
Det kunne eksempelvis omfatte, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
foretager en undersøgelse af de relevante platformes vilkår og betingelser
over for erhvervsbrugere i en given sektor. En sådan undersøgelse kunne,
men ikke nødvendigvis, give anledning til, at styrelsen indledte sager ved-
rørende P2B-forordningen artikel 3.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med lovforslagets §
4, hvorefter Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan afkræve en virksom-
hed oplysninger, som efter styrelsens skøn er nødvendige for udarbejdelsen
af en sektorundersøgelse.
Det foreslås videre i
stk. 2,
at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen med de
begrænsninger, der følger af forslagets § 9, stk. 2, kan offentliggøre resul-
taterne af en undersøgelse efter stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse er inspireret af konkurrencelovens § 15 d, stk.
3. Henvisningen til lovforslagets § 9, stk. 2, vil indebære, at der ved offent-
liggørelsen af en sektorundersøgelse ikke kan ske offentliggørelse af op-
lysninger om tekniske forhold, herunder forskning, produktionsmåder,
produkter og drifts- og forretningshemmeligheder, for så vidt offentliggø-
relsen er af væsentlig økonomiske betydning for den virksomhed, oplys-
ningen angår.
Til § 6
Det foreslås i
stk. 1,
at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen afgør om der
er tilstrækkelig anledning til at undersøge eller træffe afgørelse i en sag,
herunder om sagsbehandlingen midlertidigt eller endeligt skal indstilles.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
Den foreslåede bestemmelse er inspireret af konkurrencelovens § 15, stk.
1, 3. pkt., og vil indebære, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har vide
beføjelser til at behandle en sag af egen drift og til at afvise at behandle en
klage. Styrelsen kan således på et hvilket som helst tidspunkt i sagsbehand-
lingen afvise at behandle alle eller nogle af de klagepunkter, som en klager
har rejst. Styrelsen vil endvidere kunne beslutte, at den ikke vil træffe af-
gørelse i en sag. Det vil f.eks. kunne være tilfældet, hvor styrelsen modta-
ger en klage, og hvor det viser sig, at styrelsen først vil kunne træffe afgø-
relse efter at have iværksat betydelige og ressourcekrævende undersøgel-
ser. Det er vigtigt af hensyn til en så effektiv anvendelse og en så hensigts-
mæssig prioritering af styrelsens ressourcer som muligt, at styrelsen tillæg-
ges en sådan prioriteringsadgang.
Det foreslås i
stk. 2,
at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fastsætter nær-
mere regler om muligheden for at klage, herunder regler om brug af særlige
skemaer, og om indsendelse af en ikkefortrolig udgave af en klage. Det
forudsættes, at der vil blive tale om elektronisk indgivelse af et klage-
skema.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen får mulighed for at fastsætte, at klager i relation til P2B-forord-
ningen skal indgives via et klageskema, som styrelsen bemyndiges til at
fastsætte nærmere regler om.
Forslaget vil endvidere indebære, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
kan fastsætte regler om, at en klager skal indsende en ikkefortrolig udgave
af klagen. Denne mulighed er fastsat med henblik på at smidiggøre sags-
behandlingen, således at styrelsen kan udlevere den ikkefortrolige klage
direkte til indklagede eller tredjemand, når styrelsen som led i sagsbehand-
lingen skal indhente bemærkninger fra disse.
Bestemmelsen er inspireret af konkurrencelovens § 8, stk. 2.
Til § 7
Det foreslås i
stk. 1,
at Konkurrencerådet kan udstede påbud til en udbyder
af onlineformidlingstjenester eller en udbyder af onlinesøgemaskiner.
Bestemmelsen er inspireret af betalingslovens § 145, stk. 2.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
Der vil ikke efter ordlyden af den foreslåede bestemmelse være en pligt for
Konkurrencerådet til at udstede et påbud.
Med nr. 1-3 foreslås en ikke-udtømmende opregning af eksempler på på-
bud, som Konkurrencerådet kan udstede med henblik på at bringe en over-
trædelse af P2B-forordningen til ophør.
Efter
nr. 1
foreslås det, at der kan udstedes påbud om, at en udbyder af
onlineformidlingstjenester skal ændre vilkår og betingelser.
Artikel 3 i P2B-forordningen fastsætter forpligtelser i relation til udbydere
af onlineformidlingstjenesters vilkår og betingelser. Udbydernes vilkår og
betingelser skal bl.a. være udarbejdet i et almindeligt og forståeligt sprog,
og være lettilgængelige for erhvervsbrugerne i alle faser af deres forret-
ningsforhold med udbyderen, herunder i fasen forud for aftaleindgåelsen.
Det fremgår af præambelbetragtning nr. 14-15, at vilkår og betingelser så-
ledes ikke bør anses for at være blevet affattet i et almindeligt og forståeligt
sprog, når de er uklare, upræcise eller mangler oplysninger om vigtige
kommercielle spørgsmål og derved ikke formår at give erhvervsbrugere en
rimelig grad af forudsigelighed med hensyn til de vigtigste aspekter af kon-
traktforholdet. Desuden bør vildledende sprogbrug ikke anses for at være
almindeligt og forståeligt.
Efter
nr. 2
foreslås det, at der kan udstedes påbud om, at en udbyder skal
sikre gennemsigtighed i beskrivelsen af de vigtigste parametre for rangord-
ning.
Artikel 5 i P2B-forordningen fastsætter forpligtelser om rangordning i for-
hold til henholdsvis udbydere af onlineformidlingstjenester (artikel 5, stk.
1) og udbydere af onlinesøgemaskiner (artikel 5, stk. 2). Det fremgår af
præambelbetragtning nr. 24, at den rangordning af varer eller tjenester,
som foretages af udbydere af onlineformidlingstjenester, har en vigtig ind-
virkning på forbrugernes valgmuligheder og dermed på den kommercielle
succes for de erhvervsbrugere, der tilbyder disse varer eller tjenesteydelser.
Forudsigelighed indebærer, at udbydere af onlineformidlingstjenester fast-
sætter rangordningen på en ikke-vilkårlig måde. Udbydere bør derfor gen-
nemgå de vigtigste parametre i rangordningen for at forbedre forudsigelig-
heden for erhvervsbrugere, for at give dem en bedre forståelse af, hvordan
en rangordningsmekanisme fungerer, og for at sætte dem i stand til at sam-
menligne forskellige udbyderes rangordning. Den specifikke udformning
af denne gennemsigtighedsforpligtelse er vigtig for erhvervsbrugere, da
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
den indebærer, at der indkredses et begrænset sæt af parametre, som er
mest relevante ud af et eventuelt meget større antal parametre, der har en
vis indvirkning på rangordningen.
Efter
nr. 3
foreslås det, at der kan udstedes påbud om, at udbyderen skal
anføre grundene for, hvorfor en erhvervsbruger er blevet begrænset i at
tilbyde samme varer eller ydelser til forskellige betingelser på andre måder
end gennem onlineformidlingstjenester.
Artikel 10 i P2B-forordningen fastsætter forpligtelser for udbydere af on-
lineformidlingstjenester i relation til restriktioner for at tilbyde samme va-
rer eller tjenesteydelser til forbrugere under forskellige betingelser på an-
dre måder end gennem onlineformidlingstjenesterne. Det følger af præam-
belbetragtning nr. 36, at sådanne udbydere i visse tilfælde i deres betingel-
ser og vilkår kan begrænse erhvervsbrugeres mulighed for at tilbyde varer
eller tjenesteydelser til forbrugerne på mere favorable betingelser end på
andre end gennem disse onlineformidlingstjenester. I disse tilfælde bør de
pågældende udbydere angive årsagerne hertil, navnlig med hensyn til de
vigtigste økonomiske, kommercielle eller retslige overvejelser, vedrørende
de nævnte konkurrencebegrænsninger.
Den, der ikke efterkommer et påbud efter den foreslåede bestemmelse, vil
kunne pålægges daglige eller ugentlige tvangsbøder, jf. lovforslagets § 11,
og vil kunne straffes med bøde, jf. lovforslagets § 13.
Det foreslås i
stk. 2,
at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan udstede de
påbud, som er nødvendige for at sikre en rettidig og korrekt opfyldelse at
de påbud, som Konkurrencerådet har udstedt efter stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse, der vil give mulighed for udstedelsen af et
såkaldt præciserende påbud, er inspireret af konkurrencelovens § 16, stk.
2, og vil kunne tænkes anvendt i tilfælde, hvor en virksomheds aftaler eller
adfærd ikke fuldt rettes ind i overensstemmelse med det oprindelige påbud
efter stk. 1. Et præciserende påbud vil kunne have virkning over for virk-
somheden (påbudsmodtageren) for fremtiden og vil kunne påklages til
Konkurrenceankenævnet, jf. lovforslagets § 12. Den, der ikke efterkommer
et præciserende påbud efter stk. 2, vil kunne pålægges daglige eller ugent-
lige tvangsbøder, jf. lovforslagets § 11, og vil kunne straffes med bøde, jf.
lovforslagets § 13.
Til § 8
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 8, stk. 1,
kan tilsagn, der afgives af
udbydere af onlineformidlingstjenester og onlinesøgemaskiner, og som
imødekommer de betænkeligheder, som Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen har i relation til, om en udbyder overholder artikel 3-12 i P2B-forord-
ningen, gøres bindende for den pågældende udbyder. Det foreslås i
stk. 2,
at en afgørelse efter stk. 1 kan være tidsbegrænset.
Fordelene ved at kunne afslutte sager gennem tilsagn med en sags parter
er, at det er fleksibelt, hurtigt og ressourcebesparende. Herudover er det
også en fordel, at de relevante udbydere mere aktivt bliver inddraget i løs-
ningen af de problemer, som deres adfærd skaber. Det gør det ofte muligt
for
at finde løsninger, som på en mere hensigtsmæssig måde løser de kon-
krete betænkeligheder, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen måtte
have, idet en virksomhed med dens indgående kendskab til markedsforhol-
dene og dens egen økonomiske stilling kan være med til at finde løsninger
på de skabte problemer.
Afslutning af en sag med tilsagn er en fremadrettet afgørelse, hvilket vil
indebære, at afgørelsen skal angive, hvad udbyderen fremover skal gøre
eller ikke skal gøre. I modsætning til en påbudsafgørelse, omfatter en til-
sagnsafgørelse ikke, at det endeligt slås fast, at virksomheden har overtrådt
reglerne.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil efter den foreslåede bestemmelse
kunne acceptere tilsagn, der bringer den skadelige aktivitet til ophør, og
som skaber eller genopretter et velfungerende marked, således at virksom-
heder, der anvender de relevante udbyderes tjenester, gives passende gen-
nemsigtighed og effektive klagemuligheder, som opfylder P2B-forordnin-
gens formål.
Muligheden for at afslutte en sag ved at gøre tilsagn bindende er inspireret
af konkurrencelovens § 16 a, og kendes også på fusionsområdet efter såvel
EU-konkurrencereglerne som efter fusionskontrolreglerne i konkurrence-
loven.
Hvis en udbyder undlader at efterkomme et tilsagn, som er gjort bindende,
vil det være muligt at pålægge daglige eller ugentlige tvangsbøder, jf. lov-
forslagets § 11. Overtræder en udbyder tilsagn, der er gjort bindende, kan
udbyderen straffes med bøde, jf. lovforslagets § 13.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
Til § 9
Det foreslås i
stk. 1,
at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen offentliggør
afgørelser efter forslagets §§ 7-8, medmindre afgørelsen hverken skønnes
at have betydning for forståelsen af P2B-forordningen eller denne lov eller
at være af interesse for offentligheden i øvrigt.
Det er udgangspunktet, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen offentlig-
gør alle Konkurrencerådets afgørelser, medmindre en afgørelse hverken
skønnes at have betydning for forståelsen af P2B-forordningen eller denne
lov eller at være af interesse for offentligheden i øvrigt.
Baggrunden for forslaget er, at Konkurrencerådet skal træffe afgørelser i
principielle sager samt i sager, der er af særlig stor betydning, og lovforsla-
get indebærer, at disse afgørelser altid skal offentliggøres.
Arbejdsdelingen mellem Konkurrencerådet og Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen betyder imidlertid, at styrelsen vil kunne træffe afgørelser i et
antal sager, som ikke har nogen reel betydning for forståelsen af P2B-for-
ordningen eller denne lov. Det kan være tilfældet i visse klagesager, hvor
den relevante problemstilling ikke kan løses ved hjælp af denne lov, fordi
der f.eks. klages over et andet retsområde, eller fordi det er åbenbart, at den
virksomhed, der er indklaget, ikke er omfattet af loven. Ligeledes forekom-
mer det, at styrelsen på rådets vegne kan træffe afgørelser i et større antal
sager, hvor afgørelserne stort set er enslydende. Det vil f.eks. være tilfæl-
det, hvor styrelsen modtager et større antal klager over samme forhold. Det
er derfor ikke hensigtsmæssigt, at enhver afgørelse, styrelsen måtte træffe,
skal offentliggøres.
To betingelser skal være opfyldt for, at Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen kan undlade at offentliggøre en afgørelse. Afgørelsen skal skønnes at
være uden betydning for forståelsen af anvendelsen af P2B-forordningen
eller denne lov, ligesom den i øvrigt skal skønnes at være uden interesse
for offentligheden.
Forslaget har således på ingen måde til formål at begrænse offentliggørel-
sen af relevante afgørelser truffet i medfør af P2B-forordningen eller denne
lov, men har derimod til formål at gøre det overskueligt for virksomheder,
borgere og myndigheder at søge i afgørelser på styrelsens hjemmeside på
internettet for at finde relevant information om praksis på området.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
Det foreslås i
stk. 2,
at ved offentliggørelse efter stk. 1, kan oplysninger om
tekniske forhold, herunder forskning, produktionsmåder, produkter og
drifts- og forretningshemmeligheder, ikke offentliggøres, for så vidt of-
fentliggørelsen er af væsentlig økonomisk betydning for den virksomhed,
oplysningen angår.
Til § 10
Det foreslås, at lov om offentlighed i forvaltningen ikke skal gælde for sa-
ger og undersøgelser efter denne lov. Virksomheder vil dog efter den fore-
slåede bestemmelse have ret til egenacces i sager, hvori der er eller vil blive
truffet afgørelse efter denne lov med undtagelse af oplysninger om en an-
den virksomheds tekniske indretninger, tekniske fremgangsmåder, drifts-
og forretningsforhold eller andre fortrolige oplysninger.
Med egenacess forstås, at den virksomhed, hvis ”personlige forhold” er
omtalt i et dokument, som udgangspunkt har ret til aktindsigt i oplysnin-
gerne herom. Det vil sige i de oplysninger, som direkte vedrører den på-
gældende virksomheds forhold – men ikke i hele dokumentet. Samtidig
omfatter retten til egenacces ikke fortrolige oplysninger om andre virksom-
heders forretningsforhold eller andre fortrolige oplysninger.
Da håndhævelsen af denne lov i vidt omfang svarer til konkurrencelovens
regulering af virksomheder med en dominerende stilling, er det fundet hen-
sigtsmæssigt at regulere offentlighedsspørgsmålet på samme måde, som
det er sket i konkurrenceloven. Herved sikres det, at virksomheder ikke
behandles forskelligt i sager, der i vidt omfang må forventes at indeholde
de samme typer af informationer. Praksis efter konkurrenceloven vil derfor
være vejledende for fortolkningen i relation til offentlighedsspørgsmålet.
Det bemærkes imidlertid i den forbindelse, at det almindelige forvaltnings-
retlige partsbegreb finder anvendelse på sager efter denne lov, jf. forvalt-
ningslovens § 9, stk. 1.
Til § 11
Med den foreslåede bestemmelse i
11, stk. 1, nr. 1,
får Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen hjemmel til at pålægge daglige eller ugentlige tvangs-
bøder til den, der undlader at give de oplysninger, som Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen kan kræve efter § 4, stk. 1. Efter
nr. 2,
får Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen hjemmel til at pålægge daglige eller ugentlige
tvangsbøder til den, der undlader at efterkomme et påbud meddelt efter §
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
7, og efter
nr. 3,
til den, der undlader at efterkomme et tilsagn, som er gjort
bindende, jf. § 8.
Bestemmelsen er inspireret af konkurrencelovens § 22 og betalingslovens
§ 145. Bestemmelsen vil kunne bringes i anvendelse, hvis det kan konsta-
teres, at en virksomhed ved udløbet af en given frist har undladt at handle
på en af de tre måder, som angivet ovenfor.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens direktør har kompetence til at be-
slutte, om en udbyder skal pålægges tvangsbøder.
Til § 12
Det foreslås i
stk. 1, 1. pkt.,
at afgørelser efter § 7 alene kan påklages til
Konkurrenceankenævnet.
Bestemmelsen er inspireret af konkurrencelovens § 19 og betalingslovens
§ 145, stk. 4.
Det følger modsætningsvist af den foreslåede bestemmelse, at Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsens krav om udlevering af oplysninger efter § 4,
stk. 1, ikke kan indbringes for Konkurrenceankenævnet. Den endelige af-
gørelse af tvister vedrørende nødvendigheden af oplysninger henhører un-
der domstolene.
Det foreslås i
stk. 2,
at klager efter stk. 1 kan indbringes af den, som afgø-
relsen retter sig til, jf.
nr. 1,
eller den, som i øvrigt har en individuel, væ-
sentlig og retlig interesse i sagen, jf.
nr. 2.
Sidstnævnte kan f.eks. være den, der har klaget til Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen. Afgrænsning af begreberne individuel, væsentlig og retlig
interesse beror på forvaltningsrettens almindelige principper for klagebe-
rettigelse.
Bestemmelsen er inspireret af konkurrencelovens § 19, stk. 2 og betalings-
lovens § 145, stk. 5.
Det foreslås i
stk. 3,
at afgørelser efter § 6, stk. 1, ikke kan påklages til
Konkurrenceankenævnet. Det vil f.eks. indebære, at en afgørelse om at
indstille sagsbehandlingen ikke kan indbringes for Konkurrenceankenæv-
net.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
Det foreslås i
stk. 4,
at klager over afgørelser efter § 7, af Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen eller Konkurrenceankenævnet kan tillægges opsæt-
tende virkning.
Bestemmelsen er inspireret af konkurrencelovens § 19, stk. 4, 2. pkt., og
betalingslovens § 145, stk. 6. Afgørelsen af, om en klage bør tillægges op-
sættende virkning, vil bero på en afvejning af det offentliges interesse i at
gennemførelsen af afgørelsen ikke udsættes, over for arten og omfanget af
den økonomiske skade, den pågældende kan blive påført.
Til § 13
Det foreslås i
§ 13, stk. 1,
at afgørelser efter denne lov ikke kan indbringes
for anden administrativ myndighed end Konkurrenceankenævnet og ikke
kan indbringes for domstolene, før ankenævnets afgørelse foreligger.
Det foreslås i
stk. 2, 1. pkt.,
at klage til Konkurrenceankenævnet kan ind-
gives senest fire uger efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende. I
stk.
2, 2. pkt.
foreslås det, at når særlige grunde taler derfor, kan ankenævnet se
bort fra overskridelsen af klagefristen.
Det foreslås i
stk. 3, 1. pkt.,
at Konkurrenceankenævnets afgørelse kan ind-
bringes for domstolene senest 8 uger efter, at afgørelsen er meddelt den
pågældende. Det foreslås i
2. pkt.,
at finder indbringelse ikke sted inden for
fristen, er ankenævnets afgørelse endelig.
Den foreslåede bestemmelse i § 13 er inspireret af konkurrencelovens § 20
og vil indebære, at afgørelser efter denne lov ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed end Konkurrenceankenævnet, og heller ikke for
domstolene, før ankenævnets afgørelse foreligger. En klage til Konkurren-
ceankenævnet kan indgives senest fire uger efter, at afgørelsen er meddelt
den pågældende. Når særlige grunde taler derfor, kan ankenævnet se bort
fra overskridelsen af klagefristen. Konkurrenceankenævnets afgørelse kan
indbringes for domstolene senest 8 uger efter, at afgørelsen er meddelt den
pågældende. Finder indbringelse ikke sted inden for fristen, er ankenæv-
nets afgørelse endelig.
Til § 14
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
Det foreslås i
§ 14, stk. 1, nr. 1,
at en udbyder af onlineformidlingstjenester
eller en udbyder af onlinesøgemaskiner straffes med bøde, når den pågæl-
dende ikke efterkommer et påbud efter § 7. Efter
nr. 2
kan en udbyder
straffes med bøde, når den pågældende undlader at efterkomme et tilsagn,
som er gjort bindende efter § 8. Efter
nr. 3
kan en udbyder straffes med
bøde, hvis den pågældende undlader at meddele oplysninger efter § 4, stk.
1.
Det foreslås i stk.
2,
at den, der afgiver urigtige, vildledende eller ufuld-
stændige oplysninger til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen eller Kon-
kurrenceankenævnet eller fortier forhold af betydning for den pågældende
sag eller i forhold, der i øvrigt er omfattet af loven, straffes med bøde.
Bøder kan pålægges af domstolene i forbindelse med en straffesag. Straf-
fesager om overtrædelse af denne lov er undergivet offentlig påtale. Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen træffer beslutning om at oversende en sag
til politiet med henblik på strafferetlig forfølgelse.
Generelt bør bødeudmålingen stå i et rimeligt forhold til overtrædelsen.
Bøderne bør samtidig have en størrelse, så de for det første – så vidt muligt
– afskrækker udbyderne af de pågældende tjenester fra overhovedet at be-
give sig ud i at overtræde de tre forhold, som følger af den foreslåede be-
stemmelse. For det andet bør bøderne have en størrelse, så de griber ind
over for den, der rent faktisk har overtrådt loven på en måde, så overtræ-
delsen ikke kan betale sig.
Ved udmålingen af bøden i henhold til denne lov kan der tages hensyn til
en række forskellige faktorer, herunder overtrædelsens art og grovhed, va-
righeden af overtrædelsen, udbyderens omsætning samt en eventuel tilsig-
tet eller opnået gevinst ved overtrædelsen. Hertil kommer de skærpende
omstændigheder, såsom gentagelsestilfælde, samt de formildende omstæn-
digheder, som følger af henholdsvis straffelovens § 81 og § 82.
I forhold til udbyderens omsætning bør koncernomsætningen tages i be-
tragtning, herunder samtlige de varer og tjenesteydelser, som udbyderen
udbyder eller distribuerer.
Fastsættelsen af den konkrete bødeudmåling vil dog som altid bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af sagens samtlige
omstændigheder, og bøden vil kunne fastsættes i op- eller nedadgående
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildne
omstændigheder.
Til § 15
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2020.
Det foreslås
i stk. 2,
at § 16 har virkning for regnskabsår, der begynder den
1. januar 2021 eller senere.
Til § 16
Til nr. 1.
Der er i dag ikke regler om, at virksomheder skal have en politik for data-
etik eller et krav om, at virksomhederne, såfremt de har en politik, skal
redegøre for denne i årsrapporten. Den foreslåede bestemmelse § 99d om,
at de største danske virksomheder skal redegøre for deres politik for data-
etik, hvis de har en sådan politik, har ikke baggrund i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2013/34/EU af 26. juni 2013 om årsregnskaber, konso-
liderede regnskaber og tilhørende beretninger for visse virksomhedsfor-
mer, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/43/EF
og om ophævelse af Rådets direktiv 78/660/EØF og 83/349/EØF (EU´s
regnskabsdirektiv). Der er således tale om indførelse af et rent nationalt
krav.
Det foreslås, at der i en ny bestemmelse i
§ 99 d
indføres et oplysningskrav
om virksomheders politikker for dataetik. Oplysningskravet indebærer, at
de omfattede virksomheder skal redegøre for deres politik for dataetik. Har
virksomheden ikke en politik for dataetik, skal virksomheden forklare bag-
grunden herfor.
Det foreslåede
stk. 1, 1. pkt.,
fastslår, at store virksomheder, som har en
politik for dataetik, skal supplere ledelsesberetningen med en redegørelse
for dataetik.
Har virksomheden en politik for dataetik, skal ledelsesberetningen inde-
holde oplysninger herom. Ved politik forstås i denne forbindelse bredt
virksomhedens interne retningslinjer, målsætninger eller andre dokumen-
ter, der beskriver, hvordan virksomheden arbejder med dataetik. Det er så-
ledes uden betydning, om dokumentet er benævnt politik eller retningslin-
jer eller lignende.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
Efter forslagets
stk. 1, 2. pkt.,
skal redegørelsen indeholde oplysninger om
virksomhedens arbejde med og politik for dataetiske spørgsmål.
Det er således ikke tilstrækkeligt alene at oplyse, at virksomheden har en
politik for dataetik. Virksomheden skal også redegøre for indholdet af po-
litikken.
Det foreslåede
stk. 1, 3. pkt.,
fastslår, at hvis en ikke har en politik for da-
taetik, skal ledelsesberetningen indeholde en redegørelse med forklaring af
baggrunden herfor.
Vurderer en virksomhed, at den ikke har behov for at have en politik for
dataetik, er det f.eks. ikke fyldestgørende, at virksomheden blot oplyser, at
den ikke har en politik for dataetik grundet virksomhedens størrelse eller
branche. Det er et krav, at virksomheden oplyser om, hvorfor det konkret
ikke er relevant for den pågældende virksomhed at have en politik for da-
taetik. En tilstrækkelig forklaring kunne f.eks. være, at virksomheden ikke
behandler data eller har algoritmer til dataanalyse, og at dette ikke er en
integreret del af virksomhedens forretningsstrategi og forretningsaktivite-
ter. For en virksomhed, der endnu ikke har en politik for dataetik, men som
er ved at udarbejde en, kan kravet opfyldes ved, at virksomheden i ledel-
sesberetningen forklarer, at virksomheden ikke på nuværende tidspunkt har
en politik for dataetik, men at ledelsen er i gang med at formalisere en po-
litik for dataetik og forventer at implementere denne i løbet af det kom-
mende regnskabsår.
Forslaget indebærer således, at virksomhederne aktivt vil skulle tage stil-
ling til deres ansvar for og arbejde med dataetik efter samme model, som
de største virksomheder rapporterer om deres arbejde med samfundsan-
svar. Den foreslåede bestemmelse skal skabe åbenhed om og incitament
til, at virksomhederne tager højde for de etiske overvejelser, der følger af
teknologiens hastige udvikling.
En redegørelse for virksomhedens politik for dataetik kan f.eks. omfatte en
redegørelse for, hvilke typer af data virksomheden anvender, og hvordan
disse data tilvejebringes. Det kan f.eks. være de kunde- og adfærdsdata,
virksomheden selv indsamler og anvender, hvorvidt virksomheden anven-
der data fra eksterne parter såsom sociale medier, køber andre virksomhe-
ders data eller køber data fra data brokers. Hvis der anvendes data fra eks-
terne parter, kan der også redegøres for, om disse eksterne parter har en
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
politik for dataetik. Hvis virksomheden anvender underleverandører til da-
taanalyse, kan der redegøres for, om disse har en politik for dataetik. Hvis
virksomheden selv sælger kundedata eller anden data til tredjepart, kan re-
degørelsen også indeholde en beskrivelse af dataetiske overvejelser i denne
sammenhæng.
En redegørelse kan også omfatte en beskrivelse af, hvordan og til hvilke
formål virksomheden anvender nye teknologier, herunder kunstig intelli-
gens eller maskinlæring i udviklingen og udbuddet af produkter og tjene-
ster, herunder om virksomheden anvender kunstig intelligens til brug for
prissætning, afgørelser, beslutninger og lignende. Virksomheder kan også,
hvis det er relevant, vælge at redegøre for, om virksomheden træner sine
algoritmer på et datagrundlag, der er repræsentativt for den gruppe menne-
sker, der serviceres eller udbydes tjenester til, og om virksomheden har
processer for at undgå forudindtagethed. Hvis virksomheden anvender
data, både egne data og data fra ekstern part, til segmentering og persona-
lisering af virksomhedens produkter og services, kan redegørelsen inde-
holde beskrivelser af virksomhedens overvejelser i relation til segmente-
ring og personalisering, herunder f.eks. de konkrete parametre virksomhe-
den segmenterer og personaliserer på baggrund af.
Redegørelsen kan eksempelvis også beskrive virksomhedens dataetiske
politik for, hvordan og i hvilket omfang medarbejdere bliver trænet, testet
og evalueret i dataetik og tilhørende dilemmaer og handlingskompetencer
i relation til dataanvendelse og -beskyttelse. Redegørelsen kan ligeledes
omfatte, om der er fastsatte processer for, hvordan der løbende kan disku-
teres dataetiske dilemmaer i virksomheden. Redegørelsen kan desuden om-
fatte en beskrivelse af, hvordan og på hvilket ledelsesmæssige niveau i
virksomheder beslutninger om anvendelse af data og ny teknologi er for-
ankret. Redegørelsen kan endvidere omfatte, om der foretages en løbende
evaluering af virksomhedens indsatser og/eller politikker for dataetik.
Den dataetiske redegørelse i ledelsesberetningen skal skabe åbenhed om
virksomhedens dataetiske politikker, således at mulige samarbejdspart-
nere, kunder og investorer kan orientere sig om, hvorvidt den enkelte virk-
somhed har en politik for dataetik og i givet fald indholdet af politikken.
Derved sikres, at dette vigtige spørgsmål bliver synliggjort for ledelsen, og
der på ledelsesniveau i virksomhederne tages stilling til behovet for en po-
litik for dataetik, indholdet af en sådan politik eller fravalget af en politik.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
§ 99d skal ses i lyset af årsregnskabslovens § 12, som indeholder et gene-
relt krav om, at årsrapporten skal udarbejdes således, at den støtter regn-
skabsbrugeren i dennes økonomiske beslutninger. Regnskabsbrugerne ud-
gør en bred kreds af interessenter, herunder virksomheder, organisationer,
offentlige myndigheder, medarbejdere, aktionærer, kunder, leverandører,
långivere m.fl., hvis økonomiske beslutninger normalt må forventes bl.a.
at blive baseret på en virksomheds årsrapport. De omhandlede beslutninger
kan f.eks. vedrøre placering af regnskabsbrugerens egne ressourcer (f.eks.
investering, långivning m.v., ansættelse i virksomheden), ledelsens forvalt-
ning af virksomhedens ressourcer og fordeling af virksomhedens ressour-
cer (udbetaling af udbytte m.v.). Oplysningerne har således til formål at
understøtte økonomiske beslutninger i forhold til virksomheden.
Vurderingen af væsentlighed for den ikke-finansielle redegørelse skal ske
ud fra formålet med redegørelsen. Redegørelsen for dataetik skal være ret-
visende for de forhold, beretningen omhandler, jf. årsregnskabslovens §
11, stk. 1, 2. pkt. Det almindelige væsentlighedskriterium i § 13, stk. 1, nr.
3, finder også anvendelse med de fornødne tilpasninger set i forhold til
formålet med redegørelsen. Virksomheden skal derfor foretage en vurde-
ring af, hvilke oplysninger der er væsentlige og relevante for den konkrete
virksomheds regnskabsbrugere. Der er således ikke tale om, hvilke oplys-
ninger der er væsentlige for virksomheden, men om hvilke oplysninger der
er væsentlige for regnskabsbrugeren i forhold til dennes beslutningstagen.
Det afgørende er således, at regnskabsbrugeren får en forståelse af virk-
somheden stilling tagen og arbejde med dataetik.
Den foreslåede bestemmelse i § 99 d om redegørelse for dataetik gælder
desuden for koncernregnskabet, jf. den foreslåede ændring af § 128, stk. 2.
Den nævnte bestemmelse angiver, hvilke regler om ledelsesberetningen,
der finder tilsvarende anvendelse på koncernens ledelsesberetning.
Ifølge det foreslåede
stk. 2,
er det for virksomheder, som udarbejder kon-
cernregnskab tilstrækkeligt, at oplysningerne efter stk. 1 gives for koncer-
nen som helhed. Det medfører, at en dattervirksomhed, der indgår i en kon-
cern, hvor modervirksomheden udarbejder koncernregnskab og heri opfyl-
der oplysningskravene for koncernen som helhed, kan undlade at medtage
oplysningerne i sin egen ledelsesberetning. Der kan være tale om såvel den
ultimative modervirksomhed for den samlede koncern som en umiddelbart
overliggende modervirksomhed.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
Det foreslåede
stk. 3, 1. pkt.,
medfører, at en dattervirksomhed, som indgår
i en koncern, kan undlade at medtage oplysningerne om politik for dataetik
i sin egen ledelsesberetning, hvis modervirksomheden opfylder oplys-
ningskravene efter stk. 1 for den samlede koncern.
Det følger af
stk. 3, 2. pkt.,
at en dattervirksomhed, som gør brug af undta-
gelsen i 1.pkt., skal oplyse dette, herunder hvilken modervirksomhed der
har medtaget redegørelsen, og hvor denne er offentliggjort. Oplysningen
skal være placeret i ledelsesberetningen med angivelse af navn og CVR-
nummer på modervirksomheden. Hvis der er tale om, at modervirksomhe-
den har offentliggjort koncernens dataetiske politik på virksomhedens
hjemmeside, skal dattervirksomheden ud over at angive, hvilken moder-
virksomhed, der har medtaget politikken, indsætte et link til den dataetiske
redegørelse på hjemmesiden. Med en sådan henvisning i dattervirksom-
heds ledelsesberetning får regnskabsbrugeren oplyst, hvor redegørelsen
kan findes.
Efter det foreslåede
stk. 4,
kan Erhvervsstyrelsen fastsætte regler om, at re-
degørelsen ikke skal medtages i ledelsesberetningen, hvis ledelsesberetnin-
gen indeholder en henvisning til virksomhedens hjemmeside, hvor redegø-
relsen er offentliggjort, og revisors pligter i forbindelse med de oplysnin-
ger, som offentliggøres på hjemmesiden.
Dette er den samme model, som anvendes for oplysninger efter blandt an-
det § 99 a, stk. 9, hvor Erhvervsstyrelsen har udnyttet bemyndigelsen til at
udstede bekendtgørelse nr. 959 af 13. september 2019 om offentliggørelse
af en række redegørelser efter årsregnskabsloven. Bemyndigelsen i det fo-
reslåede stk. 4 forventes udnyttet til at supplere denne bekendtgørelse med
regler om offentliggørelse af redegørelsen for politik for dataetik på virk-
somhedens hjemmeside og revisors pligter i forbindelse hermed.
Det vil være op til den enkelte virksomhed at vælge, om redegørelsen med-
tages i ledelsesberetningen i årsrapporten eller offentliggøres på virksom-
hedens hjemmeside.
Der vil i bekendtgørelsen bl.a. blive stillet krav om, at hvis redegørelsen
offentliggøres på virksomhedens hjemmeside, skal dette ske senest samti-
dig med, at årsrapporten bliver tilgængelig for kapitalejerne. Redegørelsen
på hjemmesiden skal være tilgængelig i mindst fem år i den oprindelige
udgave. For børsnoterede virksomheder skal redegørelsen være offentlig
tilgængelig i mindst 10 år i overensstemmelse med § 26, stk. 3, i lov om
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
kapitalmarkeder. Er redegørelsen placeret på virksomhedens hjemmeside,
skal revisor således bl.a. påse, at ledelsesberetningen indeholder oplysning
herom med angivelse af den URL-adresse, der skal benyttes for at komme
direkte til redegørelsen eller til den side, hvor links til samtlige offentlig-
gjorte redegørelser er tilgængelige. Hvis redegørelsen offentliggøres på
hjemmesiden, skal virksomhedens revisor påse, at den er offentliggjort og
indeholder de krævede oplysninger.
Hvis virksomheden ændrer sin politik for dataetik, kan virksomheden op-
lyse om indholdet af ændringerne på hjemmesiden. Der må dog ikke æn-
dres i allerede offentliggjorte oplysninger.
I henhold til årsregnskabslovens § 135, stk. 5, skal revisor afgive en udta-
lelse om, hvorvidt oplysningerne i ledelsesberetningen er i overensstem-
melse med årsregnskabet og et eventuelt koncernregnskab, og om de er
udarbejdet i overensstemmelse med lovgivningens krav. Revisors udtalelse
om ledelsesberetningen vil med forslaget omfatte bl.a. ledelsens redegø-
relse for dataetik i henhold til § 99d. Det gælder, uanset om redegørelsen
er placeret i ledelsesberetningen eller på virksomhedens hjemmeside via
en henvisning hertil i ledelsesberetningen, da der er tale om en redegørelse,
som hører til ledelsesberetningen. Revisors udtalelse skal endvidere om-
fatte en beskrivelse af væsentlige fejl og mangler i ledelsesberetningen,
som revisor måtte blive opmærksom på. Mangler kan bestå i, at der mang-
ler en eller flere oplysninger, som lovgivningen kræver. Fejl kan bestå i, at
de lovkrævede oplysninger ikke fremgår af redegørelsen. Konstateringen
af eventuelle fejl og mangler sker på baggrund af en gennemlæsning af
ledelsesberetningen. Det forudsættes, at revisor har kendskab til det regel-
grundlag, der regulerer ledelsesberetningen.
Revisor skal således, kort beskrevet, gennemlæse ledelsesberetningen og
1) sammenholde oplysningerne heri med oplysningerne i årsregnskabet og
et eventuelt koncernregnskab, 2) sammenholde oplysningerne heri med
den viden og de forhold, revisor er blevet bekendt med i forbindelse med
sin revision af regnskabet, og 3) ud fra sin viden om regelgrundlaget tage
stilling til, om der er fejl eller mangler i ledelsesberetningen.
De nærmere bestemmelser findes i bekendtgørelse nr. 1468 af 12. decem-
ber 2017 om godkendte revisorers erklæringer. Reglerne er forklaret i er-
klæringsvejledningen, som kan læses på www.erst.dk.
Til nr. 2
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Lovudkast om håndhævelse af platform-to-business forordningen samt dataetik, fra erhvervsministeren
§ 128 indeholder regler om ledelsesberetningen for koncernen. Ifølge §
128, stk. 1, 2. pkt., skal koncernens ledelsesberetning oplyse om koncer-
nen, som om koncernvirksomhederne tilsammen var én virksomhed. Af
det gældende stk. 2, 1. pkt., fremgår det, at en række bestemmelser, herun-
der § 99 a, finder tilsvarende anvendelse for ledelsesberetningen for kon-
cernen som for ledelsesberetningen for modervirksomheden.
Bestemmelsen er blandt andet en implementering af artikel 29 i regnskabs-
direktivet, hvorefter de samme oplysningskrav, som ifølge direktivet finder
anvendelse på ledelsesberetningen for modervirksomheden, også finder
anvendelse på ledelsesberetningen for koncernen.
Det foreslås, at
§ 128, stk. 2, 1.pkt.,
ændres, så der også henvises til den
foreslåede bestemmelse i § 99 d om oplysning om politikker for dataetik,
jf. lovforslagets § 2, nr. 2.
Bestemmelsen medfører, at ledelsesberetningen for koncernen skal inde-
holde en redegørelse for koncernens politik for dataetik i henhold til § 99
d. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 99 d, stk. 2, jf. lovforsla-
gets § 2, nr. 1.
Til § 17
Den foreslåede § 17 angiver lovens territoriale gyldighedsområde. Loven
gælder ifølge stk. 1 ikke for Færøerne og Grønland.
Ifølge stk. 2 kan lovens § 16 ved kongelig anordning sættes helt eller delvis
sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold
tilsiger. Det er hensigten at kontakte de grønlandske myndigheder med
henblik på at opnå deres tilslutning til, at de foreslåede ændringer efter
vedtagelse også sættes i kraft for Grønland.