REDEGØRELSE OM ERHVERVS-
FREMME OG STØTTE 2019
1. SAMMENFATNING
I Redegørelse om erhvervsfremme og støtte gives et overblik over den danske erhvervs-
fremme og støtte.
1
Erhvervsfremme og støtte ydes primært for at bidrage til en række bredere samfundsbe-
grundede formål. Der kan bl.a. være situationer, hvor markedskræfterne ikke fører til den
bedste samfundsmæssige anvendelse af ressourcerne, dvs. såkaldte eksternaliteter.
I 2019 forventes den statslige erhvervsfremme og støtte at udgøre ca. 35,2 mia. kr.
2
Den
største post i den statslige erhvervsfremme og støtte er ordninger med fokus på grøn
omstilling og vedvarende energi. Omtrent en tredjedel af den samlede statslige erhvervs-
fremme og støtte går hertil, se figur 1. Andre formål er innovation og iværksætteri mv.,
almennyttige og kulturelle erhvervsformål samt global markedsføring og internationale
rammevilkår mv. Den øvrige erhvervsstøtte går til blandt andet bestemte virksomheder
og enkelte erhverv og udgør ca. 25 pct. af den samlede udgift til erhvervsfremme og
støtte.
Figur 1. Statslig erhvervsfremme og støtte fordelt på områder, 2019
Grøn omstilling
Innovation og iværksætteri
mv.
Almennyttige og kulturelle
erhvervsformål
Global markedsføring og
internationale rammevilkår
mv.
Partnerskabsinstrumenter
under udviklingssamarbejde
Øvrige
8,8 mia. kr.
25 pct.
0,6 mia. kr.
2 pct.
4,9 mia. kr.
14 pct.
4,3 mia. kr.
12 pct.
10,6 mia. kr.
30 pct.
6,0 mia. kr.
17 pct.
Anm.:
”Partnerskabsinstrumenter
under udviklingssamarbejde”
dækker
Danida Business Finance og dele af Partnerskaber for mar-
kedsdrevet vækst (støtten til 3GF og FN's Global Compact fraregnes). De udvalgte instrumenter under udviklingssamarbej-
det, Danida, har som formål at fremme bæredygtig vækst og beskæftigelse i udviklingslande, herunder gennem mobilisering
af dansk viden, teknologi og kapital, se strategi for Danmarks udviklingspolitiske og humanitære engagement, Verden 2030.
Kilde: Finansministeriet, Skatteministeriet, Energinet/Energistyrelsen og egne beregninger.
Udgifter til erhvervsfremme og støtte via finansloven udgør 10,8 mia. kr., mens skatteud-
gifter, der er støtte via skattesystemet, skønnes at udgøre ca. 21,9 mia. kr.
3
, se figur 2.
1
2
Redaktionen af
Redegørelse om erhvervsfremme og støtte 2019
er afsluttet den 23. september 2019.
Alle statslige erhvervsfremme- og støtteordninger er beskrevet i særskilt bilag, som er offentliggjort på
www.em.dk.
3
Skatteudgifterne er opgjort i umiddelbar virkning, dvs. før tilbageløb og adfærd.
1