Sammenfatning
Evaluering af de statistiske aspekter ved de nationale test
Opgavebeskrivelse
Evalueringen af de nationale test består af to dele:
1. Validering af teknisk beregning
2. Undersøgelse af betydningen og brugen af de nationale test
Under delopgave 1 skal følgende evalueringsspørgsmål besvares:
1.
Regner de nationale test rigtigt?
Ved besvarelse af spørgsmålet skal den kritik der rejses af den statistiske
sikkerhed og reliabiliteten i de nationale test adresseres. Herunder skal
det klarlægges om:
a. opgavernes sværhedsgrader stadig er korrekte?
b. opgaverne fortsat passer til Rasch-modellen?
c. det er muligt at forbedre den adaptive algoritme med henblik på at
reducere den statistiske usikkerhed?
2. Det skal afdækkes, om sikkerheden i målingerne af elevernes færdighe-
der kan forbedres ved at kombinere resultater fra forskellige profilområ-
der? Herunder sigter spørgsmålet på at klarlægge følgende:
a. Kan det påvises, at profilområderne måler forskellige aspekter af
den samme bagvedliggende færdighed?
b. Som følge af spørgsmål a: Kan testresultaterne fra profilområderne
slås sammen og dermed forbedre sikkerheden i testene?
Indledning
Der er ti obligatoriske nationale test i folkeskolen (Figur 1), hvor hver test be-
står af tre faglige profilområder
1
. En test kan gennemføres på 45 minutter.
De nationale test er it-baserede, selvscorende og adaptive. At testene er
adaptive betyder, at opgaverne i et testforløb udvælges så de bedst muligt
passer til elevens dygtighedsniveau undervejs i forløbet. Dygtige elever får
de sværeste opgaver, mens elever med større faglige udfordringer får de let-
tere opgaver.
1
https://www.uvm.dk/folkeskolen/elevplaner-nationale-test--trivselsmaaling-og-sprogproe-
ver/nationale-test/klassetrin-fag-og-profilomraader
Januar 2020