Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 4
Offentligt
2083522_0001.png
F
i N AN SM I N 151 E R I ET
Hovedbevægelser på finanslov
forslaget for 2020
i forhold til finansloven for 2019
September 2019
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 4: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Børne- og Undervisningsudvalgets arbejdsområde
2083522_0002.png
Side 2 af 37
FFL2O sammenlignet med FL19
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne
finanslovforslaget for finansåret 2020
sammenlignet med finansloven for 2019 inden for hvert ministerområde samt for fællespa
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punkiform med henblik p en kortfattet beskrivelse af de
storste ændringer i forhold til finansloven for 2019. For hvert punkt henvises til den rele
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2020.
Oversigten medtager de hovedkond på flnanslovforslaget for 2020, der ændres med mere
end 20 pct. samddig med, at ændringen udgør mindst 20,0
mio. kr. i forhold til 2019 (B
året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt
i
følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Ovrige storre ændringer
Denne redegorelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2020 skal ses i sam
menhæng med Betænknùg
over
finanstovfors/aget
for 2020 iforliold titfinanslo ven for 2019, der in
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2019 til finanslov
forslaget for 2020.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 4: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Børne- og Undervisningsudvalgets arbejdsområde
2083522_0003.png
Side 22 af 37
§
20.
Børne- og Undervisningsministeriet
Nje
initiativer
Mindreudgiften på 164,3 mio. kr. skyldes, at pulje for elevloft (“skolepuljen”) tilbagerul
les, hvorfor bevillingen bortfalder i 2020
(
20.29.13.).
Reserver
• Mindreudgiften på 377,2 mio. kr. skyldes, at en række reserver på kontoen er udmøntet
som led i Äftale mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2020, mens
udmontning af negative budgetreguleringer som følge af hhv. Aftale mellem den davæ
rende VLAK-regering, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og
Radikale Venstre om bedre veje til uddannelse og job af oktober 2017 og Aftale mel
lem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti om Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed ju
steringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel folkeskole af januar 2019 udestår.
Der er desuden indbudgetteret en negativ budgetregulering på 50,0 mio. kr. i 2020 til at
finansiere et bevfflingsløft af 20.98.31 Specialpædagogisk støtte mv.
(
20.11.79.).
-
øvnge storre ændrinåer
• Merudgiften på 82,4 mio. kr. skyldes den beviilingsprofil, som fremgår af Aftale mellem
den daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti om finansloven for 2019 af no
vember 2018
(
20.21 .04.).
I’vlindreudgiften på 84,9 mio. lis. skyldes den beviffingsprofil, som fremgår af Aftale
mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det
Radikale Venstre om Stærke dagtilbud af juni 2017
(
20.21.22.).
Merudgiften på 61,4 mio. kr. skyldes primært bevillingsprofilen for puljen til fremme af
erhvervsuddannelsernes kvalitet
(
20.38.11.).
Mindreudgiften på 375,2 mio. lie. skyldes oprettelsen af den forberedende grundud
dannelse (FGU), hvormed aktiviteten på produktionsskoler fra 1. august 2019 overgår
til FGU
(
20.51.11.).
Mindreudgiften på 105,6 mio. kr. skyldes oprettelsen af den forberedende grundud
dannelse (FGU), hvormed aktiviteten på produktionsskoler fra 1. august 2019 overgår
til FGU
(
20.51.12.).
Mindreindtægten på 117,0 mio. lie. skyldes oprettelsen af den forberedende grundud
dannelse (FGU), hvormed aktiviteten på produktionsskoler fra 1. august 2019 overgår
til FGU. Som følge heraf er aktiviteten i 2019, der udgør grundlaget for det kommunale
bidrag i 2020, budgetteret til 7/12 af et år samt afløb fra elever, der
jf.
overgangsbe
stemmelserne deltager på den gamle produktionsskoleordning efter 1. august 2019
(
20.5 1.13.).
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 4: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Børne- og Undervisningsudvalgets arbejdsområde
2083522_0004.png
Side 23 af 37
Mindreudgiften på 34,0 mio. kr. skyldes oprettelsen af den forberedende grunduddan
nelse (FGU), hvormed aktiviteten på erhvervsgrunduddannelsen fra 1. august 2019
overgår til FGU
(
20.52.01.).
Mindreudgiften på 160,9
mio.
kr. skyldes oprettelsen af den forberedende grundud
dannelse (FGU), hvormed aktiviteten på kombineret ungdomsuddannelse
fra
1. august
2019 overgår til FGU
(
20.53.01.).
Merudgiften på 748,8 mio. kr. skyldes, at der i 2020 er afsat bevilling til unden’isnings
udgifter til et helt finansår, modsat 2019, hvor bevillingen afspejlede, at den forbere
dende grunduddannelse (FGU) blev oprettet pr. 1. august 2019
(
20.55.01.).
Merudgiften på 109,7 mio. kr. skyldes, at der i 2020 er afsat bevilling dl undewisnings
udgifter til et helt finansår, modsat 2019, hvor bevUlingen afspejlede, at den forbere
dende grunduddannelse (FGU) blev oprettet pr. 1. august 2019
(
20.55.02.).
Merudgiften på 379,9 mio. kr. skyldes, at der i 2020 er afsat bevilling til undervisnings
udgifter til et helt finansår, modsat 2019, hvor bevillingen afspejlede, at den forbere
dende grunduddannelse (FGU) blev oprettet pr. 1. august 2019
(
20.55.03.).
Merindtægten på 714,6 mio. kr. skyldes, at den forberedende grunduddannelse (FGU)
blev oprettet pr. 1. august 2019. Det kommunale bidrag i 2020 er baseret på aktiviteten
i 2019, og 2020 er derfor det første år, hvor der indbetales kommunalt bidrag til FGU
(
20.55.04.).
Merudgiften på 79,5 mio. kr. skyldes en stigning i bevillingen til implementeringsunder
støttende initiativer for den forberedende grunduddannelse (FGU). Udgiftsprofilen af
spejler, at 2020 er det første hele år for uddannelsen, idet den blev oprettet pr. 1. august
2019
(
20.55.10.).
Merudgiften på 81,5
mio.
kr. skyldes primært, at der er givet et étårigt bevillingsloft i
2020, som er 55,4 mio. kr. større end det midlertidige løft i 2019 på 9,6 mio. kr. Bevil
lingsloftet er givet med henblik på at håndtere stigende udgifter til specialpædagogisk
støtte på ungdomsuddannelserne. Desuden er der i 2020 en fuld indfasning af SPS
ordningen på det forberedende område og voksen- og efteruddannelsesområdet som
følge af Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Fol
keparti, Alternativet,
Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmontning af
satspuljen for 2018 af november 2017
(
20.98.31.).
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 4: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Børne- og Undervisningsudvalgets arbejdsområde
2083522_0005.png
Et
N AN 5 M I N I ST E RI ET
Betænkning over
finanslovsforslaget for 2020 i forhold
til finansloven for 2019
September 2019
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 4: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Børne- og Undervisningsudvalgets arbejdsområde
2083522_0006.png
62
Mio. kr.
2019
2020
Ændring
§
20. Burne- og Undervisningsministeriet
190,2
177,8
-12,4
20.11.01. Departementet
(Drifisbev.)
Nettoudgift
Mindreudgiften skyldes primært nettobevillings
overførsel til ministeriets styrelser som led i orga
nisationsændringer og implementering af en række
reformer på ministeriets område samt faldende
bevilling på dagtilbudsområdet, der er overført
som følge af kongelig resolution af27.juni 2019.
20.11.79.
Reserver og budgetregutering
Udgift
Mindreudgiften skyldes primært, at en række re
server på kontoen er udmøntet som led i Aftale om
kommunernes økonomi for 2020, mens udmønt
ning af negative budgetreguleringer som følge af
hhv. Aftale om bedre veje til uddatmelse og job af
oktober 2017 og Aftale om Folkets skole: Faglig
hed, dannelse og frihed justeringer af folkeskolen
til en mere åben og fleksibel folkeskole afjanuar
2019 udestår. Der er desuden indbudgetteret en
negativ budgetregulering på 50 mio. kr.
i
2020 til
at finansiere et bevillingsløft af
§
20.98.31 Spe
cialpædagogisk støtte mv.
-
119,3
-257,9
-377,2
20.21.04. 1.000-dages-program en bedre start på livet
(tekstanm. 9 og 111) (Reservationsbev.)
Udgift
Merudgiften skyldes den bevillingsprofil, som
fremgår af Aftale mellem den daværende VLAK
regering og Dansk Folkeparti om finansloven for
2019 af november 2018.
-
161,0
243,4
82,4
20.21.22. Fagligt og ledelsesmæssigt kompetenceloft i
dagtil
bud (tekstanm. 9 og 111)
(Reservationsbev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes den bevillingsprofil, som
fremgår af Aftale mellem den daværende VLAK
regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og
Det Radikale Venstre om Stærke dagtitbud afjuni
2017.
84,9
-
-84,9
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 4: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Børne- og Undervisningsudvalgets arbejdsområde
2083522_0007.png
63
Mio. kr.
20.29.13. Løft af fagligt svage elever i folkeskolen (tekstanm.
3, 144 og 221) (Reservationsbev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes, at pulje for elevløft
(skolepuljen”) tilbagerulles, hvorfor bevillingen
bortfalder i 2020.
2019
2020
Ændring
164,7
0,4
-164,3
20.29.15. Sprogprover mv. (tekstanm. 222) (Lovbundcn)
Udgift
Merndgiften skyldes,
at
aktiviteterne i
2019 var
under indfasning og derfor ikke havde helårsef
fekt, og at nogle aktiviteter først har effekt fra
2020. Indfasningen af aktiviteterne forbundet med
sprogprøver følger af Aftale mellem den davæ
rende VLAK-regering, Socialdemokratiet og
Dansk Folkeparti om delaftale på undervisnings
området om at bekæmpe parallelsamfund af maj
2018.
7,2
19,3
12,1
20.31.11. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (tekstanm. 102
og 103) (Lovbztnden)
Udgift
341,3
Merndgiften skyldes justering af skøn for udgifter
til praktikpladstilskud.
385,6
44,3
20.31.12. Skolepraktik (tekstanm. 1) ($elvejebe’’.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes justeret aktivitetsskøn,
hvor der forventes mindre aktivitet end tidligere.
20.38.11. Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
(tekstanm. 3 og 144) (Reservationsbev.)
Udgift
Merudgiften skyldes primært bevillingsprofilen
for puljen til fremme af erhvervsuddannelsernes
kvalitet.
341,6
273,3
-68,3
47,2
108,6
61,4
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 4: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Børne- og Undervisningsudvalgets arbejdsområde
2083522_0008.png
64
Mio. kr.
20.42.11. Gymnasial supplering (tekstanm.
1)
(Selvejebev.]
Udgift
Mindreudgiften skyldes dels reduktion i aktivite
ten som følge af en række initiativer fra Aftale
mellem den daværende V-regering, Socialdemo
kraterne, Dansk folkeparti, Liberal Alliance, Det
Radikale Venstre, Socialistisk folkeparti og Det
Konservative folkeparti om styrkede gymnasiale
uddannelser af juni 2016, dels reduktion af drifis
tilskuddet via en takstreduktion i 2020 sammen
lignet med 2019 med henblik på at øge brugen af
fjernundervisning, som blev indarbejdet på fi
nansloven for 2019.
20.43.0 1. Private
gymnasier, studenterkurser og hf-kurser
(tekstanm.
I
og 120)
Udgift
Merudgiften skyldes annulleringen afompriorite
ringsbidraget samt aktivitetsjustering.
2019
2020
Ændring
140,9
116,7
-24,2
375,7
401,8
26,1
20.48.11. Aftale om styrkede gymnasiale uddannelser (tekst
anm. 3 og
144)
(Reservationsbev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes primært udgiftsprofilen
for pulje til efteruddannelsesinitiativer, som følger
af Aftale mellem den daværende V-regering, So
cialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alli
ance, Det Radikale Venstre, Socialistisk folke
parti og Det Konservative Folkeparti om styrkede
gymnasiale uddannelser afjuni 2016.
20.51.11. Produktionsskoler (tekstanm.
1)
Udgift
Mindreudgiften skyldes oprettelsen af den forbe
redende grunduddannelse (fGU), hvormed aktivi
teten på produktionsskoler fra 1. august 2019
overgår til FGU.
20.51.12. Skoleydelse ved produktionsskoler
(Lovbunden
Udgift
Mindreudgiften skyldes oprettelsen af den forbe
redende grunduddannelse (FGU), hvormed aktivi
teten på produktionsskoler fra 1 august 2019
overgår til FGU.
74,3
69,0
-5,3
375,2
-
-375,2
105,6
-
-105,6
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 4: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Børne- og Undervisningsudvalgets arbejdsområde
2083522_0009.png
65
Mio. kr.
20.51.13. Kommunale bidrag vedrørende produktionsskoler
(Lovbunden)
Indtægt
Mindreindtægten skyldes oprettelsen af den for
beredende grunduddannelse (FGU), hvormed ak
tiviteten på produktionssko ler fra 1. august 2019
overgår til FGU. Som følge heraf er aktiviteten i
2019, der udgør grundlaget for det kommunale bi
drag i 2020, budgetteret til 7/12 af et år samt afløb
fra elever, derjf. overgangsbestemmelseme delta
ger på den gamle produktionsskoleordning efter
I. august2019.
2019
2020
Ændring
309,8
192,8
-117,0
20.52.01. Erhvervsgrunduddannelse, kommunal refusion
(tekstanm. 1)
Udgift
Mindreudgiften skyldes oprettelsen af den forbe
redende grunduddannelse (FGU), hvormed aktivi
teten på erhvervsgrunduddannelsen fra 1. august
2019 overgår til FGU.
20.53.01. Kombineret Ungdomsuddannelse (tekstanm. 1, 120
og
227)
($etvejebev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes oprettelsen af den forbe
redende grunduddannelse (fGU), hvormed aktivi
teten på kombineret ungdomsuddannelse fra I.
august 2019 overgår til FGU.
20.55.01. Forberedende grunduddannelse (tekstanm. 1, 120
og 230) (Selvejebev.)
Udgift
Menidgiften skyldes,
at
der i 2020 er afsat bevil
ling til undervisningsudgifter til et helt finansår,
modsat 2019, hvor bevillingen afspejlede,
at den
forberedende grunduddannelse (FGU)
blev
opret
tetpr.
1.
august2019.
20.55.02. Grundtilskud ved forberedende grunduddannelse
(tekstanm. 217) (Reservationsbev.)
Udgift
Merudgiften skyldes,
at der i 2020
er
afsat bevil
ling til undervisningsudgifter til et
helt finansår,
modsat 2019, hvor
bevillingen
afspejlede, at den
forberedende grunduddannelse (fGU)
blev
opret
tetpr. 1.
august2019.
34,0
-
-34,0
160,9
-
-160,9
634,0
1.382,8
748,8
107,4
217,1
109,7
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 4: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Børne- og Undervisningsudvalgets arbejdsområde
2083522_0010.png
66
Mio. kr.
20.55.03. Skoleydelse ved forberedende grunduddannelse
(Lovbunden)
Udgift
Menidgiften skyldes, at der i 2020 er afsat bevil
ling til undervisningsudgifter til et helt finansår,
modsat 2019, hvor bevillingen afspejlede, at den
forberedende grunduddannelse (FGU) blev opret
tet pr. 1. august 2019.
20.55.04. Kommunale bidrag
til
forberedende
grunduddan
nelse (Lovbunden)
Indtægt
Merindtægten skyldes, at den forberedende
grunduddannelse (FGU) blev oprettet pr. 1. august
2019. Det kommunale bidrag i 2020 er baseret på
aktiviteten
i
2019, og 2020 er derfor det første år,
hvor der indbetales kommunalt bidrag til FGU.
20.55.10. Implementering
mv.
af forberedende grunduddan
nelse (tekstanm. 144)
(Reservationsbev.)
Udgift
Merudgiften skyldes en stigning i bevillingen til
implementeringsunderstøttende initiativer for den
forberedende grunduddannelse (FGU). Udgifis
profilen afspejler, at 2020 er det første hele år for
uddannelsen, idet den blev oprettet pr. 1. august
2019.
20.72.06. Mere og bedre voksen- og efteruddannelse (tekst
anm. 3 og 144) (Reservationsbev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes udgiftsprofilen for initia
tiveme ‘national vidensopsamling på almen VEU’
samt ‘udvikling af prøver på AMU’, som begge
følger af Aftale mellem den daværende VLAK
regering og arbejdsmarkedets parter om styrket og
mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse
(2018-2021) afoktober 2017.
2019
2020
Ændring
322,5
702,4
379,9
-
714,6
714,6
67,2
146,7
79,5
26,1
20,0
-6,1
20.74.02. Almene voksenuddannelser (tekstanm. 1, 120, 188
og 213) (Selvejebev.)
Udgift
2.068,3
Mindreudgiften skyldes primært oprettelsen af
forberedende grundtiddannelse (FGU), som fra 1.
august 2019 overtager en del af aktiviteten på
§
20.74.02.
1.741,5
-326,8
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 4: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Børne- og Undervisningsudvalgets arbejdsområde
2083522_0011.png
67
Mio. kr.
20.75.02. Adgangskurser (tekstanm. I og 120)
Udgïft
Mindreudgiften skyldes jtlsteret aktivitetsskøn
som følge af faldende aktivitet i 1. kvartal 2019 og
4. kvartal 201$.
2019
2020
Ændring
71,9
63,1
-8,8
20.89.01. Forsogs- og udviklingsarbejde
mv.
(tekstanm. 3
og
144) (Reservationsbev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes primært, at der er overført
midler til
§
20.89.02. Internationale undersøgelser
vedrørende tre internationale undersøger, og at der
er foretaget genberegn ing af den årlige reserve til
statens selvforsikringsordning, som er overført til
§
20.89.05.
20.89.02. Internationale undersøgelser (tekstanm. 3)
(Reservationsbev.)
Udgift
Merndgiften skyldes, at der er overført midler til
kontoen fra
§
20.89.01. Forsøgs- og udviklingsar
bejde mv. til gennemførsel af PISA (20 18-2022),
samt at udgiftsprofllen for to øvrige internationale
undersøgelser er justeret.
128,0
118,1
-9,9
8,4
13,9
5,5
20.89.05. Statens selvforsikringsordning
(Reservationshev.)
Udgift
Kontoen er ny. Merudgiften skyldes, at bevillin
gen til statens selvforsikringsordning på Under
visningsministeriets område er rebudgetteret i for
bindelse med, at bevillingen er flyttet fra en un
derkonto under
§
20.89.01. Forsøgs- og udvik
lingsarbejde mv. til en ny hovedkonto.
20,7
26,7
6,0
20.92.04. Befordringsrabat vedrørende ungdomsuddannelser
ne mv. (Lovbunden)
Udgift
115,3
Mindreudgiften skyldes, at der generelt er falden
de aktivitet på ordningen svarende til Ca. 5.500
færre stipendieårsværk.
99,3
-16,0
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 4: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Børne- og Undervisningsudvalgets arbejdsområde
2083522_0012.png
6$
Mio. kr.
20.98.3 1. Specialpædagogisk støtte mv. (tekstanm. 193)
(Reservat ionsbev.)
Udgift
Merudgiften skyldes primært, at der er givet et ét
årigt bevillingsloft i 2020, som er 55,4 mio. kr.
større end det midlertidige loft i 2019 på 9,6 mio.
kr. Bevillingsløftet er givet med henblik på at
håndtere stigende udgifter til specialpædagogisk
støtte pâ ungdomsuddannelserne. Desuden er der
i 2020 en fuld indfasning afSPS-ordningen på det
forberedende område og voksen- og efteruddan
nelsesområdet som følge afAftale
om
udmøntning
afsatspuljen for 201$ af november 2017.
2019
2020
Ændring
213,1
294,6
81,5