Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 92
Offentligt
2150902_0001.png
SÅDAN BLIVER I EN
GOD CYKELSKOLE
Et idékatalog til skoler, der vil sætte
cyklen og de mange fordele ved
børnecykling på dagsordenen.
to hjul
Masser af
eventyr
cykelbørn
er glade
børn1
2018
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 92: Materiale til Cyklistforbundets foretræde onsdag den 19. februar 2020
Side 2:
INTRO
Ved direktør i Cyklistforbundet Klaus Bondam 
 
 
Side 3:
CYKELPOLITIK OG CYKELUDVALG
Hvordan vil I være en god cykelskole – hvilke cykelaktiviteter er mest relevante for jer 
 
 
Side 5:
SÆT FOKUS PÅ SIKKERHED
Forebyg ulykker og gør forældrene trygge ved at sende børnene afsted på cykel 
 
 
Side 7:
LEG, TRÆNING OG ROLLEMODELLER
Mobile cykelbaner, cyklistprøver, fællesture og inddragelse af de store elever 
 
 
Side 7:
CYKLEN I FAGENE
Kun fantasien sætter grænser 
 
 
Side 8:
FLEKSIBILITET OG MOBILITET I HVERDAGEN
Små ture i undervisningen gør skoledagen afvekslende og sikrer fysisk aktivitet 
 
 
Side 8:
CYKLER, HJELME OG REFLEKSVESTE TIL ALLE
Det er ikke en selvfølge, at alle børn har en cykel med i skole 
 
 
Side 9:
KAMPAGNER OG EKSTERNE SAMARBEJDER
Vær med i andres kampagner – eller lav jeres egne 
 
 
 
 
 
 
 
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 92: Materiale til Cyklistforbundets foretræde onsdag den 19. februar 2020
2150902_0003.png
 
 
 
Kære skole 
I dette idékatalog har vi samlet ideer og erfaringer fra en række skoler, der har været nomineret til 
Cyklistforbundets pris Årets Cykelskole 2017. Det er skoler, der er optaget af at gøre cyklen til en 
naturlig del af et aktivt børneliv og hjælper børn til at blive sikre og glade børnecyklister.  
 
Skolen spiller en vigtig rolle, når det handler om at gøre bagsædebørn til hverdagscyklister. Skolen 
har også mange muligheder – og måske endda flere end mange af os er opmærksomme på. Det står 
klart, når man læser idékataloget.  
 
At kunne cykle giver børn frihed, oplevelser, selvstændighed og selvtillid. Motion og bevægelse giver 
børn, der trives bedre og lærer bedre i skolen.  
 
Men i de sidste mange år har vi desværre oplevet en udvikling i Danmark, hvor færre og færre børn 
bruger cyklen som dagligt transportmiddel, og hvor flere og flere børn bliver kørt i skole. Det skal vi 
ændre, for cyklen giver let adgang til daglig motion, frihed til at bevæge sig rundt til venner og 
fritidsaktiviteter og til eventyr i hverdagen. Derfor arbejder vi i Cyklistforbundet for at fremme 
børnecykling og for sikre skoleveje til børnecyklisterne.  
 
Jeg vil her gerne sige et stort tak til de nominerede skoler Paarup Skole, Assentoftskolen, Holbæk 
Private Realskole, Haastrup Friskole, Løkken Skole, Sakskøbing Skole, Solbjergskolen, Strandpark‐
skolen, Tjørring Skole, Borgerskolen, Kroggårdsskolen, Abildgårdskolen, Tinderhøj Skole, Ejerslykke‐
skolen og Søndre Skole for deres flotte arbejde med at sætte cyklen på dagsordenen. 
 
Et godt børneliv er et aktivt børneliv. Og børn cykler, når voksne skaber mulighederne. Jeg håber, at 
idékataloget vil inspirere endnu flere skoler til at blive gode cykelskoler, der får flere børn til at cykle i 
hverdagen. 
 
Rigtig god fornøjelse. 
 
 
Klaus Bondam 
Direktør Cyklistforbundet 
 
 
 
Side 2 
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 92: Materiale til Cyklistforbundets foretræde onsdag den 19. februar 2020
2150902_0004.png
 
 
CYKELPOLITIK OG CYKELUDVALG
Lav en cykelpolitik. 
Med en cykelpolitik kan I gøre jer klart, hvordan I vil være en god cykelskole – 
og hvilke cykelaktiviteter, der er mest relevante for jer. Læg politikken på skolens hjemmeside, så alle 
kan læse den. 
Det kunne for eksempel være jeres formål at: 
Gøre børn og forældre mere trygge og reducere risikoen for ulykker i og omkring skolen ved at: 
o
have fokus på afvikling af trafikken rundt om skolen 
o
lære børnene at færdes sikkert i trafikken 
o
have et fast sæt sikkerhedsregler, når I bruger cykler i skoletiden 
Sætte konkrete mål for forældresamarbejdet – for eksempel: 
o
engagere forældrene i trafiksikkerheden omkring skolen 
o
formidle skolens holdning til valg af skoletransport 
o
minde om, at voksne er rollemodeller i trafikken 
Styrke elevernes følelse af frihed og selvstændighed ved gøre dem til selvkørende og sikre 
trafikanter 
Give skolens færdselsundervisning et skub fremad ved at:  
o
sætte konkrete mål for de enkelte årganges læring og undervisningsaktiviteter (det kan 
være praktiske øvelser, kendskab til lokale trafikforhold, trafikregler, trafikprøver, 
adfærd, risici, ansvar og alkohol)  
o
koordinere klasseundervisningen med skolens fælles cykelaktiviteter og de ting, der 
foregår i SFO’er/fritidshjem og klubber  
o
aftale hvem på skolen, der er ansvarlig for diverse praktiske opgaver 
Bidrage til en fysisk aktiv hverdag med mobilitet og frisk luft i undervisningen ved at: 
o
gøre det muligt for alle børn at deltage i cykelture (fx ved at have lånecykler på skolen til 
elever, der ikke har egen cykel med)  
Gøre eleverne bevidste om, at de gør en positiv forskel for miljøet, når de cykler 
o
for eksempel ved inddrage emnet i boglige fag og projekter  
Gøre det til et naturligt valg at cykle til og fra skole ved at: 
o
arbejde for gode og sikre skoleveje sammen med kommunen 
o
sørge for tryg og børnevenlig cykelparkering tæt ved indgangen 
Side 3 
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 92: Materiale til Cyklistforbundets foretræde onsdag den 19. februar 2020
2150902_0005.png
 
 
o
gøre cykelparkeringen synlig og appellerende og gøre bilers parkeringsplads til et mindre 
oplagt valg  
o
give børnene mulighed for at deltage i sjove cykelaktiviteter i skolen 
Indgå i samspil med lokalsamfundet omkring jeres cykelaktiviteter ‐ for eksempel  
o
bruge eksterne fagpersoner i undervisningen (alt fra byens trafikplanlægger til den 
lokale cykelsmed) 
o
samarbejde med kommune, politi, daginstitutioner og lokale foreninger 
o
deltage i kampagner 
 
Nedsæt et cykeludvalg
 til at formulere cykelpolitikken og håndtere de løbende aktiviteter. 
Udvalget kan bestå af cykelglade elever, forældre, lærere, pædagoger, pedeller og ledelse. I kan også 
udpege en færdselskontaktlærer, der samarbejder med skolebestyrelsen og elevrådet om skolens 
politik og orienterer om kampagner, aktiviteter og materialer. 
Det er eleverne, som det hele handler om. Jo mere I lytter til elevernes og elevrådets ønsker og 
erfaringer, desto højere status får emnet for dem. Når elevrådet har ansvarsområder, føler de 
ejerskab og ansvarsfølelse. 
I cykeludvalget kan opgaverne for eksempel være at: 
 
Sørge for, at der bliver sendt klare signaler om skolens cykelpolitik til børn, ansatte, forældre, 
lokalmiljø og kommune  
Stå for kontakten med kommunen og politiet 
Påvirke byrådet til at træffe børnesikre trafikløsninger rundt om skolen 
Holde skolen opdateret omkring cykelkampagner 
Være med til at koordinere skolens cykelaktiviteter og eksterne samarbejde, så alle får mest 
muligt glæde af det på tværs af klasser og årgange 
Lave regler for, hvordan eleverne må cykle på skolens område og på cykelture i skoletiden 
Udvikle gode rammer for cykelparkering og træning på skolens område 
Søge fondsmidler og sponsorering for eksempel til udstyr og events 
Elevrådets ansvarsområder kunne for eksempel være at 
Opdatere skolens cykelregler en gang om året 
Dele deres erfaringer om, hvordan det er at færdes på skolen område 
Udforme skiltningen – for eksempel omkring cykelparkering og skolegård 
Side 4 
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 92: Materiale til Cyklistforbundets foretræde onsdag den 19. februar 2020
2150902_0006.png
 
 
Komme med ideer til valgfag, cykeltræning og arrangementer 
Undersøgelser af brugertilfredsheden blandt elever og forældre ‐ for eksempel om sikre skoleveje ‐ 
er også en god måde at sikre, at mange inddrages. 
 
SÆT FOKUS PÅ SIKKERHED
 
Trafiksikkerheden omkring skolen berører mange mennesker, og der er mange grunde til at arbejde 
med trafiksikkerhed. Den vigtigste er naturligvis at forebygge ulykker. En oplevelse af god sikkerhed 
gør også forældrene mere trygge ved at sende børnene ud på egen hånd.  
Hvis I kan gøre flere bagsædebørn til cykelbørn, kan I bringe et eventuelt bilkaos ved skolens indgang 
ned. Her udgør mange biler i sig selv en risiko. Fokus på sikkerhed i undervisningen er også med til at 
gøre eleverne til bedre trafikanter og bidrage til folkeskolens Fælles Mål om færdselsundervisning. 
Endelig er dialog med forældrene om sikkerhed – både om børnenes færdigheder og om forældrenes 
indflydelse som rollemodeller – vigtig.  
Der er mange måder at forbedre sikkerheden på: 
Opret en skolepatrulje
 ved svære og befærdede fodgængerovergange. Den er med til at 
gøre både børn og forældre mere trygge. Rådet for Sikker Trafik har lavet en guide: 
www.sikkertrafik.dk/boern‐unge/skole/skolepatrulje 
Vær i dialog med forældrene om emnet
 i dagligdagen, på gangen, på forældremøder, 
på forældreintra og ved særlige lejligheder. Forældre er med til at lære deres børn at færdes 
sikkert og hensynsfuldt i trafikken. I kan for eksempel tage disse emner op: 
o
Skolens anbefaling til, at børn bør gå/cykle, så snart de kan. Børn har ikke erfaring som 
trafikanter, og gode trafikvaner skal grundlægges i en tidlig alder. Børn skal vænnes til 
trafikken, skolevejen skal øves mange gange, og barnet skal lære at tackle svære 
situationer  
o
Skolens ønsker til, hvordan forældre kan køre mest hensynsfuldt i bil omkring skolen. I 
kan gøre dem opmærksomme på, hvor og hvordan de farlige situationer opstår, og 
hvordan de kan sætte børnene af på en sikker måde. I kan for eksempel lave jeres egen 
kampagne om lokale forhold og muligheder (se også side 9), give forældrene et 
oversigtskort med afleveringszoner og steder/situationer omkring skolen, som børn 
typisk har svært ved at overskue og udgive en skolevejsfolder, der viser den sikreste 
skolevej fra boligområderne til skolen.  
o
Voksne som rollemodeller – også i trafikken – både for egne og andres børn.  
o
Forældres ansvar for, at deres børn husker cykelhjelmen. Børn glemmer cykelhjelmen, 
ligesom de glemmer madpakker, gymnastiktøj og penalhuse – men konsekvenserne kan 
være langt mere alvorlige. 
Side 5 
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 92: Materiale til Cyklistforbundets foretræde onsdag den 19. februar 2020
2150902_0007.png
 
 
o
Forældres ansvar for, at cyklerne er vedligeholdte hjemmefra, så de er lovlige og sikre at 
færdes på i trafikken. Skolen kan sørge for overdækket cykelparkering, så cyklerne er 
beskyttede mod vind og vejr, når de ikke er i brug. 
De store som rollemodeller.
 Det er en god idé at gøre de store elever bevidste om, at de små 
kopierer deres trafikvaner. I LEG OG TRÆNING OG ROLLEMODELLER på side 6 finder I ideer til 
aktiviteter på tværs af årgange. 
 
Regulér biltrafikken omkring skolen,
 så den tager hensyn til skolebørnene. Det kan for 
eksempel være svært for eleverne at cykle bag parkerede biler, som skal ind og ud, og busser, der 
blokerer for udsynet. Alt efter forholdene kan I arbejde sammen med kommunen om at: 
Gøre området til bilfri zone, helt eller delvist, for eksempel ved at spærre for biler i morgen‐ og 
eftermiddagstimerne 
Adskille cykler og biler i trafikken omkring skolen 
Etablere en 30 km‐zone foran skolen 
Etablere bump, indsnævringer, ensretning og lignende efter behov 
Etablere en afleveringszone – en  kys og kør‐zone’ – på hver side af skolen og i sikker afstand 
fra gående og cyklende børn, så bilerne ikke skaber trængsel lige ved skoleindgangen  
Placere busholdepladser på afstand af skolens indgang, så de ikke blokerer for udsynet. 
Hvis I begrænser biltrafikken, vil nogle forældre blive utilfredse, og skolen skal være parat til at 
besvare klager. Det er en god idé at afklare på forhånd, hvis ansvar det er at svare og at have gode 
svar på hånden, der bunder i fakta og fælles beslutninger. Det er også en god idé, at I på forhånd 
lancerer trafikændringer, som er nødvendig for børnenes sikkerhed. 
Lav en skolevejsoversigt.
 Børn har forskellige ruter og forskellige færdigheder alt efter alder. 
Skolen og kommunen kan i samarbejde udpege de sikre veje mellem boligområder og skole samt 
anbefale forbedringer. Til inspiration kan I se skolevejsanalysen fra Aarhus Kommune: 
www.aarhus.dk/sikreskoleveje 
Sørg for god cykelparkering tæt ved indgangen.
 Det er med til at gøre det til et mere 
naturligt og sikkert valg at cykle i skole. Når cykelparkeringen stikker mere i øjnene end bilernes 
parkeringsplads, sender I et stærkt signal om, at skolen tager cyklister alvorligt. Nogle skoler 
foretrækker en opdeling af cykelparkering efter årgange og med faste pladser for at skabe tryghed 
især for de små. Andre foretrækker videoovervågning af cykleparkeringen.  
 
Side 6 
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 92: Materiale til Cyklistforbundets foretræde onsdag den 19. februar 2020
2150902_0008.png
 
 
LEG, TRÆNING OG ROLLEMODELLER
De store underviser de små på cykelbanen.
 Cyklister i de ældste klasser er rollemodeller for 
de små. I kan give de store elever et medansvar for at oplære og cykeltræne de små. Et godt forløb 
på tværs af årgange skaber også fællesskab på skolen. De store kan for eksempel undervise i: 
 
Motoriske øvelser 
Trafikregler 
Indstilling af cykelhjelme og andet udstyr  
Træn trafikregler og færdigheder på en cykelbane.
 En cykelbane kan være  
Kridtstreger og plastikkegler i skolegården, I har lavet til lejligheden.  
En permanent malet cykelbane i børnestørrelse i skolegården med dobbeltsporede vejbaner, 
midterstriber, fodgængerfelter, hajtænder, rundkørsler, parkering, beplantning og så videre 
Kreative cykelbaner, som eleverne selv har lavet.  
En BMX‐bane  
Undersøg, om der findes etablerede trafiklegepladser eller cykellegebaner i lokalområdet. 
Deltag i Rådet for Sikker Trafiks to cyklistprøver.
 Ved cykelprøverne undervises der i 
trafikal adfærd, samspil, risici og ansvarlighed i trafikken – med tilhørende teori. Politiet deltager ofte 
i prøverne, og børnene får diplom. På Rådets hjemmeside finder I undervisningsmateriale, som I kan 
bruge til cykelaktiviteter for alle klassetrin. 
Brug cyklen til motion, idræt og adventure 
 
Skolernes Motionsdag er en oplagt mulighed til at få styrket konditionen på cyklen 
I kan også tilbyde mountainbikehold i idrætstimerne eller som valgfag, i skov og på bane.  
CYKLEN I FAGENE
Hvis I vil arbejde med cykler, cyklisme og cykelkultur i andre fag, kan det rummes i både projekter, 
valgfag og fritidsordninger. Kun fantasien sætter grænser. Her er nogle ideer: 
Undersøg trafikplanlægning og CO2‐reduktion. I kan inddrage kommunens trafikplanlægger og 
andre fagpersoner 
Gå i dybden med cyklismens historie – hvorfor cykler folk så meget i Danmark? 
Lav en cykelskole for de mindste 
Side 7 
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 92: Materiale til Cyklistforbundets foretræde onsdag den 19. februar 2020
2150902_0009.png
 
 
 
Arbejd på skolens eget cykelværksted 
Byg kreative cykelbaner og genbrugsopfindelser med pedalkraft 
Beregn og illustrer skolens resultater fra deltagelse i cykelkampagner  
Lav et  Pimp din cykel
‐hold og en udstilling med de flotte cykler.  
FLEKSIBILITET OG MOBILITET I HVERDAGEN
Små ture i undervisningen gør skoledagen afvekslende og sikrer fysisk aktivitet. Der kan cykles til 
svømmehallen og andre daglige aktiviteter, som ligger uden for skolens område. I kan komme til 
steder, hvor bus og hvor offentlige transport ikke når frem. Det giver fleksibilitet og mobilitet, at alle 
cykler, når klasserne skal på tur. Lokalområdets tilbud bliver mere tilgængelige, og gode cykelvaner 
udvider elevernes daglige bevægelsesradius i skolen og fritiden. 
  
I kan skrive retningslinjer for sikkerhed ved klasseture ind i skolens cykelpolitik. Det kan være at: 
 
Der skal cykles med cykelhjelm og refleksvest 
Der skal cykles på række. Nogle foretrækker faste pladser i rækken og numre på cykelvestene. 
Alle har fået kendskab til ruten og er blevet gjort opmærksom på de svære steder på forhånd 
Der skal være en voksen i for‐ og bagtrop  
Alle deltagere er medansvarlige for sikkerheden, kender reglerne og overholder dem 
Den voksne, der arrangerer turen, har ansvar for, at der medbringes tilstrækkelig proviant, 
førstehjælpsudstyr, solcreme og lignende.  
CYKLER, HJELME OG REFLEKSVESTE TIL ALLE
Det er ikke en selvfølge, at alle børn har en cykel med i skole. Nogle børn bliver kørt i skole i bil. Nogle 
kommer fra hjem, hvor det at kunne cykle og have en cykel er ikke en del af traditionen. Det er heller 
ikke en selvfølge, at alle børns cykler er i god stand, eller at alle har cykelhjelm. Der kan også være 
særlige hensyn at tage til børn med handicap, som kan have glæde af for eksempel tandemer eller 
ladcykler (som også er gode til udstyr). 
Skolen kan gøre det muligt for alle børn at deltage i udflugter på cykel ved at: 
Have et antal vedligeholdte cykler, hjelme og refleksveste til udlån 
Have en ladcykel, som kan bruges af voksne  
Side 8 
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 92: Materiale til Cyklistforbundets foretræde onsdag den 19. februar 2020
2150902_0010.png
 
 
Have et cykelværksted bemandet med elever og voksne cykelentusiaster eller eventuelt 
pedeller, som holder skolens cykler vedlige. 
Nogle kommuner dækker skolernes cykeludgifter. I kan også søge penge til udstyr og projekter ved 
forskellige fonde for eksempel Trygfonden og GF‐fonden  
 
KAMPAGNER OG EKSTERNE SAMARBEJDER
Det er sjovt at sætte cykelaktiviteter i søen med festivitas, flag og balloner. I kan invitere forældrene, 
lave egen mediedækning på sociale medier og invitere lokalpressen med til åbning og afslutning af 
kampagner. Det er også sjovt at gøre vellykkede arrangementer til traditioner. 
Deltag i kampagner og aktiviteter.
 Der findes mange færdigsyede aktiviteter, I kan deltage i, 
uden selv at skulle opfinde en dybe tallerken – her er nogle eksempler:  
Alle Børn Cykler – Cyklistforbundets cykelkampagne for skolebørn 
Rådet for Sikker Trafik har en årlig kampagne for skolebørn, 'Børn på vej / Teenager i trafikken', 
som sætter sikker trafik på skoleskemaet for alle skolebørn. Den løber af stablen hvert år i uge 
33‐36.  
Rådet for Sikker Trafiks kampagnen  Nederen Forældre
 formidler på en sjov måde til forældre, 
hvor vigtigt det er at bruge cykelhjelm og at være gode rollemodeller.  
I kan også deltage i aktiviteter så som Find2Learn (en app, der kobler læring med bevægelse), 
og CykleScore (et skræddersyet forløb, der motiverer til at cykle mere). 
Mange kommuner laver egne cykelprojekter, som skolerne er med i. 
 
Kampagner, som I selv laver,
 giver nærhed og ejerskab. Her er en række sjove eksempler: 
Borgerskolen i Taastrup har lavet en cykelhjelmskampagne, hvor alle, der kører med 
cykelhjem, er med i lodtrækningen om reflekser, ringeklokker og drikkedunke sponsoreret af 
lokale cykelforretninger. Professionelle cykelmekanikere hjælper med indstilling af cykelhjelme 
og lovpligtigt udstyr.  
Samme skole har lavet en  kys og kør
‐kampagne. 
KYS OG KØR’ blev malet direkte på asfalten i 
klare farver, og børnene stod for bannere og plakater. Forældre ved skolens indgang guidede 
andre forældre i, hvordan de bedst minimerer bilkaos ved skolen. Elever uddelte postkort med 
oversigtskort til bilisterne, og fortalte dem, at børn sagtens selv kan gå det sidste stykke vej 
hen til indgangen.  
Tinderhøj Skole i Rødovre har udnævnt skoleåret 2017‐2018 til cykelår. I et helt år har skolen 
fokus på at flette cykelaktiviteter ind i alle fag og på tværs af årgange. 
Side 9 
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 92: Materiale til Cyklistforbundets foretræde onsdag den 19. februar 2020
2150902_0011.png
 
 
På Ejerslykkeskolen i Odense har alle elever fra 0. til 9. klasse sat sig for at  cykle jorden rundt’. 
De har malet en kilometerlinje ved skolens hovedindgang. Den viser løbende, hvor mange 
kilometer eleverne samlet har cyklet. En indsats på 24.000 km svarer for eksempel til at være 
cyklet til Indonesien! 
Samme skole tilbyder sommercykelskole for børn i 2.‐ 3. klasse, hvor børnene træner 
trafikregler og cykler på lange sommerudflugter i lokalområdet. 
 
 
Side 10 
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 92: Materiale til Cyklistforbundets foretræde onsdag den 19. februar 2020
2150902_0012.png
 
 
 
CYKLISTFORBUNDET OG BØRNECYKLING
 
Der er store fordele ved børn, der cykler i hverdagen. Det giver børn selvtillid, selvstændighed og gode oplevelser, når de 
kan transportere sig selv og cykle til skole, venner og fritidsaktiviteter. Motion og bevægelse i form af gode og daglige 
cykelture styrker også børns sundhed og trivsel. Cyklistforbundet har et særligt fokus på at styrke den danske børnecykel‐
kultur og står blandt andet bag: 
 
Webuniverset Børn Cykler: Cyklistforbundets webunivers ’Børn Cykler’ henvender sig til lærere, pædagoger og forældre, der 
vil give deres børn en god start på et langt cykelliv. Webuniverset tilbyder viden og inspiration til at hjælpe børn med at blive 
cykel‐ og trafiksikre cyklister. 
Læs mere på Cyklistforbundet.dk/BoernCykler 
 
Cykelleg: Med Cyklistforbundets koncept Cykelleg kan I lave sjov cykeltræning med fagligt indhold. Cykelleg handler om 
meget mere end leg. Det styrker børnenes balance, afstands‐ og fartbedømmelse, rum‐ og retningssans og gør dem sikre på 
cyklen. Cykelleg kan integreres i færdselsundervisningen. Det kan også integreres i fag som dansk og matematik, hvor 
regneopgaver, retskrivning og alfabetet kan øves på cyklen. Brug cykelleg til at få bevægelse ind i den faglige undervisning og 
til at styrke børns cykelsikkerhed.  
Læs mere på Cykelleg.dk 
 
Bogen ’20 cykellege – mere sjov cykeltræning for børn’: Cyklistforbundet har med støtte fra TrygFonden udviklet bogen, der 
både er til forældre til et barn, der er ved at lære at cykle, og til dig, der arbejder med børn i daginstitutioner eller skoler og 
savner inspiration til, hvordan du kan bruge cyklen i dit faglige arbejde. Bogen beskriver 20 cykellege, som er nemme at 
sætte i gang, og som kan varieres og tilpasses til børnenes alder og kunnen. 
Læs og download bogen på Cyklistforbundet.dk/BoernCykler 
 
Cykellegebaner: Cyklistforbundet har i samarbejde med ni kommuner og med støtte fra Nordea‐fonden udviklet 
cykellegebaner over hele landet. Det er højkvalitetsbaner, hvor børn kan lege sig til at blive glade og sikre børnecyklister, der 
har styr på vigtige cykelfærdigheder som at holde balancen, starte/bremse og tage en hånd af styret for at signalere stop og 
drej ‐ færdigheder, som er forudsætningen for, at børn kan cykle i trafikken. Der er gratis adgang til banerne, der bruges af 
børn og deres forældre og af institutioner og skoler på tur.  
Læs mere på Cykellegebaner.dk 
 
 
At kunne cykle giver frihed, glæde og oplevelser. Cyklistforbundet arbejder for at gøre cyklen til det oplagte og trygge valg i 
hverdagen for alle og for at skabe en sundere og mere bæredygtig verden med cyklen som løftestang. Op mod 300.000 børn 
og voksne deltager hvert år i vores aktiviteter.  
Side 11