Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 65
Offentligt
2138743_0001.png
STU ALLIANCENS HOVEDBUDSKABER / EFTERÅR 2019
SÆRLIG TILRETTELAGT
UNGDOMSUDDANNELSE
– en uddannelse vi skal værne særligt om
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 65: Opfølgning fra Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2138743_0002.png
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 65: Opfølgning fra Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2138743_0003.png
STU ALLIANCENS HOVEDBUDSKABER / EFTERÅR 2019
STU ALLIANCENS HOVEDBUDSKABER
I FORHOLD TIL KVALITETSUDVIKLING
AF STU
Den 1. juni 2007 blev loven om særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse vedtaget.
Herved fik alle unge, uanset funktionsniveau, ret til at tage en ungdomsuddan-
nelse, - også selvom de ikke kan leve op til kravene i det ordinære ungdomsud-
dannelsessystem. En særligt tilrettelagt uddannelse med fokus på en håndholdt
og individuelt tilrettelagt indsats. Evalueringen af STU og vores erfaringer som
organisationer med forskellige perspektiver på uddannelser er, at STU generelt
løfter en enorm vigtig opgave. STU er på mange måder en enestående uddan-
nelse med mulighed for et inkluderende ungefællesskab til en gruppe unge, som
ellers har få tilbud. Derfor er vi mange organisationer, der gerne vil bidrage til at
videreudvikle uddannelsen.
Vi er 20 organisationer, som er samlet i det, vi har kaldt STU alliancen. Alli-
ancens medlemmer har trods forskellige udgangspunkter og arbejdsområder et
samlet ønske om at bevare og styrke uddannelsen.
På vegne af Undervisningsministeriet har Epinion i 2017 foretaget en evaluering
af uddannelsen, og den konkluderer helt overordnet, at mange af målsætnin-
gerne med uddannelsen er opfyldt. Grundlæggende så styrkes både trivsel, so-
ciale, personlige og faglige kompetencer hos de elever, der er i gang med eller har
taget uddannelsen. Men evalueringen viste også, at STU står tilbage med nogle
udfordringer omkring overgange og frafald, transparens og brugerindflydelse i
forbindelse med visitation, kvalitet i tilbud m.m. På baggrund af evalueringen
iværksatte Undervisningsministeriet i 2018 en benchmarkanalyse og fik udar-
bejdet et best practice katalog, der blev præsenteret i januar 2019. Førstnævnte
viste tydeligt, at der er stor variation i de enkelte kommuners praksis og succes
på dette område. Forskelle, der i høj grad tydeliggør et øget behov for at styrke
centrale dele af STUén.
Det er STU alliancens store håb og forventning, at den nye regering og Un-
dervisningsudvalg vil fortsætte arbejdet for en styrket STU. Vi vil meget gerne
bidrage til processen og har i den forbindelse identificeret en række temaer, som
vi mener, der fra politisk side bør arbejdes videre med.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 65: Opfølgning fra Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2138743_0004.png
STU ALLIANCENS HOVEDBUDSKABER / EFTERÅR 2019
VISITATION, TRANSPARENS OG VALGMULIGHEDER
Af evalueringen fremgår det, at mange af de unge i målgruppen ikke får ind-
flydelse på valg af uddannelsestilbud. Ofte tilbydes kun én mulighed og ofte kun
kommunens eget tilbud. Muligheden for et friere valg – og et valg mellem flere
tilbud bør styrkes.
STU alliancen anbefaler, at der fra central side udvikles en egentlig STU-portal
i lighed med de kommende portaler på eksempelvis dagtilbuds- og ældreområ-
det – eller på anden vis sikres et samlet overblik over landets STU-tilbud. STU
Alliancen anbefaler endvidere, at alle STU-uddannelser på lige fod med andre
ungdomsuddannelser skal være beskrevet tydeligt på UG.dk. De unge kan således
i samarbejde med forældre, sagsbehandlere eller studievejledere få overblik over
de samlede muligheder for STU på samme vilkår, som kommende elever på de
almene ungdomsuddannelser kan. Vi er bekendt med, at der allerede foreligger
et indledende arbejde omkring dette i ministeriet, og vi vil meget gerne bidrage
til at sikre, at en kommende portal eller andet overblikstiltag bliver et relevant,
brugbart og nyttigt redskab til sikring af det rette tilbud til den enkelte elev.
OVERGANGE OG FRAFALD
For mange afsluttede elever møder udfordringer i forhold til mødet med en
jobcentervirkelighed, der fungerer på helt andre præmisser end det under-
visningsunivers, de kommer fra. 24 % af forældrene tilkendegiver utilfredshed
med overgangsfasen og oplever, at de selv skal agere sagsbehandler og sikre sam-
menhæng og koordination i deres børns uddannelsesliv. Alliancen opfordrer til, at
evalueringens anbefalinger omkring tidlig inddragelse af jobcentrene bliver sikret
og styrket i en eksisterende lovgivning, og at der ved opstart af 3. uddannelsesår
udarbejdes en handleplan for den unges videre forløb med tæt inddragelse af den
unge selv og relevante parter omkring den unge. 25 procent af de unge afbryder
deres uddannelse. 79% af de unge, som afbryder uddannelsen, afbryder den ikke
til anden uddannelse eller beskæftigelse. Det tal er for højt, og der bør arbejdes
for at minimere det negative frafald. Et fokuseret arbejdet med at minimere fra-
fald er så meget desto vigtigere i lyset af, at unge i målgruppen for STU ikke har
mange andre uddannelsesmuligheder inden for rækkevidde. Der er behov for en
forebyggende frafaldstrategi og mere dybdegående viden om årsagerne til frafald,
som alliancen vil anbefale, at Undervisningsministeriet indhenter.
KVALITETSUDVIKLING OG TILSYN
STU-området er præget af en stor mangfoldighed af udbydere. Den mangfoldig-
hed er vigtig og et helt centralt element i sikringen af det individuelle tilbud. Men
skal vi sikre mangfoldigheden og understøtte en høj kvalitet, så er det efter alli-
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 65: Opfølgning fra Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2138743_0005.png
STU ALLIANCENS HOVEDBUDSKABER / EFTERÅR 2019
ancens opfattelse nødvendigt at fokusere mere systematisk på at udvikle og un-
derstøtte god kvalitet. Som situationen er nu, så er det på nuværende tidspunkt
98 kommuners og dermed 98 forskellige opfattelser af kvalitet, der gør sig gæl-
dende. Det er uholdbart i længden og kan bidrage til underminering af tilliden
til uddannelsen. Et centralt tilsyn er tidligere blevet afvist med argumentet om, at
det kan være svært at lave en kvalitetsmodel for de mange forskellige tilbud. Men
mangfoldighed og kvalitet er ikke modsætninger. En fælles kvalitetsmodel kan
bidrage til en mere systematisk og gennemsigtig beskrivelse af fagligheden og
kvaliteten. På det sociale område har man med socialtilsynet formået at udvikle
en kvalitetsmodel, der dækker flere tusinde leverandører med en langt større
faglig spændvidde, end vi ser på STU- området, hvor der er mellem 250 og 400
aktører på nuværende tidspunkt.
Alliancen er bekendt med, at der er pågået et indledende og undersøgende
arbejde i ministeriet i relation til en mulig kvalitetsmodel og centralt tilsyn in-
spireret af socialtilsynet. Vi vil i alliancen i høj grad tilslutte os idéen om et mere
ensartet tilsyn op og anbefaler, at Undervisningsministeriet inviterer en kreds af
udbydere, brugerrepræsentanter og interessenter ind i arbejdet med en samlet
kvalitetsmodel for STU.
OVERBYGNING
STU-elever er en af de allermest sårbare grupper, vi har, når det handler om
uddannelse. Disse unge har mange udfordringer og derfor behov for både støtte
og tid til udvikling. Det er derfor også relevant at drøfte deres mulighed for
yderligere uddannelse. Det er muligt, at den nye FGU-uddannelse kan være en
relevant fortsættelse for nogle unge, der har færdiggjort deres STU. Men det er
alliancens vurdering, at langt de fleste har udfordringer i en sådan grad, at der
vil være behov for andre uddannelsesforløb efter STU. Alliancen finder, at disse
elever i høj grad ville kunne profitere af muligheden for en toårig overbygning
til STUén og derved sikres muligheden for mere end tre års uddannelse i lighed
med andre uddannelsessøgende. Der hersker på nuværende tidspunkt allerede
en del erfaringer fra Glad Fondens projekt omkring en toårig flexuddannelse til
målgruppen, og alliancen bidrager naturligvis også med input og erfaringer i
forhold til dette.
Ønskes nogle af ovenstående budskaber drøftet eller uddybet, så er du velkom-
men til at henvende dig til alliancens medlemmer eller kontakte tovholder Esben
Kullberg, sekretariatschef i Ligeværd på 45 2497 2718 eller [email protected].
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 65: Opfølgning fra Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2138743_0006.png
.
LIV DER REDDES - SKAL OGSÅ LEVES
LEDERSAMRÅDET.DK
-for STU & VSU i Danmark
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 65: Opfølgning fra Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2138743_0007.png
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 65: Opfølgning fra Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2138743_0008.png
OM STU ALLIANCEN
STU Alliancen er et uforpligtende dialogforum for emner, der vedrører uddannelsesmuligheder
for unge med særlige behov. Alliancen blev oprettet i foråret 2017 med det formål at samle
organisationer og interessenter i feltet omkring STU. Alliancen afholder løbende møder med
henblik på at udvikle synspunkter og ideer, der kan understøtte udviklingen af den særligt
tilrettelagte ungdomsuddannelse.