Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 115
Offentligt
2128391_0001.png
Til parterne på høringslisten
Dato: 9. december 2019
Sag: 19/11314-28
Sagsbehandler: /tma
Høring over ændring af markedsføringsloven
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sender hermed udkast til forslag til
lov om ændring af lov om markedsføring i høring.
Efter de gældende regler forældes overtrædelser af markedsføringsloven to
år efter, at de er ophørt, jf. straffelovens § 93, stk. 1, nr. 1, jf. § 94, stk. 1.
Forældelsesfristen i markedsføringsloven regnes fra det tidspunkt, hvor det
omhandlede markedsføringsmateriale ikke længere er i brug.
Med lovforslaget foreslås indført en femårig forældelsesfrist for overtræ-
delse af markedsføringslovens bestemmelser i § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, i
forbindelse med vildledende markedsføring af fast ejendom eller kreditaf-
taler til finansiering af eller med sikkerhed i fast ejendom samt vildledende
markedsføring af løbende kontraktforhold med angivelse af en fast eller
varig pris. Den udvidede forældelsesfrist skal sikre Forbrugerombudsman-
dens håndhævelsesmuligheder i sådanne sager, og dermed medvirke til en
bedre forbrugerbeskyttelse.
Udkast til ændringsloven og høringslisten er vedhæftet. Høringsmaterialet
er ligeledes offentliggjort på høringsportalen:
www.hoeringsportalen.dk.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal anmode om at modtage eventu-
elle bemærkninger til lovforslaget senest
den 14. januar 2020.
Bemærk-
ninger bedes sendt til Josephine Vesthammer,
[email protected]
og Tina Mad-
sen,
[email protected],
samt cc
[email protected]
Eventuelle spørgsmål kan rettes til Tina Madsen eller Josephine Vest-
hammer.
KONKURRENCE- OG
FORBRUGERSTYRELSEN
ERHVERVSMINISTERIET
Med venlig hilsen
Tina Madsen