Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 68
Offentligt
2139749_0001.png
IDRÆT OG BEVÆGELSE I SKOLEDAGEN
- status, udfordringer og input
Bjørn Friis Neerfeldt
Generalsekretær, Dansk Skoleidræt
[email protected]
@bjornfneerfeldt
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0002.png
”Dansk
Skoleidræt vil fremme alle elevers læring og
trivsel gennem idræt og bevægelse i en varieret
skoledag”
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0003.png
15
1300
514.000
MEDLEMSSKOLER
BØRN OG UNGE
FRIVILLIGE KREDSFORENINGER
2 3
UD AF
SKOLER EFTERUDDANNES ÅRLIGT
Bjørn Friis Neerfeldt
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0004.png
1
STATUS
HVAD ER ”MOTION OG BEVÆGELSE
I SKOLEDAGEN”?
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0005.png
Bevægelse i skoledagen - hvad er det?
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0006.png
AMBITIONEN OG DEN FÆLLES FORSTÅELSE
-
At understøtte læring og trivsel for alle elever gennem hele skoledagen
Hvorfor?
Hvordan?
Hvem?
Hvornår?
Sundhed
Læring
Adskilt
Integreret
Indskoling
Mellemtrin
Trivsel
Motivation
Kombineret
Motivation
Udskoling
SFO
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0007.png
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0008.png
BEHOV FOR FÆLLES FORSTÅELSE
Er der skabt fælles forståelse for hvad bevægelse er blandt medarbejderne på skolen?
JA
55%
NEJ
35%
VED IKKE
10%
Ledelse
(n=40)
Personale
(n=382)
JA
20%
NEJ
35%
VED IKKE
45%
Data fra Dansk Skoleidræts analyseværktøj hvor ledere og lærere på samme skoler har besvaret
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0009.png
Løsningerne findes, men fælles forståelse mangler!
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0010.png
1
ANBEFALING
Sæt det på
dagsordenen
Skab en
fælles forståelse
Se bevægelse som
add-in
og
ikke add-
on
til andre dagsordener
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0011.png
1
EKSEMPEL
Skaber aktivitet
Skaber forståelse
120.000 elever
5545 klasser
950 skoler
2019
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0012.png
2
STATUS
MANGE ER I GANG
- men implementeringen er ikke fuldendt
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0013.png
STORE REGIONALE FORSKELLE
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0014.png
TILBAGEGANG
Syddanmark
Midtjylland
Nordjylland
Hele landet
Sjælland
Hovedstaden
2016
2017
2018
2019
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0015.png
FORSKELLIGE OPFATTELSER
L
EDERE
(1)
L
ÆRERE
(1)
P
ÆDAGOGER
(2)
E
LEVER
(5)
U
DSK
.
ELEVER
(6)
25%
30%
50%
< 15 (!)
MIN
.
DAGLIG BEVÆGELSE
55%
77%
DEN ENKELTE HAR ANSVARET
DET ER EN STOR UDFORDRING
(1)
(3-5)
(1) Dansk Skoleidræt 2019, (2) BUPL 2019, (3) Jensen et al. 2018, (4) Jacobsen et al. 2017a, (5) Jacobsen et al. 2017b, (6) Arendt et al. 2018
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0016.png
REFORMELEMENTET STYRES LØST
1 af 3 indtænker bevægelse i årsplan og skemaplanlægning
(1)
50%
50%
57%
Af skoleledere har
i høj grad
formuleret handleplan for bevægelse
(2)
skabt fælles forståelse for bevægelse
(2)
haft en dialog med personalet om udmøntning
(2)
SUCCES
(1) Dansk Skoleidræt 2019, (2) Bjørnholt et al. 2018, (3) Dansk Skoleidræt 2020
L
EDELSEN ER
CENTRAL
FOR
rammer
(3)
værditilskrivning
fokus
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0017.png
2
ANBEFALING
Skab
struktur
med udgangspunkt i
lokal diversitet
Understøt
ildsjælene
så de ikke brænder ud!
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0018.png
2
DANSK SKOLEIDRÆTS PROCESFORLØB
EKSEMPEL
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0019.png
3
STATUS
MOTIVATION
OG KOMPETENCER
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0020.png
VIDEN EFTERSPØRGES
64 % af lærerne og 72 % af pædagogerne vurderer, at de mangler viden
(1)
ELEVERNE ER GLADE FOR BEVÆGELSE
79% kan lide at være fysisk aktive i skolen (5., 7. og 9. kl)
(2)
Indskolingselever er glade for bevægelse i undervisningen (1. og 3. kl.)
(2, 3)
eleverne
KAN
BØR
OG
VIL GERNE
inddrages
(4)
(1) Jensen og Nielsen, 2018, (2) Nielsen et al. 2017, (3) Kjer et al. 2018, (4) Dansk Skoleidræt 2020
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0021.png
3
ANBEFALING
Husk at inddrage
eleverne
Understøt
skolerne med materialer og redskaber
Uddan
lærerne på læreruddannelse og i skolen
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0022.png
3
EKSEMPEL
JUNIORIDRÆTSLEDERE
Kompetencer
Rollemodeller
Sammenhængskraft
Udvikler
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0023.png
STATUS
4
SYSTEMET OMKRING SKOLERNE
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0024.png
UTYDELIG OPBAKNING
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0025.png
FRAVALG OG PRIORITERING
”If
physically active lessons is to
be prioritised by school leaders
it must
not only
be pervieved
as important
but also
more
important than other needs”
(1)
(1) Skage og Dyrhauge 2020
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0026.png
4
ANBEFALING
Anerkend
den nye didaktik
og giv tid til
forberedelse
Tillæg implementering af bevægelseselementet
værdi
og
status
Aktivér alle led i
ansvarskæden
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0027.png
EKSEMPEL
Byrådsindstilling i Slagelse Kommune:
4
OFFENTLIGT ANSVAR
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0028.png
EKSEMPEL
4
OFFENTLIGT ANSVAR
Politisk stemmeaftale om idræt fra 2014:
”Dansk Skoleidræt er den eneste organisation, som både har kontakt til skolerne, lærerne
og den organiserede idræt, hvormed den er et
vigtigt bindeled
mellem de forskellige
aktører og
kan gøre en forskel i forhold til en vellykket implementering
af
målsætningen om fysisk aktivitet og bevægelse i folkeskolereformen”
Kulturministeriets
projekttilskud til dette udløb i
2017
-15 %
Undervisningsministeriets tilskud til
Dansk Skoleidræt er i de seneste
ti år faldet med
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0029.png
OPSAMLING
Gør
det!
Gør det meningsfuldt
Skab struktur
Hav øje for fleksibilitet og
diversitet
Skab kompetencer
Sæt det på dagsordenen
Tag udgangspunkt i
igangværende
Udbred erfaringer
Understøt med ressourcer
Gør
det
godt!
Gør
det
sjovt!
45 min x200 dage x10 år =
90.000 minutter
Add-in fremfor add-on
Inddrag elever og pædagoger
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 68: Program og oplæg fra høringen i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringer med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion i løbet af skoledagen 23. jan. 2020
2139749_0030.png
ALLE børn har ret til en
varieret, sjov og meningsfuld skoledag
med idræt og bevægelse!
Bjørn Friis Neerfeldt
Generalsekretær, Dansk Skoleidræt
[email protected]
@bjornfneerfeldt