Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 40
Offentligt
2113486_0001.png
Stenløse, den 24. september 2019
Vedr. revidering af prøvevilkår for idrætsfaget i Bekendtgørelse om folkeskolens prøver
Kære uddannelsesordfører,
Vi er en gruppe af forældre til børn med muskelsvind i alderen 6 til 16 år. Vi skriver til dig, fordi vi er blevet
opmærksomme på, at man i Børne- og undervisningsministeriet arbejder på at ændre den nuværende
bekendtgørelse om folkeskolens prøver - herunder prøvevilkår for idrætsfaget for elever med betydelig og
varigt nedsat funktionsevne med massive, sammensatte hjælperbehov.
Som el-kørestolsbrugere med stærkt nedsat muskelkraft i hele kroppen, behov for praktisk hjælp til stort set
alt og med forskellige varianter af respiratorisk hjælp tilhører vores børn denne ganske lille gruppe af elever.
Det glæder os derfor meget, at man fra politisk side tager fat på at ændre de nuværende prøvevilkår, som
stiller vores børn væsentligt dårligere end deres ikke-handicappede klassekammerater, og som i værste
fald kan medføre, at vores børn mister muligheden for at opnå retskrav på optagelse på en gymnasial
ungdomsuddannelse.
Imidlertid er vi stærkt bekymrede over de foreslåede ændringer i prøvevilkår for idrætsfaget, som på
nuværende tidspunkt er sendt i høring. Og vi sender dette brev, i håb om at du vil tale vores børns sag i
denne sammenhæng.
Fortsat diskrimination
Såfremt man, således som det fremgår af det nuværende udkast til en revideret bekendtgørelse, vælger at
fastholde, at gruppen af børn med svære funktionsnedsættelser kun kan
”fritages fra at blive bedømt på de
kropslige færdigheder i prøven i idræt”
(§33 stk.1) og derved fortsat skal aflægge eksamen i den teoretiske
del af faget i form af en eksamination i
”sammensætning af praksisprogram og idrætsfaglig viden”
(høringsbrev af 5. september 2019) opnår man ikke den ligestilling, som med den foreslåede ændring
formodentlig er tilsigtet.
Vores børn vil med det nuværende høringsforslag fortsat blive udsat for diskrimination. En central årsag
hertil er, at de ikke vil have adgang til den samme undervisning i idrætsfagets teori som deres
klassekammerater. Dette skyldes, at teoriundervisningen som oftest indgår som en integreret del af den
praktiske undervisning. Det ses fx i relation til teoretiske emner såsom at ”mestre
regler fra såvel individuelle
som holdidrætter”, ”diskutere indhold og kvaliteter i nye og gamle former for fysisk aktivitet” og ”redegøre
for målrettede træningsprogrammer og træningsformer, herunder aerob og anaerobt arbejde”-
som alle er
eksempler på trinmål for faget idræt efter 9.klassetrin. Dét at eksaminere vores børn i sammensætningen af
et praksisprogram og i idrætsfaglig viden som eksempelvis ovenstående vil således være diskriminerende
alene ved det faktum, at de simpelthen ikke vil have mulighed for at tilegne sig samme faglige fundament
som udgangspunkt for en sådan eksamen som deres klassekammerater.
Hertil kommer at en mundtlig prøve i form af en samtale, som
”forløber som en idrætsfaglig dialog med
udgangspunkt i elevernes praksisprogram...”
(Bilag 1 til udkastet til den reviderede bekendtgørelse, kapitel
15, 15.9) vil virke meningsløs og dekontekstualiseret for børn som vores. Dels fordi de netop ikke i det
daglige deltager i og ej heller vil blive eksamineret i praksisdelen i idræt, dels fordi deres udgangspunkt for
at tilegne sig viden om fx kropslige færdigheder, bevægelsesmønstre, koreografier, samspil mellem
retninger og planer i egen bevægelse og gruppens bevægelser (jf. trinmål for faget idræt) er stærkt
begrænset som et resultat af deres massive funktionsnedsættelser.
Foreslåede eksamensform er ikke realistisk
Løsningen i forhold til vores børns manglende muligheder for at tilegne sig teoretisk idrætsfaglig viden er
ikke at afkræve, at denne lille gruppe af stærkt funktionsnedsatte børn skal sidde med på sidelinjen i alle
idrætstimer, for at de derved kan forsøge at få adgang til fagets teoriundervisning og således søge at opnå
et rimeligt grundlag for at kunne gå til eksamen.
Der vil dels være adskillige idrætstimer, hvor dette ikke er fysisk muligt for vores børn, fx når undervisningen
foregår udendørs i efterårs- og forårsmånederne, hvor det ofte er for koldt for børnene at være ude og
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 40: Henvendelse af 26/11-20 fra Muskelsvindfonden om idrætsundervisning for elever med handicap
derfor risikabelt i forhold til sygdom som fx lungebetændelse.
Dels vil et sådant krav om tilstedeværelse uden mulighed for reel deltagelse være direkte stigmatiserende
for vores børn. Her vil forsøget på inklusion føre til eksklusion samt en konsolidering af vores børns allerede
stærkt etablerede viden, om alt det de ikke kan i forhold til deres klassekammerater.
Et isoleret intensivt kursus i idrætsteori er heller ikke en mulig løsning på vores børns udfordringer med at
kunne erhverve sig idrætsteoretisk viden. For teorien er jo netop tæt koblet til og en integreret del af
idrætsfagets praksisdel, således som det også så fint illustreres ved trinmålene.
Løsningsmodel
Et opgør med de nuværende diskriminerende prøvevilkår i idrætsfaget kræver således, at den lille gruppe af
stærkt funktionsnedsatte børn med massive hjælperbehov - herunder vores børn - får fuld dispensation fra
idrætseksamen og mulighed for at aflægge prøve i et andet fag. Kun derved sidestilles de med deres
jævnaldrende ikke-handicappede kammerater.
Vi håber derfor meget, at du vil hjælpe os med at gøre opmærksom på nødvendigheden af, at den
midlertidige dispensationsordningen i forbindelse med sommereksamen 2019 (jf. cirkulæreskriv af april
2019) gøres permanent for at sikre et opgør med den uddannelsesmæssige diskrimination, som både de
eksisterende og foreslåede reviderede prøvevilkår for idrætsfaget medfører for vores børn.
Såfremt der er ønske herom, deltager vi gerne i et møde (også med nogle af vores børn), hvor vi kan
bidrage med vores viden og forklare yderligere omkring behovet for en fuld dispensationsordning for
gruppen af børn med svære funktionsnedsættelser og massive hjælperbehov.
Med venlig hilsen
Lise Danelund
Mor til Thore, 11 år
Christian Skytt
Far til Alexander, 16 år
Julie Ehnhuus Sommer
Mor til Marcus, 7 år
Camilla Sørensen
Mor til Malthe, 11 år
John Guldborg Hansen
Far til Johanne, 9 år
Tanja Aaen Axelsen
Mor til Ida, 8 år
Allan Hjort Nejmann
Far til Karla, 7 år
Jan Møller Hansen
Far til Johanne, 12 år
Nicolai Schmidt
Far til Eva, 12 år
Atle Strømstad,
Far til Sejr, 10 år
Signe Pedersen
Mor til Sebastian, 11 år
Jens-Christian Hansen
Far til Isabella, 9 år
Ole Tofteby Knudsen
Far til Naya, 11 år
Victoria Nielsen,
Mor til Magnus, 9 år
Jane Brostrøm,
Mor til Maise, 9 år
Jasmina Karacic
Mor til Alma, 10 år
Thomas Stange
Far til Gustav, 11 år
Peter Vognsen,
Far til Albin, 12 år
Sune Rugbjerg
Far til Hermod, 11 år
Randi Tolstrup,
Mor til Casper, 14 år
Helen Kehler
Mor til Laura, 14 år
Karina Henriette Terp Hein Threm
Mor til Clara, 13 år
Anne Mette Warberg-Kähler
Mor til Sarah, 10 år
Anja Martina Lassen,
Mor til Noah, 12 år
Stine Breinholt Sloth
Mor til Sander, 7 år
Suzet Becher Petersen
Mor til Josephine, 6 år
Niels Peter Giliamsen
Far til Victor, 8 år
Thorvald Byskov Aagaard
Far til Troels, 15 år
Poul Erik Jensen Tolstrup
Far til Lea, 9 år
Birgitte Telling Enevoldsen
Mor til Tobias & Sebastian, 11 år
Kontaktperson:
Lise Danelund
Natalievej 3
3660 Stenløse
tlf. +45 61337376
mail: [email protected]