Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 68
Offentligt
2139750_0001.png
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139750_0002.png
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139750_0003.png
Hvilken positiv effekt har e-sport på børnefællesskaber?
Hvordan motiverer e-sport til bevægelse?
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
”Jeg Har lavet sa arbejdstræ i g i
klasser og ved projektopgaver igennem
12 år, men aldrig oplevet at arbejde så
effektivt og konkret med
kommunikation og kollaboration som
efter, at jeg begyndte at undervise i
e-sport.”
Mail: [email protected]
Jimmy Skov Glasdam Adetunji
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139750_0005.png
Om Rødovre og gladsaxe kommunes e-sportseventen 15/11 2019
”Der var en
mærkbar koncentration og ro
ved samtlige workshops, jeg
kom omkring, til trods for at 120 elever blev undervist i deres respektive
workshops samtidig i Rødovre hallen.
Annie A Petersen
Medlem af:
Kommunalbestyrelsen
Børne- og skoleudvalget
Jeg oplevede en
dialog og interaktion på tværs af holdene
som jeg slet
ikke havde forestillet mig. Det summede af energi og de (eleverne)
sparrede med hinanden på kryds og tværs
omkring gode råd til både
baner, våben og taktik.
Elevernes
engagement og opførsel var et klasseeksempel på, hvordan
man bør agere
til en gruppeeksamen. De lod hinanden komme til orde og
bød på skift ind med deres individuelle viden og kompetence. Når en elev
var usikker på noget trådte en anden til og støttede op. Voksne kunne
virkelig lærer noget af dette. Tænk hvis vores Teams kunne fungerer på den
måde.
Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at eSport er en af de mange byggesten på
vejen til den gode dannelse og uddannelse af vores elever i folkeskolen”
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139750_0006.png
Ressourcer:
Teknologi og innovation:
Som selvstændigt fag: 6.
8. klasse
Som dimension i alle fag fra: 0.
9. klasse
Kommunal læseplan
Elev til elev
læring
(anden skole)
Elev til forældre
læring
Elev til elev
læring
(egen skole)
Elev til lærer
læring
Mail:
[email protected]
Jimmy Skov Glasdam Adetunji
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139750_0007.png
Lokale ressourcer på Hendriksholm skole
Undertegnede
En lærer der havde mod på at lære
En IT
pedel der havde lyst til at hjælpe
Mail:
[email protected]
Jimmy Skov Glasdam Adetunji
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139750_0008.png
Hvor bruger RK eSport som en
del af undervisningen?
Lige nu:
Tre folkeskoler (valgfag og en del af den obligatoriske undervisning)
Ungecenteret
Tværkommunalt samarbejde med Gladsaxe kommune (GPV)
Målsætning for næste år:
Som ovenfor med tilføjelse af et fælleskommunalt valgfag
Samarbejde med Avarta fodboldklub
Mail:
[email protected]
Jimmy Skov Glasdam Adetunji
Flere samarbejdskommuner
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139750_0009.png
Hvilke spil giver mening at bruge?
Mail:
[email protected]
Jimmy Skov Glasdam Adetunji
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
Hvorfor arbejder i med bevægelse i
eSportsundervisningen?
Fordi det er en måde at indlejre taktikker på
Fordi nogle bedre husker / lære med hele kroppen (Carl orff)
Fordi vi træner neurale forbindelser nervebaner
Fordi en krop der har bevæget sig er bedre til at sidde stille
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139750_0011.png
Hvordan kan eSport styrke
inkluderende fællesskaber?
Mail:
[email protected]
Jimmy Skov Glasdam Adetunji
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
Hvordan forløber en lektion ?
Taktisk oplæg (15 min)
Relevant bevægelses aktivitet (15 min)
"In game" træning (30 min)
Brainbreak / fysisk aktivitet (10 min)
Taktisk reflektsion (15 min)
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139750_0013.png
Bevægelsesaktiviteter knyttet til eSPort
Microbit Enigma
Blinde bold (Skærpelse af hørersansen)
Hente diktater
Forhindringsstikbold (m. call outs)
Stjæl fanen
Stjæl æg
Bodyguard
Orienteringsløb
Live rollespil
Brainbreaks
Koordinationsøvelser
Mail:
[email protected]
Jimmy Skov Glasdam Adetunji
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139750_0014.png
Se og læs om Rødovre og Gladsaxe kommunes eSports
eve t i Nove
er 19
Mail:
[email protected]
Jimmy Skov Glasdam Adetunji
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020 BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139750_0016.png
Ved at bruge eSport som løftestang for bevægelse opnår vi at skabe opmærksomhed
og anerkendelse for en gruppe, som tidligere har oplevet at være udsatte på baggrund af deres
Interesse for computerspil
Vi tydeliggøre og udvider forståelsesrammen for computerspil som sport
Mail:
[email protected]
Jimmy Skov Glasdam Adetunji
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139750_0017.png
Konkurrence elementet
er det godt eller skidt?
Konkurrence om at være den bedste og mest populære har altid eksisteret og er nu kommet på steroider
På gru d af so iale edier og
Likes
Det forsvi der ikke og det påhviler os so
Denne del af barnets opvækst.
e del af vores da
elsesopgave at adresserer og assisterer
Vi må altid have øje for og omtanke for hvorledes et konkurrence element indvirker på klassefællesskabet og
Læringsudbyttet.
Mail:
[email protected]
Jimmy Skov Glasdam Adetunji
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
Gen Z
1995
2015
Første generation født uden viden om at internettet, IOT og smart aplications ikke har eksisteret
Har forældre som er vokset op i en digital hverdag
Har forældre som har erfaring med digitale spil fra egen hverdag og i jævn grad stadig er forbrugere
af digitale spil
Millenial: 1980
1994
Har oplevet springet ind i den 4. industrielle revolution.
Har oplevet en overvejende analog hverdag
Har forældre som ingen erfaring har med spil og overvejende ikke er forbrugere af spil
Gen
X: 1965
1979
Er vokset op i en analog hverdag
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
Call outs
Følge strategi
Håndterer feedback
Kommunikerer
Mail: [email protected]