Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 52
Offentligt
2128282_0001.png
flexuddannelsen
Arbejdsmarkedsinklusion i stor skala gennem uddannelse
Nyhedsbrev november 2019
glad
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128282_0002.png
Flexuddannelsen - Nyhedsbrev 2
Introduktion til Flexuddannelsen for nye læsere:
Flexuddannelsen er en nyskabende 2-årig erhvervsrettet forsøgsuddannelse til unge, der har afslut-
tet en Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU).
Flexuddannelsen er for unge mellem 18-30 år, der gerne vil have mere uddannelse, men hvor de ordi-
nære uddannelser har adgangsbegrænsning og organisationsformer, der ikke matcher unge, der fx
lever med autisme, ADHD, generelle indlæringsvanskeligheder, hjerneskader eller andre kognitive
handicap.
Flexuddannelsen foregår i samarbejde med virksomheder og Esbjerg, Aarhus, Københavns kommuner.
Derudover har Ishøj, Vallensbæk, Brøndby, Tårnby og Gentofte elever med i projektet.
Der tilbydes uddannelser indenfor detail, køkken, grøn service og lager. Flexuddannelsen foregår som
praksislæring, hvor et hold elever indgår med deres faste faglærer 25 timer om ugen på en virksom-
hed – heraf med 5 timers teori. Udover den faste faglærer, der er uddannet i branchen, er der til et
elevhold tilknyttet en fast vejleder 18 timer om ugen.
Der er udviklet 2 uddannelsesmodeller. En der matcher virksomheder, der har en størrelse, så de kan
indgå i samarbejde om et uddannelseshold på 7 elever (model 1) og en der matcher virksomheder,
der har en størrelse, så de kan indgå i samarbejde om et uddannelseshold på 4 elever (model 2)
Der er ialt 14 uddannelsesvirksomheder og 22 praktikvirksomheder, der samarbejder med Flexud-
dannelsen. Perspektivet er, at de unge efter afsluttet uddannelse opnår ansættelse i et flexjob. Derfor
er der et tæt samarbejde mellem kommunerne og uddannelsen, der sikrer, at eleverne bliver afklaret
til fleksjob i forbindelse med de individuelle praktikker, der indgår på uddannelsens andet år.
Fra politisk side er der en forventning om, at denne gruppe unge, står til rådighed på arbejdsmarke-
det. De unge, der indtil nu er optaget på Flexuddannelsen, drømmer da også alle om at få uddannelse
og job. Hidtil har der bare ikke været noget uddannelsestilbud, der har gjort det muligt for de unge at
realisere disse drømme. Derfor er det visionen, at politikerne beslutter at lovgive, så muligheden for
kompetencegivende uddannelse for målgruppen bliver permanent.
Det går rigtig godt med de 14 uddannelseshold, der er i gang og meget tyder på, at de uddannelses-
modeller, der udvikles og afprøves i forsøgsuddannelsen, passer til de unges uddannelsesbehov.
Læs mere om sidste nyt fra Flexuddannelsen på de følgende sider.
Flexuddannelsen er et forsøgsprojekt med titlen ’Arbejdsmarkedsinklusion i stor skala gennem
uddannelse’, som er støttet af den A.P. Møllerske Støttefond og medfinansieret af de kommuner, der
deltager i forsøgsuddannelsen.
For mere information, kontakt projektleder
[email protected]
eller telefon 40126269
flexuddannelse.dk
glad
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
Flexuddannelsen - Nyhedsbrev 2
Eleverne i flexuddannelsen
Status i projektet er, at de unge er motiverede, de fastholdes og deres mødestabilitet øges kraftigt
gennem uddannelsens første halve år.
Ud af de 93 unge, der er påbegyndt forsøgsuddannelsen i henholdsvis 2018 og 2019 er 7 indtil
nu faldet fra. Dvs. vi har en frafaldsprocent på 7,5 hvilket sammenlignet med de øvrige erhvervs-
uddannelser og målgruppens udfordringer er godt.
Fremmødet på uddannelsen har udviklet sig fra et gennemsnitligt fravær på 21% i september 2018
til et gennemsnitligt fravær på 13% i maj 2019.
Eleverne er fordelt på 14 uddannelseshold. Virksomhederne melder tilbage, at pga. organiseringen
med den faste faglærer og tilknyttet vejleder og det fokuserede fælles pensum, tilegner eleverne
sig hurtigt færdigheder.
Virksomhederne vurderer som aftagere, at de unge efter endt uddannelse vil kunne blive ansat i
et fleksjob.
Det lave frafald, den positive progression henimod mindre fravær og elevernes udtalelser ved evalu-
eringer og i forbindelse med interviews til magasiner og TV-hold samt udmeldinger til faglærere og
vejledere i dagligdagen giver indtryk af, at Flexuddannelsen i sin organisation, indhold og pædago-
giske tilgang tilbyder en uddannelsesramme, der langt hen ad vejen matcher de unges uddannelses-
behov.
”deT VaR lIdT sVÆRT I sTaRTen aT Tale
Med de ansaTTe I BuTIKKen, fOR JeG
KendTe deM IKKe, JeG VIdsTe IKKe OM
Man Kunne laVe sJOV. Men nu Kan JeG
GRIne Med deM OG KendeR deM GOdT,
sÅ nu HaR JeG deT sJOVT. VI GRIneR
MeGeT.”
Elev, Flexuddannelsen
glad
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128282_0004.png
Flexuddannelsen - Nyhedsbrev 2
deT eR deJlIGT aT JeG I fReM-
TIden Kan fÅ eT aRBeJde, deT
eR deT VIGTIGsTe fOR MIG.
JeG HaR en dRØM OM aT nÅR
JeG BlIVeR VOKsen VIl JeG
aRBeJde Hele TIden faKTIsK,
sÅ VIl JeG KØBe en BIl OG
ReJse.”
Elev, Flexuddannelsen
glad
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
Flexuddannelsen - Nyhedsbrev 2
Virksomhederne i Flexuddannelsen
Flexuddannelsens helte
De ansatte i de afdelinger, hvor eleverne indgår i praksis i virksomhederne er nøglepersoner i
Flexuddannelsen. Det er de, fordi faglærerens planlægning og løbede samarbejde med ansatte på
virksomheden er nødvendigt for, at eleverne kommer igennem de kompetenceområder, der er fælles
for alle elever på holdet. Udover undervisningen i praksis og i undervisningslokalet med faglæreren
er det også igennem sidemandsoplæring med erfarne medarbejdere, at eleverne tilegner sig viden,
færdigheder og handlekompetence.
Derfor en stor tak til alle de ansatte i de virksomheder, der dagligt indgår i uddannelse af elever i Flex-
uddannelsen. De er Flexuddannelsens helte. Fordi de ansatte spiller en central rolle, er det også både
faglærerens og vejlederens opgave at stå til rådighed med viden og råd til de ansatte, der indgår i
oplæring, så de får mulighed for at møde eleverne, der hvor de er nået til i deres faglige og personlige
udvikling. I projektet efterstræbes, at eleverne stilles opgaver, de kan beherske ca. 80 % af tiden og
udfordres ca. 20% af tiden, og at udfordringerne sker på et tidspunkt, hvor eleven er klar til det. Når
det lykkes for de ansatte sammen med eleverne, at finde det niveau, hvor eleven får stillet opgaver,
hvorigennem de oplever succes, øger det den unges selvtillid og dermed motivation for at lære endnu
mere. På den baggrund kan eleverne udfordres en tand mere. Det ser ud til, at det rigtig ofte lykkes de
ansatte sammen med eleverne at ramme denne balance.
faGlÆReRen eR en VIGTIG fORudsÆT-
nInG fOR, aT VI HaR fÅeT RedsKaBeRne
TIl aT Kunne GIVe eleVeRne de RIGTIGe
OPGaVeR.
Ansat i uddannelsesvirksomhed
Uddannelsesvirksomheder
Lageruddannelse i Aarhus, (Salling Group, Nonfoodlager i Årslev)
Detail- og detaillageruddannelse i Ishøj, (Salling Group, Bilka Ishøj)
Detailuddannelse i Aarhus (2 hold), (Salling Group, Bilka Tilst)
Detailuddannelse og lageruddannelsen i Esbjerg, (COOP, SuperBrugsen og Biltema)
Detailuddannelse i København, (Salling Group, Føtex, Husum)
Detailuddannelse i København (Salling Group, Føtex, Fisketorvet)
Gastrouddannelse i Esbjerg, (ECH Park hotel)
Gastrouddannelse i Esbjerg, (Compass Group, UC-Syd)
Gastrouddannelse i Aarhus, (DinnerdeLuxe, SOSU-Østjylland)
Gastrouddannelse i København, (Compass Group, Panum Instituttet)
Gastrouddannelse i København, (Madkastellet, Zoologisk have)
Grøn Serviceuddannelse i Esbjerg (Gram Slot)
Grøn Serviceuddannelse i Kastrup, (Københavns Lufthavn A/S, Markservice)
Grøn Serviceuddannelse i Lyngby (Nationalmuseet, Frilandsmuseet)
glad
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128282_0006.png
Flexuddannelsen - Nyhedsbrev 2
”nÅR deR eR TRaVl I KØKKeneT,
T
Kan JeG GOdT BlIVe sTResseT,
Men JeG Kan OGsÅ MÆRKe aT
JeG lÆReR nOGeT. KOKKen VIsTe
MIG, HVORdan JeG Kunne GØRe,
sÅ deT BleV BedRe fOR MIG”.
Elev, Flexuddannelsen.
glad
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
Flexuddannelsen - Nyhedsbrev 2
Ny viden i projektet
Nyt masterspeciale om vejledning i Flexuddannelsen
Lisbeth Nygaard der er uddannelsesleder på Flexuddannelsen i Aarhus har netop afsluttet en Master-
uddannelse i vejledning, hvor hun i sit masterspeciale sætter fokus på vejledningen i Flexuddannelsen.
I forlængelse af Flexuddannelsens teoretiske ståsted omkring ’situeret læring’ og på baggrund af
elevinterviews tilbyder Lisbeth Nygaard en ny forståelse af vejledning i Flexuddannelsen med begre-
bet ”situeret vejledning”. Der er til alle elevhold tilknyttet en fast vejleder, der samarbejder med en
faglærer, som er uddannet i branchen. I de indledende beskrivelser af Flexuddannelsen har vi skel-
net mellem faglærer og vejleders opgaver, hvor faglærer forestår planlægning og gennemførsel af
undervisningen – evt. i samarbejde med ansatte i virksomheden - mens vejlederen står for at vejlede
eleverne omkring de udfordringer, de oplever både på uddannelsen men også uden for uddannelsen,
som kan forstyrre fokus på det, der skal læres. Derudover står både faglærer og vejleder til rådighed
for de ansatte på virksomheder, der måtte have spørgsmål vedrørende kommunikationen og samar-
bejdet med de unge.
Imidlertid giver de interviewede elever udtryk for, at de oplever sig vejledt af både faglærer, ansatte
og vejleder. Det Lisbeth Nygaard samlet betegner som ”det professionelle følgeskab”. Vejledningen
foregår derfor i Flexuddannelsen lige så situeret som den faglige læring – og dybest set er der tale
om sammenflettede processer, som netop lykkes i så høj grad, fordi alle er tilstede i det praksis-
fællesskab, hvor det giver mening for eleverne at være. Meningen skabes ifølge Lisbeth Nygaards
elevinterview igennem elevernes deltagelse i meningsfyldte fællesskaber, der løser fælles opgaver. På
Flexuddannelsen kan det fx bestå i at tage del i at få god mad lavet til tiden, få butikken til at fremstå, så
kunderne køber og er tilfredse, få udearealerne renholdt og passet, så virksomheden fremstå imøde-
kommende for kunder og gæster. De unge udtrykker at både holdet, den afdeling, de er tilknyttet og
virksomheden udgør fællesskaber, der gør det meningsfyldt at deltage i uddannelsen. Masterprojek-
tet er et stort bidrag til begrebsliggørelse af den pædagogiske praksis i Flexuddannelsen.
For yderligere information om masterprojektet kontakt:
[email protected]
faGlÆReRen Kan JeG OGsÅ daGlIGT
snaKKe Med OM sMÅePIsOdeR, sOM JeG
lÆReR af, OG VI Kan Tale saMMen OM
TInGene, HVOR Han OGsÅ Kan VeJlede
OG OPlÆRe MIG PÅ den MÅde, OG JeG
HaR OGsÅ fÅeT aT VIde af HaM, aT JeG
eR en InsPIRaTIOn fOR HaM, OG VI PÅ den
MÅde lÆReR MeGeT af HInanden. deT
eR JO BaRe KanOn fedT.
Elev om faglærerens betydning
glad
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
Flexuddannelsen - Nyhedsbrev 2
Individuelle praktikker på uddannelsens andet år
De elever, der er i gang med deres andet år på Flexuddannelsen har midt oktober afsluttet den første,
korte individuelle praktik, som er fastlagt til 8 uger. De individuelle praktikker har involveret yderli-
gere 22 virksomheder i samarbejdet om Flexuddannelsen. Der er høstet mange nye erfaringer med de
individuelle praktikkers betydning for elevernes kompetenceudvikling. Erfaringerne skal blandt andet
bidrage til etablering af den lange individuelle praktik i foråret 2020, som for de fleste elevers vedkom-
mende gerne skal udmønte sig i et efterfølgende tilbud om fleksjobansættelse. Evalueringerne af den
korte praktik skal desuden sammen med tidligere evalueringer i uddannelsesforløbet indgå i den beskri-
velse, som Flexuddannelsen efter aftale med kommunerne inden årsskiftet skal bidrage med til elevens
forberedende plan. En plan, der sammen med anden dokumentation i juni 2020 skal danne grundlag for at
de kommunale Rehabiliteringsteams kan vurdere, hvorvidt eleverne kan tilkendes et fleksjobbevis.
Evalueringerne af praktikkerne gennemføres i disse dage i samarbejde med praktikvirksomhederne. I
næste nyhedsmail vil vi opsummere de væsentligste erfaringer. Det vedrører fx omfanget og karakte-
ren af den information, vi sammen med den unge skal formidle om den unges støttebehov ved opstart
af en praktik. Og det kan fx vedrøre, hvordan vi afstemmer information og forberedelse af en praktik
i forhold til hvor stor forskel der er på praksis i uddannelsesvirksomhed og praktikvirksomhed. En
forskel der måske viser sig at være mere kendetegnende for nogle af uddannelserne end andre. Vi
glæder os til at få samlet op på denne viden.
JeG eR IKKe I TVIVl OM, aT de Kan KOMMe
VIdeRe I fleKsJOB, nÅR de eR fÆRdIGe
Med uddannelsen.
Ansat i uddannelsesvirksomhed
Ekstern evaluering af Flexuddannelsen
Flexuddannelsen bliver evalueret af konsulentfirmaet Højbjerre, Brauer og Schultz (HBS). I nyhedsmailen i
maj (som er tilgængelig på hjemmesiden:
flexuddannelse.dk)
skrev vi om den potentialeberegning HBS
har leveret. Aktuelt arbejder HBS på den del af evalueringen, der dokumenterer, hvorvidt de antagelser,
der ligger til grund for uddannelsens opbygning og pædagogiske praksis – i lyset af de vilkår vi afprøver
dem under – medfører de tilsigtede læringsresultater for eleverne. I efteråret 2019 indebærer det
workshops med faglærere, vejledere og virksomhedsrepræsentanter
logbøger fra faglærere og vejledere
interviews med elever
Resultater fra uddannelsen af det første hold Flexelever foreligger juni/juli 2020.
deT fedesTe eR den PeRsOnlIGe ud-
VIKlInG HOs de unGe. deT eR fanTasTIsK.
deT eR nOGeT VI eR PIssesTOl
Te OVeR.
deR KOMMeR sÅ MeGeT TIlBaGe.
Ansat i uddannelsesvirksomhed
glad
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128282_0009.png
Flexuddannelsen - Nyhedsbrev 2
Ny formidling om projektet
Ny facebookside fra Flexuddannelsen
Den 4. november går en åben facebookside om Flexuddannelsen i luften. Her vil alle interesserede
et par gange om ugen modtage billeder og spændende historier fra dagligdagen og højdepunkter
i Flexuddannelsen. Baggrunden for opstarten af facebooksiden er en meget vellykket lukket face-
bookgruppe, som er forbeholdt eleverne på tværs af landet: Flex for os. Der er 86 medlemmer af den
lukkede gruppe og en livlig aktivitet, hvor eleverne deler oplevelser på tværs af uddannelserne. Den
lukkede facebookgruppe fortsætter som lukket, men de mange spændende historier fra uddannel-
sernes hverdag, vil vi gerne dele med alle andre med interesse for uddannelse. Derfor: følg os fra 4.
november på
Flexuddannelsen.
Film om Flexuddannelsen
Mandag den 28. oktober 2019 blev den første af fire film om Flexuddannelsen udsendt på TV-Glad
under temaet: Verdensmål 4. Kvalitetsuddannelse til alle. Den 16/11 bliver videoen sendt som en del af
TV Glads udsendelse lørdag aften kl. 21.00-21.30. Her fortæller Mira fra køkkenuddannelsen i Mad-
kastellet i Zoo København, Mathias fra Grøn Serviceuddannelsen på Gram Slot ved Esbjerg og Jacob
fra detailuddannelsen i Bilka Tilst ved Aarhus om deres oplevelse af at være i gang med en Flexuddan-
nelse. Filmen kan ses her:
https://youtu.be/s-7Va1f0WxA.
(6 min)
Artikel fra Biltema om deres engagement i Flexuddannelsen
Succesfuld uddannelse af unge med handicap: ”Nu har jeg fået troen tilbage” er overskriften på en
artikel fra Biltema om deres engagement i Flexuddannelsen i Esbjerg. Artiklen kan læses her:
https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/succesfuld-uddannelse-af-unge-med-handi-
cap-nu-har-jeg-faet-troen-tilbage?publisherId=13242838&releaseId=13578037
glad
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
2128282_0010.png
Flexuddannelsen - Nyhedsbrev 2
Forankring og optag august 2020
Visionen bag projektet Arbejdsmarkedsinklusion i stor skal gennem uddannelse – i daglig tale Flex-
uddannelsen er, at unge med kognitive handicap, der forventes at indgå på arbejdsmarkedet, ligesom
andre unge får mulighed for at kvalificere sig til beskæftigelse gennem erhvervsrettet uddannelse.
Tre semestre henne i de første elevers uddannelsesforløb, er vi, der følger de unge tæt, ikke i tvivl om
det meningsgivende i at tilbyde erhvervsrettet, virksomhedsforlagt uddannelse til en gruppe unge,
der hidtil har været forbigået i uddannelsesreformerne. De unge deler deres erfaringer med at være
i uddannelser med venner, og vi oplever dagligt henvendelser fra unge, forældre og UU-vejledere,
der er interesserede i at høre om mulighederne for optag august 2020. Indenfor rammerne af det
nuværende projekt har planen hidtil været et optag august 2018 og et optag august 2019 med afslut-
ning henholdsvis juni 2020 og 2021.
Derfor arbejder Glad Fonden nu på at skaffe finansiering til at gennemføre endnu et elevoptag fra
august 2020. Udover at imødekomme et presserende uddannelsesbehov er formålet, at opretholde
og videreudvikle de opbyggede samarbejdsstrukturer med kommuner, virksomheder og erhvervss-
koler frem til der forhåbentlig foreligger en politisk beslutning om at etablere en lovhjelmet uddan-
nelse til unge med kognitive handicap efter afsluttet STU. Hvorvidt det lykkes at finde den fornødne
finansiering til endnu et elevoptag august 2020, vil blive formidlet på vores hjemmeside, så snart det
er afklaret og i næste nyhedsmail.
For at fremme den politiske beslutning omkring erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitive
handicap er Glad Fonden løbende i dialog med både politikere, faglige udvalg og en række ministerier.
glad
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Materiale til Glad Fondens foretræde den 16/1-20 om for potentiale i statslig forankring af en 2-årig erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitivt handicap samt forestående udfordringer i igangværende forsøgsprojekt.
glad
Nyhedsbrev om Flexuddannelsen. Spørgsmål eller kommentarer rettes til projektleder: [email protected]