Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 93
Offentligt
2152308_0001.png
Behov for mere sammenhængende og
fleksible ungdomsuddannelser
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 93: Material til DEA's foretræde den 20. februar 2020
2152308_0002.png
Indhold
Behov for mere sammenhængende og fleksible ungdomsuddannelser ........................................ 1
Behov for at få overblik over udfordringerne, før vi skitserer løsninger ............................................... 1
De pressede unge og valget af ungdomsuddannelse ....................................................................... 3
Mange unge får ikke en erhvervskompetencegivende uddannelse ................................................. 4
Mange studenter med lave karakterer kommer aldrig videre .............................................................. 5
Uddannelse for unge og unge voksne ................................................................................................. 6
Den demografiske udvikling ................................................................................................................ 7
Mange reformer, men udfordringerne består ..................................................................................... 8
Behov for en ekspertgruppe, der skal formulere bud på fleksible og sammenhængende udbud
af ungdomsuddannelser ...................................................................................................................... 9
Referencer ........................................................................................................................................... 10
Tænketanken DEA
Fiolstræde 44
1171 København K
www.dea.nu
Februar 2020
Udarbejdet af:
Stina Vrang Elias, adm. direktør
Sidse Frich Thygesen, programleder
Sebastien Bigandt, seniorkonsulent
Signe Koch, økonom
Ole Larsen, kommunikations- og pressechef
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 93: Material til DEA's foretræde den 20. februar 2020
Behov for mere sammenhængende og fleksible
ungdomsuddannelser
Fra politisk side har der været stor opmærksomhed på udfordringerne på ungdomsuddannelserne, og
siden 2001 har der således været mere end 20 reformer og politiske tiltag inden for ungdomsuddan-
nelsesområdet og tilgrænsende områder, som fx udskolingen. Det gælder bl.a. folkeskolereform, er-
hvervsuddannelsesreform, etablering af den forberedende grunduddannelse og gymnasiereformen fra
2016. Initiativerne har haft til formål at løse mange forskellige udfordringer. Alligevel må det konstate-
res, at Danmark i dag står med tre centrale udfordringer på ungdomsuddannelsesområdet, som for-
drer politisk handling:
De pressede unge og valget af ungdomsuddannelse
De unge føler sig pressede over at skulle vælge ungdomsuddannelse, som de anser for at være et ud-
fordrende og skelsættende valg, og mange er ikke klar til at vælge et erhverv lige efter grundskolen.
Det er nogle af grundene til, at mere end 70 pct. af de unge vælger at fortsætte på en gymnasial ud-
dannelse efter grundskolen, da de oplever, at det åbner flest døre.
Der er derfor behov for at skabe mere fleksibilitet og bedre overgange til og imellem gymnasiet og er-
hvervsuddannelserne, så valget af ungdomsuddannelse afdramatiseres.
Mange unge får ikke en erhvervskompetencegivende uddannelse
Knap hver tredje ung, som har gennemført gymnasiet med de laveste karakterer, får ikke efterføl-
gende en erhvervskompetencegivende uddannelse. Samtidig er 70.000 16-24årige ikke i uddannelse
eller job (DST 2019), og 29 pct. af de 25-årige havde i 2017 ikke fuldført en ungdomsuddannelse
(DST 2017).
Der er behov for politisk stillingtagen til, hvordan vi sikrer,
at så mange unge som muligt får en rele-
vant erhvervskompetencegivende uddannelse.
Den demografiske udvikling
I 2030 vil der være markant færre unge, særligt i landdistrikterne, og flere ungdomsuddannelser vil
være truet af lukning – særligt mindre uddannelser og de tyndtbefolkede områder er sårbare overfor
demografiske udsving.
Der er behov for et politisk arbejde med at sikre unge i hele Danmark adgang til ungdomsuddannelser
af høj kvalitet.
Behov for at få overblik over udfordringerne, før vi skitserer løsninger
Den seneste tid har der været udspil fra en lang række aktører til, hvordan
et nyt ungdomsuddannel-
sessystem kan se ud, herunder
Danske Gymnasier,
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier,
Danske
Regioner og Kommunernes Landsforening. Der er i nogle forslag særligt fokus på fælles indgange og
grundforløb,
men spørgsmålet er, om det er hensigtsmæssigt
at tale om løsningerne, før vi har et
samlet overblik over de udfordringer, som skal løses.
Løsningerne skal findes i en samlet analyse af udbuddet af ungdomsuddannelserne, hvor de nuvæ-
rende kvaliteter bevares og styrkes. Der er mange elementer, som bør bibeholdes, som fx vekselud-
1
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 93: Material til DEA's foretræde den 20. februar 2020
dannelse og lavt frafald på de gymnasiale uddannelser. Styrkerne er et helt centralt afsæt for at identi-
ficere de nødvendige justeringer af det nuværende system. Det er således en selvstændig pointe at
simple løsninger, hvor vi blot lægger forskellige elementer sammen, ikke vil løse de udfordringer, som
vi står overfor.
En gentænkning af udbuddet af ungdomsuddannelserne er kompleks og indeholder betydelige institu-
tions- og organisationspolitiske interesser. Tænketanken DEA foreslår derfor, at der nedsættes en uaf-
hængig ekspertgruppe, som kan tilvejebringe det nødvendige grundlag for politisk beslutningstagning.
Som en del af processen mod en ekspertgruppe, kan der med fordel indkaldes til en høring med hen-
blik på at drøfte behovet for et fleksibelt og sammenhængende udbud af ungdomsuddannelser med
oplæg fra centrale aktører inden for området.
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 93: Material til DEA's foretræde den 20. februar 2020
2152308_0005.png
De pressede unge og valget af ungdomsuddannelse
Næsten halvdelen af de unge føler sig presset af at skulle vælge ungdomsuddannelse, og næsten
hver tredje oplever ikke, at de får hjælp nok i valgprocessen (DEA 2018a, EVA 2017) Gymnasiet ople-
ves som det velkendte og sikre valg af mange unge (CEFU 2016). Det er bl.a. fordi, gymnasiet bygger
videre på grundskolens fag og undervisning, og dermed bliver en naturlig, lineær fortsættelse. Det er
ikke nødvendigvis, fordi de ønsker en teoretisk, videregående uddannelse, men fordi de unge har en
oplevelse af, at de gymnasiale uddannelser giver flest muligheder, holder alle døre åbne og udskyder
en beslutning, der opfattes som identitetsskabende.
(…) Prøv at tænke sig, at vi var, hvad er man, når man går i 9. klasse, 15 år gamle? Og skal vælge
hvilken uddannelse, der ligesom skal
have betydning for resten af ens liv, det var helt vildt at
tænke på.
Vi følte overhovedet ikke, at vi var gamle nok til at træffe den beslutning.
Sofia, hhx-elev (DEA 2018b)
Omvendt opleves valget af en erhvervsuddannelse som en meget stor beslutning, der afgør, hvad
man skal arbejde med, og hvad man har af muligheder resten af sit liv. Det er ikke et valg, som mange
unge føler sig klar til at træffe allerede i 9. klasse (DEA 2018d; EVA 2018). Samtidig oplever både
unge og deres forældre, at uddannelsessystemet er kompliceret, og mange har en grundlæggende
bekymring for, om man kan risikere at fare vild i systemet eller møde begrænsninger og blindgyder,
der vil afskære muligheder – både i forbindelse med skift mellem ungdomsuddannelser og i forbin-
delse med overgangen til videregående uddannelser (EVA 2018).
Når de unge stilles over for valget mellem en gymnasial uddannelse og en erhvervsuddannelse, væl-
ger 71 pct. en gymnasial uddannelse, og af disse vælger 42 pct. en stx. Udviklingen har været nogen-
lunde stabil siden 2009, hvor 68 pct. valgte en gymnasial uddannelse, heraf 43 pct. stx, mens andelen
der vælger eud er faldet fra 25,7 pct. i 2009 til 20,1 pct. i 2019.
Figur 1: Unges uddannelsesvalg efter grundskolen
50 %
45 %
40 %
35 %
30 %
25 %
20 %
15 %
10 %
5%
0%
2009
2010
2011
2012
2013
stx
2014
hf
2015
hhx
2016
htx
2017
2018
Øvrige
2019
Erhvervsuddannelse
Kilde: Børne- og undervisningsministeriets uddannelsesstatistik
3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 93: Material til DEA's foretræde den 20. februar 2020
2152308_0006.png
Mange unge får ikke en erhvervskompetencegivende uddannelse
Når 71 pct. vælger en gymnasial uddannelse, betyder det også, at elevprofilerne på gymnasierne æn-
drer sig. I 2003 valgte ca. 12 pct. af grundskoleeleverne med de laveste karakter gymnasiet, mens
næsten 30 pct. af grundskoleeleverne med de laveste karakterer fortsatte på gymnasiet i 2017.
Figur 2: Andel af de 20 pct. med laveste karakterer i grundskolen, der starter i gymnasiet,
fordelt på afgangsår fra folkeskolen
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017
Kilde: Egne beregninger på baggrund af data fra Danmarks Statistik
Anm.:Karaktergennemsnittet for andelen af de 20 pct. med de laveste karakterer varierer en smule fra år til år. Fx ligger gennem-
snittet i 2003 mellem -3 og 4,0, mens det i 2017 er mellem -3 og 4,3.
Når flere unge med lave karakterer fra grundskolen vælger en gymnasial uddannelse, stiller det høje
krav til uddannelserne, som skal rumme en stor andel af årgangene. Årgangene udgøres af unge på
forskellige faglige niveauer, imens det faglige indhold på treårige gymnasiale uddannelser er fokuseret
på akademisk tænkning og målrettet optag på en videregående uddannelse.
4
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 93: Material til DEA's foretræde den 20. februar 2020
2152308_0007.png
Mange studenter med lave karakterer kommer aldrig videre
Når elevsammensætningen på de gymnasiale uddannelser ændrer sig, ændrer det også på, hvad en
gymnasial uddannelse leder til. For de 20 pct. af studenterne der går ud af gymnasiet med de laveste
karakterer har kun 51 pct. gennemført en videregående uddannelse, 17 pct. har gennemført en er-
hvervsuddannelse, og 29 pct. har endnu ikke gennemført en erhvervskompetencegivende uddannelse
otte år senere. Dermed er det kun cirka halvdelen af de 20 pct., der opnår en studentereksamen med
de laveste karakterer, som efterfølgende bruger deres studentereksamen til en videregående uddan-
nelse. Til sammenligning er det for de 20 pct. af studenterne med de højeste karakterer 86 pct., som
tager en videregående uddannelse.
Figur 3: Højeste fuldførte uddannelse for studenterne med de laveste gymnasiekarakterer
Lang videregående
Mellemlang videregående
De 20 pct. af studenterne med
de laveste karakterer fra en
gymnasial uddannelse (2 til
4,4 i gennemsnit)
Kort videregående
Erhvervsuddannelse
Gymnasial uddannelse
Kilde: Egne beregninger på baggrund af data fra Danmarks Statistik
5
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 93: Material til DEA's foretræde den 20. februar 2020
2152308_0008.png
Uddannelse for unge og unge voksne
Der er behov for at sondre mellem på den ene side de helt unge, som har behov for et mere fleksibelt
og sammenhængende udbud af ungdomsuddannelser og på den anden side et arbejdsmarked, som
har et udækket behov for faglært arbejdskraft.
De unge har brug for såvel et praksisrettet som et teoretisk udbud. Men sideløbende hermed må der
arbejdes på en 18+-strategi, fordi der sandsynligvis her er en stor gruppe af lidt ældre unge, som vil
være motiverede for en erhvervsuddannelse, hvis vejen er klar og tydelig.
Allerede i dag er mere end halvdelen af dem, der påbegynder en erhvervsuddannelse ældre end 18
år. Samtidig er der 70.000 16-24årige, der hverken er i uddannelse eller job (DST 2019) og 29 pct. af
de 25årige, der ikke har fuldført en ungdomsuddannelse (DST 2017). De lidt ældre unge er en egen
selvstændig målgruppe, som skal medtænkes i uddannelsesudbuddet.
Figur 4: Tilgang til erhvervsuddannelsernes GF1 og GF2 i 2018 fordelt på alder og køn
40%
30%
20%
10%
0%
15-18-årige
19-24-årige
Mænd
Kilde: UDDAKT34, Statistikbanken.dk, Danmarks Statistik
Anm.: Figuren viser tilgangen til alle erhvervsuddannelser (inkl. Grundforløb 1 og 2) i 2018 fordelt efter alder og køn. De tre søjler
summer dermed til 100 pct.
25+
Kvinder
6
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 93: Material til DEA's foretræde den 20. februar 2020
2152308_0009.png
Den demografiske udvikling
I 2030 vil der være 10 procent færre unge mellem 16 og 19 år sammenlignet med i dag (DR 2017).
Det svarer til 900 færre gymnasieklasser og understreger behovet for at finde gode svar på, hvordan
landskabet af ungdomsuddannelser, som er tilgængeligt og relevant for unge i hele Danmark, indret-
tes. I forvejen har unge i dag længere til en erhvervsuddannelse (13-15 km.) end til en gymnasial ud-
dannelse (5-6 km.) beregnet fra deres grundskole til ungdomsuddannelsesinstitutionen (DEA 2019).
De faldende årgange er særligt koncentreret i Vestjylland, Nordjylland, Sønderjylland samt Sjælland
uden for hovedstadsområdet, altså områder relativt langt fra de største danske byer. En række uddan-
nelsesinstitutioner kan derfor blive så pressede af de mindre årgange, at det i yderste konsekvens fø-
rer til lukninger. Selvejet kan risikere at forstærke denne proces. I yderligt liggende områder, hvor
presset med faldende ungdomsårgange altså er størst, vil dette alt andet lige føre til, at de unges mu-
ligheder for at vælge på tværs af ungdomsuddannelser kan blive negativt påvirket.
Figur 5: Den procentvise forskel i antallet af 15-årige i 2019 og det forventede antal i 2030
7
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 93: Material til DEA's foretræde den 20. februar 2020
2152308_0010.png
Mange reformer, men udfordringerne består
Fra politisk side har der været en stor opmærksomhed på udfordringerne på ungdomsuddannelses-
området. Siden 2001 har der været mere end 20 reformer og politiske tiltag inden for ungdomsuddan-
nelsesområdet og tilgrænsende områder, som fx udskolingen (DEA 2018c). Det gælder bl.a. folkesko-
lereform, erhvervsuddannelsesreform, etablering af den forberedende grunduddannelse og gymnasie-
reformen.
Udvalgte reformer og aftaler på ungdomsuddannelsesområdet
2010:
Aftale om overgangen fra 10. klasse til erhvervsuddannelserne – den såkaldte 20/20- ordning.
2010:
Aftale om flere praktikpladser i 2011
2013:
Folkeskolereformen: Aftale om et fagligt løft af folkeskolen
2014:
Aftale om Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser, herunder karakterkrav og udbud af 10.
klasse på erhvervsskolerne
2014:
Kontanthjælpsreform med uddannelsespålæg for unge under 30 år
2015:
Erhvervsuddannelsesreformen træder i kraft
2016:
Trepartsaftale med fordelsuddannelser
2016:
Aftale om gymnasiereform, karakterkrav på 5 og et nyt hf med fagpakker
2016:
Finanslov med omprioriteringsbidrag
2017:
Gymnasiereformen træder i kraft
2018:
Aftale om styrket praksisfaglighed i folkeskolen
2018:
Fra folkeskole til faglært – erhvervsuddannelser til fremtiden
2019:
Karakterkrav til gymnasiet træder i kraft
Reformerne er blevet gennemført med de bedste politiske intentioner, men understøtter ikke hinanden
fuldt ud, og mangler et mere overordnet blik på, hvad vi samlet vil med ungdomsuddannelserne. Men
mest centralt, så er udfordringerne ikke blevet løst. Formodentligt fordi reformerne har haft fokus på
forskellige dele af uddannelsessystemet hver for sig - grundskole, erhvervsuddannelse, gymnasier og
forskellige former for videregående uddannelser - men ikke har haft tilstrækkeligt blik for helheden.
8
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 93: Material til DEA's foretræde den 20. februar 2020
Behov for en ekspertgruppe, der skal formulere bud på fleksible og
sammenhængende udbud af ungdomsuddannelser
Der er mange velfungerende elementer i vores nuværende udbud af ungdomsuddannelser – men
også tendenser, som ikke ser ud til at være adresseret gennem reformerne. Så der er stadig udfor-
dringer at tage fat på. Der er brug for at se på ungdomsuddannelserne som en helhed og fra de unges
perspektiv, ikke et institutionsperspektiv, og det er nødvendigt, at vi diskuterer ungdomsuddannelser-
nes formål. Hvad skal de unge mestre, hvilken fremtid skal de uddannes til - og ikke mindst, hvordan?
Og hvordan bevarer og styrker vi kvaliteten og relevansen i ungdomsuddannelserne? Disse diskussio-
ner skal foretages ud fra et tværsektorielt perspektiv, da ungdomsuddannelserne har grænseflader
mod både grundskolen, de videregående uddannelser og arbejdsmarkedet.
Derfor bør der nedsættes en ekspertgruppe, der skal formulere nye bud på sammenhængende og
fleksible ungdomsuddannelser, som baserer sig på høj faglighed, fleksibilitet og sammenhæng. Ek-
spertgruppen bør nedsættes snarest og være hurtigarbejdende, for udfordringerne med det nuvæ-
rende system er presserende.
Ekspertgruppen skal formulere formål, principper og løsningsmodeller for et fremtidssikret og
fleksibelt ungdomsuddannelsesudbud, der med udgangspunkt i danske uddannelsestraditio-
ner og idealer om dannelse og uddannelse:
a) bidrager til, at overgangen mellem grunduddannelse og ungdomsuddannelse kan ske uden, at den
unge skal træffe så afgørende valg, som det opleves i dag
b) kvalificerer og danner de unge til et godt liv på og uden for arbejdsmarkedet ved at styrke og afklare
de unges valg af erhvervsuddannelse eller videregående uddannelse og dermed bidrager til at sikre
offentlige og private aftagere adgang til kompetencer af høj kvalitet og relevans
c) forbereder de unge på livslang uddannelse samtidig med, at ungdomsuddannelserne giver de unge
afsæt for løbende at bygge på deres kompetencer
d) giver de unge adgang til erhvervs- såvel som studiekompetencegivende ungdomsuddannelse af høj
kvalitet i rimelig nærhed af deres bopæl
9
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 93: Material til DEA's foretræde den 20. februar 2020
2152308_0012.png
Referencer
CEFU (Center for Ungdomsforskning) 2016:
Uddannelsesvalg, vejledning og karrierelæring i et unge-
perspektiv
DR (Danske Regioner) 2017:
Fremtidens Ungdomsuddannelser – Færre unge og øget konkurrence
DST (Danmarks Statistik) 2017:
Nyt højdepunkt i fuldførte Ungdomsuddannelser
DST (Danmarks Statistik) 2019:
Unge uden for beskæftigelse og uddannelse (NEET)
DEA 2018a:
Mellem forventningens glæde og det svære valg
DEA 2018b:
Valg for livet
DEA 2018c:
Status, styring og reformer på erhvervsuddannelserne
DEA 2018d:
Opsamlingsrapport – hvad driver unges uddannelsesvalg?
DEA 2019:
Sammenhæng mellem afstand og unges valg og gennemførsel af ungdomsuddannelser
EVA 2017:
Unge føler tidligt pres over valg af uddannelse
EVA 2018:
Fleksibilitet i ungdomsuddannelsessystemet - Formelt, oplevet og praktiseret
10