Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 97
Offentligt
2151688_0001.png
Børnenes årti
En ny retning for børnepolitikken
starter i 2020
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 97: Materiale til BUPL's foretræde den 20. februar 2020
2151688_0002.png
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 97: Materiale til BUPL's foretræde den 20. februar 2020
2151688_0003.png
Børnenes årti
Danmark skal være verdens bedste land at
være barn i. Vi skal være et samfund, der
står på børnenes og de unges side. Det er
regeringens ambition – og det er i høj grad
pædagogernes ambition.
Pædagoger i BUPL arbejder hver dag for et
godt børneliv for alle børn – i daginstitutioner,
skoler, fritidsinstitutioner og klubber. Vi ved,
hvor skoen trykker, og vi ved, hvad der skal
til for, at flere børn og unge bliver en del af
fællesskabet, trives og er i god udvikling.
Derfor nøjes vi ikke med at pege på det, der
ikke virker, men kommer med konstruktive
forslag til, hvad der mere kan gøres for at
skabe social bæredygtighed.
En ny retning for børnepolitikken starter i 2020
Danmark bør gå foran med en ambitiøs
børnepolitik, der favner hele barndommen,
indtil man juridisk set er voksen som 18-årig.
Det kræver en ny vej, hvor vi tager barnets
og den unges perspektiv og sikrer lovfæstede
rettigheder.
Vi håber, at politikere og andre beslutnings-
tagere vil lade sig inspirere af BUPL’s forslag
til en ny retning for børnepolitikken.
Alle børn skal med – alle børn har ret til
et godt børneliv. Sådan starter Børnenes
Årti 2020.
Elisa Rimpler
Formand BUPL
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 97: Materiale til BUPL's foretræde den 20. februar 2020
2151688_0004.png
FN’s
Børnekonvention
i udklip
Deltagerstaterne
anerkender
barnets ret til
hvile og fritid,
til at lege
og dyrke fritidsinteresser,
som er passende for
barnets alder, og til frit
at deltage i det kulturelle
og kunstneriske liv.
Deltagerstaterne skal
respektere og
fremme
barnets ret
til fuld
deltagelse i det kulturelle
og kunstneriske liv og skal
opmuntre til, at der stilles
passende og lige mulighe-
der til rådighed for kulturel,
kunstnerisk, fritidspræget
og
rekreativ udfoldelse.
FN’s Børnekonvention, artikel 31
Deltagerstaterne
anerkender ethvert barns
ret til den levestandard,
der kræves for barnets
fysiske, psykiske,
åndelige, moralske og
sociale udvikling.
FN’s Børnekonvention, artikel 27
I alle foranstaltninger
vedrørende børn, hvad
enten disse udøves af
offentlige eller private
institutioner for social
velfærd, domstole,
forvaltningsmyndigheder
eller lovgivende organer,
skal barnets tarv
komme i første række.
FN’s Børnekonvention, artikel 3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 97: Materiale til BUPL's foretræde den 20. februar 2020
2151688_0005.png
3
nationale
børnerettigheder
Børn har – fordi de er børn – behov for, at andre beskytter
dem og sikrer dem rettigheder. Derfor foreslår BUPL, at en
ny retning for børnepolitikken starter med, at der vedtages
tre nationale børnerettigheder:
1
2
Alle børn har
ret til
at
dannes og udvikle sig
til frie og lige borgere i
stærke børnefællesskaber med
medbestemmelse, leg og
præstationsfrie rum, som
understøttes af nærværende
og veluddannet pædagogisk
personale
Alle børn har
ret til
en barndom i
tryghed og
trivsel
3
Alle børn har
ret til
dagtilbud, skole og
fritidsinstitutioner af høj
kvalitet, hvor børneperspektivet
er i centrum, og hvor børnene
mødes med høje forventninger
uanset baggrund
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 97: Materiale til BUPL's foretræde den 20. februar 2020
2151688_0006.png
3 nationale
rettigheder
0-6-årige børn
For de mindste børn
på 0-6 år betyder de
tre nationale
børnerettigheder:
Børnekonventionen ind i loven
Børnekonventionen stadfæster bl.a. børns ret
til at lege, udvikle sig fysisk, psykisk og socialt
og sige deres mening. Derfor skal leg foregå på
legens præmisser, så fantasi og medbestemmel-
se kan udvikle sig. Ingen skal præstationstestes i
daginstitutionerne, og samarbejdet mellem dag-
institutioner og familier skal bygge på tillid, for-
domsfrihed og samarbejde.
Daginstitutioner af høj kvalitet
Årtiers besparelser kan mærkes. Udviklingen skal
vendes.
Alle børn skal sikres nærværende og veluddan-
nede pædagoger.
Det betyder, at der i Børnenes Årti skal indføres:
• Ambitiøs lov om minimumsnormeringer på
1:3 og 1:6. Løft på mindst 5000 pædagoger.
Målet er den forskningsanbefalede normering.
• Sociale normeringer til børnene i de 1.000
mest belastede daginstitutioner.
• Maximum for gruppestørrelser.
• Mål for pædagogandel stigende til mindst
80 pct.
• Fuld uddannelsesdækning blandt det
faste personale.
Afskaffelse af børnefattigdom
Alle børn skal kunne deltage i børnefællesskaber-
ne. Derfor skal kontanthjælpsloft og integrations-
ydelser fjernes. Børn på asylcentre skal have ret
til at gå i en almindelig daginstitution.
• Pædagogfaglig ledelse tæt på. Loft over
ledelsesspændet.
Børneombud mere vidtgående
I dag findes Ombudsmandens Børnekontor, hvor
børn kan rejse en sag. Men børneombuddet skal
gøres mere vidtgående,kollektivt og forebyggen-
de ved at sikre, at al lovgivning, der direkte el-
ler indirekte berører børn, skal vurderes ud fra et
børneperspektiv.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 97: Materiale til BUPL's foretræde den 20. februar 2020
2151688_0007.png
Forebyggende opskrivning i vuggestue
Ikke alle forældre formår at skabe de bedste ram-
mer for de allermindste børns udvikling. For dis-
se børn skal fagprofessionelle i form af udgående
sundhedsplejersker og familiepædagoger kunne
visitere til, at barnet bliver skrevet op til tidlig start
i vuggestue.
Fremskudt indsats skal forebygge
omsorgssvigt
Vi kan gøre mere for at undgå, at børn omsorgs-
svigtes. Med en forebyggende og fremskudt
indsats kan familiepædagoger vejlede og støtte
familierne i forældrerollen. Det kræver tættere og
bedre tværprofessionelt samarbejde med sund-
hedsplejersker, socialrådgivere og psykologer.
Kommunerne skal forpligtes til kurser og vejled-
ning i underretninger, og pædagogers underret-
ninger skal føre til hurtigere og konkret handling,
hvor pædagogerne inddrages i, hvordan der
støttes op om børnene, mens sagsbehandlingen
pågår.
Børn i udsatte positioner visiteres
til ressourceinstitutioner
Ressourceinstitutioner, hvor der er udgående
familiepædagoger, som koordinerer tværprofes-
sionelt og sparrer med familierne, 100% pæda-
gogandel, høj grad af efter- og videreuddannel-
se, særlig god normering og udvidet åbningstid,
sikrer, at familier og børn i udsatte positioner får
den hjælp, de har brug for. Eksperimental Insti-
tutionen på Amager er forbillede. Alle kommuner
skal have sådanne daginstitutioner, som børn i
udsatte positioner kan visiteres til.
Vuggestuebarn indtil 3 år
Alle børn skal have et alderssvarende daginstitu-
tionstilbud. Derfor skal alle børn ressourcemæs-
sigt tælle som vuggestuebørn frem til, at de fylder
3 år.
Helt små børn kræver yderligere ressourcer.
Anbragte børn har ret til godt børneliv
Anbragte børn skal have en tryg og stabil hver-
dag med stærke børnefællesskaber, venner og
faste pædagoger – ligesom alle andre børn.
De skal ikke opleve sig som en social sag, og
deres børneperspektiv skal inddrages forud for
eventuelle skift i daginstitution eller plejefamilie.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 97: Materiale til BUPL's foretræde den 20. februar 2020
2151688_0008.png
3 nationale
rettigheder
6-18-årige børn
For de større børn
og unge på 6-18 år
betyder de tre
nationale
børnerettigheder:
Mulighed for udskudt skolestart
Skolestarten bliver bedre, når børnene er parate
til den. Det skal være op til forældre og pædago-
ger sammen at vurdere, hvornår et barn er klar
til at starte i skole. Kommuneøkonomien må ikke
være styrende.
Bedre inklusion i skolen
Man er først og fremmest et barn – og aldrig en
diagnose. Børn med særlige behov skal også
kunne indgå i det almene børnefællesskab, og
kommunerne skal sikre, at ingen børn får en diag-
nose eller et specialtilbud alene fordi, at ressour-
cerne i skolen – eller i daginstitutionen – ikke slår
til. Alle klasser skal have tilknyttet pædagoger
med inklusionsvejlederuddannelse med øremær-
ket tid til det tværprofessionelle samarbejde med
lærer, socialrådgivere og psykologer.
Fællesskaber i fritidsinstitutioner
til alle børn
Mistrivsel og ensomhed er udbredt og stiger med
børnenes alder. Alle børn skal efter skole have
adgang til gode fritidsinstitutioner, hvor venskab,
fællesskab og deltagelsesmuligheder er centralt.
Fritidspædagogikken har netop det fokus, og pæ-
dagoger er ofte de betydningsfulde voksne, der
støtter børnene i deres identitetsarbejde.
Styrk integration – afskaf stopprøve
i børnehaveklassen
Børn skal ikke kunne dumpe børnehaveklassen.
I børnehaveklasser, hvor der er børn med sprog-
eller integrationsvanskeligheder, skal der fra sko-
leårets start tilknyttes pædagoger eller lærere
med speciale i dansk som andetsprog, som kan
undervise i små grupper og lave opsøgende ar-
bejde i familierne.
Mere elevinddragelse og færre
test i skolen
Motivation, nysgerrighed og lyst til at prøve nyt
stiger, jo mere aktive og involverede eleverne er i
skoledagen.
Det skal være et krav, at især den understøtten-
de undervisning har elevinddragelse som fokus.
Samtidig står værdien af de nationale test ikke
mål med det præstationspres og fokus på teach-
to-the-test, de skaber. De bør derfor afskaffes.
I første omgang i indskoling og mellemtrin.
Hurtig handleplan til børn
med skolevægring
Børn med skolevægring skal have hurtig hjælp,
så deres vanskeligheder ikke udvikler sig.
Pædagoger med opsøgende og forebyggende
opgaver i skole og fritid skal kontakte familien, så
snart skolevægring konstateres, og der skal laves
en handleplan i samarbejde med bl.a. PPR.
Pædagogernes og lærernes viden om barnet og
familien kan bidrage til de løsninger, der vælges.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 97: Materiale til BUPL's foretræde den 20. februar 2020
2151688_0009.png
Trivsel i den understøttende
undervisning
Mobning skal bekæmpes effektivt, og alle børn
skal opleve sig som betydningsfulde i klassefæl-
lesskabet. Derfor skal trivsel indgå i formålet for
den understøttende undervisning. Det skal un-
derstøttes af to-voksen-ordninger og fælles plan-
lægningstid til pædagoger og lærere.
Forebyggende og opsøgende
fritidspædagoger
Der er færre og færre børn og unge i udsatte
positioner, der går i SFO eller klub. Samtidig er
mistrivsel og ensomhed blandt unge steget. Der-
for bør pædagoger i skole og fritid få forebyggen-
de og opsøgende opgaver, der sikrer, at børnene
kan deltage i fritidsinstitutionens fællesskaber og
understøtte dem i at deltage i andre fritidsaktivi-
teter, fx gennem fritidspas.
Pædagoger til anbragte børn
Anbragte børn har brug for en tryg skolegang
og for at blive mødt med høje forventninger fra
lærere og pædagoger. Pædagoger i skolen skal
fungere som mentorer for de anbragte børn, der
har behov for støtte til at komme med i de almene
fællesskaber, samt stå for tværprofessionel koor-
dinering omkring skolegangen.
Samme pædagoger skal hjælpe de unge med
praktiksted, fritidsjob og overgang til ungdoms-
uddannelse.
Klubber i alle kommuner
Klubber er et socialt og lærerigt rum, der styrker
alle børn og unges alsidige udvikling på tværs af
årgange og skaber sammenhæng i lokalsamfun-
det. Klubber arbejder kriminalitetsforebyggende
og er et vigtigt sparringsrum for unge, der er i tvivl
om ungdomsuddannelse eller fritidsjob.
Desværre nedlægger flere kommuner klubtilbud-
dene. Klublovgivningens formål bør revideres, og
der bør stilles krav om klubtilbud i alle kommuner.
National handleplan for kvalitet i
fritidsinstitutioner
Gode fritidsinstitutioner og klubber med inspire-
rende aktiviteter styrker børn og unges fælles-
skaber og kreativitet.
Men ikke alle børn har adgang til fritidsinstitu-
tioner af høj kvalitet, og dyr SFO-forældrebeta-
ling står i vejen. Derfor bør der slås ring om fri-
tidsinstitutionerne med et besparelsesstop, og
kvaliteten, normeringerne og dækningsgraden
skal genoprettes med en national handleplan for
fritidsinstitutionerne, som også prioriterer pæda-
gogfaglige ledere tæt på. På sigt bør fritidsinstitu-
tioner som folkeskoler blive et gratis og ligheds-
fremmende tilbud til alle børn.
Sociale normeringer i fritidsinstitutioner
Børn i udsatte positioner har særligt behov for
pædagogisk støtte. Derfor bør der indføres so-
ciale normeringer i fritidsinstitutioner i områder
med mange socialt udsatte familier.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 97: Materiale til BUPL's foretræde den 20. februar 2020
2151688_0010.png
Styrket faglighed
og bedre
fysiske rammer
På tværs af 0-18 års
området betyder
de tre nationale
børnerettigheder:
Forebyg pædagogmangel – ret til fuld tid
og uddannelse af flere pædagoger
Tiden med ufaglærte er forbi. Ved at give de pædagoger,
der i dag er ufrivilligt på deltid, ret til fuld tid, kan der fin-
des, hvad der svarer til 3.000 nye pædagogårsværk.
Pædagoguddannelsen skal gøres mere attraktiv, og op-
taget skal øges.
Praktikken skal SU-finansieres og forbedres gennem ob-
ligatorisk praktikvejlederuddannelse, stærkere netværk
og mentorer for nyuddannede.
Der skal laves en handleplan for uddannelsesstillinger,
hvor erfarne medhjælpere og pædagogiske assistenter
videreuddanner sig til meritpædagog.
Plads til faglig udvikling
Pædagogisk arbejde af høj kvalitet forudsætter pædago-
ger med høj faglighed. Derfor skal alle pædagoger kunne
få efteruddannelse med vikardækning. Samtidig er det
nødvendigt med fælles faglig refleksion, så det pædago-
giske arbejde til stadighed udvikles.
Nærhedsreformen bør sikre pædagoger faglig dømme-
kraft og mere tid til det direkte og nære arbejde med børn
og unge. Derfor skal kommunernes brug af koncepter
under lup.
Bedre fysiske rammer i institutionerne
Børn og unges fysiske hverdagsmiljø er afgørende for de-
res trivsel og udvikling.
Mange daginstitutioner, SFO’er, fritidshjem og klubber er
nedslidte eller kæmper med støj og dårlig ventilation.
Der bør laves en handleplan for at sikre, at de fysiske
rammer tilgodeser børn og unges behov for udfoldelse
og udfordringer.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 97: Materiale til BUPL's foretræde den 20. februar 2020
2151688_0011.png
BUPL’s udspil om børn og
unge og pædagoger
Læs mere om BUPL’s øvrige forslag og udspil her:
Ret til en god start
BUPL’s udspil om tidlig indsats
Alle børn og unge skal med i fællesskabet
BUPL’s udspil om sårbare børn og unge
Styrk børn og unge – skab bedre
fritidsinstitutioner
BUPL’s fritidsudspil
Unge – vores fælles fremtid
BUPL’s ungeudspil
Sådan forebygger vi pædagogmangel
BUPL’s rekrutteringsudspil
Styrk pædagoguddannelsen
BUPL’s uddannelsesudspil
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 97: Materiale til BUPL's foretræde den 20. februar 2020
2151688_0012.png
Børnenes årti
En ny retning for børnepolitikken starter i 2020
BUPL foreslår:
3
nationale
børnerettigheder
1
Alle børn har
ret til
en barndom
i tryghed og
trivsel
2
Alle børn har
ret til
at
dannes og udvikle sig til
frie og lige borgere i stærke
børnefællesskaber med
medbestemmelse, leg og
præstationsfrie rum, som
understøttes af nærværende
og veluddannet pædagogisk
personale
3
Alle børn har
ret til
dagtilbud, skole og
fritidsinstitutioner af høj
kvalitet, hvor børnepers-
pektivet er i centrum,
og hvor børnene mødes
med høje forventninger
uanset baggrund
9
konkrete initiativer
for de 0-6 årige børn
12
konkrete initiativer for de
6-18 årige børn og unge
3
1. Børnekonventionen ind i loven
2. Afskaffelse af børnefattigdom
3. Børneombud mere vidtgående
4. Daginstitutioner af høj kvalitet
5. Forebyggende opskrivning i
vuggestue
6. Fremskudt indsats skal
forebygge omsorgssvigt
7. Anbragte børn har ret til godt
børneliv
8. Børn i udsatte positioner
visiteres til ressourceinstitutioner
9. Vuggestuebarn frem til 3 år
1. Mulighed for udskudt skolestart
2. Fællesskab i fritidsinstitutioner
til alle børn
3. Mere elevinddragelse og færre
test i skolen
4. Bedre inklusion i skolen
5. Styrk integration – afskaf
stopprøve i børnehaveklassen
6. Hurtig handleplan til børn med
skolevægring
7. Trivselsspor i den understøttende
undervisning
8. Pædagogmentorer til
anbragte børn
9. National handleplan for styrket
kvalitet i fritidsinstitutioner
10. Sociale normeringer i
fritidsinstitutioner
11. Forebyggende og opsøgende
fritidspædagoger
12. Klubber i alle kommuner
konkrete initiativer
for styrket faglighed
og bedre fysiske rammer
1. Forebyg pædagogmangel
– ret til fuld tid og uddannel-
se af flere pædagoger
2. Plads til faglig udvikling
3. Bedre fysiske rammer i
institutionerne