Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 93
Offentligt
2151328_0001.png
Foretræde for Børne- og Undervisningsudvalget
20. februar 2020
(…) Prøv at tænke sig, at vi var, hvad er
man, når man går i 9. klasse, 15 år gamle?
Og skal vælge hvilken uddannelse, der
ligesom skal have betydning for resten
af ens liv, det var helt vildt at tænke på. Vi
følte overhovedet ikke, at vi var gamle nok
til at træffe den beslutning.
Sofia, hhx-elev. ’Valg for livet
Behov for mere sammenhængende
og fleksible ungdomsuddannelser
Stina Vrang Elias, adm. direktør, Tænketanken DEA
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 93: Material til DEA's foretræde den 20. februar 2020
2151328_0002.png
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 93: Material til DEA's foretræde den 20. februar 2020
2151328_0003.png
Tre centrale udfordringer
• De pressede unge og valget af ungdomsuddannelse
• Mange unge får ikke en erhvervskompetencegivende
uddannelse
• Den demografiske unge-tørke
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 93: Material til DEA's foretræde den 20. februar 2020
2151328_0004.png
De pressede unge og valget af ungdomsuddannelse
Ungdommen
har ændret sig
Valg af
ungdoms-
uddannelse er
svært for mange
unge
10. klasse og
gymnasiet
bliver det ‘sikre
valg’
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 93: Material til DEA's foretræde den 20. februar 2020
2151328_0005.png
Mange unge får ikke en erhvervskompetencegivende
uddannelse
Højeste fuldførte uddannelse i 2018
4%
Lang videregående
31%
2010
De 20 pct. af studenterne med de
laveste karakterer fra en gymnasial
uddannelse
(2 til 4,4 i gennemsnit)
11%
5%
17%
Mellemlang videregående
Kort videregående
Bacheloruddannelse
Erhvervsuddannelse
29%
Studentereksamen
Kilde: egne beregninger på baggrund af data fra Danmarks Statistik.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 93: Material til DEA's foretræde den 20. februar 2020
2151328_0006.png
Den demografiske unge-tørke
• Markant færre unge i 2030
• Truer særligt ungdomsuddannelserne i
landdistrikterne
• Behov for at sikre uddannelse i hele
landet
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 93: Material til DEA's foretræde den 20. februar 2020
2151328_0007.png
Udvalg af reformer de sidste 10 år
2010:
Aftale om overgangen fra 10. klasse til erhvervsuddannelserne – den såkaldte 20/20- ordning.
2010:
Aftale om flere praktikpladser i 2011
2013:
Arbejdstidsreform 2013: Aftale om et fagligt løft af folkeskolen
2014:
Aftale om Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser, herunder karakterkrav og udbud af 10. klasse på erhvervsskolerne
2014:
Kontanthjælpsreform med uddannelsespålæg for unge under 30 å
2015:
Erhvervsuddannelsesreformen træder i kraft
2016:
Trepartsaftale med fordelsuddannelser
2016:
Aftale om gymnasiereform, karakterkrav på 5 og et nyt hf med fagpakker
2016:
Finanslov med omprioriteringsbidrag
2017:
Gymnasiereformen træder i kraft
2018:
Aftale om styrket praksisfaglighed i folkeskolen
2018:
Fra folkeskole til faglært – erhvervsuddannelser til fremtiden
2019:
Karakterkrav til gymnasiet træder i kraft
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 93: Material til DEA's foretræde den 20. februar 2020
2151328_0008.png
Udfordringer vi bliver nødt til at se på
De pressede unge og uddannelsesvalg
• Hvordan spiller unges kultur, motivation og trivsel ind i forhold til den enkelte unges valgparathed?
• Hvordan sikres et udbud af uddannelser i øjenhøjde med de unge, uddannelsessystemet og
samfundet?
Mange unge får ikke en erhvervskompetencegivende uddannelse
• Hvordan støttes gruppen med de laveste karakterer bedst?
• De unge voksne er en egen målgruppe – 18+- strategi
Den demografiske unge-tørke
• Hvordan sikrer vi et regionalt uddannelsesudbud af høj faglig kvalitet og relevans for flest mulige
unge uafhængig af postadresse?
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 93: Material til DEA's foretræde den 20. februar 2020
2151328_0009.png
Tak for opmærksomheden