Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 115
Offentligt
Forslag
Til
Lov om ændring af lov om markedsføring
(Forældelsesfrist for vildledende markedsføring af fast ejendom, kreditaftaler til finansiering af eller med
sikkerhed i fast ejendom samt løbende kontraktforhold med angivelse af varig pris)
I lov nr. 426 af 3. maj 2017, om markedsføring, som ændret ved § 20 i lov nr. 309 af 25. april 2018,
foretages følgende ændringer:
§1
1. Efter § 37 indsættes i
kapitel 9:
»Forældelsesfrist
§ 37 a.
Forældelsesfristen er 5 år for overtrædelse af bestemmelserne i § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, i
forbindelse med vildledende markedsføring af fast ejendom eller kreditaftaler til finansiering af eller
med sikkerhed i fast ejendom samt vildledende markedsføring af løbende kontraktforhold med
angivelse af en varig pris.«
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2020.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Lovudkast til lov om ændring af markedsføringsloven (Forældelsesfrist for vildledende markedsføring af fast ejendom mv.), fra erhvervsministern
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Lovforslagets formål, baggrund og hovedindhold
Efter de gældende regler forældes overtrædelser af markedsføringsloven 2 år efter, at de er ophørt, jf.
straffelovens § 93, stk. 1, nr. 1, jf. § 94, stk. 1. Forældelsesfristen i markedsføringsloven regnes fra det
tidspunkt, det givne markedsføringsmateriale ikke længere er i brug, jf. straffelovens § 94, stk. 1.
Markedsføringsloven indeholder forbud mod vildledende markedsføring i form af vildledende handlinger
eller vildledende undtagelser, jf. lovens § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1. I visse typer af sager, vil der kunne indtræde
forældelse, inden det ulovlige forhold kan konstateres, idet virkningen af den ulovlige markedsføring først
indtræder længe efter, at markedsføringen er sket. Dette indebærer, at Forbrugerombudsmanden reelt ikke
har mulighed for at håndhæve reglerne i denne type sager, inden der indtræder forældelse.
Forældelsesproblematikken gør sig særligt gældende i tre typer af sager. Det gælder således for 1) sager om
vildledende markedsføring af fast ejendom, 2) kreditaftaler til finansiering af eller med sikkerhed i fast
ejendom og 3) vildledende markedsføring af løbende kontraktforhold med angivelse af en varig eller fast pris.
For at tage højde for den anførte forældelsesproblematik, foreslås indført en 5-årig forældelsesfrist for
bestemte overtrædelser af markedsføringsloven. Det foreslås således, at overtrædelser af
markedsføringslovens § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, i forbindelse med markedsføring af fast ejendom i ovennævnte
tre typer af sager først forældes efter 5 år.
2.
Lovforslagets indhold
2.1. Forældelse
2.1.1. Gældende ret
Som udgangspunkt gælder de almindelige forældelsesfrister, som følger af straffelovens § 93, stk. 1,
medmindre der er indført særregler. Det følger af straffelovens § 93, stk. 1, nr. 1, at der gælder en 2-årig
forældelsesfrist, hvis maksimumstraffen er fængsel i 1 år. Forældelsesfristen beregnes efter det
strafmaksimum, der er foreskrevet for lovovertrædelsen, og således uden hensyn til den konkrete
lovovertrædelse.
Det følger endvidere af straffelovens § 94, stk. 1, at forældelsesfristen regnes fra den dag, da den strafbare
virksomhed eller undladelse er ophørt. En lovovertrædelse kan ikke længere straffes, når der er indtrådt
forældelse efter lovens §§ 93-94, jf. straffelovens § 92.
Det fremgår af markedsføringslovens § 37, hvilke overtrædelser der er strafbelagte. Det gælder fx for
overtrædelse af markedsføringslovens § 5, stk. 1, § 6, stk. 1, 3 og 4, § 7, stk. 1, §§ og forsætlig overtrædelse
af § 22, der straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, jf.
markedsføringslovens § 37, stk. 3. Derudover kan der efter markedsføringslovens § 37, stk. 6, pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel om strafansvar for
juridiske personer. Der er ikke fastsat særregler om forældelse i markedsføringsloven, hvorfor de
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Lovudkast til lov om ændring af markedsføringsloven (Forældelsesfrist for vildledende markedsføring af fast ejendom mv.), fra erhvervsministern
overtrædelser af markedsføringsloven, der er nævnt i lovens § 37, stk. 3, forældes efter 2 år efter
straffelovens § 93, stk. 1 nr. 1.
For så vidt angår den civilretlige del af sagen, dvs. parternes indbyrdes retlige forhold, gælder der en
forældelsesfrist på 3 år efter forældelseslovens § 3, stk. 1, medmindre andet følger af andre bestemmelser.
Det følger af forældelseslovens § 3, stk. 2, at hvis fordringshaveren var ubekendt med fordringen eller
skyldneren, regnes forældelsesfristen først fra den dag, fordringshaveren fik eller burde have fået kendskab
hertil, jf. forældelseslovens § 3, stk. 2. Hvis sagen ikke kan forfølges strafferetligt på grund af forældelse, vil
en forbruger efter omstændighederne kunne forfølge sagen civilretligt, hvis forbrugeren kan gøre et
økonomisk krav gældende.
2.1.2 Markedsføringslovens bestemmelser om vildledning
Gældende ret
Markedsføringslovens § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, indeholder et forbud mod vildledning.
Det fremgår af markedsføringslovens § 5, stk. 1, at en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke må indeholde
urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at
vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte. En handelspraksis kan
vildlede eller forventes at vildlede, hvis en erhvervsdrivende fremstiller faktuelt korrekte oplysninger på en
vildledende måde, f.eks. hvis en annonce giver forbrugere indtryk af, at der er særlige fordele knyttet til et
produkt, men hvor en nærmere gennemlæsning viser, at det ikke er tilfældet.
Det fremgår endvidere af markedsføringslovens § 6, stk. 1, at en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke må
vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en
uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde. Den erhvervsdrivende skal således give alle
væsentlige oplysninger på en klar, forståelig, utvetydig og i sammenhængen hensigtsmæssig måde.
Overtrædelse af vildledningsbestemmelserne straffes med bøde, medmindre højere straf følger af anden
lovgivning, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 3.
2.1.3. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Som anført under pkt. 1 har det i visse typer af sager om vildledende markedsføring ikke været muligt for
Forbrugerombudsmanden at håndhæve reglerne på grund af den 2-årige forældelsesfrist.
Det drejer sig særligt om sager om vildledende markedsføring af projektlejligheder og kreditaftaler til
finansiering af eller med sikkerhed i fast ejendom, samt sager om vildledende markedsføring af løbende
kontraktforhold med angivelse af ”faste” eller ”varige” priser. I denne type sager er der særlig risiko for, at
den vildledende markedsføring er ophørt, længe inden virkningen af markedsføringen er indtrådt. Der er
derfor behov for at indføre en 5-årig forældelsesfrist for overtrædelse af markedsføringslovens
bestemmelser om vildledning i § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1. En sådan udvidet forældelsesfrist skal sikre
Forbrugerombudsmandens håndhævelsesmuligheder i sådanne sager, og dermed medvirke til en bedre
forbrugerbeskyttelse
Især i forhold til vildledende markedsføring af fast ejendom eller kreditaftaler til finansiering af eller med
sikkerhed i fast ejendom, vil der ofte være tale om forhold, der kan få stor økonomisk betydning for
forbrugeren, og hvor forbrugeren ikke uden omkostning vil kunne frigøre sig af f.eks. en kreditaftale.
Med forslaget fraviges den almindelige forældelsesfrist på 2 år efter straffelovens § 93, stk. 1, nr. 1.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Lovudkast til lov om ændring af markedsføringsloven (Forældelsesfrist for vildledende markedsføring af fast ejendom mv.), fra erhvervsministern
2128390_0004.png
Bestemmelsens anvendelsesområde foreslås begrænset til vildledende markedsføring af fast ejendom eller
vildledende markedsføring af kreditaftaler til finansiering af eller med sikkerhed i fast ejendom samt
vildledende markedsføring af løbende kontraktforhold med angivelse af en varig pris. Forældelsesfristen vil
være knyttet til objektive kriterier.
Det bemærkes, at en række særlove indeholder en længere forældelsesfrist og således fraviger de
almindelige forældelsesfrister i straffeloven. Der gælder bl.a. en 5-årig forældelse for de strafbelagte
bestemmelser, herunder vildledningsbestemmelser, der er fastsat i lov om finansiel virksomhed og
bekendtgørelser udstedt i medfør heraf, jf. lov om finansiel virksomhed § 373, stk. 8. Det samme gælder for
strafbelagte bestemmelser i lov om forbrugslånsvirksomheder eller regler udstedt i medfør heraf, jf. lov om
forbrugslånsvirksomheder, § 31, stk. 6.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden [X. november 2019 til X. december 2019] været sendt i høring
hos følgende organisationer og myndigheder m.v.:
[indsæt høringsparterne]
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringsmæssige
konsekvenser for stat, kommuner
og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Lovudkast til lov om ændring af markedsføringsloven (Forældelsesfrist for vildledende markedsføring af fast ejendom mv.), fra erhvervsministern
2128390_0005.png
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
Borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper
for implementering af
erhvervsrettet EU-regulering.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ja
Nej
X
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Lovudkast til lov om ændring af markedsføringsloven (Forældelsesfrist for vildledende markedsføring af fast ejendom mv.), fra erhvervsministern
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede § 37 a med tilhørende overskrift er ny.
Det følger af straffelovens § 93, stk. 1, nr. 1, at forældelsesfristen er 2 år, når der ikke er hjemlet højere straf
end fængsel i 1 år for overtrædelsen. Forældelsesfristen regnes fra den dag, da den strafbare virksomhed
eller undladelse er ophørt, jf. straffelovens § 94, stk. 1.
Ifølge markedsføringslovens § 37, stk. 3, straffes overtrædelse af bestemmelserne i markedsføringslovens §
5, stk. 1, og § 6, stk. 1, med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning. Der er ikke
fastsat særregler om forældelse i markedsføringsloven, hvorfor overtrædelser af markedsføringsloven er
omfattet af den almindelige forældelsesfrist i straffelovens § 93, stk. 1, nr. 1.
Det foreslås, at der i lovens kapitel 9 efter § 37, der omhandler straf og påtale, indsættes en overskrift, der
omhandler den foreslåede forældelsesfrist samt en ny § 37 a. Den foreslåede bestemmelse indfører en 5-
årig forældelse for overtrædelser af markedsføringslovens § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, i forbindelse med
vildledende markedsføring af fast ejendom eller kreditaftaler til finansiering af eller med sikkerhed i fast
ejendom, samt vildledende markedsføring af løbende kontraktforhold med angivelse af en varig pris.
Forslaget omfatter vildledende markedsføring af fast ejendom, som f.eks. sager om projektsalg af lejligheder,
hvor der ofte først er mulighed for at konstatere, om markedsføringen af projektlejlighederne har været
vildledende, efter at lejlighederne er blevet opført. Det kan f.eks. dreje sig om vildledende markedsføring af
lejlighedernes størrelse eller inventar.
Forslaget omfatter også vildledende markedsføring af kreditaftaler til finansiering af eller med sikkerhed i
fast ejendom. Det kan f.eks. være i sager om forhøjelse af bidragssatser på boliglån, såfremt et
realkreditinstitut markedsfører sig med, at forbrugeren vil kende prisen på lånet i hele lånets løbetid, og der
senere sker en forhøjelse af bidragssatserne.
Endelig omfatter forslaget også vildledende markedsføring i løbende kontraktforhold, hvor den
erhvervsdrivende markedsfører sig med varige priser på f.eks. mobilabonnementer, men hvor prisen alligevel
hæves.
Med forslaget fraviges den almindelige forældelsesfrist på 2 år efter straffelovens § 93, stk. 1, nr. 1. For
overtrædelser af lovens øvrige strafbelagte bestemmelser gælder fortsat en 2-årig forældelsesfrist.
Forældelsesfristen beror således ikke på subjektive forhold. Den erhvervsdrivende vil dermed på forhånd
vide, om en påtænkt markedsføring er omfattet af den foreslåede udvidede forældelsesfrist.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2020. Loven finder anvendelse på handlinger, der er begået
efter lovens ikrafttræden.
Loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, da markedsføringsloven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, jf. den gældende § 41.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 115: Lovudkast til lov om ændring af markedsføringsloven (Forældelsesfrist for vildledende markedsføring af fast ejendom mv.), fra erhvervsministern
2128390_0007.png
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
1. § 37 ---
lovforslaget
1. Efter § 37 indsættes i
kapitel 9:
»Forældelsesfrist
§ 37 a.
Forældelsesfristen er 5 år for overtrædelse
af bestemmelserne i § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, i
forbindelse med vildledende markedsføring af fast
ejendom eller kreditaftaler til finansiering af eller
med sikkerhed i fast ejendom samt vildledende
markedsføring af løbende kontraktforhold med
angivelse af en varig pris.«