Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 68
Offentligt
2139754_0001.png
Oplæg til Folketinget
-
Bevægelse i skolen… skolen i
bevægelse…
Af Rasmus Edelberg
Landsformand
[email protected]
Tel.: 2327 0538
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139754_0002.png
Skole og Forældres oplevelse
1. Udfordringer med opfyldelsen af lovkravet
2. Forældrenes input til, hvordan lovkravet bedst kan
implementeres i alle folkeskoler
www.skole-forældre.dk
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139754_0003.png
Bevægelse bliver prioriteret på
skolerne, men opfattes forskelligt
Bevægelse er andet end fodbold
For lærerne er bevægelse ikke kun noget, der behøver at
foregå i en hal eller på en boldbane. Det kan også være,
løbe en ordstafet, gå tur efter frokost eller spille et gulvspil.
Eleverne oplever derimod ikke altid undervisnings-
aktiviteter som bevægelse. Specielt de yngste elever
forbinder bevægelse med høvdingebold eller fodbold.
Både elever, lærere og ledere fremhæver bevægelse som
afveksling i den længere skoledag.
En leder siger, ”på sigt kunne jeg forestille mig, at vi går lidt
væk fra den der pulsbevægelse, men har mere bevægelse i
fagene. Det er den vej, vi tænker. Det er det, jeg tror, der giver
mening for og læring til eleverne.”
www.skole-forældre.dk
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139754_0004.png
Hjernepauser og uro ud af kroppen
Bevægelsesbånd, brain breaks og bevægelse integreret
i undervisningen er de måder, skolerne primært arbejder
med bevægelse.
På nogle skoler er bevægelse sat på skoleskemaet hver
dag eller nogle dage i løbet af ugen. Det kan være
gåture eller aktiviteter i en hal. Her har de yngste børn
ofte bevægelse flere dage og i længere tid end de
ældste elever, fordi der også tages hensyn til de ældre
elevers ønske om tid til fordybelse i lektier.
Flere steder er pædagoger ansvarlige for
bevægelsesbånd. Her handler det om ”at give hjernen
en pause og lave noget andet sammen”. For
pædagogerne giver det mening at have fokus på
bevægelse for bevægelsens skyld og med fokus på
www.skole-forældre.dk
elevernes trivsel.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139754_0005.png
Skole og Forældres oplevelse af
udfordringerne
1. Opfyldelsen af lovkravet
2. Forældrenes input til, hvordan lovkravet bedst kan
implementeres i alle folkeskoler.
Fælles formål og principper for bevægelse i skolen
Styrket grundlag for lokalt tilsyn med skolens principper
Tid til planlægning og udførelse
Rum til fysisk aktivitet
Sammenhæng i kravene til skolen
Vidensdeling og kompetenceudvikling
Alternativt fokus: styrk de unges aktive liv i fritiden
www.skole-forældre.dk
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139754_0006.png
Forankring via styrket
forældreansvar i styringskæden
Elever, personale, forældre