Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 59
Offentligt
2135175_0001.png
Åben høring i Børne- og Undervisningsudvalget om udfordringerne med
implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion og
bevægelse i løbet af skoledagen
Torsdag den 23. januar kl. 10.30-13.30 i Landstingssalen på
Christiansborg
Program
Kl. 10.30-10.35
Kl. 10.35-10.40
Kl. 10.40-10.50
Kl. 10.50-11.05
Velkomst
ved formand Anders Kronborg (S)
Introduktion til høring
ved formand og moderator Anders Kronborg.
Opførelse af
bevægelsesnummer
ved
Cirkus Arena
Oplæg
ved
Dansk Skoleidræt
ved generalsekretær Bjørn Friis Neerfeldt om status på
implementeringen af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion og bevægelse i
løbet af skoledagen, de udfordringer Dansk Skoleidræt oplever i forhold til en fuld
implementering af lovkravet og input til, hvordan lovkravet kan implementeres i alle
landets folkeskoler og for alle klassetrin.
Oplæg ved børne- og undervisningsminister
Pernille Rosenkrantz-Theil om bevægelse i
skoledagen.
Oplæg ved Børne- og Undervisningsministeriet
ved afdelingschef for Dagtilbud og
Grundskoler Lotte Groth-Andersen om følgeforskningens resultater om implementering
af bevægelse i skoledagen, de udfordringer ministeriet oplever i forhold til at sikre en
fuld implementering i alle folkeskoler og de initiativer, som ministeriet har taget eller
overvejer at tage for at sikre en fremadrettet opfyldelse af lovkravet.
Oplæg
ved
Danmarks Lærerforening (DLF)
ved udvalgsformand Regitze Flannov om
DLF’s
vurdering af baggrunden for udfordringerne med implementering af lovkravet i
mange folkeskoler og input til, hvordan det kan sikres, at lovkravet opfyldes
fremadrettet og lærernes rolle heri.
Oplæg
ved
Børne- og UngdomsPædagogernes Landsforbund (BUPL)
ved formand Elisa
Rimpler og FU-medlem Lars Søgaard Jensen om
BUPL’s vurderi g af aggru de for
udfordringerne med implementering af lovkravet i mange folkeskoler og input til,
hvordan det kan sikres, at lovkravet opfyldes og pædagogernes rolle heri.
Kl. 11.05-11.10
Kl. 11.10-11.15
Kl. 11.15-11.20
Kl.11.20-11.25
Side 1 | 3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 59: Program for Børne- og Undervisningsudvalgets høring om udfordringerne med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion og bevægelse i løbet af skoledagen den 23. januar 2020 kl. 10.30-13.30
2135175_0002.png
Kl. 11.25-11.35
Oplæg
ved
Skole og Forældre,
landsformand Rasmus Edelberg om Skole og Forældres
oplevelse af udfordringerne med opfyldelsen af lovkravet og forældrenes input til,
hvordan lovkravet bedst kan implementeres i alle folkeskoler.
Oplæg
ved
Skolelederforeningen
ved næstformand Dorte Andreas om
Skolelederforeningens oplevelse af årsagerne til udfordringerne med at opfylde
lovkravet og input til, hvordan lovkravet kan opfyldes på alle landets folkeskoler.
Oplæg
ved
Danske Skoleelever
ved formand Thea Enevoldsen om skoleelevernes
oplevelse af udfordringerne med at opfylde lovkravet og ideer til, hvordan lovkravet kan
implementeres i alle folkeskoler og for alle klassetrin.
Pause
med sandwich og vand.
Oplæg
ved
Nyborg Kommune
ved Børne- og Unge direktør Marianne Stentebjerg om
kommunens indsats for at leve op til lovkravet og de konkrete initiativer kommunen har
taget for at komme godt i mål med at opfylde lovkravet for alle kommunens folkeskoler
og alle klassetrin.
Oplæg
ved
Hendriksholm Skole
i Rødovre ved afdelingsleder Jimmy Skov Glasdam
Adetunji om hvordan eSport og fysisk sport er integreret i folkeskolens undervisning.
Oplæg fra KL
ved kontorchef Peter Pannula Toft om kommunernes arbejde med at
implementere lovkravet om motion og bevægelse i folkeskolen.
Spørgsmål og debat
Afrunding
ved næstformand Stén Knuth (V)
Kl. 11.35-11.45
Kl. 11.45-11.55
Kl. 11.55-12.15
Kl. 12.15-12.25
Kl. 12.25-12.35
Kl. 12.35-12.45
Kl. 12.45-13.25
Kl. 13.25-13.30
Note: Kulturudvalget, Social- og Indenrigsudvalget og Sundheds- og Ældreudvalget er inviteret til at deltage
i høringen.
Baggrund og formål
I for i delse ed folkeskolerefor e , ”Aftale elle regeri ge So ialde okrater e, Radikale Ve stre og
So ialistisk Folkeparti , Ve stre og Da sk Folkeparti o et fagligt løft af folkeskole ” af . ju i
lev det
aftalt, at elever i folkeskolen skal bevæge sig gennemsnitligt 45 minutter i løbet af hver skoledag. Af aftalen
følger det specifikt, at:
”På alle folkeskole s klassetri skal otio og evægelse i dgå i et o fa g, der i ge e s it
svarer til ca. 45 minutter dagligt i løbet af den længere og varierede skoledag. Det skal medvirke
til at fremme sundhed hos børn og unge og understøtte motivation og læring i skolens fag.
Motion og bevægelse kan både indgå i den fagopdelte undervisning, herunder idræt, og i den
Side 2 | 3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 59: Program for Børne- og Undervisningsudvalgets høring om udfordringerne med implementering af lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion og bevægelse i løbet af skoledagen den 23. januar 2020 kl. 10.30-13.30
2135175_0003.png
understøttende undervisning. Det kan fx ske ved korte sekvenser af bevægelsesaktiviteter som
morgenløb, boldspil eller lignende, større og kontinuerlige aktiviteter fx i samarbejde med
foreningsliv som idrætsforeninger, kulturforeninger mv., eller ved at bevægelse bruges
pædagogisk til at arbejde med fagenes indhold.
Det påhviler skolelederen at sikre, at eleverne inden for den samlede undervisningstid deltager i motion
og evægelse hver dag i et o fa g svare de til ge e s itligt
i utter o dage .”.
Dette punkt af folkeskolereformen er udmøntet ved lov i folkeskoleloven:
Ӥ
. U dervis i gstide skal tilrettelægges, så elever e får
i utter o dage .”.
otio og evægelse i ge
e s itligt
Bevægelsen skal være med til at give børn og unge sundhed og trivsel, og det skal understøtte læring i
skolens fag.
Flere undersøgelser har imidlertid vist, at der er stor variation i, om folkeskolerne efterlever lovkravet.
F.eks. viser rapporte ”Bevægelse i skoledage
”, septe er
, udar ejdet af Oxford Resear h for
Dansk Skoleidræt og Trygfonden, at der er et fald i andelen af folkeskoler, der vurderer, at de lever op til
folkeskolereformens krav om 45 minutters daglig bevægelse i løbet af skoledagen. I 2019 vurderer kun 58
pct. af de adspurgte folkeskoler således, at skolen opfylder lovkravet om, at gennemsnitligt 45 minutters
daglig bevægelse er en del af skoledagen. I 2017 var det tal 68 pct.
Samme rapport viser endvidere store regionale forskelle på, om folkeskolerne svarer ja til spørgsmålet om,
at de lever op til kravet om 45 minutters daglig bevægelse. I 2019 er andelen højest i Region Syddanmark,
hvor 70 pct. af folkeskolerne vurderer at leve op til lovkravet, mens det er lavest i Region Hovedstaden,
hvor kun 42 pct. af folkeskolerne vurderer at leve op til lovkravet.
Af eret i g ” /
Rigsrevisio e s eret i g o folkeskolerefor e –
afgivet til Folketinget med
Statsrevisorer es e ærk i ger”, fe ruar
, fre går det ligeledes, at vide o status på i dførelse af
den del af den mere varierede skoledag fra folkeskolereformen, som omfatter gennemsnitligt 45 minutters
motion dagligt, baserer sig på læringskonsulenters erfaringer og et omfattende følgeforskningsprogram,
der dog ikke giver et tilstrækkeligt detaljeret grundlag for at vurdere, i hvor høj grad den mere varierede
skoledag er indført. Rigsrevisionens bemærker endvidere, at den understøttende undervisning
hovedsageligt afkortes på mellemtrinnet og i udskolingen.
I rapporte ”E læ gere og ere varieret skoledag”,
, udar ejdet af KORA, svarer
både lærere og
pædagoger, at de mangler viden om, hvordan de kan imødekomme lovkravet om, at eleverne i gennemsnit
skal have 45 minutters motion og bevægelse dagligt. 30 pct. af lærerne og 35 pct. af pædagogerne svarer
således, at de i meget høj eller høj grad har behov for mere viden om inddragelse af motion og bevægelse.
På baggrund af ovenstående ønsker udvalget med høringen dels at afdække, hvorfor der er udfordringer
med at implementere lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters motion og bevægelse i løbet af skoledagen
på alle skoler, og dels at få input til, hvordan det sikres, at lovkravet hurtigst muligt bliver implementeret på
alle skoler til gavn for børn og unges sundhed og trivsel.
Side 3 | 3