Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 86
Offentligt
2148609_0001.png
Kære Anders og Ellen
og Mai, der bad om konkrete eksempler på god inklusion
�½��
Tak for muligheden for at deltage i den lukkede faglige høring i Børne- og Undervisningsudvalget om
inklusion i grundskolen, tirsdag den 17. december 2019. Høringen havde mange interessante og relevante
bidrag fra fagpersoner, medarbejdere og forældre, men børneperspektivet var fraværende. Det vil jeg
gerne rette lidt op på med denne mail, da børn og unges perspektiv, tanker, meninger og oplevelser er
vigtige bidrag til udviklingen af god inklusion, og børnenes holdninger og forslag kan være med til at
kvalificere det politiske arbejde og de projekter, som sættes i gang for at skabe god inklusion.
Jeg vil derfor gerne henvise jeres og udvalgets opmærksomhed på et forskningsprojekt fra Greve
kommune, som kommunen gennemførte i samarbejde med Egmont Fonden og Aalborg Universitet. Fokus i
forskningsprojektet er børnenes perspektiv og børnenes input til, hvordan der kan skabes gode
fællesskaber, hvor alle børn og unge trives godt og lærer noget. Projektet har således bidraget til at give
børnene en stemme i inklusionsdebatten, både gennem en kvantitativ undersøgelse og gennem
udviklingsforløb i klasser med elever, som tidligere ville være visiteret til et specialtilbud.
Jeg vil gerne fremhæve ntop dette forskningsprojekt, da projektet har inddraget børn på forskellige
niveauer og gennem forskellige metoder og derved udvist respekt for børnenes perspektiv på inklusion.
Læs mere om forskningsprojektet her
https://www.greve.dk/om-
kommunen/udviklingsprojekter/inklusion/forskningsprojektet-inklusion-i-boernehoejde/
Børnerådet arbejder med udgangspunkt i FN's Konvention om Barnets Rettigheder, barnets perspektiv og
børneinddragelse, derfor anbefaler Børnerådet, at Danmark anlægger en rettighedsbaseret tilgang til
inklusion. Det vil betyde:
at børnene inddrages, når der tages beslutninger, som har betydning for dem
at der tages særlige tiltag for at beskytte børn, særligt børn i sårbare situationer
at der altid tages udgangspunkt i hvad der vil være i barnets bedste interesse
Ved den seneste afrapportering fra Danmark til
FN’s bør eko ité var e af a befali ger e fra ko itée , at
Danmark udarbejder en samlet national strategi for inklusion af børn med handicap.
Strategien skal styrke den samlede indsats med henblik på at udvikle inkluderende undervisning, prioritere
inkluderende undervisning højere end anbringelse af børn i specialinstitutioner og specialklasser og
uddanne lærere til at arbejde i integrerede klasser, hvor de yder individuel støtte og sikrer, at børn med
indlæringsvanskeligheder får den nødvendige ekstra opmærksomhed. Målet er at øge antallet af børn med
handicap, som tager en eksamen, så de når det samme niveau som for jævnaldrende uden handicap. (FN's
Børnekomités bemærkninger til Danmarks femte periodiske rapport, 2017)
Jeg ser frem til at drøfte inklusion med jer, når vi mødes til Sorø-mødet den 23. februar, og I er selvfølgelig
velkomne til at tage fat i mig og Børnerådet, hvis I har yderligere spørgsmål og kommentarer til inklusion og
børns rettigheder.
Kh/Mette
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Henvendelse af 6/2-20 fra Børnerådet om inklusion i grundskolen
2148609_0002.png
Mette With Hagensen
Formand for Børnerådet
T: 3171 6378| E:
[email protected]
Børnerådet | Hovedgaden 12, 1D-E
7190 Billund |
www.børnerådet.dk
Når du henvender dig til Børnerådet, indsamler og behandler vi de oplysninger, du giver os.
Læs mere i Børnerådets persondatapolitik.