Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 47
Offentligt
2122304_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6.december 2019
Databeskyttelseskontoret
Mikkel Reenberg
2019-0030-3027
1296823
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 259 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. november 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 47: Kopi af REU alm. del - svar på MFU spm. 253 om ministeren kan bekræfte, at daginstitutionen Idrætsbørnehuset på Frederiksberg pga. persondataforordningen skal gennemgå 6000 billeder og 335 videoer for at identificere et barn og sløre alle andre genkendelige børn, der optræder sammen med det ene barn, hvis forældre har fået aktindsigt i alt billed- og videomateriale, som institutionen ligger inde med, fra justitsministeren
Spørgsmål nr. 259 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren bekræfte, at eksempelvis tøjbutikker på grund
af persondataforordningen kun må opbevare data som f.eks.
tøjstørrelser på deres kunder i op til et år?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Da-
tatilsynet, der har oplyst følgende:
”Det
følger af databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1,
litra a, at personoplysninger skal behandles lovligt, rimeligt og
på en gennemsigtig måde i forhold til den registrerede (»lovlig-
hed, rimelighed og gennemsigtighed«)
Endvidere følger det af databeskyttelsesforordningens artikel 5,
stk. 1, litra b, at personoplysninger skal indsamles til udtrykke-
ligt angivne og legitime formål og ikke må viderebehandles på
en måde, der er uforenelig med disse formål (»formålsbegræns-
ning«).
Disse bestemmelser indebærer, at behandling af personoplys-
ninger altid skal være rimelig og saglig. I et tilfælde, som det,
der henvises til i dette spørgsmål, kan et sagligt formål bl.a. være
kundeservice eller administration i forbindelse med et løbende
aftaleforhold.
De omhandlede oplysninger vil som udgangspunkt udgøre al-
mindelige, ikke-følsomme personoplysninger, hvorfor det ret-
lige grundlag for tøjbutikkers behandling skal findes i databe-
skyttelsesforordningens artikel 6.
Der kan i den forbindelse henvises til databeskyttelsesforordnin-
gens artikel 6, stk. 1, litra a. Efter denne bestemmelse vil en be-
handling af personoplysninger være lovlig, hvis den registrerede
har givet samtykke til behandling af sine personoplysninger til
et eller flere specifikke formål.
Endvidere kan der henvises til databeskyttelsesforordningens
artikel 6, stk. 1, litra f. Efter denne bestemmelse vil en behand-
ling af personoplysninger være lovlig, hvis behandlingen er
nødvendig for, at den dataansvarlige eller en tredjemand kan
forfølge en legitim interesse, medmindre den registreredes inte-
resser eller grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder, der
kræver beskyttelse af personoplysninger, går forud herfor.
Tøjbutikker vil derfor kunne behandle oplysninger om en kun-
des tøjstørrelse, hvis vedkommende har givet sit samtykke til
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 47: Kopi af REU alm. del - svar på MFU spm. 253 om ministeren kan bekræfte, at daginstitutionen Idrætsbørnehuset på Frederiksberg pga. persondataforordningen skal gennemgå 6000 billeder og 335 videoer for at identificere et barn og sløre alle andre genkendelige børn, der optræder sammen med det ene barn, hvis forældre har fået aktindsigt i alt billed- og videomateriale, som institutionen ligger inde med, fra justitsministeren
det. Efter omstændighederne kan det også være, at behandlingen
kan ske på baggrund af en interesseafvejning. Dette kan være
tilfældet, hvor kendskab, herunder opbevaring af oplysningen
om tøjstørrelsen, er nødvendig af hensyn til den dataansvarliges
formål, samtidig med at undladelse af behandling af oplysnin-
gerne ikke vil være i de registreredes interesse.
Hverken efter databeskyttelsesforordningen eller databeskyttel-
sesloven gælder der en specifik grænse for, hvor længe person-
oplysninger må behandles. Det følger imidlertid af databeskyt-
telsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra c, at personoplysninger
skal være tilstrækkelige, relevante og begrænset til, hvad der er
nødvendigt i forhold til de formål, hvortil de behandles (»data-
minimering«). Endvidere følger det af databeskyttelsesforord-
ningens artikel 5, stk. 1, litra e, at personoplysninger skal opbe-
vares på en sådan måde, at det ikke er muligt at identificere de
registrerede i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt til
de formål, hvortil de pågældende personoplysninger behandles
(»opbevaringsbegrænsning«).”
Der henvises desuden til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 253
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
3