Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 57
Offentligt
2134954_0001.png
Til ansøgere om AMU-udbudsgodkendelse
Kopi til:
Rådet for voksen- og efteruddannelse
Efteruddannelsesudvalgene
Danske Erhvervsskoler og
Gymnasier
Foreningen af Private Udbydere
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR-nr.: 29634750
5. september 2019
Sagsnr.:19/708747
Resultatbrev i AMU-udbudsrunden 2019
godkendelser og afslag
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet indkaldte ved brev af 16. januar
2019 ansøgninger om udbud af AMU, og dette har resulteret i 946 an-
søgninger til 136
forskellige FKB’er. Styrelsen vil gerne
takke for alle an-
søgningerne.
Processen for behandling af ansøgningerne har været, at hver enkelt an-
søgning er blevet vurderet ud fra de på forhånd udmeldte kriterier:
Kvaliteten af det faglige miljø
Forsyningssikkerhed og kapacitet, herunder regional/geografisk
spredning
Fleksibilitet og tilpasningsevne
Samarbejde med andre VEU-udbydere om udbud samt samarbejde
med virksomheder og andre aktører
Processen for behandlingen af ansøgningerne har været, at de først er
blevet vurderet af efteruddannelsesudvalgene, som har haft mulighed for
at afgive indstilling til hver enkelt ansøgning. Herefter er ansøgninger
inkl. udvalgenes indstillinger blevet vurderet af VEU-rådet, som ligeledes
har haft mulighed for at afgive indstilling til hver enkelt ansøgning. På
baggrund af ansøgninger og indstillinger har børne- og undervisningsmi-
nisteren truffet afgørelse om, hvilke ansøgninger der hhv. imødekommes
og afslås.
Godkendelser og afslag
I vedhæftede bilag 1 fremgår samtlige godkendelser og afslag samt be-
grundelser for afslag.
Ansøgningerne har været meget ulige fordelt. På
nogle FKB’er er
der
indkommet et højt antal ansøgninger, der langt overstiger behovet for
udbud, mens der for andre FKB’er er indkommet et antal ansøgninger,
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 57: Materiale til brug for BUU alm. del - spm. 149-151.
2134954_0002.png
som matcher behovet for udbud. Endelig
er der for enkelte FKB’er
ind-
kommet et antal ansøgere, der er mindre end det antal, efteruddannelses-
udvalgene på forhånd havde vurderet, at der var behov for. Med mange
ansøgere til en FKB vil der typisk være hård konkurrence om godkendel-
sen, og afslagene er derfor ofte begrundet i, at der blandt de øvrige ansø-
gere er andre, der vurderes i endnu højere grad at opfylde kriterierne.
Efter ansøgningsfristen udløb, og efter indstilling fra efteruddannelses-
udvalg og VEU-rådet, er det besluttet,
at 2 FKB’er nedlægges. Det drejer
sig om:
FKB 2251 Postale produkter og processer,
FKB 2203 Udvikling og produktion til digitale medier.
Årsagen til nedlæggelserne er, at der de seneste år har været en meget be-
grænset aktivitet, og at der ikke længere vurderes at være et behov for de
pågældende FKB’er.
Udbudsrettigheder
Vilkår for anvendelse af en udbudsgodkendelse er regelfastsat i AMU-lo-
ven og bekendtgørelsen
1
. Regelsættet er udførligt beskrevet i den tilhø-
rende vejledning, som ligger på ministeriets
hjemmeside.
En udbudsgodkendelse giver ret til at udbyde alle uddannelser, der er til-
knyttet den specifikke FKB, jf. § 12 i AMU-bekendtgørelsen.
Udbuddet
og markedsføring
kan ske hvor som helst i Danmark, idet
udbudsgodkendelsen er landsdækkende, jf. § 16, stk. 1, i AMU-loven.
Udbuddet af uddannelserne kan udliciteres til private virksomheder eller
udlægges/udlånes til andre AMU-udbydere. Uddannelser med generelle,
tværgående mål, der er optaget i det såkaldte fælleskatalog, kan desuden
udliciteres til godkendte sprogcentre samt folkeoplysende foreninger jf. §
24 stk. 4 og stk. 5 i AMU-bekendtgørelsen. Afvikling af udlagt eller udli-
citeret AMU sker altid under den godkendte udbyders ansvar jf. § 16, stk.
4, i AMU-loven og § 23-24 i AMU-bekendtgørelsen.
En godkendelse til at udbyde AMU kan derimod ikke, uden godkendelse
fra styrelsen, overdrages til andre end den, der er godkendt til udbuddet,
herunder fx til en ny juridisk person, som opstår ved en virksomhedsom-
dannelse eller andet. Det vil bero på en konkret vurdering af, hvorvidt
godkendelsen kan videreføres eller bortfalder.
1
Lov om arbejdsmarkedsuddannelser (nr. 616 af 03/06/2019) og bekendtgørelse om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (nr. 1795 af 27/12/2018)
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 57: Materiale til brug for BUU alm. del - spm. 149-151.
2134954_0003.png
For afholdelse af hver uddannelse får den godkendte institution bevilling
fra Undervisningsministeriet (se
takstkatalog,
hvor også adgang til op-
krævning af deltagerbetaling er beskrevet).
Udbudspligter
Udbyderne har udbudspligt for arbejdsmarkedsuddannelse, som de er
godkendt til at udbyde, jf. § 12, stk. 1, jf. stk. 3, i AMU-bekendtgørelsen.
Udbudsgodkendelserne forpligter udbyderne til i fællesskab at sikre, at
der udbydes arbejdsmarkedsuddannelser (og også tilhørende delmål) i et
omfang, så efterspørgslen imødekommes, jf. § 12, stk. 1, i AMU-be-
kendtgørelsen.
I situationer, hvor der er flere udbydere af samme FKB, og der opstår
problemer med utilstrækkeligt udbud af uddannelser, vil hver udbyder
have et særligt ansvar for udbud i det geografiske område, hvor instituti-
onen er beliggende ved godkendelsestidspunktet.
Pligten indebærer også, at hver udbudsgodkendt institution mindst en
gang årligt skal undersøge behovet for udbud, jf. § 12 stk. 4, i AMU-be-
kendtgørelsen. Det er ikke fastlagt, hvordan undersøgelsen skal foreta-
ges, bortset fra at det skal være på en dokumenterbar måde.
På baggrund af udbudspligten forventes det, at en eventuel efterspørgsel,
der ikke umiddelbart kan opfyldes, imødekommes inden for en rimelig
tidsperiode, uanset om der kan samles et hold af ønsket størrelse. Udby-
deren forventes at samarbejde med øvrige udbydere i sådanne situatio-
ner.
Med en udbudsgodkendelse følger desuden pligt til, at afholdelse af ud-
dannelse, markedsføring, indberetninger m.m. sker i overensstemmelse
med gældende regler, som fremgår af AMU-loven og AMU bekendtgø-
relsen
Såfremt udbyderne ikke overholder regler, der gælder for udbud af
AMU, kan det medføre, at udbudsgodkendelsen inddrages, jf. 17, stk. 3,
jf. stk. 2, i AMU-loven, ligesom det kan være et fokuspunkt ved kom-
mende udbudsrunder.
En konsekvens af et utilstrækkeligt udbud kan være, at der godkendes
supplerende udbydere til den pågældende FKB i løbet af perioden. Dette
kan ske i forbindelse med den årlige stillingtagen til nye godkendelser ef-
ter § 16 i AMU-loven.
3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 57: Materiale til brug for BUU alm. del - spm. 149-151.
Hvis ministeriet bliver bekendt med, at der er uopfyldt efterspørgsel i
form af uhensigtsmæssige aflysninger eller kurser, som ikke udbydes i
overensstemmelse med udbudspligten, vil dette kunne indgå i styrelsens
løbende tilsyn. Desuden vil virksomhedernes tilfredshed med AMU-ud-
buddet blive fulgt i evalueringen af trepartsaftalen.
Udbudspolitik
Udbudspligten omfatter også krav om en udbudspolitik. Kravene til ud-
budspolitikken er, som det fremgår af § 12, stk. 4 i AMU-bekendtgørel-
sen, at den skal indeholde en beskrivelse af udbydernes samarbejde med
de øvrige aktører, herunder en udlægningspolitik og en udliciteringspoli-
tik.
Udbudspolitikken skal ligge på institutionens hjemmeside og opdateres
mindst en gang årligt.
Annonceringspligt m.v.
Institutionen skal desuden opfylde en annonceringspligt, jf. § 19, stk. 1,
jf. § 12, stk. 3, i AMU-bekendtgørelsen. Denne pligt indebærer, at institu-
tionen mindst en gang årligt som hovedregel skal annoncere alle de ud-
dannelser, som institutionen er godkendt til at udbyde. Undtaget herfor
er uddannelser på arkiv. Hvorvidt en uddannelse er på arkiv fremgår af
uddannelsesadministration.dk. Annonceringen af kurser, som ikke er på
arkiv, skal ske på efteruddannelse.dk, og også gerne andre steder.
Hvis institutionen har grund til at antage, at andre godkendte udbydere i
dækningsområdet udbyder uddannelsen, så behovet dækkes, bortfalder
kravet om annoncering for den pågældende uddannelse.
Hvis annonceringen på den baggrund udelades, skal institutionen dog
udarbejde og følge en plan for, hvordan kendskabet til eksistensen af
disse kurser udbredes, og eventuelle henvendelser vedrørende uddannel-
serne skal besvares med henvisning til en institution, der reelt udbyder
uddannelsen.
Institutionen skal have en hjemmeside, hvor det beskrives,
hvilke FKB’er
den er godkendt til at udbyde uddannelser indenfor, og hvilke arbejds-
markedsuddannelser godkendelsen omfatter, jf. § 19, stk. 3, i AMU-be-
kendtgørelsen.
Minimumsaktivitet
For at sikre, at der altid er grundlag for et højt fagligt niveau på institutio-
nerne, kan der være fastsat en minimumsaktivitet pr. FKB. Institutioner,
4
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 57: Materiale til brug for BUU alm. del - spm. 149-151.
der har en lavere årlig aktivitet på FKB’en end
en eventuel fastsat mini-
mumsaktivitet, vil kunne blive frataget udbudsgodkendelsen, jf. § 17, stk.
2, i AMU-loven.
I opgørelsen af minimumsaktivitet tæller aktivitet på kernemål og tilkob-
lede mål. Undtaget vil være aktivitet på mål fra det obligatoriske fælleska-
talog, da disse tværgående mål ikke giver sikkerhed for et fagligt miljø på
den pågældende FKB.
I situationer, hvor minimumsaktiviteten ikke nås, vil andre aspekter også
indgå i vurderingen, fx hvorvidt institutionen har udbud af eud eller på
anden vis sikrer et fagligt miljø. Endelig kan der være andre hensyn, fx
perioder med lav efterspørgsel.
Hvilken minimumsaktivitet der evt. er fastsat for hver enkelt FKB, frem-
går af bilag 1.
Studieadministrativt system
Alle udbydere forpligtes til at anskaffe sig et studieadministrativt system,
som opfylder definerede myndighedskrav. Dette er uddybet i bilag 2.
Regnskab
Alle udbydere forpligtes med en udbudsgodkendelse til at aflægge revi-
sorattesteret regnskab for anvendelsen af det ydede tilskud.
Ikrafttrædelse og overgangsperiode
Nye udbudsgodkendelser vil gælde fra 1. oktober 2019.
Udbydere, der ikke tidligere har været godkendt til udbud af AMU, skal
oprettes i ministeriets institutionsregister, hvilket er en forudsætning for
adgang til relevante systemer. Oprettelse i ministeriets institutionsregister
sker efter indsendelse af oplysninger til [email protected] om
udbydernavn, leders navn, adresse, postnr. og by samt telefonnummer, e-
mail, webadresse, CVR-nummer og P-nummer.
Nye udbydere af AMU forventes først at opfylde udbudspligten fra 1. ja-
nuar 2020.
Nugældende udbudsgodkendelser kan anvendes frem til 1. januar 2020,
dog med det forbehold, at der ikke må annonceres nye kurser efter 1. ok-
tober 2019, hvis udbudsgodkendelsen ikke er fornyet.
Hvis en institution, der mister udbudsgodkendelsen, har planlagt afhol-
delse af arbejdsmarkedsuddannelser efter 1. januar 2020, og der er til-
meldt kursister på disse uddannelser, forventes det, at hidtidige og kom-
mende udbydere samarbejder om afholdelsen. Dette kan fx ske med ud-
lægningsaftaler/udliciteringsaftaler, således at udbudsrunden ikke fører
5
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 57: Materiale til brug for BUU alm. del - spm. 149-151.
2134954_0006.png
til, at arbejdsmarkedsuddannelser aflyses til gene for kursister og virk-
somheder.
Ændringerne i udbudsgodkendelserne er ikke registreret i uddannelsesad-
ministration.dk endnu, men dette vil ske snarest
Næste udbudsrunde
Udbudsgodkendelserne vil som udgangspunkt gælde indtil udgangen af
næste AMU-udbudsrunde, som forventes at finde sted i 2023.
Der vil dog være mulighed for løbende at søge om AMU-udbudsgodken-
delse, og disse vil kunne imødekommes, såfremt en eksisterende udbyder
ikke i tilstrækkelig grad har levet op til sin udbudsforpligtelse, eller hvis
der har været ny udvikling i teknologi, ændret regulering eller markant
ændrede markedsforhold. Styrelsen vil behandle indkomne ansøgninger
samlet en gang årligt.
Spørgsmål vedrørende AMU og udbudsvilkår kan sendes til:
Matthias Haaber på
[email protected],
Maja Schiøth Dyrby på
[email protected]
Spørgsmål vedrørende oprettelse i institutionsregisteret kan sendes til
[email protected]
Spørgsmål vedrørende studieadministrative systemer kan sendes til
Steen Larsen på
[email protected]
Spørgsmål til uddannelsesadministration.dk kan sendes til:
Jesper Christian Pedersen på
[email protected]
Med venlig hilsen
Lisbeth Bang Thorsen
Kontorchef
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Kontor for Voksen- og efteruddannelse
Vedlagte bilag:
Bilag 1
Oversigt over udbudsgodkendelser og minimumsaktiviteter
Bilag 2
Beskrivelse af krav til studieadministrativt system
6
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 57: Materiale til brug for BUU alm. del - spm. 149-151.
7