Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 68
Offentligt
2139766_0001.png
NOTAT
Dato: 9. januar 2020
Høringssvar vedrørende 45 min. bevægelse i skolen
Til:
CC:
Fra:
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Direktør for Børne- og Arbejdsmarkedsforvaltningen, Morten Lund
Børne- og Familieudvalget i Vesthimmerlands Kommune
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg afholder torsdag den 23. januar 2020 en høring på
Christiansborg om udfordringer med implementeringen af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters
motion i løbet af skoledagen.
I Vesthimmerlands Kommune blev der i 2018 nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse af lærere og
pædagoger med fokus på bevægelse i undervisningen. Arbejdsgruppen skulle have særligt fokus på
drenge med kropslig uro. Arbejdsgruppen er fremkommet med forslag til indsatser omkring bevægelse i
skolen.
Indsatserne er:
1. Alle skoler udarbejder en bevægelsesstrategi
2. Der iværksættes i tæt samarbejde med Børn i Bevægelse (BIB) en motorik indsats i
børnehaverne. Der etableres netværk for motorikpædagogerne med fysioterapeuterne i BIB som
facilitatorer
3. Der iværksættes Legepatruljer på alle skoler. Disse understøtter frikvarterne
4. Der iværksættes bevægelsescoaches på alle skoler. Disse understøtter lærernes tiltag med
bevægelse i undervisningen.
Alle skoler har i efteråret 2019 udarbejdet bevægelsesstrategier i samarbejde med Danske Gymnastik-
og Idrætsforeninger (DGI).
Beskrivelse
DGI Nordjylland og Vesthimmerlands Kommune etablerer et samarbejde vedr. udarbejdelse af bevægelsesstrategier på de
kommunale folkeskoler.
Formål
At gøre arbejdet med bevægelse til en naturlig og konkret ting i skoledagen, samt at hver skole internt bliver inspireret og får
en dialog om, hvordan bevægelse kan give mening ift. deres struktur, personale, teams, lokalområde osv. Herudover at gøre
skolerne mere opmærksomme på de forskellige muligheder arbejdet med bevægelse kan medføre, så ovenstående proces
bliver så nærværende og relevant som muligt.
Indhold
Et fællesmodul med oplæg omkring status på bevægelse og motorik i skolen med fokus på vigtigheden heraf. Desuden
forskellige tilgange, fokusområder og dialog om hvorfor en politik er relevant. Forud er der lokalt på hver skole nedsat en
arbejdsgruppe, som repræsenterer skolen bredt (evt. med bestyrelse også). To besøg af DGI konsulenter af tre timer på 12
skoler, hvor der arbejdes med politikken lokalt.
På mindre skoler deltager alt personale. Det primære arbejde ligger i arbejdsgruppen.
Tilbagemeldinger fra skoler angående:
- Hvordan sikrer I, at eleverne får 45 minutters bevægelse/motion om dagen.
- Hvilke indsatser/aktiviteter understøtter dette?
Vesthimmerlands Kommune . Vestre Boulevard 7 . 9600 Aars . Tel. 99 66 70 00 . www.vesthimmerland.dk
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
Her følger et udsnit af tiltagene på skolerne. Disse uddybes gerne om nødvendigt:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Break med motion/bevægelse
I indskolingen er det pædagoger, der har de gennemsnitlige 45 min pr. dag. SFO er DGI certificeret og har dermed
en række øvelser, de inddrager i elevernes hverdag
Motionsdag, aktivitetsdage, løb i lokalområdet, kommunale idrætsarrangementer
Valgfag med idræt, kampsport, fitness mm.
Udelivsdage, tværsdage, emneuger
Jævnlig italesættelse på teammøder, afdelingsmøder og personalemøder
Gåbånd
Legepatrulje og Gameboosters
Aktivt brug af bevægelse i de naturlige intervalpauser, der er i specialklasserne
Differentieret gåbånd på specialskole suppleret med fysioterapi, svømning, ridning, gå til Biblioteket fælles
idrætsdag og svømmestævne med andre specialskoler
Udefrikvarter
Adgang til idrætshallen for de store elever
Udbygget og moderniseret udearealerne, så de indbyder til leg i frikvartererne
Inddragelse af elevrådet, så de får medejerskab
Afprøver nye faste aktiviteter i frikvarterene, som fx 20 min slowbooster (en blanding af yoga mindfullness og
massage) en anden dag 20 min. powerbooster (dance, få pulsen op bevægelse). Disse tiltag ændres og fornyes
løbende sammen med eleverne.
Samarbejde med de omkringliggende foreninger og prioritering af trave- og cykelture
Fast månedligt bevægelsestema med udpeget tovholder og idebank
Sammenfatning
Det er meget forskelligt, hvordan de enkelte skoler har organiseret det, og der er variationer afhængigt af,
om det er indskoling, mellemtrin, udskoling eller specialklasser.
Det er Børne- og Familieudvalgets vurdering, at Vesthimmerlands Kommunes skolevæsen skal have
fortsat fokus på at leve op til de 45 minutters bevægelse i gennemsnit, især fra 4-9. klasse.
Det skal sikres, at bevægelse sættes kontinuerligt på dagsordenen ude på skolerne og som med alt andet,
skal der løbende være fokus på området. Udvalget vil derfor følge op på Bevægelsesstrategien og
dermed de 45 minutters bevægelse i skolen.
Venlig hilsen
Inger Nielsen
Formand for Børne- og Familieudvalget
Side 2