Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 101
Offentligt
2122484_0001.png
Baggrundsnotat
Europæisk Implementering af Basel IV
Implementeres Basel Komitéens Basel IV-anbefalinger i Europa som komitéen øn-
sker, kan det medføre en stigning i kapitalkravene for danske kreditinstitutter på
op til 40% uden at den finansielle stabilitet forbedres. Vi ønsker derfor en fortsæt-
telse af det hidtidige tætte og konstruktive samarbejde med bl.a. regering og
Folketing for at sikre, at velpolstrede danske institutter med sunde, kreditværdige
kunder ikke udsættes for unødige fordyrende krav, som ikke afspejler øget risici.
Baggrund
I december 2017 offentliggjorde Basel Komitéen sine endelige anbefalinger (Ba-
sel IV-anbefalinger) til hvordan den sidste del af efterkrise-reguleringen bør imple-
menteres. Et centralt element i anbefalingerne om nye kapitalkrav det såkaldte
outputgulv. Et outputgulv, som sætter et gulv under det samlede kapitalkrav
uagtet af instituttets egne historiske tabsdata viser, at kapitalkravet bør være la-
vere, vil ramme danske kreditinstitutter og dermed danske boligejere og virksom-
heder. Outputgulvet vil alt andet lige have en negativ effekt på vækst og be-
skæftigelse uden at det samtidig forbedrer den finansielle stabilitet da kreditinsti-
tutter allerede i dag anvender meget robuste metoder til vurdering af risici.
Og det er ganske betydelige kapitalkravsstigninger vi taler om. Den europæiske
bankmyndighed, EBA (European Banking Authority) har på baggrund af data fra
189 banker i EU beregnet, at en fuld implementering af Basel IV-anbefalingerne i
gennemsnit vil øge kapitalkravet for de europæiske banker med 23,6 pct. sva-
rende til, at disse banker i dag mangler 124,8 mia. euro for at leve op til kapital-
kravene. Og konsekvensen er endnu voldsommere herhjemme. Erhvervsministe-
rens (Brian Mikkelsen) nedsatte Basel-ekspertgruppe med repræsentanter fra sek-
toren, Finanstilsynet, Nationalbanken og tre ministerier vurderer, at effekten for de
største danske kreditinstitutters kapitalkrav vil være i størrelsesordenen 80 mia. kr.,
svarende til en stigning på ca. 40 pct. i forhold til allerede kendte kapitalkrav.
I dag beregner de større kreditinstitutter deres lovbestemte kapitalpolstring ved
hjælp af egne data for, hvor mange penge de har tabt på deres kunder. Der-
ved holder banker og realkreditinstitutter mere kapital i tabsreserve, når de låner
ud til mere risikable projekter, og mindre, når de udlåner til mere sikre projekter.
En yderligere uhensigtsmæssighed ved Basel IV-kravene er, at de bryder med
dette sunde og fornuftige princip. Det skyldes, at Baselkomitéen vil begrænse
kreditinstitutternes mulighed for at beregne deres lovbestemte kapitalpolstring på
baggrund af deres egen tabshistorik. I stedet skal de danske kreditinstitutter an-
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
Notat
11. december 2019
Dok. nr. FIDA-348392544-687824-v1
Kontakt Jakob Legård Jakobsen
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 101: Materiale fra Finans Danmark vedrørende deres foretræde for udvalget den 12/12-19 om de kommende Basel-regler
2122484_0002.png
vende beregningsforudsætninger, som ligger langt fra den virkelighed, de funge-
rer i. Konsekvensen er, at jo mere sikre kreditinstitutternes udlånsmodeller er, jo
hårdere vil kravene ramme – særligt for bankernes udlån til erhvervskunder og re-
alkreditinstitutternes udlån til husholdninger og erhverv.
Det skyldes, at i Danmark og i resten af Europa finansierer virksomhederne deres
investeringer primært ved at låne hos kreditinstitutter. I fx USA er det derimod
mere udbredt, at virksomhederne benytter markedsfinansiering, hvor de selv
henter finansiering direkte hos investorerne. Det betyder, at erhvervsvirksomheder
i USA i langt højere grad end i Europa har en rating af deres virksomhed fra et ra-
tingbureau. Basel IV-kravene favoriserer den amerikanske finansieringsmodel, da
bankudlån til virksomheder med en rating bliver pålagt lempeligere kapitalkrav,
end når banker låner ud til ikke-ratede virksomheder. Den geografiske placering
af to ens virksomheder bliver dermed delvist bestemmende for, hvilken kapital-
polstring bankerne skal have, når de finansierer erhvervslivets investeringer. Dette
får negativ effekt på væksten blandt de virksomheder, som står for en betydelig
del af den danske jobskabelse.
En stor del af det samlede udlån til private og til erhverv herhjemme er ydet af re-
alkreditinstitutterne. Den danske realkreditmodel har mere end 200 år på bagen
og er kendetegnet ved en historik med meget lave tab. Denne helt unikke tabs-
historik tages der ikke højde for i Baselkomitéens anbefalinger. Finans Danmark er
bekymret for, om dette kan påvirke de danske husholdningers adgang til billig
boligfinansiering og virksomhedernes kapitaladgang negativt.
Standarderne fra Basel Komiteen er i udgangspunktet vejledende. Men i realite-
ten udgør Basel Komiteens standarder rygraden i reguleringen af kreditinstitutter
verden over. Fx har det historisk været praksis, at komiteens anbefalinger bliver
gjort til fælles europæiske regler. Det forudsætter således både nationalt og eu-
ropæisk sammenhold hvis der skal ske ændringer af den europæiske implemen-
tering af Basel IV i forhold til Basel Komitéens anbefalinger. I finanssektoren ønsker
vi derfor en fortsættelse af det hidtidige tætte og konstruktive samarbejde med
regeringen, Folketinget og øvrige myndigheder for at sikre, at velpolstrede dan-
ske institutter med sunde, kreditværdige kunder ikke udsættes for unødige fordy-
rende krav, som ikke afspejler øget risici. Finans Danmark vil derfor fortsætte med
at arbejde for en europæisk løsning, som sikrer tilstrækkelig fleksibilitet til også de
særlige danske velbegrundede hensyn.
Kontaktperson i Finans Danmark
Jakob Legård Jakobsen, Økonomisk direktør
3016 1012 -
[email protected]
11. december 2019
Dok. nr. FIDA-348392544-687824-v1
Notat
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
2