Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 67
Offentligt
2138908_0001.png
www.gl.org
Finansiering af de gymnasiale uddannelser
Finansieringen er et ud af flere elementer i den samlede styring af de gymnasiale uddannelser. Gymnasier-
nes indhold og kvalitet styres via love og bekendtgørelser, og Undervisningsministeriet fører tilsyn med den
faglige kvalitet, økonomien, institutionelle forhold og regeloverholdelse.
Finansieringen bør sikre, at alle institutioner kan give de unge en gymnasial uddannelse af høj kvalitet og
med en national standard inden for gældende overenskomst, love og bekendtgørelser. Finansieringssyste-
met skal understøtte de uddannelsespolitiske målsætninger om lige uddannelsesmuligheder til alle.
GL ønsker følgende i forbindelse med en ændring af gymnasiernes finansiering:
Tilførsel af ekstra ressourcer ved omlægning af finansieringssystemet
Indførelse af klassegrundtilskud der giver omkostningsdækkende og retfærdig finansiering
Kun én tælledag for at få mere stabil økonomi
Prioritering af udbud i provinsen ved styrkelse af udkantstilskud
Fælles socialt taxameter for alle de gymnasiale uddannelser til ekstra indsats for udsatte elever
Fokus på at penge anvendes på undervisning
Grundtilskud og udkantstilskud skal sikres mod udhuling
Bygningsselvejet skaber økonomiske problemer for skolerne – det skal løses
Tilførsel af ekstra ressourcer ved omlægning af finansieringssystemet
Gymnasierne er økonomisk presset. En finansieringsreform, der vil give færre ressourcer til nogle instituti-
oner for at løfte andre, er derfor en uholdbar situation. GL opfordrer derfor til, at ændringer i finansierin-
gen som udgangspunkt implementeres ved at tilføre ressourcer.
Klassegrundtilskud giver omkostningsdækkende og retfærdig finansiering
Finansieringen af uddannelserne bør være så omkostningsdækkende som mulig. I dag får udbydere af gym-
nasial uddannelse udbetalt over 90 pct. af tilskuddet ud fra antal elever. Modsat er over 50 pct. af skolernes
undervisningsomkostninger bundet til den enkelte klasse eller det enkelte hold. Der bør derfor indføres et
klassegrundtilskud på op til 50 pct. af det nuværende undervisningstilskud. Resten af undervisningstilskud-
det fastholdes som elevtaxameter. Færdiggørelsestaxameteret skal være en del af undervisningstaxamete-
ret.
Klassegrundtilskuddet bør gives ud fra det antal klasser, elevoptaget optimalt giver. Klassegrundtilskuddet
fastholdes gennem hele uddannelsesforløbet. For gymnasialt enkeltfag skal tilskuddet gives for antal hold.
Det nuværende tilskudssystem betyder, at der er en tilskudsforskel mellem skolerne på op til 300.000 kr.
pr. klasse, svarende til over 20 pct. af undervisningstilskuddet alene på grund af forskel i antal elever i klas-
sen. Samme tendens gør sig gældende for bygningstaxameteret og fællesudgiftstaxameteret.
De skoler, der vil få højere tilskud ved omlægning til klassegrundtilskud, er typisk:
1. Skoler med mange elever, der er socialt, fagligt og personligt udfordret
2. Skoler med mange henviste elever som følge af elevfordelingen
3.
Mindre gymnasier i provinsen, hvor elevoptaget sjældent giver en klassedannelse på 28 elever
En tælledag giver mere stabil økonomi
I dag udløses elevtaxameteret ved opgørelse af eleverne to gange om året: en gang i efteråret og en gang
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 67: Henvendelse af 21/1-20 fra Gymnasieskolernes Lærerforening om taxameterforskelle mellem gymnasiale uddannelser
efter jul. Hermed tages højde for skolens frafald, så der ikke udbetales tilskud for elever, der ikke længere
går på skolen. I praksis har skolerne dog vanskeligt ved at tilpasse omkostningerne på kort sigt. Derfor bør
det kun være en dag om året, at eleverne opgøres til udbetalingen af undervisningstaxameteret. For at ska-
be størst mulig stabilitet og bedre planlægningsmuligheder, skal den placeres ved begyndelsen af skoleåret.
Prioritering af udbud i provinsen
GL arbejder for, at unge og voksne i hele landet skal have samme mulighed for at få en gymnasial uddan-
nelse. Små gymnasieudbud i provinsen skal derfor have økonomi til at tilbyde de unge en bred palet af stu-
dieretninger og valgfag på linje med gymnasierne i de store byer. I dag modtager institutionerne forskellige
udkantstilskud, afhængig af gymnasial uddannelse. Det bør ændres, så alle mindre gymnasier, gymnasiale
afdelinger og afdelinger på VUC i provinsen fremover tildeles samme ressourcer som udkantstilskuddet på
stx. Skolen kan prioritere, om ressourcerne anvendes til oprettelse af ekstra studieretningsklasser, blande-
de studieretninger, valgfag og lignende. Taxameteret bør tildeles for en treårig periode ad gangen, så sko-
len kan prioritere mere langsigtet.
Fælles socialt taxameter til ekstra indsats for udsatte elever
GL støtter et socialt taxameter. I dag kan taxameteret ses som en kompensation for skolernes frafald, og
dette vil blive løst ved indførelse af klassegrundtilskuddet. Der er dog stadig behov for, at skolerne tildeles
ressourcer til at yde en ekstra indsats for særligt udsatte elever. Derfor bør modellen for det sociale taxa-
meter videreføres med tre forbedringer: For det første skal det gælde for alle gymnasiale uddannelser – og-
så gymnasialt enkeltfag. For det andet skal tilskuddet fremadrettet beregnes samlet for de gymnasiale ud-
dannelser, så de elever, der har størst brug for støtte og hjælp, tilgodeses. Det kan i den forbindelse overve-
jes at beregne taxameteret ud fra socioøkonomiske parametre i stedet for som nu på baggrund af grund-
skolekarakterer. For det tredje skal det gives pr. elev eller for en mindre procentandel og ikke først, når der
er over 43 pct. af eleverne, der har en forholdsmæssig stor frafaldsrisiko.
Fokus på at penge anvendes på undervisning
Undervisningstaxameteret gives i dag som en del af det samlede tilskud, der fungerer som et bloktilskud.
Det kan derfor anvendes til bygninger og administration i stedet for i undervisningen. Det påvirker uddan-
nelseskvaliteten på den enkelte institution. GL mener, at penge givet som undervisningstilskud til en ud-
dannelse skal anvendes til formålet. Som minimum bør anvendelsen af undervisningstilskuddet være et fo-
kuspunkt og indsatsområde for det økonomiske tilsyn. Det skal derfor være synligt i tilskuddet, hvilke mid-
ler der er tiltænkt undervisningen for den enkelte uddannelse.
Grundtilskud og udkantstilskud skal sikres mod udhuling
Det er væsentligt, at alle grundtilskud – herunder udkantstaxameteret – fremover kommer til at følge pris-
og lønudvikling i samfundet, så de ikke løbende udhules. Samtidig bør beløbene genoprettes for de seneste
10 års manglende regulering.
Ændring af (vilkår for) bygningsselvejet
Skolerne skal fokuserer på at uddanne eleverne bedst muligt. Bygningsselvejet er en stor og vanskelig opga-
ve, som kræver specialiseret viden, som skolerne ikke nødvendigvis har. Det tager fokus og ressourcer fra
kerneydelsen, og det sætter økonomien under pres især i tider med elevnedgang. Der bør ses på en ændring
af bygningsselvejet, der sikrer tilstrækkelig vedligeholdelse og investeringer i bygningerne samt kapacitets-
tilpasninger, uden at der tages ressourcer fra undervisningen. Det bør undersøges, om staten kan overtage
ansvaret for bygningerne, eller om der ud fra den enkelte skoles bygningsomkostninger kan sammensættes
et individuelt fast statsligt tilskud med mulighed for ekstra tilskud til vedligeholdelse eller lignende.
2
/
3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 67: Henvendelse af 21/1-20 fra Gymnasieskolernes Lærerforening om taxameterforskelle mellem gymnasiale uddannelser
2138908_0003.png
Overblik over GL-taxameterpolitik for de gymnasiale uddannelser
Tema
Økonomi
Politik
En taxameterreform bør ikke finansieres ved en omfordeling mel-
lem skoler, men ved tilførsel af ressourcer. Hvis den ikke finansie-
res fuldt ud, er en rimelig overgangsordning nødvendig.
De gymnasiale undervisningstilskud skal anvendes til gymnasial
undervisning.
For at tilskuddet er omkostningsdækkende, indføres et klasse-
grundtilskud på op til 1/2 af det nuværende undervisningstilskud.
Tilskuddet udløses ud fra hvor mange klasser, der er optaget elever
til. Klassegrundtilskuddet fastholdes gennem uddannelsesforløbet.
For gymnasialt enkeltfag skal tilskuddet gives for antal hold. Fjern-
undervisning fastholdes som et elevtilskud.
Den del af undervisningstaxameteret, der ikke omlægges til et
klassetaxameter, fastholdes som elevtaxameter. Færdiggørelsesta-
xameteret tilbageføres til undervisningstaxameteret.
Alle mindre gymnasier, gymnasiale afdelinger og afdelinger på VUC
i provinsen skal ligestilles og tildeles ressourcer på niveau med ud-
kantstaxameteret på stx. Taxameteret bør tildeles for en treårig
periode, så skolen kan prioritere mere langsigtet.
Eleverne tælles en gang om året til udbetalingen af undervisnings-
taxameteret. For at skabe stabilitet og bedre planlægningsmulig-
heder placeres dagen ved begyndelsen af skoleåret.
GL støtter et socialt taxameter, så skolerne tildeles ressourcer til at
yde en ekstra indsats for særligt udsatte elever.
Det eksisterende sociale taxameter skal forbedres:
1. Det skal gælde alle gymnasiale uddannelser – også gymna-
sialt enkeltfag.
2. Det skal beregnes samlet for de gymnasiale uddannelser,
så de elever, der har størst brug for støtte og hjælp tilgo-
deses. Det skal derfor også overvejes om taxameteret kan
beregnes ud fra socioøkonomiske parametre
3. Det skal gives pr. elev eller ved en væsentlig lavere andel
end 43 pct. elever med frafaldsrisiko.
Klassegrundtilskuddet vil være med til at lukke det ressourcetab,
som skoler med stort frafald har – herunder også skoler med ud-
satte elever.
Alle grundtilskud, herunder udkantstaxameteret, skal følge pris- og
lønudvikling i samfundet, så de ikke løbende udhules. Beløbene
bør genoprettes for de seneste 10 års manglende regulering.
Bygningsselvejet er en stor og vanskelig opgave, som kræver speci-
aliseret viden, som skolerne ikke nødvendigvis har. GL ønsker en
ændring af bygningsselvejet, der sikrer tilstrækkelig vedligeholdelse
og investeringer i bygningerne samt kapacitetstilpasninger, uden at
der tages ressourcer fra undervisningen.
Undervisningstilskud
Klasse-/holdgrundtilskud
Reduceret elevtaxameter
Udkantstilskud
1 tælledag
Forbedret socialt taxameter
Stop udhuling af grundtil-
skud
Problematisk bygningsfinan-
siering
3
/
3