Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 39
Offentligt
2110294_0001.png
Besøg fra Holstebro Gymnasium
”Målsætning
1:
Flere elever og studerende skal vælge fremmedsprog
og opnå solide sprogkompetencer ud
over engelsk”
-Strategi for styrkelse af fremmedsprog, UVM
Vi foreslår
omvendt brobygning
og krav om
kommunale fremmedsprogsstrategier
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til foretrædet med 2b fra Holstebro Gymnasium og HF om klassens arbejde med den nationale sprogstrategi
2110294_0002.png
Hvad er problemet med sprogfagene?
Folkeskoleeleverne oplever ikke sprogfagene som vigtige, fordi
sproglige kompetencer ikke prioriteres af deres familier eller af samfundet generelt. Af samme årsag
vælger meget få gymnasieelever tre eller flere sprogfag.
Hvad er
omvendt brobygning
?
Gymnasieelever besøger folkeskoler for at undervise i sprogfag og
fortælle om livet som gymnasieelev med fokus på sprog. Efter nytår underviser tre sproghold fra Holstebro
Gymnasium 80 folkeskoleelever fra 8. og 9. klasse på Ulfborg Skole.
Omvendt brobygning
er allerede
afprøvet flere gange og evalueret meget positivt af alle parter.
Hvad løser
omvendt brobygning?
Undervisningssituationen motiverer gymnasieeleverne til at
engagere sig i stoffet for at kunne formidle det, og derved opleves en større faglig selvtillid. Engagementet
smitter af på folkeskoleeleverne, der kommer til at se på sproget og dets muligheder med nye nysgerrige
briller. Alle elever opnår dermed sproglige ressourcer, som på sigt kunne være til gavn for den enkelte,
arbejdsmarkedet og samfundet generelt.
Hvorfra kommer ideen
omvendt brobygning?
2b med fagene tysk A/fransk A og samfundsfag B
brænder for sprog, men oplever samtidigt, at deres omgivelsers interesse og respekt for sprog er for ringe.
I et samarbejde mellem samfundsfag og dansk har 2b forsøgt at besvare spørgsmålet
”Hvorfor fra vælges
fremmedsprog?” og klassen har udarbejdet mange gode innovative løsningsforslag
bl.a. ideen om
omvendt brobygning
og
sprogvenner.
I fransk og tysk har de selv afprøvet
omvendt brobygning.
Hvem har vist interesse
?
Annette Lind besøgte 2b i marts 2019 og var begejstret for ideen om
omvendt
brobygning.
I april 2019 præsenterede 2b deres løsningsforslag for direktøren for
Børn og Unge
i
Holstebro Kommune, som også blev begejstret. Et samarbejde om
omvendt brobygning
samt tilløb til en
kommunal fremmedsprogsstrategi blev indledt.
Samarbejdet om en kommunal fremmedsprogsstrategi begyndes dog først, når skolechefen kan prioritere
ressourcerne til det.
Hvorfor forpligte til lokale og kommunale sprogstrategier?
I den tidligere regerings
fremmedsprogsstrategi blev det fremhævet, at
Kommuner og ungdomsuddannelsesinstitutioner
opfordres til at udarbejde lokale sprogstrategier, der angiver, hvordan de prioriterer og arbejder med
sprog i skolerne og på ungdomsuddannelsesinstitutionerne.
Det er vores oplevelse, at en opfordring alene
ikke ændrer meget. Et krav - og ressourcer til at opfylde kravet - vil motivere flere sprogstrategier i landets
uddannelsesinstitutioner og kommuner.
Deputationens medlemmer:
Nicoline Hoffman
Samaa Ali Baddah
Adam Tavs Andersen
Signe Marie Hansen
Julie Geertsen Lund
Julie Nonboe
Peter Damgaard Lunde, rektor
May Louisa Højgaard, lærer
Vi glæder os til at se jer alle fra
Børne-og undervisningsudvalget
og ser meget frem til at præsentere vores ideer.
Hilsen
Eleverne i 2b, Mette Karlsen og May Louisa Højgaard
Holstebro Gymnasium og HF
DR P4 er interesseret i projektet.