Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 46
Offentligt
2120304_0001.png
PRÆSTATIONS-
KULTUR OG
TRIVSEL I
FOLKESKOLEN
Politisk udspil
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Henvendelse af 9/12-19 fra Danmarks Lærerforening om udviklingen i børn og unges mentale trivsel og sundhed
2120304_0002.png
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Henvendelse af 9/12-19 fra Danmarks Lærerforening om udviklingen i børn og unges mentale trivsel og sundhed
2120304_0003.png
Indhold
Indledning: Præstationskulturens konsekvenser i skolen ...................................... 2
Baggrund: Trivsel og mental sundhed blandt børn og unge ................................... 3
Tema 1: Fællesskab, dannelse og præstationsfrie rum ......................................... 5
Tema 2: Karakterer og test ..................................................................................... 7
Tema 3: Dokumentationskrav og styring .............................................................. 10
Kolofon
Udgivet af: Danmarks Lærerforening, december 2019
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Henvendelse af 9/12-19 fra Danmarks Lærerforening om udviklingen i børn og unges mentale trivsel og sundhed
2120304_0004.png
Indledning:
Præstationskulturens
konsekvenser i skolen
En række undersøgelser peger på, at flere og flere børn
og unge rammes af psykisk mistrivsel og mentale hel-
bredsproblemer.
1
Nedsat mental sundhed er således et
af vor tids store sundhedsproblemer.
Udviklingen i børn og unges mentale trivsel og sundhed
er forværret siden 2000. Færre er rigtigt glade for deres
liv, mens flere døjer med forskellige former for mistrivsel
som nervøsitet og søvnproblemer
og værst står det til
for pigerne.
Årsagerne til denne udvikling er mange, men en vigtig
faktor er, at børn og unge i stigende grad oplever et præ-
stationspres. Hvad end det gælder præstationer i skolen,
uddannelsesvalg, udseende eller image på sociale me-
dier, så involverer det en række normer og idealer, som
mange børn og unge føler, at det kan være svært at leve
op til.
Nutidens samfund rummer en række strukturer og vær-
dier, der kræver af børn og unge, at de præsterer og
måler sig
med andre. Problemet er ikke, at børn er ”for
beskyttede” og ”uvante med at der stilles krav”, men
tværtimod, at de næsten hele tiden oplever, at de udsæt-
tes for præstationskrav, eksponeres og ikke beskyttes
nok!
Dette udspil har fokus på præstationskulturens gennem-
slag i folkeskolen
og på hvad vi kan gøre for at skabe
en bedre skole for børnene. En god skolegang er ikke
kun afgørende for børnenes trivsel her og nu, men også
for, hvordan de kommer til at klare sig som voksne.
Mental sundhed og trivsel i folkeskolen har stor be-
tydning for den enkelte unges faglige kunnen og ud-
vikling, deres selvopfattelse og selvværd samt for de-
res handlekraft og livsduelighed.
Danmarks Lærerforening ønsker, at alle elever skal trives
i den lokale folkeskole
såvel fagligt som personligt og
socialt. De skal forlade skolen som handlekraftige men-
nesker med tillid til og viden om egne evner og mulighe-
der. Skoletid har værdi i sig selv og skal også være en
”beskyttelsesfaktor”, der i respekt for hver enkelt individ
giver eleven ro til at udvikle sig, og øger deres chancer
for at få et godt og velfungerende liv.
Derfor giver vi i dette udspil en kort analyse af præstati-
onskulturens betydning for undervisningen i folkeskolen i
dag, ligesom vi giver en række bud på, hvad der skal til
for at løsne præstationskulturens greb om folkeskolen og
sikre det gode skoleliv for alle børn. For præstationskultu-
ren er ikke et uforanderligt vilkår
det er en kurs, vi kan
ændre.
Dette udspil har fokus på tre temaer, som tilsammen gi-
ver et billede af de mange problematikker, der knytter sig
til præstationskultur i folkeskolen.
Danmarks Lærerforening foreslår en vej mod bedre triv-
sel og mental sundhed for alle børn i folkeskolen:
1.
2.
Fællesskab, dannelse og præstationsfrie rum
Karakterer og test
Dokumentationskrav og styring
3.
1
Se fx Statens Institut for Folkesundhed -
Skolebørnsundersøgelsen
2018
(2019).
2
Præstationskultur & trivsesl i folkeskolen. Politisk udspil. November 2019 Danmarks Lærerforening
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Henvendelse af 9/12-19 fra Danmarks Lærerforening om udviklingen i børn og unges mentale trivsel og sundhed
2120304_0005.png
Baggrund: Trivsel og mental
sundhed blandt børn og unge
Børn og unge i en præstationskultur
Det er veldokumenteret, at stadigt flere børn og unge
lider af psykisk betonede symptomer som fx angst, irrita-
bilitet og nervøsitet. Udviklingen i forhold til nervøsitet er
særlig markant, da forekomsten i alle alders- og køns-
grupper her er steget 10-20 procentpoint i de sidste 12
år.
2
Ifølge Sundhedsstyrelsen er det i dag 23 pct. af pigerne
og 17 pct. af drengene i alderen 11 til 15 år, der viser
tegn på dårlig trivsel, mens en mindre gruppe på 8 pct. af
pigerne og 4 pct. af drengene lever et liv med meget
alvorlig psykisk mistrivsel.
3
Forskning peger på, at stigningen i forekomsten af tegn
på mistrivsel bl.a. er udtryk for, at de nye generationer er
under et stort pres. Børn og unge mødes af forventninger
om at skille sig ud, være i konstant bevægelse, udvikle
sig og præstere i top.
4
Der er således et stadigt stigende
pres på børn og unge for at præstere og være ’den bed-
ste udgave af sig selv’ i alle arenaer.
Forskere taler derfor om en cocktail af perfekthedskultur
og præstationskultur, som øger presset på og sårbarhe-
den blandt børn og unge. Børnene oplever det, som om
det er deres eget ansvar at håndtere presset, hvilket
forstærkes af omtalen af børn som ’curlingbørn’, der ikke
er vant til modgang, og derfor skal gøres mere ’robuste’.
Danmarks Lærerforening mener, at det er forfejlet alene
at placere ansvaret hos de unge og deres forældre selv.
Hvis der skal findes holdbare løsninger, som øger
trivslen hos børn og unge, så skal vi ikke individuali-
sere problemerne, men se på de vilkår, stukturer og
rammer, som skaber dem. Det gælder også i folke-
skolen.
Hvad med skolen?
Trivselsmålingerne viser, at de fleste børn og unge trives
i den danske folkeskole. Der er dog også mange børn og
unge, som oplever et stort pres fra skolen, og de bekym-
rer sig i stigende grad om fremtiden. En undersøgelse
blandt 8. klasses elever viser, at 74 pct. oplever, at de
indimellem, ofte eller hele tiden er pressede. Det gælder i
særlig grad pigerne, hvor næsten 30 pct. ofte eller hele
tiden føler sig pressede.
5
Den primære årsag er et sti-
gende præstationspres i folkeskolen.
Gennem de seneste år har der været forskellige former
for strukturændringer i skole- og uddannelsessystemet,
som påvirker skolens hverdag og eleverne. Test, eksa-
miner, uddannelsesparathedsvurderinger, elevplaner og
krav om tidlige valg af uddannelse og erhverv mm. har
rod i politisk besluttede rammer og strukturer i skole- og
uddannelsessystemet. Disse strukturændringer har med-
ført en præstationsstruktur og -kultur, der påvirker sko-
lens hverdag, medvirker til et ændret skole- og elevsyn
og presser eleverne.
Forskning har peget på, at forekomsten af dårlig trivsel er
steget i takt med indførelsen af omfattende test. De børn,
som er blevet testet hele deres liv, er også de børn, som
har markant dårligere trivsel og mental sundhed.
2
Skolebørnsundersøgelsen 2018
(Statens Institut for Folkesundhed
2019)
Psykisk mistrivsel blandt 11-15 årige
(Sundhedsstyrelsen 2011)
Karakterbogen
af Louw & Katznelson 2018 (Med henvisning til Peter-
sen 2016, Sørensen et al 2017 og Rosa 2014)
3
4
5
Pres på ungdomslivet
(Børnerådet 2018)
Præstationskultur & trivsesl i folkeskolen. Politisk udspil. November 2019 Danmarks Lærerforening
3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Henvendelse af 9/12-19 fra Danmarks Lærerforening om udviklingen i børn og unges mentale trivsel og sundhed
2120304_0006.png
Andelen af demotiverede elever stiger, idet jævne præ-
stationer i skolen ikke opleves som acceptable.
6
Det er
karaktererne 10 og 12, der stræbes efter. Samtidig gives
der karakterer tidligere og i flere fag og opgaver
en
udvikling, der ser ud til at forringe elevernes trivsel.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at de børn og unge,
som rammes af mistrivsel og mental usundhed ikke kan
isoleres til socialklasse 4 og 5. Præstationskulturen har kon-
sekvenser bredt blandt eleverne, og den fagligt stærke elev
kan således også opleve et stort pres for hele tiden at skulle
præstere i top.
7
6
Karakterbogen
(Louw & Katznelson 2018)
Oplæg i DLF af Betina Jacobsen og Iben Nørup, AAU (2019)
7
4
Præstationskultur & trivsesl i folkeskolen. Politisk udspil. November 2019 Danmarks Lærerforening
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Henvendelse af 9/12-19 fra Danmarks Lærerforening om udviklingen i børn og unges mentale trivsel og sundhed
2120304_0007.png
Tema 1: Fællesskab, dannelse
og præstationsfrie rum
Danmarks Lærerforening
foreslår
1.
2.
3.
4.
Styrk klassefællesskabet via klasselærerfunktionen
Prioritering af præstationsfrie rum
Styrk den gode skolestart
Den kommunale 10. klasse sikrer rum til fordybelse
og afklaring
Det er vigtigt at være opmærksom på for elevernes moti-
vation for at deltage i undervisningen. Jo flere måder ele-
verne kan motiveres på, særligt de udsatte børn og unge,
desto stærkere bliver de i forhold til at kunne overvinde
modstand og modstå præstationspres.
Gode relationer kan motivere eleverne til deltagelse, det
samme kan oplevelse af at
mestre
noget fagligt såvel
som fysisk, personligt og socialt. Det handler om at ople-
ve at være og blive god til noget og få øje på, at man ud-
vikler sig.
9
Der er gennem de seneste år sket en underprioritering af
undervisningsaktiviteter, som er orienterede mod me-
string. Dette er sket på bekostning af undervisningsaktivi-
teter, som er orienteret mod at præstere frem mod noget
som fx eksamen eller test. Præstationsorienteret under-
visning har i høj grad karakter af at være bundet op på et
ydre pligtbetonet krav, som er nødvendigt, når man skal
videre i systemet, have en uddannelse og et job.
10
En balance i undervisningen mellem det at præstere frem
mod noget og det at mestre noget i øjeblikket er nødven-
dig for at motivere eleverne og mindsker i sig selv præ-
stationspresset. Det er også vigtigt, fordi eleverne her-
med erfarer, at det er værdifuldt at være optaget af og
fordybet i egen læring, og at man kan lære af sine fejl og
ikke blot sammenligner egne præstationer med andres.
En for ensidig præstationsorientering betyder endvidere,
at lærerne sættes i et krydspres mellem det at få elever-
ne til at præstere og øge deres trivsel.
11
Folkeskolen har som central opgave at fremme hver
enkelt elevs alsidige udvikling. Det kræver en undervis-
ning med plads til at arbejde med børnenes almene
kompetencer.
Relationsarbejdet mellem lærer og elev er en katalysator
for elevens læring og trivsel, såvel fagligt som socialt og
personligt. Men samtidig med, at præstationspresset i
folkeskolen er steget over den seneste årrække, er læ-
rernes muligheder for at tage ansvar for elevernes trivsel
forringet.
Ændringen af klasselærerfunktionen og afskaffelsen af
klassens time har således fjernet elementer i folkeskolen,
der netop understøttede en tæt lærer-elev relation og
styrkede klassefællesskabet. Særlig i udskolingen sker
der en underprioritering af klassefællesskabet og relati-
onsarbejdet mellem lærer og elev, hvilket bl.a. er med til
at understøtte en manglende anerkendelse af særlige
behov hos eleverne.
8
9
Hvordan skaber man motivation for uddannelse blandt udsatte unge?
af Noemi Katznelson og Anne Görlich (CEFU 2017)
Ibid
Oplæg i DLF af Tekla Canger, KP (2018)
10
8
Marginaliserede unges fortællinger om skole og fritid
(Kaas og Canger
2018)
11
Præstationskultur & trivsesl i folkeskolen. Politisk udspil. November 2019 Danmarks Lærerforening
5
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Henvendelse af 9/12-19 fra Danmarks Lærerforening om udviklingen i børn og unges mentale trivsel og sundhed
2120304_0008.png
Danmarks Lærerforening mener
Det er vigtigt at sikre forhold, som konkret fremmer lære-
rens mulighed for at tage ansvar for undervisningen,
klassefællesskabet og elevens trivsel, og som sikrer den
gode relation mellem elev og lærer. Relationsarbejdet
mellem lærere og elever og eleverne imellem er afgø-
rende for undervisningens kvalitet og formidlingen af
undervisningens indhold, og kan derfor ikke udliciteres til
andre faggrupper. Lærernes muligheder for trivselsarbej-
de er blevet væsentlig reduceret i de senere år
der skal
prioriteres accept, tid og muligheder til dette arbejde.
Samtidig bør præstationspresset i folkeskolen mindskes
via et styrket fokus på dannelse og alsidig personlig ud-
vikling, som står centralt i dansk skoletradition. Frem for
at præstere skal der være mere plads til at eksperimen-
tere og mulighed for at fejle
for det er også vigtigt for at
lære og udvikle sig.
Der skal stilles krav om og skabes mulighed for at
etablere et professionelt samarbejde om overgangen.
Det gælder ikke mindst for socialt udsatte børn, der har
det sværest med overgange. Hvis børn allerede ved sko-
lestart oplever trivselsudfordringer, kan det betyde, at de
klarer sig dårligere i forhold til uddannelse og beskæfti-
gelse end andre.
12
Derfor bør der være en særlig opmærksomhed på udsat-
te og sårbare børn i overgangen fra daginstitution til sko-
le. En særlig handleplan for socialt udsatte børn, børn
med særlige behov eller børn, der reagerer på at starte i
skole, kan være et initiativ i den rigtige retning.
Forældresamarbejdet er også af afgørende betydning for
at sikre en god skolestart og det kan med fordel styrkes.
Forslag 4
Den kommunale 10. klasse skal sikre rum til
fordybelse og afklaring
Unge skal have lov at være i tvivl om, hvad de vil og have
mulighed for modning, både fagligt og socialt. De kom-
munale 10. klasser giver de unge tid til fordybelse og af-
klaring af deres uddannelsesvalg.
13
Det er vigtigt at bevare og styrke de kommunale 10. klas-
ser. Det vil på sigt styrke erhvervsuddannelserne, fordi
en stor andel af eleverne i de kommunale 10. klasser al-
lerede i dag netop vælger en erhvervsuddannelse.
10. klasse bør være fri af institutionsinteresser og hver-
ken være en forskole til erhvervsuddannelserne eller til
de gymnasiale ungdomsuddannelser.
10.klasse giver mulighed for at udvikle og styrke elever-
nes faglige, sociale og personlige kompetencer i over-
gangen til ungdomsuddannelser. For at styrke elevernes
trivsel fra grundskole til ungdomsuddannelserne er det
vigtigt at sikre 10. klasse som et frit valg for alle elever.
Danmarks Lærerforening foreslår
Forslag 1
Styrk klassefællesskabet via klasselærerfunktionen
Genindfør klasselæreren og klassens time, som blev
afskaffet med folkeskolereformen fra 2014. Det vil både
styrke fællesskabet og sikre en mere koordineret indsats
ift. sårbare elever. Desuden vil det øge elevinddragelsen
som er helt central for trivslen i skolen og for elevernes
demokratiske dannelse.
Forslag 2
Prioritering af præstationsfrie rum i undervisningen
Afsæt tid og ressourcer til såkaldt præstationsfrie rum og
lignende, som motiverer og engagerer til deltagelse,
fordybelse og selvforglemmelse i skolens dagligdag.
Præstationsfrie rum er undervisning, der er fri for øjeblik-
kelig bedømmelse, hvor undervisningens indhold og stof
er i centrum uden fokus på målstyring, synlig læring,
selvevaluering mv. Det er undervisning, hvor eleverne
fanges af faglig fordybelse, af øjeblikket og glemmer sig
selv. Det gælder både ekskursioner, lejrskoler og tvær-
faglige forløb samt undervisningsaktiviteter, som har
fokus på elevernes faglige, personlige, sociale og prakti-
ske kompetencer.
Forslag 3
Styrk den gode skolestart
Overgangen fra børnehaven til skolen skal styrkes. I
mange kommuner er samarbejdet mellem skole og dag-
institution sparet væk.
12
Trivselsudfordringer ved skolestart
(Vive 2019)
13
Link til undersøgelser om 10. klasse fra Danmarksevaluerings insti-
tut:
her
6
Præstationskultur & trivsesl i folkeskolen. Politisk udspil. November 2019 Danmarks Lærerforening
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Henvendelse af 9/12-19 fra Danmarks Lærerforening om udviklingen i børn og unges mentale trivsel og sundhed
2120304_0009.png
Tema 2: Karakterer og test
Danmarks Lærerforening
foreslår
5.
6.
Færre karakterer så sent som muligt
Afskaf eksamen
brug afgangsprøver
og årskarakterer
7.
Brug årskaraktererne som adgang til ungdoms-
uddannelser
8.
9.
Indfør ny karakterskala
Ny form for uddannelsesparathedsvurdering
Eleverne modtager standpunktskarakterer mindst to gan-
ge om året i 8., 9. og 10. klasse. I dag går de danske
skoleelever i folkeskolen til afgangseksamen, hvor eksa-
menskaraktererne sammen med årskaraktererne er me-
get afgørende for elevernes fremtidige muligheder og ret
til at vælge ungdomsuddannelse.
I skoleåret 2009/2010 blev obligatoriske nationale test
gennemført for første gang i folkeskolen. Målet med de
nationale test er tosidigt; dels at styrke evalueringskultu-
ren i folkeskolen og dels at have et ensartet værktøj, der
kan anvendes til at følge den faglige udvikling på lands-
plan. Dertil kommer kommunale og lokale test, som
kommuner og skoler beslutter at bruge som led i evalue-
ring af elevernes udbytte.
En undersøgelse fra Eurydice om de europæiske landes
brug af test i grundskolen viser, at Danmark i dag er et af
de lande i EU, der tester mest.
14
Brugen af karakterer og test
I folkeskolen bruges test og karakterer som målinger af
elevernes færdigheder og en bedømmelse af eleverne.
Bedømmelser af elevens færdigheder har altid været en
del af det danske skolesystem, men omfanget af karakte-
rer og test i folkeskolen er øget gennem årene. I dag
gives karakterer i alle fag og i forbindelse med uddannel-
sesparathedsvurderingen.
Med indførelsen af Fælles Mål blev undervisningen gjort
ensartet via centralt fastsatte mål. Den politiske intention
var at løfte det faglige niveau blandt de danske elever.
Sideløbende er der iværksat reformer af uddannelsessy-
stemet, hvor målet bl.a. har været at sikre, at alle unge
får en kompetencegivende ungdomsuddannelse. Refor-
merne har øget betydningen af karakterer for de unges
fremtidsplaner og muligheder, hvilket afspejler sig i ka-
rakterkravet på 02 til erhvervsuddannelser og 5 til de
gymnasiale uddannelser.
Hvad er konsekvenserne?
Forskning viser, at stigningen i dårlig mental trivsel er
sammenfaldende med indførelsen af omfattende test.
15
De børn, som er blevet testet hele deres liv, er også de
børn, som har dårligst trivsel og mental sundhed.
Ifølge Børnerådets
undersøgelse ’Pres på ungdomslivet’
oplever mange unge ikke mindst et stort pres fra skolen.
De unge peger selv på, at presset er forbundet med de-
res præstationer i skolen i forbindelse med bl.a. frem-
læggelser, lektier, karakterer og test.
14
Tilstandsrapport om uddannelse Danmark
(EU-kommisionen 2018)
https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/document-
library-docs/et-monitor-report-2018-denmark_da.pdf
Oplæg i DLF af Betina Jacobsen og Iben Nørup, AAU (2019)
15
Præstationskultur & trivsesl i folkeskolen. Politisk udspil. November 2019 Danmarks Lærerforening
7
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Henvendelse af 9/12-19 fra Danmarks Lærerforening om udviklingen i børn og unges mentale trivsel og sundhed
2120304_0010.png
Jævne præstationer i skolen opleves ikke længere som
gode nok. Det er karaktererne 10 og 12, der stræbes
efter. Og karakterne indskriver sig i en præstationskultur,
som kombineret med en perfektionskultur, øger antallet
af demotiverede elever
16
og øger presset og sårbarhe-
den blandt de unge.
Ligeledes er der de senere år sat fokus på, at alle skal
lære mere på kortere tid. Således forventes eleverne at
have nået målene for 9. klassetrin allerede i 8. klasse.
Et for stort fokus på karakterer kan være kontraproduktivt
ift. at højne elevernes faglige standpunkt. Det kan såle-
des gå ud over læringen, når elever bliver mere optaget
af at præstere i egne, andres og lærerens øjne end af at
udvikle evner og færdigheder.
Samtidig sker der en instrumentalisering af undervisnin-
gen, hvor fokus på læringsudbyttet tilsidesættes for målet
om den gode karakter. Instrumentaliseringen slår igen-
nem hos lærere, da de nationale test medfører et fokus
på at forberede eleverne på testene i ugerne op til test-
dagen. Denne ’teaching to the test’
er praksis mange
steder på landets skoler og medvirker til at cementere
præstationskulturen. I mange kommuner lægges unødigt
stort pres på eleverne ved at gøre frivillige test obligatori-
ske, bl.a. er brugen af de frivillige nationale test steget
med 33 procent.
17
Endelig skaber uddannelsesparathedsvurderingen, som
især lægger vægt på karakterer, også bekymring og pres
hos de unge.
18
Mere end 28 pct. af eleverne i 8. klasse
vurderes i dag som ikke uddannelsesparate, og disse
elever oplever et ekstra præstationspres i folkeskolens
sidste år.
19
En cocktail af præstationskultur og perfekthedskultur
påvirker således på mange måder børnenes læringsori-
entering, kompetenceudvikling og mentale sundhed.
20
Danmarks Lærerforening mener
Danmarks Lærerforening mener, at sammenhængen
mellem elevernes trivsel og antallet af test og brugen af
karakterer skal tages alvorligt, hvis vi ønsker at forbedre
børnenes trivsel og mentale helbred. Skoletid fylder me-
get i et børneliv, og skolen må ikke ofre børns trivsel for
test og karakterernes skyld.
Specifikt mht. uddannelsesparathedsvurderingen er det
positivt, at regeringen lægger op til, at den afskaffes i sin
nuværende form. Omvendt er det i elevens interesse at
få en form for vurdering,
hvis
den er forbundet med en
opfølgning, hvor eleven modtager en ekstra indsats i for-
hold til evt. udfordringer.
På den baggrund foreslår vi, at omfanget og brugen af
karakterer og test i folkeskolen revideres og nytænkes.
Danmarks Lærerforening foreslår
Forslag 5
Færre karakterer så sent som muligt
Omfanget af karakterer bør begrænses til færre fag og
der skal kun gives årskarakter i 8.-9.klasse. Det vil give
plads til folkeskolen som øveskole med plads til oriente-
ring mod mestring og et fokus på at opnå forståelse og
interesse for egen læreproces.
Forslag 6
Afskaf eksamen
brug afgangsprøver og årskarakte-
rer
Med de seneste EUD- og gymnasiereformer er folkesko-
lens afgangsprøver erstattet af eksaminer, som har fået
direkte betydning for elevernes adgang til optagelse på
en ungdomsuddannelse. Tidligere spillede standpunkts-
karakterer og årskarakterer den væsentligste rolle, når en
elevs faglige niveau skulle vurderes i forbindelse med
valg af ungdomsuddannelse. Disse karakterer opleves
som langt mere retfærdige og mindre tilfældige end en
karakter opnået ved en eksamen, bl.a. fordi de giver mu-
lighed for en helhedsvurdering, forholder sig til elevens
indsats i alle fagenes aspekter og ikke kun i de dele af
fagene, som gøres til genstand for en test/eksamen.
Man kan med fordel afprøve forsøg og nytænke af-
gangsprøverne, så de harmonerer bedre med undervis-
ningens indhold og arbejdsformer.
16
Karakterbogen
(Louw og Katznelson 2018)
17
33 procent flere test på fire år: Skolers brug af nationale test eksplo-
derer
(Altinget, Lessel 2019)
Pres på ungdomslivet
(Børnerådet 2018)
18
19
Uddannelsesparathed i 8. klasse - Unges vej mod ungdomsuddannel-
se
(EVA 2017)
Karakterbogen,
s.9 (Louw og Katznelson 2018)
20
8
Præstationskultur & trivsesl i folkeskolen. Politisk udspil. November 2019 Danmarks Lærerforening
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Henvendelse af 9/12-19 fra Danmarks Lærerforening om udviklingen i børn og unges mentale trivsel og sundhed
2120304_0011.png
Forslag 7
Brug årskarakterer som adgang til ungdomsuddan-
nelser
Der bør flyttes fokus fra elevernes præstationer ved ek-
samen til et helhedsskøn af elevens færdigheder og
kundskaber. Helhedsskønnet kan gives i form af årska-
rakterer i visse fag ift. elevens færdigheder, kundskaber,
sociale kompetence og alsidige udvikling, og det kan
være adgangsgivende til ungdomsuddannelserne.
Forslag 8
Indfør ny karakterskala
Karakterskalaen skal erstattes med en ny karakterskala,
som fremmer elevernes motivation og som har fokus på
elevernes fremgang og vækst.
Den nuværende karakterskala er en såkaldt mangelskala
med fokus på elevens fejl og mangler, som er med til at
øge presset på elevens præstationer. Eleven bedømmes
ud fra det, som de ikke kan, og honoreres ikke ud fra det,
som de rent faktisk kan. Derudover er der store spring og
forskellig afstand mellem de enkelte karakterer. Fx fra 4
til 7 og fra 10 til 12. Gode resultater som fx 4 og 7 under-
vurderes og accepteres ikke af eleverne som ’gode’, og
elever, der har forbedret sig væsentligt, kan opleve, at
indsatsen ikke honoreres på fair vis.
21
Derfor bør der udvikles en karakterskala til brug i grund-
skolen. Det er mere væsentligt, at det karaktersystem,
som bruges i folkeskolen er motiverende, gennemskue-
ligt og retfærdigt for eleverne end at det er genkendeligt i
andre uddannelsesinstitutioner.
Forslag 9
Ny form for uddannelsesparathedsvurdering
Det vil være en hjælp for eleven med en ny form for vur-
dering, der vægter karakterer lavere, giver ret til eventuel
opfølgende indsats og er forbundet med mere omfatten-
de vejledning, hvor alle elever også kan udfordres på
deres valg af uddannelse, så uddannelsesvalget bliver
så kvalificeret som muligt.
21
Evaluering af 7-trinsskalaen
(EVA 2019)
Præstationskultur & trivsesl i folkeskolen. Politisk udspil. November 2019 Danmarks Lærerforening
9
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Henvendelse af 9/12-19 fra Danmarks Lærerforening om udviklingen i børn og unges mentale trivsel og sundhed
2120304_0012.png
Tema 3: Dokumentationskrav og
styring
Danmarks Lærerforening
foreslår
10. Afskaf sprogprøverne
11. Afskaf reglerne om at trække forældre i ydelser i
tilfælde af højt fravær
12. Styrk samspillet mellem skole og hjem
13. Styrk trivselsfremmende indsatser
lav den
nationale trivselsmåling om
14. Styrk evalueringskulturen
15. Test er først og fremmest et pædagogisk værktøj
for læreren
Gennem årene er der sket en øget grad af individualise-
ring i skolen, hvilket kommer til udtryk gennem standardi-
serede elevplaner, individuelle målsætninger for elever
og test af elevers læring. Disse forandringer er sket pa-
rallelt med, at elevernes mentale sundhed er væsentligt
forringet.
Lærere og børnehaveklasseledere oplever, at mere og
mere arbejde skal dokumenteres, og at der er for få res-
sourcer til at hjælpe børn med behov for støtte. Samtidig
presses de ansatte i skolen af, at der er et udtalt krav om,
at eleverne skal klare sig bedre.
Både skoleledere, lærere og børnehaveklasseledere op-
lever, at den kommunale målstyring er øget siden folke-
skolereformen i 2014.
22
Skoleledere oplever, at de skal lede mere opad og be-
tragter samarbejdet med forvaltninger som en eksa-
menssituation, hvor de skal kunne præstere data på
snævre resultater for forvaltningen.
23
Der er et stort fokus på kvalitet og faglighed i folkeskolen,
samtidig med at der i stigende grad stilles skærpede
centrale krav til, hvordan skolen skal løse sine opgaver.
Det sker i høj grad ud fra et styringsparadigme, hvor
skolerne pålægges detaljeret brug af elevplaner, læ-
ringsmåling via test af elevers læring, valg af fælles digi-
tale platforme, deltagelse i kommunale konceptuelle
udviklingsprojekter, trivselsmålinger, afrapporteringer mv.
Kommunerne har øget antallet af test, og samtidig er
uddannelsesparathedsvurderingen rykket fra 9. klasse til
8.klasse. Der er kommet flere eksamensfag til, tidligere i
skolen, og der er indført prøve i de praktisk/musiske
valgfag allerede i 8. klasse.
Rammerne for at drive skole er således blevet mere
snævre i takt med, at dokumentationskravene er vokset.
Det øgede fokus på måling af individets præstationer og
efterfølgende færd i uddannelsessystemet har negativ
betydning for nogle elevers motivation og oplevelse af
ikke at slå til
det går særligt ud over de elever, der ikke
motiveres og engageres gennem målinger og præstatio-
ner.
10
Danmarks Lærerforening mener
Danmarks Lærerforening mener, at den centrale styring
af folkeskolen og voksende dokumentationskrav påvirker
kvaliteten af undervisningen i negativ retning og ind-
snævrer lærerens handle- og råderum. Undervisningen
instrumentaliseres i et forsøg på at gøre eleverne klar til
test, eksamener og videre uddannelse.
Vi skal styrke skolen og lærerens professionelle råderum,
så der skabes balance i skolens hverdag og i undervis-
ningen. Eleverne skal gennem motiverende undervisning,
der balancerer mellem præstation og mestring, opleve, at
de dur og dermed får tillid til egne evner og værd.
22
Skoleledernes oplevelse af folkeskolereformens fjerde år
(VIVE 2018)
23
Samarbejdet mellem forvaltning og skoleledelse om elevernes læring
og trivsel
(EVA 2017)
Præstationskultur & trivsesl i folkeskolen. Politisk udspil. November 2019 Danmarks Lærerforening
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Henvendelse af 9/12-19 fra Danmarks Lærerforening om udviklingen i børn og unges mentale trivsel og sundhed
2120304_0013.png
Danmarks Lærerforening foreslår
Forslag 10
Afskaf sprogprøverne
Sprogprøverne i folkeskolen betyder, at elever kan dum-
pe i børnehaveklassen. Det er centralt besluttet, at sko-
len skal måle barnets præstationer, inden barnet overho-
vedet er startet i 1. klasse. Der er indført adgangskrav for
at fortsætte i skolen efter børnehaveklassen. En sådan
skolestart, hvor elever frasorteres, er demotiverende.
Vurderingen af barnets skoleparathed bør ikke baseres
på test af barnets færdigheder, men på en helhedsvurde-
ring af barnet, som er udarbejdet i et samarbejde mellem
forældre, institution og skole. Hvis de ansatte i skolen
bliver kontrollører frem for samarbejdsparter, ødelægges
de gode relationer mellem lærer, elev og hjem. Børn og
deres forældre skal være trygge ved skolen, og børn
med sproglige udfordringer skal have den støtte, som de
har brug for
uanset
hvilken klasse eller skole de går i
og uafhængigt af hvor de bor.
Forslag 11
Afskaf reglerne om at trække forældrene i ydelser i
tilfælde af højt fravær
Målet med denne del af ghettopakken er at nedbringe
ulovligt skolefravær. Problemet er blot, at det rammer
børn i problemer, og dermed udsætter børn, som i forve-
jen er i risiko for marginalisering, for yderligere pres.
Børn skal ikke ansvarliggøres for familiens økonomi. Det
er ikke et skridt mod bedre mental sundhed, læring og
trivsel.
Derudover er det meget dyrt jf. det sociale klagenævn,
der forventer store udgifter, som følge af stor stigning i
antallet af klager. Disse ressourcer kan bruges bedre
ude på skolerne til indsatser, som rent faktisk hjælper
børnene.
Forslag 12
Styrk samspillet mellem skole og hjem
Med indførelsen af digitale læringsplatforme er kommu-
nikationen mellem skole og hjem i høj grad gjort digital.
Brug af digital elevplan, kontaktbog, ugeplaner, informa-
tionsopslag, lektiebog mm. opleves ofte som envejs-
kommunikation, og nogle forældre opgiver på den bag-
grund samarbejdet og kommunikationen med skolen.
24
Der er brug for at vende tilbage til en mere dialogoriente-
ret samtale, så alle forældre og elever føler sig trygge
ved samarbejdet.
Det er lærere, forældre og elever, som sammen styrker
den gode dialog om barnets fortsatte faglige, personlige
og social udvikling
til fordel for bedre trivsel.
Forslag 13
Styrk trivselsfremmende indsatser
lav den
nationale trivselsmåling om
Der bruges uforholdsmæssig meget mere tid og ressour-
cer på at generere data end på indsatser, der rent faktisk
gavner elevernes trivsel.
Disse ressourcer kan i stedet bruges på trivselsfremmen-
de indsatser tæt på eleverne og i større overensstem-
melse med klassens og elevernes behov. Både ressour-
cer og viden om hvilke kontekstafhængige indsatser der
gavner, skal tættere på praksis.
Forslag 14
Styrk evalueringskulturen
Der er brug for en styrket og ændret evalueringskultur i
folkeskolen, så der fremover er sammenhæng mellem
undervisningen og de valgte evalueringsformer. De nati-
onale test blev i sin tid indført for at styrke evalueringskul-
turen, men har ikke løftet denne opgave.
I folkeskolen skal elevernes udbytte af undervisningen
evalueres og bedømmes på et retfærdigt og gennemsig-
tigt grundlag, så eleverne forberedes til at kunne indgå i
samfundet og til at kunne træde ind i et videre uddannel-
sesforløb.
Det er et stort arbejde at forlade én evalueringskultur til
fordel for en bedre.
Der er brug for i langt højere grad at
have fokus på elevernes fremskridt og deres faglige, so-
ciale og personlige udvikling end blot på opnåede resul-
tater.
Danmarks Lærerforening stiller sig gerne til rådighed for
at indgå i et konstruktivt samarbejde om denne vigtige
opgave.
Forslag 15
Test er først og fremmest et pædagogisk redskab for
læreren
De nationale test skal erstattes af bedre pædagogiske
redskaber, som kan hjælpe lærere med løbende at tilret-
telægge elevernes undervisning bedst muligt. Mange
kommuner har gode erfaringer med pædagogiske test,
som måler den enkeltes elevs faglige niveau og progres-
sion, særligt i dansk og matematik.
Danmarks Lærerforening vil gerne drøfte, hvordan test-
redskaber kan gøres meningsfulde til gavn for elevernes
faglige udvikling og trivsel.
24
Samspil mellem skole og hjem
(Aksevoll 2018)
Præstationskultur & trivsesl i folkeskolen. Politisk udspil. November 2019 Danmarks Lærerforening
11
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Henvendelse af 9/12-19 fra Danmarks Lærerforening om udviklingen i børn og unges mentale trivsel og sundhed
Litteraturliste
Statens Institut for Folkesundhed (2018):
Skolebørnsundersøgelsen 2018
Sundhedsstyrelsen (2011):
Psykisk mistrivsel blandt 11-15 årige
Louw & Katznelson (2018):
Karakterbogen
Børnerådet (2018):
Pres på ungdomslivet
Kaas og Canger (2018):
Marginaliserede unges fortællinger om skole og fritid
Noemi Katznelson og Anne Görlich (2017):
Hvordan skaber
man motivation for uddannelse blandt udsatte unge?
VIVE (2019):
Trivselsudfordringer ved skolestart
Danmarks Evalueringsinstitut (2018):
Valget af 10. klasse
Danmarks Evalueringsinstitut (2018):
Derfor vælger de unge
10. klasse - og det de vil bagefter
Europa-Kommissionen (2018):
Tilstandsrapport om uddannelse Danmark
Altinget, Lessel (2019):
33 procent flere test på fire år:
Skolers brug af nationale test eksploderer
Danmarks Evalueringsinstitut (2017):
Uddannelsesparathed i
8. klasse - Unges vej mod ungdomsuddannelse
Danmarks Evalueringsinstitut (2019):
Evaluering af 7-trinsskalaen
VIVE (2018):
Skoleledernes oplevelse af folkeskolereformens fjerde år
Danmarks Evalueringsinstitut (2017):
Samarbejdet mellem
forvaltning og skoleledelse om elevernes læring og trivsel
Aksevoll (2018):
Samspil mellem skole og hjem
12
Præstationskultur & trivsesl i folkeskolen. Politisk udspil. November 2019 Danmarks Lærerforening
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Henvendelse af 9/12-19 fra Danmarks Lærerforening om udviklingen i børn og unges mentale trivsel og sundhed BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Henvendelse af 9/12-19 fra Danmarks Lærerforening om udviklingen i børn og unges mentale trivsel og sundhed
2120304_0016.png
DANMARKS LÆRERFORENING
Vandkunsten 12
1467 København K
Telefon: 33 69 63 00