Børne- og Undervisningsudvalget
Til:
Dato:
Børne- og undervisningsministeren
31. august 2020
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
BUU alm. del
Spørgsmål 460
Vil ministeren redegøre for, om Klagenævnet for Specialundervisning kan eller skal tage
stilling til Handicapkonventionen og barnets ret til inkluderende undervisning i sager, hvor
en kommune har henvist barnet til specialklasse eller specialskole på trods af, at børn
med handicap ikke må udelukkes fra almenskoler, og kommunen derfor i første omgang
burde tilbyde barnet specialundervisning med støtte i mindst 9 undervisningstimer ugent-
ligt i almenklassen?
Baggrund:
’Det fremgår af rapporten ”Handicap: Status 2019”, udgivet af Institut for Menneskerettig-
heder, at ”Retten til inkluderende uddannelse uden diskrimination betyder, at børn med
handicap ikke må udelukkes fra det almindelige uddannelsessystem på grund af handi-
cap og har krav på, at er foretages rimelig tilpasning i forhold til barnets konkrete behov,
medmindre dette vil være unødigt byrdefuldt”.
I forslag til lov om ændring af lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handi-
cap (Tydeliggørelse af retten til rimelig individuel tilpasning i forhold til dagtilbud til børn
og i forhold til folkeskolen), er det Social- og Indenrigsministeriets intention at skabe kla-
geadgang til Ligebehandlingsnævnet (og ikke Klagenævnet for Specialundervisning) over
manglende iagttagelse af retten til rimelig individuel tilpasning. Institut for Menneskerettig-
heder skriver i deres høringssvar til lovforslaget, at ”Indførelsen af en pligt til rimelig til-
pasning for offentlige myndigheder vil (…) sikre en effektiv håndhævelse af allerede eksi-
sterende forpligtelser. På nuværende tidspunkt eksisterer der ingen effektiv mulighed for
håndhævelse af pligten til rimelig tilpasning og ingen mulighed for at få anerkendt en
krænkelse.”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V).
På udvalgets vegne
Anders Kronborg
formand
1/1