Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 99
Offentligt
Sags nr.: 20/02187
Ekspertgruppe om elevfordeling fremlægger analyse og modeller
Koncentration af elever med udenlandsk herkomst og udfordrede gymnasier i tyndt be-
folkende områder. Det er to af de væsentligste udfordringer, som ekspertgruppen vedrø-
rende fordeling af elever på de gymnasiale uddannelser har analyseret i en rapport, som
offentliggøres i dag. Regeringen vil nu se nærmere på gruppens anbefalinger og indkalde
til politiske forhandlinger.
Ekspertgruppen har bl.a. i analyserne fundet en stigning i andelen af elever med udenlandsk her-
komst, og at andelen af elever med udenlandsk herkomst er steget mere på de stx-gymnasier, som
i forvejen har en høj andel af elever med udenlandsk herkomst. Samtidig vil den demografiske
udvikling medføre, at områderne uden for de store byer vil opleve en reduktion i antallet af unge.
Det er to af de centrale udfordringer, som en elevfordelingsmodel skal søge at løse. Ekspertgrup-
pen peger på, at der er brug for en stram styring af kapaciteten på uddannelserne, og at de er-
hvervsgymnasiale uddannelser (hhx og htx) omfattes af de samme regler som de almengymnasiale
uddannelser (stx og hf)
”Det er et mål for regeringen, at dagtilbud, skoler
og ungdomsuddannelser skal afspejle befolk-
ningssammensætningen. Det er ikke tilfældet på alle gymnasier i dag, og derfor er det en bunden
opgave at finde en varig løsning på udfordringerne med at fordele elever mere hensigtsmæssigt.
Regeringen vil nu se nærmere på ekspertgruppens rapport. Derefter indkalder jeg til politiske
forhandlinger,” siger børne-
og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil.
”Det har været vigtigt for ekspertgruppen, at en løsning så vidt muligt balancerer hensynet til de
unges valgfrihed og samfundshensynet til at sikre en bred uddannelsesdækning og en afbalanceret
elevsammensætning. Med denne rapport har regeringen og Folketingets partier et oplyst grundlag
for videre politiske drøftelser,” siger formand for ekspertgruppen,
Rikke Hvilshøj.
Regeringen har en ambition om at gøre op med den polariseringstendens, som ses på landets
uddannelsesinstitutioner. Fordi en skæv elevfordeling kan give pædagogiske udfordringer, påvirke
det sociale liv på gymnasierne og på længere sigt presse sammenhængskraften i samfundet. Der-
udover er gymnasier i udkantsområder og forstæder presset af demografien og af, at eleverne i
stigende grad søger mod større byer.
Om ekspertgruppens modeller
Ekspertgruppen for elevfordeling i gymnasiet fremlægger i rapporten tre muligheder for, hvordan
elever kan fordeles mellem gymnasierne: En klyngemodel, en distriktsmodel og en model med
lokale fordelingsregler. Ifølge ekspertgruppens klyngemodel samles minimum tre gymnasier eller
gymnasieafdelinger i en klynge, og der fordeles elever bosiddende i klyngens geografiske område
mellem gymnasierne med udgangspunkt i deres grundskolekarakterer. Ekspertgruppen lægger i
øvrigt vægt på, at en ændret fordeling af elever kræver øget fokus på en stram kapacitetsstyring.
Ekspertgruppen blev nedsat af den
tidligere regering.
Ekspertgruppens medlemmer
Rikke Hvilshøj (formand), adm. direktør i Dansk IT og tidligere minister for flygtninge,
indvandrere og integration
1
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 99: Rapport fra ekspertgruppen om elevfordeling samt nyhed, fra børne og undervisningsministeren
Sags nr.: 20/02187
Torben Rugberg Rasmussen, lektor ved Syddansk Universitet
David Dreyer Lassen, professor ved Københavns Universitet
Søren Brøndum, rektor på Herning Gymnasium
Peter Hvid Amstrup, nu tidligere adm. direktør på Rybners
Kirsten Jensen, nu tidligere rektor på Hvidovre Gymnasium & HF
Læs kommissoriet for ekspertgruppens arbejde [LINK]
Læs ekspertgruppens rapport [LINK]
2